Oud 05-05-2013, 12:32
reinverhoeff
reinverhoeff is offline
Weet iemand of je bij een duitse persoonlijke brief de datum nu linksbovenaan schrijft of rechtsbovenaan?

En is dit dan hetzelfde bij een duitse zakelijke brief? En schrijf je bij een zakelijke duitse brief de adresblokjes links?

Fijn als iemand mij zou kunnen helpen!

Groet,
Rein
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2013, 12:57
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Zowel bij een persoonlijke als een zakelijke brief komen de plaatsnaam en de datum rechts bovenaan te staan. De naam en het adres van de geadresseerde komen bij een zakelijke en (in)formele persoonlijke brief links te staan. Hierbij bevinden zich tussen de plaatsnaam en de datum en de naam en het adres van de geadresseerde een aantal witregels.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 05-05-2013, 15:13
reinverhoeff
reinverhoeff is offline
Bedankt voor het antwoord, mag ik je nog even vragen of het zo dus zou kunnen:

Almere, den 3.April 2013


adres van jezelf/bedrijf

adres ontvangende bedrijf of afzender

Betreft:


(dus de plaats en datum blijven ook bij (in)formele brieven rechtsboven staan)

Groet
Rein
Met citaat reageren
Oud 05-05-2013, 19:17
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Zelf zou ik er in dat geval zoiets van maken:

adres van jezelf/bedrijf

adres ontvangende bedrijf of afzender

Almere, den 3. April 2013

Betrifft:

Dit is de conventie zoals die in Prisma Brieven schrijven in het Duits wordt gehanteerd. Kijk eventueel eens inn je boek of daar een voorbeeld van een brief wordt gegeven. Je kunt dan de volgorde aanhouden zoals die in dat voorbeeld vermeld staat.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 05-05-2013, 21:01
reinverhoeff
reinverhoeff is offline
Hartelijk bedankt voor je antwoord!

Echter nog een vraagje: Ik begrijp uit je eerste antwoord dat plaats en datum rechtsbovenaan moeten staan.
Maar kan de plaats en datum dus ook links staan, zoals je in je tweede antwoord zegt?

Het blijft moeilijk die duitse regels!!!!

Alvast bedankt voor het antwoord.

Groet
Rein
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 12:08
reinverhoeff
reinverhoeff is offline
Weet iemand of je bij het schrijven van een duitse e-mail de datum nu wel of niet moet vermelden?

Groet
Rein
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 13:56
Kesa
Kesa is offline
Nee. De datum wordt veelal automatisch meegezonden door je mailprogramma.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 15:32
reinverhoeff
reinverhoeff is offline
Citaat:
Nee. De datum wordt veelal automatisch meegezonden door je mailprogramma.
Beste Kesa,

Dus als je tijdens je examen een e-mail moet schrijven (met pen en papier), dan dus ook geen datum plaatsen?

Groet en bedankt voor je antwoord!
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 16:48
reinverhoeff
reinverhoeff is offline
Weet iemand misschien of je voor het duitse woordje "dass" altijd een komma moet zetten?
Ik dacht het eigenlijk wel, maar weet het niet zeker.

En ik doe staatsexamens en moet dan een e-mail schrijven (op papier met pen!) Weet iemand of je dan ook de datum moet vermelden?

Groet,
Rein
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 17:03
Verwijderd
In principe krijg je voor het woord 'dass' altijd een komma, ja. Dass is een voegwoord, in het Nederlands laten we deze komma vaak achterwege maar in het Duits wordt die nog altijd gebruikt.

Voorbeeld:
NE: Ik vind dat je zoiets niet kunt doen.
DU: Ich finde, dass man so etwas nicht machen kann.

Op je tweede vraag weet ik geen antwoord. Zowel bij formele als informele brieven zet je normaalgesproken een datum, maar of dit bij email (op papier) anders is weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 19:49
reinverhoeff
reinverhoeff is offline
Citaat:
Zelf zou ik er in dat geval zoiets van maken:

adres van jezelf/bedrijf

adres ontvangende bedrijf of afzender

Almere, den 3. April 2013

Betrifft:

Dit is de conventie zoals die in Prisma Brieven schrijven in het Duits wordt gehanteerd. Kijk eventueel eens inn je boek of daar een voorbeeld van een brief wordt gegeven. Je kunt dan de volgorde aanhouden zoals die in dat voorbeeld vermeld staat.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 19:51
reinverhoeff
reinverhoeff is offline
Bedankt voor je antwoord.

