Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2003, 09:14
Iotje
Avatar van Iotje
Iotje is offline
Er gebeuren dagelijks ongelukken door het te hard rijden:

http://www.dvhn.nl/Index (doorscrollen tot onderaan)

En op de radio wordt elke dag verteld op welke wegen er geflitst wordt. Dus kunnen mensen sneller rijden omdat ze weten waar de flitspalen e.d. staan. Gevolg van het sneller/ te snel rijden zijn meer ongelukken. Daarom ben ik het er mee eens!
__________________
~Life is like death, without it you're alive!~Regim change begins at home!~Death as only remedy!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2003, 11:26
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Slechts een klein percentage van de ongelukken wordt veroorzaakt door te hard rijden. Ik heb de cijfers niet bij de hand, maar als ik het mij goed herinner ligt dat rond de 5%.

Dat argument vervalt dus.


Dat er geflitst wordt in de bebouwde kom, en desnoods op 80-kilometer wegen is nog tot daaraan toe. Maar op de snelwegen laat de infrastructuur het goed toe om de snelheid door de burgers zelf individueel te laten bepalen. Het flitsen op de snelweg draagt slechts marginaal bij aan de verkeersveiligheid, het is voornaamlijk een leuke melkkoe voor de staatskas.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 11:53
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
aan de andere kant gaat men op de plekken waar die flitspalen staan juist ook weer snelheid minderen. Men weet van te voren dat die palen daar staan en rijdt dus niet harder dan is toegestaan.
Mijn voorstel: meer flitspalen, is er ook gelijk weer meer geld om andere gevaarlijke dingen aan te pakken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 11:58
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
linda85 schreef:
aan de andere kant gaat men op de plekken waar die flitspalen staan juist ook weer snelheid minderen. Men weet van te voren dat die palen daar staan en rijdt dus niet harder dan is toegestaan.
Mijn voorstel: meer flitspalen, is er ook gelijk weer meer geld om andere gevaarlijke dingen aan te pakken.
Ik zie dat je 17 bent, en derhalve nog nooit auto hebt gereden.

Heb je enig idee hoe gevaarlijk flitspalen zijn? Laat ik het illustreren. Het is een zonnige zaterdagmiddag, iedereen rijdt met een rustig gangetje van 130 kilometer per uur op de snelweg. In de verte doemt een filtspaal op. De bestuurder ziet de flitspaal nog net op tijd, en remt stevig (reflex-reactie). Dat er ook nog iemand achter de automobilist rijdt, denkt hij op dit moment niet aan. De automobilist erachter kan de voorste mobilist nog net ontwijken.

En dit gebeurt veel meer dan je denkt. Ik heb het zelf al een aantal keer in de praktijk gezien. Zet de hoeveelheid ongelukken veroorzaakt door flitspalen eens af tegen de hoeveelheid ongelukken die het voorkomt.
Ik denk dat flitspalen op snelwegen enkel voor ergenissen zorgen, en per saldo niet bijdragen aan de veiligheid.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 18:03
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef:
aan de andere kant gaat men op de plekken waar die flitspalen staan juist ook weer snelheid minderen. Men weet van te voren dat die palen daar staan en rijdt dus niet harder dan is toegestaan.
Mijn voorstel: meer flitspalen, is er ook gelijk weer meer geld om andere gevaarlijke dingen aan te pakken.
nog meer van die nutteloze kutdingen die al flitsen als je eventjes 5 kilometer te hard rijd?

rot toch op.

die flitspalen zijn juist een gevaar in deze hoeveelheden...

de mensen letten meer op hun kilometerteller als wat er om zich heen gebeurt.

liever meer blauw op straat.

en pak de mensen aan die dronken achter het stuur kruipen.
en seniele, te traag rijdende onvoorspelbare opaatjes/omaatjes.

DÁT zijn de echte wegpiraten.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 19:52
Yoha
Yoha is offline
Je moet ze gewoon pas bij 140 of 150 laten flitsen, als het rustig op de weg is gaat iedereen bijna automatisch wat harder rijden, wat dan ook compleet veilig is, alleen daar houdt de flitspaal zich niet aan. 150 rijden zullen veel mensen niet doen, dus de echt roekeloze mensen kunnen dan een flinke boete krijgen terwijl de huis-tuin-en-keuken tehardrijder er geen last van heeft
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 20:22
tacidvs
tacidvs is offline
Ik denk dat je het wel wettelijk kunt regelen, praktisch gelijk aan signaleren met je remlichten als je een flitspaal of een mobiele camera ziet. Heette dat niet 'belemmering van de rechtsgang'?
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 21:01
Iotje
Avatar van Iotje
Iotje is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Ik denk dat je het wel wettelijk kunt regelen, praktisch gelijk aan signaleren met je remlichten als je een flitspaal of een mobiele camera ziet. Heette dat niet 'belemmering van de rechtsgang'?
Volgens mij kloopt dat i.d.d.!

