Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2013, 13:55
Carlos-Hathcock
Carlos-Hathcock is offline
Hallo, voor dat iedereen gaat schreeuwen: "WRTS" wil ik even zeggen dat dat niet voor mij werkt.
mijn Frans is beroerd slecht, ik ik sta telkens op het randje van een onvoldoende, het zijn vooral de woordjes, die leer ik en na een paar minuten ben ik ze weer vergeten.
iemand TIPs?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2013, 15:12
Fist
Avatar van Fist
Fist is offline
Probeer ze hardop te zeggen, kijk of je bepaalde delen van het woord herkent uit bijvoorbeeld het Engels, of doe desnoods dit: Hou je hand voor het woord, en als je het niet weet, kijk je naar de eerste letter. Misschien weet je het dan weer.

Allemaal kleine tips, misschien heeft iemand betere maar alle kleine beetjes kunnen helpen. Succes!
Met citaat reageren
Oud 10-06-2013, 20:40
kaaspepsel
Avatar van kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Wat mn Frans docente altijd zei is dit:
knip een stukje papier, schrijf op de ene kant het Franse woord, op de andere kant de Nederlandse vertaling.
Doe dat voor al de woordjes die je moet leren, en stop ze allemaal in een doos.
Pak elke keer gewoon een papiertje eruit, en maakt niet uit welke kant je pakt, je vertaald het woord naar de andere taal.

Het is een pokkewerk en ik heb het nooit gedaan, maar ik denk dat het heel goed werkt, omdat als je iets opschrijft je makkelijker iets onthoudt. En het is ook wat leuker dan WRTS vind ik.
__________________
Muziek maken is zeg maar zo'n beetje echt mijn ding... en Kaaspepsels... dat ook...
Met citaat reageren
Oud 12-06-2013, 16:12
Verwijderd
Hoe lang ben je bezig met leren? En verdeel je het aantal woordjes over meerdere keren of probeer je alles er in één keer in te stampen? Ik was ook altijd bizar slecht in woordjes leren, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen het (soms met wat meer moeite) kan. Het heeft bij mij ook twee jaar geduurd voordat ik een methode vond die voor mij werkte.

De methode die kaaspepsel voorstelt is vooral handig als je er te weinig tijd in stopt omdat het gaat vervelen, wat meestal wel het geval is. Je zegt dat woordjes leren via WRTS je niet lukt, maar hoe lang ben je hier dan mee bezig?

Als ik bijvoorbeeld 100 woordjes moest leren splitste ik ze op in groepjes van 10. Vervolgens bekeek ik de tien woordjes en hun vertaling, en probeerde ik er een logica in te vinden. Ik had Duits, en ezelsbruggetjes die ik maakte tijdens het leren van woordjes waren bijvoorbeeld:

inspannend - anstrengend, want mijn gymleraar is streng en daarom zijn gymlessen heel inspannend.
succes - Erfolg, want Erfolg lijkt op vervolg, wat hopelijk succesvol is.
in de buurt - in der Nähe, want Nähe lijkt het op engelse 'near', wat 'bij' of 'in de buurt van' betekent.

Het klinkt omslachtig en het kan zijn dat jouw ezelsbruggetjes voor anderen echt niets betekenen, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat je op deze manier wel echt woordjes gaat onthouden.

Nadat je, voor de woorden waarbij dat mogelijk is, wat ezelsbruggetjes hebt bedacht, dek je één kant af en ga je kijken of je je de ezelsbruggetjes herinnert. Probeer ze te gaan associëren met de woorden die je ziet. Kijk daarna of je het goed hebt gedaan

Als je dit tien minuutjes hebt gedaan ga je voorzichtig richting het 'overhoren' gedeelte van wrts en probeer je dit nogmaals. Je zult zien dat je de ezelsbruggetjes niet meer actief op moet gaan noemen, maar dat alles onderbewust gaat gebeuren en je de vertalingen gewoon aan het woord gaat plakken zonder dat je per se aan het ezelsbruggetje denkt.

Dit herhaal je 9 keer (wel met tussenpauzes, anders wordt alles één grote brei in je hoofd!!) en op die manier leer je je 100 woordjes en vergeet je ze nooit meer.

Wat ook erg belangrijk is, is herhaling. Als je je woordjes niet elke dag even herhaalt hoef je ook geen moeite te stoppen in het verzinnen van ezelsbruggetjes of in het überhaupt openslaan van je boek, want zonder herhaling kom je er niet. En indirect is het dus ook belangrijk dat je hier op tijd mee begint. Als ik een overhoring had moést ik een week van tevoren beginnen met leren en er elke dag even mee bezig zijn. Als je elke dag alle woordjes een keer herhaalt blijven ze vanzelf beter hangen, dan wanneer je ze er in één middag in probeert te stampen. Dat klinkt heel vervelend omdat je er zo lang mee bezig moet zijn, maar als je er drie dagen wat langer naar gekeken hebt hoef je ze op dag vier t/m zeven alleen even snel te bekijken en checken of je ze allemaal nog weet. Ik ben er zeker van dat je resultaten op deze manier erg zullen verbeteren.

Laatst gewijzigd op 12-06-2013 om 16:27.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Wil iemand mijn Frans mondeling controleren?
Jaela
0 01-06-2014 20:06
De Kantine Naam, Avatar en Signatuur - waarderingstopic.
fizzle-fluffy
500 13-01-2010 17:47
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Frans of Spaans?
liwei
5 16-04-2008 16:24
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Frans Tekst
Afghan-NL
9 14-01-2008 15:32
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Frans/Duits] Oefen teksten
duivelaartje
6 16-02-2005 16:46
Algemene schoolzaken Vreemde docent frans
Verwijderd
8 05-06-2004 19:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:10.