Nu zet je de plaats en datum wel links, moet dat dan niet rechtsboven staan?
Omdat je in je eerste mail schreef zowel in(formele) als zakelijke brief rechts bovenaan?

Groet,
Rein
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 20:21
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Bedankt voor je antwoord.

Nu zet je de plaats en datum wel links, moet dat dan niet rechtsboven staan?
Omdat je in je eerste mail schreef zowel in(formele) als zakelijke brief rechts bovenaan?

Groet,
Rein
In de eerste reply ging ik uit van de conventie in havo/vwo Duits samengevat, en daar wordt de datum en de plaats inderdaad rechts bovenaan gezet, maar blijkbaar zijn er diverse varianten mogelijk.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 07-05-2013, 12:08
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik heb de topics over de datum in een mailtje samengevoegd, één topic over hetzelfde onderwerp is genoeg. Dus het kan zijn dat de reacties niet allemaal meer even lekker op elkaar volgen.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 08-05-2013, 08:56
reinverhoeff
reinverhoeff is offline
Weet iemand toevallig of de schrijfopdracht (duitse brief) vmbo-tl de vorige jaren een persoonlijke of een zakelijke brief betrof voor het schriftelijke staatsexamen?
Ik bereid nu eigenlijke alleen een persoonlijke voor,want ik dacht dat je voor vmbo-tl geen zakelijke hoeft voor te bereiden.

Groet,
Rein Verhoeff
Met citaat reageren
Oud 08-05-2013, 08:57
reinverhoeff
reinverhoeff is offline
Beste LethalRabbit,

Nog bedankt voor het antwoord, de komma gaat geplaatst worden voor ,dass!!

Groet,
Rein
Met citaat reageren
Oud 08-05-2013, 17:45
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Over de datum: ik heb geleerd dat je in een e-mail de datum niet hoeft te vermelden, want die staat al in de mail.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2013, 10:59
reinverhoeff
reinverhoeff is offline
Duidelijk, bedankt voor het antwoord! Geen datum dus vermelden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-05-2013, 14:48
reinverhoeff
reinverhoeff is offline
Weet iemand of je alinea's moet aanhouden in een persoonlijke duitse brief of dat je het stukje wat je schrijft aaneengesloten houdt, zonder alinea's.
Als je wel een nieuwe alinea begint moet je er dan een witregel tussen houden?

Groet,
Rein
Met citaat reageren
Oud 13-05-2013, 20:03
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik ga al je topics samenvoegen, want zoveel topics over een Duitse brief is niet nodig. Post dan je nieuwe vragen ook in dat topic en maak er geen nieuwe voor aan.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 08-06-2013, 09:25
Marc W
Marc W is offline
Citaat:
Weet iemand misschien of je voor het duitse woordje "dass" altijd een komma moet zetten?
Ik dacht het eigenlijk wel, maar weet het niet zeker.

En ik doe staatsexamens en moet dan een e-mail schrijven (op papier met pen!) Weet iemand of je dan ook de datum moet vermelden?

Groet,
Rein
Niet alleen bij 'dass', Duitsers zijn gek op komma's! Ieder bijzin en hoofdzin wordt gescheiden door een komma. Laten Nederlanders dit nog wel eens weg, Duitsers zijn weer heel strikt en volgens de regels. Zelfs al werkt die komma helemaal niet verduidelijkend, en is het totale overkill. DU SOLLST KOMMA GEBRAUCHEN, DAS IST REGEL!!! :-P
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Weer een onderwijs pleidooi
Kitten
129 02-03-2009 12:19
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie [GS] Leefsituatie rond februaristaking 1941.
Missy
8 12-02-2007 20:17
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen artikelen
Mankoe
2 29-01-2006 15:40
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen oud nederlands...vraagje
Toet0r
13 18-02-2003 14:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22.