Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2009, 16:45
Verwijderd
ik moet voor school een heel verhaal gaan ophangen over het ontstaan van de paarden. Kunt u mij misschien helpen met het verklaren van dit stukje 'waardoor het paard niet door natuurlijke selectie zou zijn ontstaan'?

Daarnaast is het frappant dat het aantal ribben in de opeenvolgende soorten op en neer gaat van 15 via 19 terug naar 18. Schijnbaar kon de evolutie geen keuze maken. Dit geldt ook voor het aantal tenen. In het rijtje gaat het aantal tenen in miljoenen jaren terug van drie naar 1, terwijl inmiddels drietenige en eentenige paardachtigen zijn gevonden in dezelfde aardlaag(1). Ze komen dus niet uit elkaar voort, maar bestonden naast elkaar.

bron: http://extra.volkskrant.nl/opinie/ar...e_Bijbel_stunt
andere link waar ook zoiets in staat: http://www.creationevolution.net/evolutie_paard.htm

ik had voor mezelf een hele kleine samenvatting gemaakt:
-geen overgangsvormen
-niet op volgorde van grondlagen
-ribben en tenen

de bovenste twee vragen zijn al beantwoord met dit topic, alleen op het antwoord van ribben en tenen kom ik nog niet helemaal, ik vind dat stukje erg vaag vooral omdat ook nergens vermeld staat over welke soorten het gaat. Ik hoop dat u mij iets verder kunt helpen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-05-2009, 20:27
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ik zou je willen waarschuwen die tweede bron van creationevolution.net niet te gebruiken. Het is een goedkope creationistensite die alle foute cliches uit de kast haalt. Überhaupt is de vuistregel dat creationistensites onbetrouwbaar zijn, een groot deel neemt slechts standaard teksten over van andere sites, puur napraten.

Beter zoek je een echte bron over de evolutie van paarden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 20-05-2009 om 08:06.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2009, 21:33
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik had dus gewoon een Reader waar de hele evolutie van het paard wordt uitgewerkt. Het paard heeft juist een heel erg goed beschreven evolutionaire geschiedenis. Ik weet niet waar je vandaan haalt dat dat niet zou kloppen.

Begin in ieder geval eens met: http://www.answers.com/topic/evolution-of-the-horse
http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution_(biology)

Het is wel in het Engels, maar er staan vele links bij die je verder kunnen helpen. Zelfs al is Wikipedia niet 100% te vertrouwen, vertellen ze in ieder geval meestal dingen die goed richting de waarheid gaan. 'Creationism' websites doen dat in de regel niet.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 20-05-2009, 13:14
Verwijderd
bedankt!
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 16:36
Bart Klink
Bart Klink is offline
Dit is het gevaar van de internetgeneratie: ze gaan googelen, maar weten betrouwbare informatie niet van onbetrouwbare te onderscheiden. Van beide links is zo te zien dat ze in de laatste categorie vallen, onder andere doordat ze niet verwijzen naar wetenschappelijke literatuur als bron. Beide links bestaan uit creationistische nonsens, niet uit moderne wetenschappelijke kennis over de evolutie van het paard. In het Nederlands is daar, voor zover ik weet, helaas erg weinig over te vinden, in het Engels gelukkig wel, bijvoorbeeld hier.

Wat je concrete punten betreft het volgende.

Er zijn zeer veel overgangsvormen, de evolutie van het paard is goed gedocumenteerd in het fossielenbestand (zie de link waarnaar ik hierboven verwijs). Wat je echter moet beseffen, en daar gaan veel leken (inclusief creationisten) de fout in, is dat evolutie niet verloopt in één rechte lijn. Dit is een sterk verouderd en onjuist beeld van evolutie. Evolutie is een ‘vertakkend’ proces, wat leidt tot een complexe evolutionaire geschiedenis met vele uitgestorven takken en soorten die naast elkaar hebben bestaan.

De volgorde is niet problematisch. Moderne Paarden vindt je niet in de dezelfde aardlagen als bijvoorbeeld Hyracotherium. De fossielen zitten in aardlagen die je mag verwachten op grond van evolutie (wat echter dus niet betekent dat maar één soort tegelijk ‘mag’ leven).

Voor de tenen en ribben geldt wederom dat blijkbaar het oude en onjuiste beeld van evolutie wordt verwacht. Evolutie gaat vrijwel nooit in één rechte lijn (en hal helemaal niet naar een doel), ook niet het krijgen van minder ribben of tenen. In ribaantallen zit aardig wat variatie, zelfs binnen soorten (lang niet ieder mens heeft er bijvoorbeeld 24). In de tenen is wel een tendens te zien: het aantal vermindert van 4 naar 1 per poot, maar dit gaat niet in één rechte lijn.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 16:52
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
ik had voor mezelf een hele kleine samenvatting gemaakt:
-geen overgangsvormen
-niet op volgorde van grondlagen
-ribben en tenen
Er zijn wel overgangsvormen er zijn alleen meerdere soorten paardachtigen gelijktijdig aanwezig geweest.

dat kan prima zo bestond de homo sapiens ook in het eindera van de homo erectus al. zo kan het voorkomen dat er verschillend -achtigen in dezelfde resp. aardlagen terecht komen.

Hier daarvan overtuigend bewijs



Citaat:
is dat evolutie niet verloopt in één rechte lijn. Dit is een sterk verouderd en onjuist beeld van evolutie.
Ik kan me slechts herinneren dat ik evolutie altijd uitgelegd heb gekregen als een vertakkend proces, zelfs een eenvoudige stamboom wijst daar al op.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 25-05-2009 om 17:01.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2009, 09:38
Verwijderd
bedankt, hier kan ik heel veel mee!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Evolutie: wat het (niet) is, misverstanden en FAQ
Bart Klink
18 13-05-2013 17:45
Levensbeschouwing & Filosofie god
ExpoRules
164 31-12-2010 13:25
Levensbeschouwing & Filosofie Katholieke school
Verwijderd
176 10-08-2009 14:16
Levensbeschouwing & Filosofie Geloof jij in de evolutietheorie?
Sanctus
343 10-06-2005 12:41
Levensbeschouwing & Filosofie de bijbel en de vrouw?
sterre
70 16-03-2003 08:55
Levensbeschouwing & Filosofie Een simpel vraagje voor de gelovigen..
Nyrvana
20 01-03-2003 16:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40.