Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2002, 17:44
Verwijderd
Citaat:
Ce-El-Wan schreef:
En waarom doodt God dan net zo lief "goede" als "slechte" mensen??
ja , doet tie dat?
en net zo lief?
De God die zich in zelf als Jezus Christus openbaarde ken ik daar niet in?
hoezo "doodt"die net zo lief?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2002, 17:46
Verwijderd
Citaat:
Yamyam schreef:
De duivel is wat mij betreft een verzinsel van de mensheid. Ik geloof er niet in, ik geloof wel in het slechte, in slechte energieën ed, dus dat mensen bezeten kunnen raken van 'iets' zou best kunnen, maar niet door de duivel.

interesant. Die "slechte energieen", die bezetenheid van "iets", heb je daar een naam voor?
en ik zie ook geen bok op poten..
wel exact wat jij schrijft...
slechte energie, geest en bezetenheid...

dank je voor de mooie uitleg
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 17:52
Verwijderd
Citaat:
Tsasil schreef:
Zeg ik dat? Absoluut niet. Maar er kunnen geen algemeen geldende afspraken over gemaakt worden.

weet je Tsasil,...
dat is nou juist het mooie van goede dingen.
Je hoeft het niet vast te zetten in een algemene geldende afspraak.
luister naar je hart.
heb lief

en degene die hier steeds roept dat "moorden niet slecht is" zou eens naar zijn hart moeten luisteren als zijn geliefde vermoord is door iemand die er zo overdenkt...

kom op. verlaat je niet in de waanzin van "wetenschap en objectiviteit."Strax maak je jezelf nog wijs dat dat iets toevoegt aan je levensgeluk..."
geloof me, juist datgene wat NIET agelemeen geldend is, en geen algemeen geldende afspraak opleverde... de blik in de ogen van jouw vriendin.. die maken het leven pas waardenvol.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 18:19
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
ropco schreef:
weet je Tsasil,...
dat is nou juist het mooie van goede dingen.
Je hoeft het niet vast te zetten in een algemene geldende afspraak.
luister naar je hart.
heb lief

en degene die hier steeds roept dat "moorden niet slecht is" zou eens naar zijn hart moeten luisteren als zijn geliefde vermoord is door iemand die er zo overdenkt...

kom op. verlaat je niet in de waanzin van "wetenschap en objectiviteit."Strax maak je jezelf nog wijs dat dat iets toevoegt aan je levensgeluk..."
geloof me, juist datgene wat NIET agelemeen geldend is, en geen algemeen geldende afspraak opleverde... de blik in de ogen van jouw vriendin.. die maken het leven pas waardenvol.
Mijn hart heeft nog nooit wat tegen mij gezegd en ik denk niet dat ie dat binnenkort ineens wel gaat doen.
Wetenschap voegt voor mij niks toe aan mijn levensgeluk, noch het geloof dat er een of ander paradijs zou moeten bestaan waar ik in kom als ik mijn leven op aarde in een totale hel verander.

Je hart vertelt jou misschien wat jij goed en kwaad VIND, maar zeker niet wat IK goed en kwaad vind en dus ook niet wat goed en kwaad IS.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 18:45
~Costum~
~Costum~ is offline
Citaat:
Ttasil schreef:
Mijn hart heeft nog nooit wat tegen mij gezegd en ik denk niet dat ie dat binnenkort ineens wel gaat doen.
Wetenschap voegt voor mij niks toe aan mijn levensgeluk, noch het geloof dat er een of ander paradijs zou moeten bestaan waar ik in kom als ik mijn leven op aarde in een totale hel verander.

Je hart vertelt jou misschien wat jij goed en kwaad VIND, maar zeker niet wat IK goed en kwaad vind en dus ook niet wat goed en kwaad IS.
wat vat je alles toch weer bij de hand op heel leuk.. (das geen humor) naar je hard luisteren is doen wat je gevoel je ingeeft.

als jij dat nog nooit gevoeld heb van dit is fout en dit is goed dan zou ik als ik jou was maar eens ik een lekkere stoel gaan zitten en wat harder nadenken over wat je hier heb geschreven.
__________________
mmm pie
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 19:19
Ce-El-Wan
Avatar van Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
ropco schreef:
ja , doet tie dat?
en net zo lief?
De God die zich in zelf als Jezus Christus openbaarde ken ik daar niet in?
hoezo "doodt"die net zo lief?
Nee goh, als ik God was en mezelf aan de mensen zou openbaren zou ik ook zorgen dat ik hier en daar een wonder zou verrichten om een beetje zieltjes te winnen...

