Oud 28-03-2007, 23:47
Verwijderd
Maar docent toch... je hebt toch wel een basis van woorden (mag ik aannemen ) en dan kan je vrij makkelijk de typische woorden van een bepaalde schrijver leren en dan op basis van je kennis van de woorden en grammatica die teksten weer ophalen (na goed doornemen natuurlijk)?
Ik bedoel, nu bij de studie mag je ook echt geen woordenboek meer gebruiken. Dat had jij toch ook neem ik aan?
Ik moet trouwens ook eerlijk zeggen dat ik de hoeveelheid van de examenbundels latijn en grieks achteraf gezien heel erg mee vond vallen. Er zat best veel nederlands tussen... Maar goed dat is mijn mening dan... en achteraf is het altijd anders dan wanneer je het echt nog moet doen...

Succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2007, 11:56
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
docent schreef op 28-03-2007 @ 17:05 :
Dus jullie moeten voor je PTA-toets je hele examenbundel uit je hoofd kennen? Knap hoor, zou "zelfs" mij niet lukken.
Dat was het wel idee ja.

@Lise_smiles: lekker in Groningen studeren, daar mag je wel een woordenboek gebruiken (geen idee waarom eigenlijk, je woordenschat wordt er niet groter op)
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 12:16
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Wij mogen wel gewoon een woordenboek gebruiken. Toen we in de vierde zaten kregen we zelfs twee weken alleen maar woordenboektraining bij Latijn zodat we de woorden goed konden opzoeken. Lijkt me ook wel praktisch voor bij het centraal examen.

Verder leren er nog wel heel veel mensen de teksten 'uit hun hoofd' maar ik vraag me af of dat de goede manier is om te leren. Zo leer je gewoon precies wat er in het Nederlands staat en leer je niet echt naar het Latijn / Grieks te kijken.

Ik ben in ieder geval blij dat wij wel altijd ons woordenboek mogen gebruiken bij de PTA's. Soms moeten we namelijk enkele zinnen / woordgroepen vertalen. Ik denk ook dat het belangrijker is om de zinsstructuren goed te kennen in plaats van alle woorden.

Het enige voordeel is wel dat degene die geen woordenboek mogen gebruiken, meer woordenkennis hebben. Ik geef toe dat ik vrij veel woorden moet opzoeken... En dat kost tijd.
__________________
Neti gaat studeren <3
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 14:04
Raina
Raina is offline
Citaat:
docent schreef op 28-03-2007 @ 12:55 :
In klas 6 (en 5) mag je je woordenboek bij toetsen over ongelezen én gelezen toetsen gebruiken.
Zou belachelijk zijn als het niet mocht, want bij je eindexamen mag je ook bij alle onderdelen je woordenboek gebruiken!
Serieus?! Wij mogen bij PTA's nooit woordenboeken gebruiken, ik heb in de 5e en 6e dan ook als een idioot al die teksten lopen leren.
Het is dat we het SE al hebben afgesloten anders was ik echt naar mn leraar gestapt!

Staat dit trouwens ook ergens zwart op wit?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 01:18
Verwijderd
Ik vrees dat het niet ergens zwart op wit staat. PTA/SE dingen mogen scholen namelijk zelf invullen. Zolang de gemiddelde cijfers niet erg onder of boven het gemiddelde van Nederland ligt en ze geen berisping krijgen van de onderwijscommissie is er niets aan de hand.
Je hebt overigens wel een grote kans dat daardoor de vragen die bij jou gesteld worden makkelijker zijn dan op de scholen waar ze een woordenboek mogen gebruiken en waarschijnlijk ook anders van aard.
Dit kan in je voordeel zijn, maar ook in je nadeel, omdat je dan ook niet snel en goed met een woordenboek hebt leren werken voor je eindexamen...