Ik vind het maar raar dat daar nog geen maatregelen tegen genomen zijn..
__________________
~Life is like death, without it you're alive!~Regim change begins at home!~Death as only remedy!
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 21:05
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
oneens.
maar waarom zet je het woord stelling in je titel
__________________
De man die bakt
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 17:06
alwaysgood
alwaysgood is offline
het aantal flitsplaatsen wat op de radio wordt vertelt, is vele malen kleiner, dan het werkelijke aantal flitsers wat actief is. Dus die paar plaatsen die op de radio worden genoemd is maar een topje van de ijsberg en draagt dus nauwelijks bij tot groter aantal ongelukken. Met de stelling ben ik het dus niet mee eens
__________________
Do or do not. There's no try
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 17:12
CokemanLalalala
Avatar van CokemanLalalala
CokemanLalalala is offline
flits aankondigingen moeten niet verboden worden, het doel wordt bereikt: mensen gaan op dat punt trager rijden. of was de functie van die dingen nou alleen geld verdienen
flitspalen zijn gewoon ondingen en gelukkig staan ze steeds vaker ter discussie zodat ze misschien wel over een tijdje verdwijnen
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 18:43
the_conquer
the_conquer is offline
Er gebeuren soms ongelukken door flitspalen omdat die een flits geeft die in zelfzame gevallen een epiletische reactie veroorzaak.


Kortom schaf flitsen af......
__________________
Better to reign in hell than to serve in heaven
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 21:13
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Ik zie dat je 17 bent, en derhalve nog nooit auto hebt gereden.

Heb je enig idee hoe gevaarlijk flitspalen zijn? Laat ik het illustreren. Het is een zonnige zaterdagmiddag, iedereen rijdt met een rustig gangetje van 130 kilometer per uur op de snelweg. In de verte doemt een filtspaal op. De bestuurder ziet de flitspaal nog net op tijd, en remt stevig (reflex-reactie). Dat er ook nog iemand achter de automobilist rijdt, denkt hij op dit moment niet aan. De automobilist erachter kan de voorste mobilist nog net ontwijken.

En dit gebeurt veel meer dan je denkt. Ik heb het zelf al een aantal keer in de praktijk gezien. Zet de hoeveelheid ongelukken veroorzaakt door flitspalen eens af tegen de hoeveelheid ongelukken die het voorkomt.
Ik denk dat flitspalen op snelwegen enkel voor ergenissen zorgen, en per saldo niet bijdragen aan de veiligheid.
klopt, ik heb nog nooit auto gereden, maar wel vaak meegereden.
Op die manier ook vaak zat auto's langs zien racen (of zelf ook in zo'n auto gezeten) die met een gang langs anderen gaan om 10 minuten eerder thuis te zijn.
Persoonlijk denk ik (maar weet ik dus niet uit ervaring) dat je het heel goed weet als je te hard rijdt, en vind ik dat je dan ook niet moet zeuren als je een boete krijgt.
Ik vraag me ook af hoe vaak het voorkomt dat iedereen op een zonnige zaterdagmiddag met een rustig gangetje 130 km/u rijdt. (rustig gangetje en 130 km/u... leuke combinatie )
Maar goed, misschien ontbreekt het me daar idd aan ervaring en komt dat zoals jij zegt behoorlijk vaak voor

