Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-07-2006, 12:29
XIII
Avatar van XIII
XIII is offline
Goed, zoals topictitel al vermeld, ik heb wel een vaag idee van wat er allemaal gaat gebeuren maar ik zit vooral nog met vragen. Ik zit nu in het laatste jaar van het VWO (na de zomer) en ga dus dit jaar toelating doen. Ik wil Illustratie gaan doen, liefst aan de HKU, maar ik wil het ook gaan proberen bij Willem de Kooning en Artez. Ik ben al wel op open dagen geweest, maar er blijven toch wat vragen. Wat moet je precies doen aan je portfolio? Hoeveel werk ongeveer, wat voor soort werk? Ik heb eigenlijk alles wel liggen, van schetsen & studies tot compleet uitgewerkte dingen, veel verschillende materialen en combo's tussen materialen. Ik heb me bezig gehouden met collage's en fotografie. Zou dat er allemaal in moeten? En de studie zelf, mensen die ermee bezig zijn? Hoe is het? Tijdrovend, of niet? Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-07-2006, 12:35
mandi
Avatar van mandi
mandi is offline
voor heel veel dingen geldt
hoe meer je meeneemt, hoe beter
en variatie is ERG belangrijk
als je een grote selectie maakt van je werk moet het goedkomen, aangezien je best veel hebt?
__________________
pics or it didn't happen
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 12:47
XIII
Avatar van XIII
XIII is offline
Ja ik heb veel, heb zowiezo twee van die 'kunstenaarsmeeneemmappem' vol met groot werk, drie manden met A4 en kleiner en dan nog 20-30 schilderwerkjes. Maar hoe presenteer ik dat, ik kan geen grote schilderijen meenemen. Ik dacht al iets van polaroidjes maken en die in een soort van fotoboek? Beetje losse manier met aantekeningen e.d. Een beetje zo'n oud vakantiefotoboek idee
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 13:06
mandi
Avatar van mandi
mandi is offline
Citaat:
XIII schreef op 25-07-2006 @ 13:47 :
Ja ik heb veel, heb zowiezo twee van die 'kunstenaarsmeeneemmappem' vol met groot werk, drie manden met A4 en kleiner en dan nog 20-30 schilderwerkjes. Maar hoe presenteer ik dat, ik kan geen grote schilderijen meenemen. Ik dacht al iets van polaroidjes maken en die in een soort van fotoboek? Beetje losse manier met aantekeningen e.d. Een beetje zo'n oud vakantiefotoboek idee
polaroids is een leuk idee, maar tastbare werken zijn imo beter. de details komen dan beter uit en de materiaalkeuzes onderling zijn goed uit elkaar te houden. als je die mappen meeneemt lijkt me dat erg prima, alles bij elkaar enzo
__________________
pics or it didn't happen
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 12:44
velvet123
velvet123 is offline
hallo,
belangrijk bij toelatingen is natuurlijk je motivatie. ze gaan geheid vragen 'waarom illustratie?' en: 'waarom híer?' dus zorg dat je daar een goed antwoord op hebt.

je hebt veel werk en ook gevarieerd () , maar ik denk dat je sommige dingen moet 'bundelen' zoals een map met a4-schetsen. maar ook bij een compleet uitgewerkt schilderij je schetsen en ideeen laten zien: hoe ben je bij dit eindresultaat gekomen?
nogmaals: veel = goed, maar de toelatingscommissie kan onmogelijk álles bekijken, dus zorg dat je beste werken in ieder geval gezien worden. en zorg dat ze van alle 'categorieen' wat zien

is er geen moeder/vader/oom/etc met een auto? want grote schilderijen (ik weet natuurlijk niet hoe groot) zijn wel gaaf om mee te nemen!

zelf heb ik steeds dingen onder hun neus gegooid: 'kijk dit heb ik gemaakt, maar ik heb ook dit en dit, en hier heb ik het weer helemaal anders aangepakt..'

je hebt het over illustratie, misschien is het handig om illustraties te maken bij een aantal (bestaande) gedichten. zo kun je laten zien dat je genoeg fantasie én tekenvaardigheden hebt

voor het geval je denkt 'waar heeft ze het over', ik heb afgelopen jaar (ook 6vwo) 2 toelatingen gehaald
alvast succes volgend jaar!
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 17:42
boostart
Avatar van boostart
boostart is offline
hey, wat betreft wat je moet verwachten van de studie zelf. Heel veel werk. Het is leuk om te doen en als het je ding is vind je het niet erg om tot laat (heel laat...niet slapen) door te gaan. Ik heb zelf nu mijn eerste jaar illustratie aan de Willem de Kooning erop zitten. En het is geweldig, maar je moet van werken houden.

Dit is natuurlijk zoals ik erover denk, voor hetzelfde geld zegt een ander dat het rustig en relaxed gaat, maar ik heb het zo ervaren.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 17:27
Verwijderd
Veel blowen, weinig doen.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 18:26
brinta
brinta is offline
Citaat:
boostart schreef op 27-07-2006 @ 18:42 :
hey, wat betreft wat je moet verwachten van de studie zelf. Heel veel werk. Het is leuk om te doen en als het je ding is vind je het niet erg om tot laat (heel laat...niet slapen) door te gaan. Ik heb zelf nu mijn eerste jaar illustratie aan de Willem de Kooning erop zitten. En het is geweldig, maar je moet van werken houden.

Dit is natuurlijk zoals ik erover denk, voor hetzelfde geld zegt een ander dat het rustig en relaxed gaat, maar ik heb het zo ervaren.
Ik vind t ook een hectische opleiding. Bij ons (KABK beeldende kunst) was er een erg vol rooster en veel buitenschoolse activiteiten. De eerste paar maanden werkte ik 7 dagen per week aan academiewerk, toen ben ik t iets relaxter aan gaan pakken. Iets té relaxed, ik werd deze vakantie naar huis gestuurd met taken voor 4 vakken

Verder:
Wat vervelend is: wanneer je iets maakt dat dicht bij jezelf ligt en je docent zich vergist en denkt dat je je er makkelijk vanaf probeert te maken.