@ Belgarath: eigenlijk vind ik dat nog best erg... krijg je allemaal classici zonder woordenschat (wij worden er nu wel toe gedwongen... pff)
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 09:32
Raina
Raina is offline
Vragen als ' noteer het latijnse tekstelement waaruit blijkt dat..' , 'welk stijlmiddel zien we in regel .. ' , 'op wie slaat dit of dat terug' of ' verklaar de coniunctivus' zijn erg populair. Je moet de tekst dus wel echt gelezen hebben. Wat voor vragen krijgen jullie dan?
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 17:44
Skale88
Skale88 is offline
Heeft iemand nog teksten liggen om te vertalen (niet uit het boek) met de vertaling erbij of weet je een site waar zulke teksten met vertaling staan?
Ik zou dat heel graag horen. Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 20:57
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
http://www.thelatinlibrary.com/verg.html

Grapje. Misschien kun je je docent vragen? In zijn of haar docentenboek staat wel een aantal extra vertaalopdrachten.
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Où tu m'as embrassé
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 12:27
docent
docent is offline
Nou jongens, nog heel even tijd om te leren. Hoe staat het ermee?
En zijn er nog mensen die Vergilius wél leuk vinden (ik dus, maar ik hoef er geen examen in te doen...)?
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 13:12
Skale88
Skale88 is offline
Leuk is anders, maar vervelend is het niet wel lastig
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 15:21
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Heel even? Dat duurt toch nog drie weken.
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Où tu m'as embrassé
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 09:47
docent
docent is offline
Gij zijt examenleerling, en geen liefhebben van de Aeneis; daarom golft in uw hart een zo grote golf van toorn. Maar komaan, beteugel uw vergeefs opwellende woede. Ik geef u wat ge wilt: uit vrije wil geef ik u een makkelijk eindexamen.
De GYMNasia zullen behouden deze taal en die andere taal der voorvaderen en de naam zal blijven zoals hij is: naakt en kwetsbaar zult u uw examen ingaan. Ik voeg makkelijke vragen toe en maak u allen door één examen tot geslaagden. Met het diploma dat gij zult verkrijgen, zult ge mensen en goden in eer overtreffen, geen HAVO-er of VMBO-er zal verheerlijkt worden met zo grote eer.
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 13:28
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
docent schreef op 09-05-2007 @ 09:47 :
Gij zijt examenleerling, en geen liefhebben van de Aeneis; daarom golft in uw hart een zo grote golf van toorn. Maar komaan, beteugel uw vergeefs opwellende woede. Ik geef u wat ge wilt: uit vrije wil geef ik u een makkelijk eindexamen.
De GYMNasia zullen behouden deze taal en die andere taal der voorvaderen en de naam zal blijven zoals hij is: naakt en kwetsbaar zult u uw examen ingaan. Ik voeg makkelijke vragen toe en maak u allen door één examen tot geslaagden. Met het diploma dat gij zult verkrijgen, zult ge mensen en goden in eer overtreffen, geen HAVO-er of VMBO-er zal verheerlijkt worden met zo grote eer.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2007, 20:48
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
'De juiste vertaling van Vergilius' Aeneis II, 223-224 is niet "gelijk het gebrul
van een stier, die gewond het altaar ontvlucht", maar "gelijk het gebrul van
de gewonde stier, die het altaar is ontvlucht".'
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Où tu m'as embrassé
Met citaat reageren
Oud 10-05-2007, 00:00
docent
docent is offline
Vanwaar deze mededeling?

En trouwens, er staat in het Latijn:
"qualis mugitus, fugit cum saucius aram
taurus..."

Dus: "zoals het geloei/gebrul, wanneer een stier gewond het altaar (is) ontvlucht" OF: ...wanneer een gewonde stier...

Dus allebei de vertalingen die je noemde zijn wat minder letterlijk, maar ik zou ze allebei goed rekenen...
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Oud 10-05-2007, 09:35
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Wat ik citeerde, las ik net als stelling van iemands proefschrift. Dus ik dacht dat het misschien wat discussie zou opleveren - maar nee dus.
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Où tu m'as embrassé
Met citaat reageren
Oud 10-05-2007, 16:28
tinustijger
Avatar van tinustijger
tinustijger is offline
Docent, werk je mee aan het examen?
__________________
dabit deus his quoque finem!
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 13:12
docent
docent is offline
Nee, maar als ik zou meehelpen, zou ik precies hetzelfde antwoord geven...
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Oud 12-05-2007, 13:21
docent
docent is offline
En aan een voorspelling waag ik me maar niet (geef ik mijn leerlingen altijd wél!). Ik vind het altijd moeilijk te bedenken wat de eindexamenmakers voor vragen gaan verzinnen, al denk ik met de thematiek van dit jaar, dat ze in ieder geval iets gaan vragen over Aeneas in de onderwereld.
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 12:34
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Hoe belangrijk zijn die Nederlandse pensumteksten? Komt het wel eens voor dat daar wat over gevraagd wordt op het examen? En volstaat het als je qua thematiek, reflectie, filosofie etc. de syllabus leert?

