Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2012, 18:43
reffear
reffear is offline
Beste mensen,

Ik ben een 16-jarige jongen en ik heb een probleem waar ik dolgraag vanaf zou willen.. Het is namelijk zo dat ik mezelf rot voel omdat ik vindt dat ik weinig lust. Daarom vindt ik dat ik vaak voorschut sta.. Als iemand het over iets heeft is het allemaal lekker dit lekker dat terwijl ik het gewoon niet lekker vindt.. Een pitser, zo kun je het noemen.

Ik denk niet dat jullie me kunnen helpen maar toch vind ik het de moeite waard om er een topic over te starten omdat ik er gewoon vanaf wil, hoe dan ook..

Hopelijk hebben jullie tips.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2012, 18:54
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik ben zelf ook iemand die niet zo heel veel lust. Wat bij mij al enigszins helpt is zelf koken. Op die manier kun je uitproberen wat je lekker vindt (bijv. groente heel gaar gekookt of juist nog een beetje hard), kun je toevoegingen doen die het eten lekker maken (bijv. wat spek rondom de sperziebonen) en ga je het ook meer waarderen (door het werk wat je er in hebt gestoken).

Verder zou je ook gewoon wat meer dingen kunnen uitproberen, zodat er ook vanzelf meer dingen zijn die je kan benoemen als zijnde iets wat je wél lust. Bijv. soorten vis / vlees / groente die je nog niet hebt gegeten. Of producten die je al wel kent, maar dan met een andere bereidingswijze. Bijvoorbeeld bakken, grillen, koken, etc.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2012, 19:03
reffear
reffear is offline
Hmm ja proberen doe ik regelmatig wel, alleen ik vind vlees bijvoorbeeld er echt lekker uit, veel lekkerder dan dat ik het vindt smaken en vis tja, dat zal ik nooit lusten denk ik
Met citaat reageren
Oud 20-07-2012, 19:15
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het is ook goed om te bedenken waarom je iets niet lust, is het de smaak, de structuur, iets anders? Veel vissoorten an sich hebben niet veel smaak maar door ze ergens in te verwerken of lekker te kruiden oid kan je het lekker maken. Tenzij je de structuur niet lekker vindt. Dan kan je kijken of je gebakken vis bijvoorbeeld wel lust als er een korstje omheen zit oid. Mijn vriend lustte toen ik hem leerde kennen ook geen vis omdat hij niet van die echte vissmaak houdt zoals bijvoorbeeld bij kabeljauw. Van zijn ouders moest ie alles eten en daarom ging het hem tegen staan. Nu eet ie zonder problemen zalm, garnalen, mosselen, tonijn. Lust je bijvoorbeeld wel gerookte zalm? Of een lekkerbekje of kibbeling oid? Vind je vlees niet lekker als het gebakken is maar bijvoorbeeld wel gegrild of met een sausje of goed gekruid of verwerkt in een lekker wokgerecht?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 00:20
reffear
reffear is offline
Ja kijk dat weet ik dus niet echt omdat ik nooit veel vis op heb .. Vroeger was ik gek op de korst van een gebakken visstick. Had laatst ook een stukje haring op, klein stukje maar ging wel. En ja t is de smaak van alles idd waarom ik t niet lust
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 11:36
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Weet je of denk je dat je weinig lust?

Als je bijvoorbeeld haring geproefd hebt en tot de conclusie bent gekomen dat je 't niet lekker vind, zie ik 't probleem niet. Je kunt toch gerust voor je eigen mening uitkomen en onder woorden brengen waarom je 't niet lust? Als anderen daar grapjes over maken of stom vinden, is dat niet jouw probleem.