Wees niet te perfectionisch: het is belangrijk dat je heel veel uitprobeert en ook simpele ideetjes al echt uitvoert, wacht niet tot je idee 'af' is met de praktische uitvoering.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 22:30
teenager
teenager is offline
Willem de Kooning is niet zo lastig om aangenomen te worden als je redelijk wat hebt om te laten zien.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 08:41
mandi
Avatar van mandi
mandi is offline
Citaat:
teenager schreef op 28-07-2006 @ 23:30 :
Willem de Kooning is niet zo lastig om aangenomen te worden als je redelijk wat hebt om te laten zien.
laller, ja. kusjes
__________________
pics or it didn't happen
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 11:48
brinta
brinta is offline
Citaat:
teenager schreef op 28-07-2006 @ 23:30 :
Willem de Kooning is niet zo lastig om aangenomen te worden als je redelijk wat hebt om te laten zien.
idd, sowieso moet je zo'n toelating ook weer niet al te hoog inschatten.

Er worden maar weinig mensen weggestuurd, alleen als je echt heel slecht bent wordt je niet aangenomen (of als je alleen mangatekeningen maakt bvb ). Ze kijken meer naar de kans dat je voortijdig uitvalt dan naar de kans of jij een succesvol kunstenaar kunt worden.

Doe je best, maak mooie mappen, het valt best mee allemaal.

Meestal worden dingen die je voor school/cursusopdrachten gemaakt hebt niet erg gewaardeerd door de toelatingscommissie. Het is belangrijk dat je veel van jezelf laat zien, veel zwaaien met termen over jouw gevoel, jouw zoektocht, jouw behoefte om je beeldend te uiten etc.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 12:29
teenager
teenager is offline
Citaat:
mandi schreef op 29-07-2006 @ 09:41 :
laller, ja. kusjes
laller?

Oh ben jij er zo één die zich uitverkoren en hypergetalenteerd voelt omdat ie op WdK is aangenomen? Laat me niet lachen. Ik zit er zelf, en mijn werk was echt niet rijp en spannend toen ik toelating deed. Ik had me keurig aan de opdracht gehouden en niets bijzonders gedaan.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 12:38
mandi
Avatar van mandi
mandi is offline
Citaat:
teenager schreef op 29-07-2006 @ 13:29 :
laller?

Oh ben jij er zo één die zich uitverkoren en hypergetalenteerd voelt omdat ie op WdK is aangenomen? Laat me niet lachen. Ik zit er zelf, en mijn werk was echt niet rijp en spannend toen ik toelating deed. Ik had me keurig aan de opdracht gehouden en niets bijzonders gedaan.
Juist jij doet alsof je zoo getalenteerd bent. Ik zit niet op de wdk, vrienden wel. Die toelating verschilt hard.
Oh en
doe alsjeblieft normaal. k
__________________
pics or it didn't happen
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 13:37
Zooibanaan
Avatar van Zooibanaan
Zooibanaan is offline
Ik zit zelf op het StJoost in Breda, daar gaat het allemaal heel relaxed, maar dat moet je er wel zelf van maken. Ik weet niet hoe dat bij andere kunstacademies is, maar het is in Breda een beetje ongeordend. Als je daarmee om kan gaan is het heel relaxed, als je dat niet kunt is het kut. Ik heb ook de helft van mijn oorspronkelijke klas zien vertrekken omdat ze het kut vonden oder etwas.

Als je niet zeker bent van je kwaliteiten kun je altijd nog een orientatiecursus of ene vooropleiding doen. Meestal werkt het zo dat als je die vooropleiding haalt, je automatisch toegelaten wordt op de academie.

En bij je intake; neem niet een overload aan shit mee. Selectie van dingen die je zelf heel goed vind, misschien wat voorstudies ervan, als je die hebt (ze hameren heel erg op je proces). En natuurlijk die motivatie, openstaan voor kritiek en er iets mee doen.
__________________
*het is een baardje*
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 14:32
teenager
teenager is offline
Citaat:
mandi schreef op 29-07-2006 @ 13:38 :
Juist jij doet alsof je zoo getalenteerd bent. Ik zit niet op de wdk, vrienden wel. Die toelating verschilt hard.
Oh en
doe alsjeblieft normaal. k
Ik heb nergens gezegd dat ik getalenteerd ben ? Sterker nog dat ben ik niet eens. Het is het enige wat ik leuk vind en wat ik een klein beetje kan. Maar waarschijnlijk waren jouw vrienden dik in eufory dat ze aangenomen waren, fijn voor ze! Ik zeg alleen dat t niet zo pittig is als t lijkt, ken niemand die is afgewezen. ik doe normaal .
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 15:22
Verwijderd
Citaat:
Bardamu schreef op 28-07-2006 @ 18:27 :
Veel blowen, weinig doen.
Dat is op de gemiddelde Grafisch Lyceum zo
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Mezelf in het diepe gooien
Verwijderd
32 20-03-2013 13:44
ARTistiek kunstacademie kiezen
lisafoster1
5 12-03-2009 20:22
Studeren Kunstacademie Rotterdam/Amsterdam
NNadja
7 30-05-2007 12:18
Verhalen & Gedichten Eigen scheppingsproces
Verwijderd
9 22-03-2007 16:09
Studeren Grafisch lyceum rotterdam
the*plastic*one
15 26-03-2006 17:24
ARTistiek toelatingsopdracht
Henkje
278 24-07-2005 14:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48.