Wat ik bedoel is: Dat het God (mocht ie bestaan) geen donder uit maakt, wie of wat er sterft op deze planeet. God is een toeschouwer die het hele zaakje in gang heeft gezet en nu lekker op z'n chaise longe ligt te loeren hoe alles evolueert zodat hij er zelf ooit misschien achterkomt waar hij vandaan komt en hoe hij zelf ontstaan is. Wij zijn een experiment, en niet meer dan dat.
__________________
Richtiger Manner
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 19:35
Verwijderd
boos?
frusti?
eenzaam?
humor?

waarvandaan een dergelijke uitval?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 19:41
Ce-El-Wan
Avatar van Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
ropco schreef:
boos? nee hoor
frusti? ook niet
eenzaam? nee, kheb een hardstikke lieve vriendin
humor? bezit ik in overvloed

waarvandaan een dergelijke uitval?
Aangezien wij naar God zijn evenbeeld geschapen zouden zijn, ben ik geneigd om hem menselijke eigenschappen toe te dichten. Everybody wants to play God, maar ik denk dat het na ettelijke miljoenen jaren toch flauw wordt om overal een hand in te hebben. Dus ga je maar toeschouwer spelen. Een nieuwe wereld is in een handomdraai gecreeerd.
__________________
Richtiger Manner
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 19:50
Verwijderd
Citaat:
Ce-El-Wan schreef:
Aangezien wij naar God zijn evenbeeld geschapen zouden zijn, ben ik geneigd om hem menselijke eigenschappen toe te dichten.
Ik snap je .
maar als je op God lijkt, (geschapen naar zijn beeld) wil dat nog niet zeggen dat Hij op ons (en ons menselijk dneken en redeneren) lijkt...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 20:24
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Bijbel is multiinterpretabel. In gij zult niet moorden wordt moorden niet helder omschreven bijv.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 20:36
Verwijderd
wel mooi tovh. dat multi interpretabele...
mag jij ook gewoon aangeven wat jij niet wilt dat ze met je geliefde doen...

zeg maar wat je pijn doet...
waar domweg een ander rekening mee moet houden.
ik denk dat ze niet eens dood gemaakt hoeven worden om ook bij jou een grens bereikt te hebben.

de bijbel is over de liefde trouwens vrij duidelijk...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 22:42
tuonier1
tuonier1 is offline
ik hoorde hier iemand zeggen 'een nieuwe wereld is in en handomdraai gecreerd'

Zo redeneren wij, als iets niet goed gaat, dan geven we het sbel op. Maar zo is God niet, Hij houdt van ons, meer dan dat je je kan voorstellen.

Eigenlijk hetzelfde als ropco zei.

Idd de bijbel is multiintepretable, want God laat ons dara tot een bepaalde grens vrij in. We hebben verstand gekregen om te weten en te leren wat goed en fout is. Als alles in een boekje stond wat we moesten doen, dan zou dat toch averrechts werken, en dat weet Hij ook, Hij heetf ons immers gemaakt. Hij laat ons daar vrij in...

ik zag hier ook steeds uitspraken van iemand die goed en kwaad steeds relativeert. Voor jou is alles dus relatief. Dus ook je uitspraak zelf?want dat valt dan ook onder 'alles'

En zoals ik al eerder zei, als alles relatief is, waar leef je dan in vredesnaam voor????wat is dan het nut dat je opstaat sochtends uit je bedje, je weer gaat mengen in allemaal regeltjes die een mensen voor elkaar hebben opgesteld?


