Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2002, 20:50
waaromniet?
waaromniet? is offline
Winkels dienen op zondag gesloten te zijn.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2002, 21:26
Cleopatraan
Avatar van Cleopatraan
Cleopatraan is offline
Oneens. Zondagsluiting van de winkels is een hele slinkse manier van de kerken om nog steeds hun invloed in de samenleving te behouden. Winkels zouden zelf hun openingstijden moeten kunnen bepalen.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 21:37
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
mjah ik zie inderdaad geen reden waarom op zondag de winkels dicht zijn aangezien het percentage wat nog naar de kerk gaat erg klein is en waarom zou de rest van de bevolking zich daarop aan moeten passen...
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 21:44
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Tegen. In de huidige 24-uurs economie waarvan de Christelijke grondslag langzaam begint te vervagen kun je niet meer vereisen dat winkels op zondag gesloten zijn.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 21:47
dystopia
dystopia is offline
En wat dan als een werknemer graag op zondag vrij wil zijn?
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 21:48
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
dystopia schreef:
En wat dan als een werknemer graag op zondag vrij wil zijn?
dan leg je dus bij wet vast dat een werknemer niet verplicht kan worden om op zondag te werken (beh. in de zorg etc). Dat is nu ook al zo, en werkt erg goed voor zover ik weet (bij mijn werk iig wel)
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 21:54
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
dan leg je dus bij wet vast dat een werknemer niet verplicht kan worden om op zondag te werken (beh. in de zorg etc). Dat is nu ook al zo, en werkt erg goed voor zover ik weet (bij mijn werk iig wel)
en gaan ze daar mogelijke werknemers niet op selecteren denk je?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 22:32
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Joostje schreef:
en gaan ze daar mogelijke werknemers niet op selecteren denk je?
Dat zal dan waarschijnlijk vast wel. Maar maakt dat een groot verschil dan? Nee, en weet je waarom niet. Omdat de macht van de kerk steeds kleiner wordt en zoiets dus gewoon moet kunnen. Laat de winkeliers zelf bepalen of ze op zondag open of dicht willen zijn. Het is natuurlijk wel de vraag of je op zondag dicht wil zijn... als al je concurenten wel de deuren opengooien.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 00:12
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
Joostje schreef:
en gaan ze daar mogelijke werknemers niet op selecteren denk je?
Dat is tot nu toe iig geen probleem, misschien bij stijgende werkeloosheid wel.

Stel eens een alternatief voor dan?
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 00:42
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ik ben het ook oneens met de stelling. Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om op zondag morgen boodschappen te kunnen doen. Verder vind ik het niet noodzakelijk om 1 dag in de week te hebben waarop iedereen vrij is, wel zou ik willen stellen dat elke werknemer minimaal 1 dag in de week mag aanwijzen waarop hij of zij in ieder geval vrij wil zijn.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 00:54
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Ik ben het ook oneens met de stelling. Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om op zondag morgen boodschappen te kunnen doen. Verder vind ik het niet noodzakelijk om 1 dag in de week te hebben waarop iedereen vrij is, wel zou ik willen stellen dat elke werknemer minimaal 1 dag in de week mag aanwijzen waarop hij of zij in ieder geval vrij wil zijn.
Precies, dit vind ik ook.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 10:17
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
winkels moeten inderdaad op zondag gesloten zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 10:25
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
Dat is tot nu toe iig geen probleem, misschien bij stijgende werkeloosheid wel.

Stel eens een alternatief voor dan?
Nouja, ik ben wel vóór koopzondagen, maar er zitten alleen ook een aantal nadele, zoals het selecteren van werknemers op grond of ze op zondag willen werken, en dat winkeliers enigzins gedowngen worden om op zondag open te zijn (wegens concurrentie)
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 10:52
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Typisch zo'n SGP stelling...

Wij moeten religie en beleid gescheiden houden. Er zijn winkeliers die helemaal niets met religie te maken willen hebben, wie zijn wij dan om ze te vertellen dat ze toch op zondag dicht moeten?

Zelf ben ik christelijk en zal ik niet op zondag werken. Ik vind ook dat werknemenrs moeten kunnen kiezen op zondag niet te werken.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 10:54
tacidvs
tacidvs is offline
Ik ben niet gelovig, maar wel voor een rustdag. De zondag is daarvoor het handigst, omdat ie dat al een lange tijd is in Nederland.

De meerderheid van gelovigen die een 'sabbat' (rustdag, de 7e dag) houden, zijn Christelijk, ook vanuit dat oogpunt zou je dan de zondag als rustdag handhaven.

Waarom een rustdag?