[Speciale vraag aan docent]
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Où tu m'as embrassé
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 12:54
tinustijger
Avatar van tinustijger
tinustijger is offline
Wat wel handig is ter voorbereiding van t examen is kijken naar het examen van 1996, vrijwel hetzelfde pensum. Ze hadden toen nog wel meer uren, voor de tweede fase, het niveau schijnt iets hoger te zijn dan ons examen zal zijn. Ik heb het examen wel als pdf, dus wie wil, stuur me een pm bitte.

Wat me opviel: veel vragen over het metrum (3 of 4 ofzo), in onze lessen hebben we daar geheel geen aandacht aan besteed, de lerares zei dat er weinig punten mee vielen te verdienen en je er wel heel veel tijd aan moet besteden om het goed door te hebben, hopen dat er niet veel over wordt gevraagd op ons examen!!!

Morgen begint de ellende: nederlands en wiskunde
__________________
dabit deus his quoque finem!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 14:28
snoeteke
snoeteke is offline
het metrum duurt niet zo heel lang om door te krijgen, maar veel punten zouden er niet in zitten. ja met naavallen in de proefvertaling zou het kunnen uitmaken.
zal het nog weer moeten doornemen, weet al niet meer hoe het zat met aangeven van spondeen en dactylen... zucht...
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 11:18
istrian
istrian is offline
Joh, wat wordt het opeens stil in dit topic! En dat met het oog op ons grootse examen morgen.. Waarschijnlijk zijn jullie allemaal zó hard aan het leren dat er geen tijd meer over is om te internetten !

Geloof ook niet dat het heel handig is voor mijn planning dat ik nu op internet ben.. Nou ja, 10 minuutjes ontspanning mag best. Ik zit al vanaf half 8 te leren...

Een vraagje aan docent: u zegt je niet aan een voorspelling te wagen, maar doet het later in uw bericht toch? Dit is dus wél uw voorspelling?
Ik heb van een andere leraar Latijn, die er vrijwel zeker van is omdat 'hij ALTIJD goed zit', gehoord dat de aanvaring tussen Dido en Aeneas vrijwel zeker op het eindexamen gaat komen. Hij zegt dat hij het eindexamen niet maakt, maar dat hij wel zeer sterke vermoedens heeft. Mijn leraar Latijn wilde ons absoluut geen enkele tip geven. Wat een geweldige man toch.


Succes allemaal morgen!!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 11:24
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Er is ook een Latijntopic op het eindexamen subforum. Daar zitten er wel meer die morgen Latijn hebben.
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Où tu m'as embrassé
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 14:48
docent
docent is offline
@Istrian: Ja, dat was dus wel een voorspelling ;-)
Het probleem is dat "ze" overal wel iets over kunnen vragen! Maar goed, ik denk dus iets onderwereld-achtigs (bijv. Dido vs. Aeneas) en/of iets met de profetieën.
Succes in ieder geval.
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 15:28
istrian
istrian is offline
Ik heb net beide eindexamens uit 1996 gemaakt, en in 1996-II kwam ik beide 'getipte' teksten tegen ..

Zowel de 'onderwereld'-tekst als de aanvaring tussen Dido en Aeneas, waar ik het in mijn vorige bericht over had! Best grappig..

Het zegt natuurlijk niet dat ze die allebei dit jaar dus zeker níet gaan gebruiken, want zoals docent al opmerkt, ze kunnen natuurlijk overal vragen over stellen.