Mss moet er dan ook maar ingesteld worden dat er pas geflitst wordt vanaf 130 km, maar dan denk ik: ga dan 110 km/u als standaard zien en 120 als 10 km te hard.
Je kan wel bij blijven stellen omdat er mensen zijn die vinden dat je de wet maar mag overtreden als het hen uitkomt (want dat is wel zo. Natuurlijk geen ernstig delict, maar het kan wel ernstige gevolgen hebben).
En uiteindelijk allemaal om die 10 minuten eerder thuis te zijn...
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 10:51
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
linda85 schreef:
Op die manier ook vaak zat auto's langs zien racen (of zelf ook in zo'n auto gezeten) die met een gang langs anderen gaan om 10 minuten eerder thuis te zijn.
Het werkt cumulatief natuurlijk. Dan is 10 minuten winst niet eens zo slecht.
Citaat:
Persoonlijk denk ik (maar weet ik dus niet uit ervaring) dat je het heel goed weet als je te hard rijdt, en vind ik dat je dan ook niet moet zeuren als je een boete krijgt.
Het verschil tussen 120 en 130 is niet zo heel makkelijk te merken. Daarboven 'voel' je inderdaad makkelijk aan.
Citaat:
Ik vraag me ook af hoe vaak het voorkomt dat iedereen op een zonnige zaterdagmiddag met een rustig gangetje 130 km/u rijdt. (rustig gangetje en 130 km/u... leuke combinatie )
130 is heel rustig hoor, gewoon met het verkeer mee. Maar ik vind 140 ook een normaal gangetje. Het hangt natuurlijk heel erg af van de auto - in een klein Japans koekblik rammelt de boel met 130 al flink uit elkaar, terwijl ik in de Volvo nergens last van heb bij 160.
Citaat:
Mss moet er dan ook maar ingesteld worden dat er pas geflitst wordt vanaf 130 km, maar dan denk ik: ga dan 110 km/u als standaard zien en 120 als 10 km te hard.
Je kan wel bij blijven stellen omdat er mensen zijn die vinden dat je de wet maar mag overtreden als het hen uitkomt (want dat is wel zo. Natuurlijk geen ernstig delict, maar het kan wel ernstige gevolgen hebben).
Als je het legaal maakt, overtreden ze de wet niet meer.
Ik stel het Duitse systeem voor. Op de snelwegen geen limiet (of desnoods 160 - om te voorkomen dat het een racebaan wordt), en op de wegen buiten de snelwegen streng controleren en de boetes omhoog doen (vooral in de bebouwde kom).
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen

Laatst gewijzigd op 05-01-2003 om 10:54.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 10:55
Iotje
Avatar van Iotje
Iotje is offline
Citaat:
alwaysgood schreef:
het aantal flitsplaatsen wat op de radio wordt vertelt, is vele malen kleiner, dan het werkelijke aantal flitsers wat actief is. Dus die paar plaatsen die op de radio worden genoemd is maar een topje van de ijsberg en draagt dus nauwelijks bij tot groter aantal ongelukken. Met de stelling ben ik het dus niet mee eens
Het draagt nauwelijks bij i.d.d. ! Maar nauwelijks is al te veel. Er zullen wel "een paar" mensen zijn doodgegaan mede door de aankondiging van flitspalen (het gaat overigens niet om de vaste flitspalen) op de radio, en dat vind ik persoonlijk al te veel...
__________________
~Life is like death, without it you're alive!~Regim change begins at home!~Death as only remedy!
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 11:02
Iotje
Avatar van Iotje
Iotje is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

130 is heel rustig hoor, gewoon met het verkeer mee. Maar ik vind 140 ook een normaal gangetje. Het hangt natuurlijk heel erg af van de auto - in een klein Japans koekblik rammelt de boel met 130 al flink uit elkaar, terwijl ik in de Volvo nergens last van heb bij 160.
Jij snelheidsduivel!!!


Citaat:
Unexplained schreef:

Als je het legaal maakt, overtreden ze de wet niet meer.
Ik stel het Duitse systeem voor. Op de snelwegen geen limiet (of desnoods 160 - om te voorkomen dat het een racebaan wordt), en op de wegen buiten de snelwegen streng controleren en de boetes omhoog doen (vooral in de bebouwde kom).

Hmmmmm.....gaat over nadenken
__________________
~Life is like death, without it you're alive!~Regim change begins at home!~Death as only remedy!
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 11:32
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Ja, ben het er mee eens. Ik denk dat flitspalen toch al helemnaal moeten worden verboden, want ze kunnen mensen afleiden (waar staat ie nou?) of verblinden.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 13:11
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Als je het legaal maakt, overtreden ze de wet niet meer.
Ik stel het Duitse systeem voor. Op de snelwegen geen limiet (of desnoods 160 - om te voorkomen dat het een racebaan wordt), en op de wegen buiten de snelwegen streng controleren en de boetes omhoog doen (vooral in de bebouwde kom).
Niet iedereen rijdt volgens de maximale snelheid, laat staan dat iedereen het kan. De 'minimumsnelheid' gaat hierdoor ook omhoog...
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-01-2003, 13:36
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Niet iedereen rijdt volgens de maximale snelheid, laat staan dat iedereen het kan. De 'minimumsnelheid' gaat hierdoor ook omhoog...
Gelukkig hebben snelwegen waar je 120 mag rijden meestal 3 banen. De rechterstrook wordt gebruikt voor vrachtauto's en oma's, de middenstrook voor mensen die normaal rijden (120), en de linkerstrook voor de mensen die haast hebben. Simpel.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:20.