Een dag waarop mensen niet bezig zijn met geldverdienen en uitgeven is heerlijk rustig, je kunt (als je niet in een stad of woont) lekker gaan wandelen of in de tuin werken ofzo, of gaan vissen ofzo, lekker even geen gezeur aan je hoofd. Dat andere mensen dat ook doen is daar positief, ze zijn immers aardiger en maken geen geldverdiengeïnduceerde herrie en toestanden.

Voor winkelen is de zondag niet nodig. De winkeltijden zijn tegenwoordig zo ruim, dat iedereen toch in staat moet zijn in 6 dagen zijn of haar inkopen te doen.

Kleine winkels in de detailhandel kunnen het verlies dat ze op zondagen lijden door gestegen personeelskosten (+100% loon op zondagen) en verminderde inkomsten (in kleinere gemeentes zijn veel christelijke mensen die op zondag geen inkopen doen en mensen die het ook goed vinden een rustdag te hebben. De laatsten zijn immers uit de stad gaan wonen voor de rust) niet compenseren door winst op de andere zes dagen. Als ze zondag niet open zijn, verliezen ze klanten aan de grote supermarkten. Kleine winkels gaan dan over de kop, terwijl die nujuist de betere spullen hebben en het beste personeel, kortom, leuker zijn dan de supermarkten. Zo krijg je een samenleving die in nog een opzicht op de Amerikaanse lijkt, wat me nu niet echt aantrekkelijk voorstaat.


Kortom, koopzondagen zijn slechts schadelijk, voor de rust van mensen die toch al overlopen van de stress en voor de winkeldiversiteit, die toch al tanende is.
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 10:57
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
S@nder schreef:
Typisch zo'n SGP stelling...
Een christelijke stelling, eerder. De enige reden waarom partijen als SGP, CU en RPF bestaan is dat het Christen democratisch appèl niet het lef heet zijn Christelijke aspect waar te maken, het is, net als de PvdA die de arbeiders al láng niet meer vertegenwoordigt, een centrumpartij geworden.
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 11:12
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
winkels moeten inderdaad op zondag gesloten zijn.
Bedankt voor je goed onderbouwde stelling.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 11:13
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Bedankt voor je goed onderbouwde stelling.
We waren het net zo mooi aan't negeren...
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-12-2002, 11:55
Verwijderd
oneens.
Vind het wel handig als ik op zondag nog ff iets wil kopen.
Ik zie ook geen reden waarom een winkel niet op zondag open zou mogen zijn...
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 14:41
NN
NN is offline
Ik ben tegen.

Een rustdag voor werknemers vind ik op zich prima, maar waarom moet dat zondag zijn?

Het zondag-vrij-willen vind ik getuigen van een uiterst conservatieve, ouderwetse, christelijke moraal en niet meer van deze tijd.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 16:08
PV
PV is offline
mij maakt het niet zoveel uit, je kan best op zaterdag je boodschappen doen die je zondag nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 16:16
Sade
Avatar van Sade
Sade is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Tegen. In de huidige 24-uurs economie waarvan de Christelijke grondslag langzaam begint te vervagen kun je niet meer vereisen dat winkels op zondag gesloten zijn.
__________________
I think I have a problem, I think I blink too much
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 19:45
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Ik ben niet gelovig, maar wel voor een rustdag. De zondag is daarvoor het handigst, omdat ie dat al een lange tijd is in Nederland.

De meerderheid van gelovigen die een 'sabbat' (rustdag, de 7e dag) houden, zijn Christelijk, ook vanuit dat oogpunt zou je dan de zondag als rustdag handhaven.

Waarom een rustdag?

Een dag waarop mensen niet bezig zijn met geldverdienen en uitgeven is heerlijk rustig, je kunt (als je niet in een stad of woont) lekker gaan wandelen of in de tuin werken ofzo, of gaan vissen ofzo, lekker even geen gezeur aan je hoofd. Dat andere mensen dat ook doen is daar positief, ze zijn immers aardiger en maken geen geldverdiengeïnduceerde herrie en toestanden.

Voor winkelen is de zondag niet nodig. De winkeltijden zijn tegenwoordig zo ruim, dat iedereen toch in staat moet zijn in 6 dagen zijn of haar inkopen te doen.

Kleine winkels in de detailhandel kunnen het verlies dat ze op zondagen lijden door gestegen personeelskosten (+100% loon op zondagen) en verminderde inkomsten (in kleinere gemeentes zijn veel christelijke mensen die op zondag geen inkopen doen en mensen die het ook goed vinden een rustdag te hebben. De laatsten zijn immers uit de stad gaan wonen voor de rust) niet compenseren door winst op de andere zes dagen. Als ze zondag niet open zijn, verliezen ze klanten aan de grote supermarkten. Kleine winkels gaan dan over de kop, terwijl die nujuist de betere spullen hebben en het beste personeel, kortom, leuker zijn dan de supermarkten. Zo krijg je een samenleving die in nog een opzicht op de Amerikaanse lijkt, wat me nu niet echt aantrekkelijk voorstaat.