Maar 't belangrijkste is (denk ik) dat je onbekende voedingswaren blijft proeven, anders blijft er 'n vrij eentonig eetpatroon over .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 13:59
reffear
reffear is offline
Ja t is gewoon dat ik nooit iets lust in een restaurant of so .. En ik wil ook gewoon een "normale" eter zijn
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 14:07
Verwijderd
Ik ga je topic even verplaatsen naar Psychologie.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 15:55
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Citaat:
Ja t is gewoon dat ik nooit iets lust in een restaurant of so .. En ik wil ook gewoon een "normale" eter zijn
Zijn 't dan gerechten die je al eens eerder hebt gegeten of weiger je te proeven omdat je denkt dat je 't niet zult lusten?
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 18:23
Verwijderd
Ik zou zeggen, alles blijven proberen om aan de verschillende smaken te wennen. Als het echt extreem is, zou ik haast zeggen dat je smaak verstoord is, en dan weet ik niet of dat een strikt psychologisch probleem is.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2012, 00:31
reffear
reffear is offline
Nee zo extreem is het niet, maar vindt het hartstikke vervelend omdat je overal voor schut staat zeg maar .. Daar wil ik gewoon van af. En ja de meeste dingen probeer ik wel een hapje en daar blijft het dan bij omdat ik me zelf ook niet echt om kan zetten van: nu moet het anders of so
Met citaat reageren
Oud 22-07-2012, 09:25
Verwijderd
Citaat:
Nee zo extreem is het niet, maar vindt het hartstikke vervelend omdat je overal voor schut staat zeg maar .. Daar wil ik gewoon van af. En ja de meeste dingen probeer ik wel een hapje en daar blijft het dan bij omdat ik me zelf ook niet echt om kan zetten van: nu moet het anders of so
Tsja, ik denk dat je dat op een bepaald moment toch van jezelf moet gaan verwachten. Als je het niet zelf kan, zijn er ongetwijfeld hulpgroepen voor, maar ik denk dat een makkelijker begin is om gewoon een plan te maken met doelen die je wilt halen. Natuurlijk jezelf belonen als je het goed doet! Dan heb je iets om naartoe te werken.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2012, 09:30
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Ik ben ook altijd al een enorme miemel geweest met eten. Het heeft bijvoorbeeld jaren geduurd voor ik tomaten (en dus ook tomatensaus) heb leren eten. Ik moest als kind gewoon altijd proeven, en na een tijdje wen je dan aan bepaalde smaken en leer je ze waarderen. Het is pas echt hard gegaan toen ik ging studeren en zelf moest koken. Toen kwam ik er achter dat ik meer wilde variëren met mijn eten en ben ik gaan experimenteren. En als ik pech had, verdween mijn eten in de prullenbak. Ook at ik toen veel vaker samen met vrienden die dingen kookten die ik helemaal niet kende. Zo heb ik langzamerhand nieuwe dingen leren eten. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met het leren eten van vis, en ik probeer eens in de 2 weken vis te eten. Zo ben ik erachter dat ik vissticks nog steeds heel lekker vind en dat ik zalm alleen lust als het uit de oven komt (gerookte zalm vind ik maar niks).
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 22-07-2012, 13:10
reffear
reffear is offline
Ah oke bedankt voor de tip maar ik moet in ieder geval nog 2 jaar vwo voordat ik ga studeren haha.. Maar dat is inderdaad wel een goede.

Nog meer tips of so ?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2012, 13:49
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Wat ook helpt is thuis misschien afspreken dat jíj eens in de 2 weken ofzo kookt, dan kan je tijdens het koken alles proeven dat in de pan gaat (behalve dan rauwe dingen waar je ziek van kunt worden als je ze rauw eet) en proef dan ook de kruiden e.d. voor je ze erin gooit. Op die manier leer je nieuwe smaken kennen. En dan hoef je heus geen culinaire hoogstandjes te maken, maar gewoon iets dat jou lekker lijkt en daar dan mee varieëren (dus eens een keer een ander soort groente in de macaroni, of een bepaald soort vlees eens proberen).

en wat betreft je schamen voor andere mensen: probeer onderscheid te maken tussen dingen die je écht zum kotzen vindt en dingen die je niet geweldig vindt, maar wel wegkrijgt. Als je dan bij anderen eet kun je van de dingen die in categorie 1 vallen gewoon eerlijk zeggen dat je het niet lust, en dat zijn er dan vast een stuk minder. En van dingen die je niet kent kan je zeggen dat je het niet kent, maar dat je het wel wil proberen. Dan laat je in ieder geval zien dat je er het beste van wil maken!
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 22-07-2012, 16:15
reffear
reffear is offline
Ah ja dat klopt wel ..