Maar tóch. Voor mijn gevoel is de kans na deze 'ontdekking' een stukje kleiner geworden dat we inderdaad zo'n onderwereld-stukje krijgen. Eerlijk gezegd lijkt mij nu de dialoog tussen Venus en Jupiter wat waarschijnlijker. Alhoewel, het heeft ook weinig zin om hier allemaal naar te gaan gissen. We zien het morgen wel!

Kan niet wachten..



Trouwens! Even een opmerking die wat bijdraagt aan dit specifieke topic: ik vind de Aeneis echt geweldig! Wat ben ik blij dat we Vergilius als eindexamenauteur hebben. Ik vind het echt fijn om te lezen. Zelfs het vertalen vond ik erg leuk dit jaar!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 14:00
tinustijger
Avatar van tinustijger
tinustijger is offline
Why don't we talk about it!!

Ik vond t wel pittig, de vragen dan. Op zich wel goed te doen maar ik wist er een paar niet over het algemene verhaal enzo VrselijK! Ik kon dan niet ff voor de verhaallijn spieken naar de grondtekst duss.

En dan de vertaling: goed te doen zou ik zo zeggen. Wel redelijk lang maar niet extreem moeilijk.. Maar ik ben erg slecht in vertalen dus..

En dan kijk ik hem na en dan: oké,, met norm 1 en 4.7

Hmmm, dat heb ik wel vaker met latijn..... Aaarghh, njah, dan sta ik nog gemiddeld een 6,1, daar mag ik niet over klagen natuurlijk. Hopen dat die norm idd 1 of hoger wordt!!!
__________________
dabit deus his quoque finem!

Laatst gewijzigd op 24-05-2007 om 14:21.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 21:50
welle
Avatar van welle
welle is offline
Citaat:
istrian schreef op 23-05-2007 @ 15:28 :
Ik heb net beide eindexamens uit 1996 gemaakt, en in 1996-II kwam ik beide 'getipte' teksten tegen ..

Zowel de 'onderwereld'-tekst als de aanvaring tussen Dido en Aeneas, waar ik het in mijn vorige bericht over had! Best grappig..

Het zegt natuurlijk niet dat ze die allebei dit jaar dus zeker níet gaan gebruiken, want zoals docent al opmerkt, ze kunnen natuurlijk overal vragen over stellen.

Maar tóch. Voor mijn gevoel is de kans na deze 'ontdekking' een stukje kleiner geworden dat we inderdaad zo'n onderwereld-stukje krijgen. Eerlijk gezegd lijkt mij nu de dialoog tussen Venus en Jupiter wat waarschijnlijker. Alhoewel, het heeft ook weinig zin om hier allemaal naar te gaan gissen. We zien het morgen wel!

Kan niet wachten..



Trouwens! Even een opmerking die wat bijdraagt aan dit specifieke topic: ik vind de Aeneis echt geweldig! Wat ben ik blij dat we Vergilius als eindexamenauteur hebben. Ik vind het echt fijn om te lezen. Zelfs het vertalen vond ik erg leuk dit jaar!

Ja, ik denk ook dat we geluk hebben met dit onderwerp. Ik vond het leuk, die verhalen over Dido en Aeneas. En het is ook wel een belangrijk werk natuurlijk, dus sowieso wel goed om dat gelezen te hebben (gedeeltelijk natuurlijk).
Met citaat reageren
Oud 26-05-2007, 22:47
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
welle schreef op 26-05-2007 @ 21:50 :
Ja, ik denk ook dat we geluk hebben met dit onderwerp. Ik vond het leuk, die verhalen over Dido en Aeneas.
De gustibus...

Ovidius! Ovidius! Ovidius!
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 17:01
Verwijderd
Ach ja, Belgarath, alles moet eens aan de beurt komen. En ik ben met je eens dat Ovidius fantastisch is (al is mijn aankomende tentamen iets minder leuk haha ), maar ook Vergilius is mooi. Tis overigens beiden beter dan Livius, wat ik vorig jaar had..
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 18:15
docent
docent is offline
Dag LiseS,
Wat moet je lezen voor je Ovidius-tentamen? Ik bedoel welk boek (boeken?).
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:44.