Kortom, koopzondagen zijn slechts schadelijk, voor de rust van mensen die toch al overlopen van de stress en voor de winkeldiversiteit, die toch al tanende is.
ik ben het hier helemaal mee eens. De mens is tegenwoordig alleen maar bezig met druk doen. Met werken. Ik vind dat werknemers tegenwoordig ook een dag rust mogen hebben, in plaats van het alleen maar druk aan het werk zijn. Dit is ook beter voor de werknemer, want dit verlaagt de stress, m.i.
voor de rest ben ik het met Tacidvs eens.
Verder vind ik ook dat ieder mens de ruimte moet krijgen om naar de kerk te gaan. Een belangrijk aspect van de rustdag is het in de kerk naar God toegaan, en ik denk dat je dit recht niemand mag ontnemen.
Nu hoor ik jullie zeggen: en de sabbat dan?? Nou, ook Joden moeten de mogelijkheid krijgen om op hun "dag des Heren" tijd te besteden aan het geloof.
__________________
~dat beer weer beter wordt, de poes morgen wel weer opstaat~
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 19:58
Jules
Avatar van Jules
Jules is offline
Citaat:
Roxy schreef:
mjah ik zie inderdaad geen reden waarom op zondag de winkels dicht zijn aangezien het percentage wat nog naar de kerk gaat erg klein is en waarom zou de rest van de bevolking zich daarop aan moeten passen...
Ja inderdaad. Misschien ook een tip dat ze op zondagochtend de klokken nietmeer gaan luiden, aangezien er maar een klein percentage mensen uit het dorp daadwerkelijk naar de kerk gaat - en de rest wèl wakker wordt..
__________________
qkw <3
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 20:28
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
rene-gn schreef:
ik ben het hier helemaal mee eens. De mens is tegenwoordig alleen maar bezig met druk doen. Met werken. Ik vind dat werknemers tegenwoordig ook een dag rust mogen hebben, in plaats van het alleen maar druk aan het werk zijn. Dit is ook beter voor de werknemer, want dit verlaagt de stress, m.i.
voor de rest ben ik het met Tacidvs eens.
Verder vind ik ook dat ieder mens de ruimte moet krijgen om naar de kerk te gaan. Een belangrijk aspect van de rustdag is het in de kerk naar God toegaan, en ik denk dat je dit recht niemand mag ontnemen.
Nu hoor ik jullie zeggen: en de sabbat dan?? Nou, ook Joden moeten de mogelijkheid krijgen om op hun "dag des Heren" tijd te besteden aan het geloof.
of je kunt als christen sowieso ook vrijnemen op zondag ...
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2002, 21:59
Verwijderd
Absoluut mee oneens.

In de eerste plaats; het idee van een rustdag. Mensen moeten zélf de vrijheid hebben om te bepalen of zondag voor hen een rustdag is of niet.

Ten tweede; wat is nou precies een rustdag? De een gaat karten, de ander gaat de halve middag onder de zonnebank liggen. In het eerste geval verricht je net zo hard fysieke arbeid, maar kan 't geestelijk nog zo ontspannend werken. Fijn dat er mensen zijn die voor mij mijn ontspanning willen gaan bepalen door te zeggen dat alles op zondag gesloten moet zijn. Zo kan *ik* mezelf niet ontspannen. Natuurlijk overdrijf ik nou, maar goed, dat is nooit een slechte zaak als in deze.