Mag ik vragen hoe oud je was toen je een beetje begon te lusten en precies met details hoe het daarvoor was? En nu?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2012, 16:39
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
pfoe nou ik weet het niet meer precies hoor. volgens mij heb ik tot m'n 10e ofzo geen tomatensaus willen eten en eigenlijk alles dat leek op groente onder luid protest en gejammer opgegeten. Ik heb heel wat uurtjes jankend aan tafel doorgebracht . ik lust overigens ook nog steeds geen koffie.
Daarna heb ik tomatensaus leren eten (dat vond ik van de ene op de andere dag niet meer vies, heel bijzonder) en doordat er in die saus ook altijd veel groente zat ben ik op die manier ook gaan wennen aan het eten van allerlei soorten groenten. Vis aten we thuis nooit, dus dat viel ook niet te proberen
Pas toen ik 18 was ben ik in 2-3 jaar écht meer gaan eten, omdat ik het assortiment van knorr wereldgerechten en avg-tjes en macaroni vrij snel zat was. Het hielp ook dat ik toen de dingen in een gerecht die ik niet lekker vind/niet kan verdragen er gewoon lekker uit kon laten (zoals bijvoorbeeld champignons, die dingen verdraag ik niet) en dan kun je veel gerechten tóch eten.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 22-07-2012, 17:34
reffear
reffear is offline
Hmm ja ik zie wel wat dingen van jou in mij terug , maar ik ben inmiddels 16 en ik denk dat hoe ouder ik wordt hoe moeilijker het gaat zijn .. Maar ik wil gewoon veranderen dus ik wil ook alles ervoor doen .

En ik lust ook geen koffie maar heb het ook nog nooit geprobeerd.. Maar hoef het ook niet eigenlijk
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-07-2012, 17:37
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Je bent nooit te oud om iets nieuws te proberen. Dus ik denk ook niet dat het moeilijker wordt als je ouder wordt. Sterker nog, ik vind het nu juist makkelijker om nieuwe dingen te proberen te eten. Vroeger vond ik de gedachte aan dat iets mogelijk vies zou kunnen zijn al erg genoeg om niet eens te willen proeven eigenlijk (het liefste wilde ik dat mijn moeder vooraf zei of ik iets zou lusten of niet). Tegenwoordig ben ik vooral nieuwsgierig naar nieuwe dingen, en ik geef minder snel op als ik de eerste hap/slok niet lekker vind. Zo heb ik bijvoorbeeld wel eens een hele kop koffie opgedronken omdat ik het wilde leren drinken. maar omdat ik de laatste slok nog net zo smerig vond als de eerste (ondanks de toffeelikeur die ik erin had gegoten) weet ik nu dat ik dat gewoon echt niet lust.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 22-07-2012, 19:34
reffear
reffear is offline
Ah oke . Hartelijk dank voor de tips heb hier echt wat aan!

Ik ga dinsdag ook op vakantie, misschien daar wat tips voor?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2012, 09:37
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik ben ook een pitser en ja, dat is soms heel irritant, vooral ook voor je omgeving en ja, vooral ook op vakantie. Als je bij andere mensen bent, is het misschien handig om maar niet te veel te laten blijken als je iets niet lust, toch gewoon proberen om het te eten. En verder vind ik om te leren eten van dingen het handig om te combineren. Bijvoorbeeld, ik lustte nooit koude groentes, maar als je dan een salade maakt van dingen die je wél lekker vindt en dan daarbij dingen die je eigenlijk niet lust, dan lust je het eerder omdat je het dan tegelijkertijd eet met dingen die je wel lust. Ik lustte eerst bijvoorbeeld echt geen koude tomaat, maar als dat nu op een broodje zit of zo, dan vind ik dat wel prima.
En het wordt natuurlijk gemakkelijker als je op jezelf woont, kan je alles zelf bepalen
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Mijn probleem met afvallen
DMHT
7 24-04-2016 10:58
Lichaam & Gezondheid Problemen met eten: opgebazen gevoel, ontzettende dorst - weet iemand raad?
Bibliofiel
3 16-08-2014 14:05
Lichaam & Gezondheid Probleem met eten
reffear
2 20-07-2012 19:00
Lichaam & Gezondheid niet dik,wel met vette love handle,en kan neit stoppen met eten-beginnen met sporten
Just Me Kim
11 22-10-2011 19:51
Lichaam & Gezondheid Niet kunnen stoppen met eten.
Fristie
22 23-08-2003 17:11
Lichaam & Gezondheid probleem met eten en drinken
moon
4 17-06-2003 06:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:28.