Daar komt nog eens bij dat werkgevers en werknemers vrij mogen zijn om afspraken te maken; een zondag tikt wél 200% aan. Bij mijn werkgever is het niet nodig om op zondag te werken; wel op zaterdag. Dat is als volgt geregeld; mensen die bepaalde vaardigheden bezitten worden verzocht ongeveer ééns per maand een zaterdag te werken. Wanneer je daar in toestemt, krijg je de zaterdag 150% uitbetaald, én een vrije dag in de week daarop naar keuze. Dat werkt prima. Daar hoeft totaal geen betutteling -want dat is het- van de overheid bij te komen.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 08:03
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ik denk dat het onhaalbaar is om tegenwoordig de zondag echt een rustdag te maken. Als je zondag echt een rustdag wil maken, moet zich dat niet beperken tot het gesloten zijn van winkels. Denk bijvoorbeeld aan het openbaar vervoer, dat op een echte rustdag dan ook niet 'hoort' te werken. Of de zorg. Bovendien verstaan veel mensen onder rusten al lang niet meer in de tuin werken of vissen. Voor ontspanning is vermaak nodig, in de vorm van uit eten gaan, op cultureel gebied iets ondernemen of desnoods gaan fietsen en onderweg ijs kopen. Als dat ook allemaal wegvalt op zondag wordt men denk ik erg ontevreden en is er van rust geen sprake meer.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 10:13
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Bedankt voor je goed onderbouwde stelling.
dat deden anderen al voor mij.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 10:44
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
*Burning water* schreef:
Ik denk dat het onhaalbaar is om tegenwoordig de zondag echt een rustdag te maken. Als je zondag echt een rustdag wil maken, moet zich dat niet beperken tot het gesloten zijn van winkels. Denk bijvoorbeeld aan het openbaar vervoer, dat op een echte rustdag dan ook niet 'hoort' te werken. Of de zorg. Bovendien verstaan veel mensen onder rusten al lang niet meer in de tuin werken of vissen. Voor ontspanning is vermaak nodig, in de vorm van uit eten gaan, op cultureel gebied iets ondernemen of desnoods gaan fietsen en onderweg ijs kopen. Als dat ook allemaal wegvalt op zondag wordt men denk ik erg ontevreden en is er van rust geen sprake meer.
Dat is de stelling niet: het ging om winkelsluiting. De zorg mag natuurlijk nooit stil komen te vallen, en het openbaar vervoer moet ook rustig aan het werk gaan. Maar wat er bedoeld is: de winkels, die 6 dagen per week, van 8 tot 8 soms, open zijn, kunnen op zich best de zondag wel dicht blijven. Hieronder versta ik geen ijscokramen of restaurants, hoewel ik daar op zondag geen gebruik van zal gaan maken. Maar van mij mag dat wel blijven, maar winkels kunnen best wel dicht!
__________________
~dat beer weer beter wordt, de poes morgen wel weer opstaat~
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 11:13
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
Sooz schreef:
Ja inderdaad. Misschien ook een tip dat ze op zondagochtend de klokken nietmeer gaan luiden, aangezien er maar een klein percentage mensen uit het dorp daadwerkelijk naar de kerk gaat - en de rest wèl wakker wordt..
hmjah, en dan moeten ze ook islamieten verbieden op te roepen tot gebed (dat is pas vroeg....)
verder ben ik voor de stelling
Citaat:
tacidvs schreef:
Ik ben niet gelovig, maar wel voor een rustdag. De zondag is daarvoor het handigst, omdat ie dat al een lange tijd is in Nederland.

De meerderheid van gelovigen die een 'sabbat' (rustdag, de 7e dag) houden, zijn Christelijk, ook vanuit dat oogpunt zou je dan de zondag als rustdag handhaven.

Waarom een rustdag?

Een dag waarop mensen niet bezig zijn met geldverdienen en uitgeven is heerlijk rustig, je kunt (als je niet in een stad of woont) lekker gaan wandelen of in de tuin werken ofzo, of gaan vissen ofzo, lekker even geen gezeur aan je hoofd. Dat andere mensen dat ook doen is daar positief, ze zijn immers aardiger en maken geen geldverdiengeïnduceerde herrie en toestanden.

Voor winkelen is de zondag niet nodig. De winkeltijden zijn tegenwoordig zo ruim, dat iedereen toch in staat moet zijn in 6 dagen zijn of haar inkopen te doen.

Kleine winkels in de detailhandel kunnen het verlies dat ze op zondagen lijden door gestegen personeelskosten (+100% loon op zondagen) en verminderde inkomsten (in kleinere gemeentes zijn veel christelijke mensen die op zondag geen inkopen doen en mensen die het ook goed vinden een rustdag te hebben. De laatsten zijn immers uit de stad gaan wonen voor de rust) niet compenseren door winst op de andere zes dagen. Als ze zondag niet open zijn, verliezen ze klanten aan de grote supermarkten. Kleine winkels gaan dan over de kop, terwijl die nujuist de betere spullen hebben en het beste personeel, kortom, leuker zijn dan de supermarkten. Zo krijg je een samenleving die in nog een opzicht op de Amerikaanse lijkt, wat me nu niet echt aantrekkelijk voorstaat.


Kortom, koopzondagen zijn slechts schadelijk, voor de rust van mensen die toch al overlopen van de stress en voor de winkeldiversiteit, die toch al tanende is.
kleine winkels kunnen dit eenvoudigweg niet aan en zo gaan we nog meer kleine ondernemer 'pesten'
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 19:53
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Waarom een rustdag?
Je bent niet verplícht open te zijn op Zondag, dus die redenatie gaat niet op.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:52.