Ik zou dan blijven liggen...
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 10:34
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
ik leef voor wat ik persoonlijk goed vind. Dat betekent echter niet dat ik gelijk heb, maar dat denk ik wel. Ik heb trouwens alleen gezed dat goed en kwaad, en andere gevoelens subjectief zijn. Ik denk niet dat er een absoluut doel in het leven bestaat, omdat een absoluut doel een schepper nodig heeft, die de wereld met een reden creeert. en daar geloof ik niet in.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 12:06
~Costum~
~Costum~ is offline
Citaat:
joostje zei:

Bijbel is multiinterpretabel. In gij zult niet moorden wordt moorden niet helder omschreven bijv.

als je nou had gelezen wat ik al eerder gezegt heb dan weet je dat je niet te hard over naar moet denken over die regels.

moorden is moorden als god het zou moeten beschrijven zodat er toch niet een regeltje is om er onder uit tekomen dan stonden de israelieten nu nog onder aan de berg waarschijnlijk.
__________________
mmm pie
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 13:37
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
omdat een absoluut doel een schepper nodig heeft, die de wereld met een reden creeert.
Wij creeëren robots, artificial intelligence.

Plaats de mens in de positie van god, en de robot in de positie van de mens. De mens verdwijnt nu van het toneel, en wat zal de robots conclusie uiteindelijk zijn. Achtergelaten met wat data (een soort van bijbel) waar hij verschillende interpretaties uit kan halen?

Is er een mogelijkheid dat de mens wel degelijk geschapen is door een entiteit maar op een ander 'niveau'?

Citaat:
In gij zult niet moorden wordt moorden niet helder omschreven bijv.
Hoe zou jij moorden helder omschrijven?
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 14:59
Ce-El-Wan
Avatar van Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
ropco schreef:
Ik snap je .
maar als je op God lijkt, (geschapen naar zijn beeld) wil dat nog niet zeggen dat Hij op ons (en ons menselijk dneken en redeneren) lijkt...
Waar denk jij persoonlijk waar God zich mee bezighoudt dan?
__________________
Richtiger Manner
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 15:01
tuonier1
tuonier1 is offline
khad ff een vraagje

wat bedoel je met'een ander niveau?'
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 15:03
tuonier1
tuonier1 is offline
mmm,zich bezighouden met de mensheid corrigeren oid?We doen het hier nou niet echt lekker moet ik zeggen?dus Hij zal ons vast wel eens een handje helpen??
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 15:05
Ce-El-Wan
Avatar van Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
tuonier1 schreef:
ik hoorde hier iemand zeggen 'een nieuwe wereld is in en handomdraai gecreerd'

Zo redeneren wij, als iets niet goed gaat, dan geven we het sbel op. Maar zo is God niet, Hij houdt van ons, meer dan dat je je kan voorstellen.




Alleen niet genoeg om zich met ons te bemoeien. "God" is een toeschouwer en kijkt waarschijnlijk al miljoenen jaren lang met verbijstering toe hoe wij onszelf de vernieling in helpen.
__________________
Richtiger Manner
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 16:17
Eyeopener
Eyeopener is offline
Stel je voor God is een moeder. En die neemt haar kind mee naar het strand. De moeder (God) kijkt toe (toeschouwer) en het kind loopt het water in en zal gaan verzuipen, denk je dan dat de moeder het kind niet bij het water weg zou halen en lekker in het zand zou laten spelen. Nu moet je voorstellen dat de liefde van de moeder nog veel groter is (wat het geval bij God is). Dan lijkt het me een beetje sterk dat de moeder blijft toekijken.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 18:15
Ce-El-Wan
Avatar van Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
Eyeopener schreef:
Stel je voor God is een moeder. En die neemt haar kind mee naar het strand. De moeder (God) kijkt toe (toeschouwer) en het kind loopt het water in en zal gaan verzuipen, denk je dan dat de moeder het kind niet bij het water weg zou halen en lekker in het zand zou laten spelen. Nu moet je voorstellen dat de liefde van de moeder nog veel groter is (wat het geval bij God is). Dan lijkt het me een beetje sterk dat de moeder blijft toekijken.
Stel je voor God is een wetenschapper. En die neemt z'n eerste creatie mee naar het strand. De wetenschapper (God) kijkt toe (toeschouwer) en de creatie "loopt" het water in en zal gaan verzuipen, denk je dan dat de wetenschapper ingrijpt? Tuurlijk niet, aangezien de wetenschapper wil zien hoe zijn creatie hier zich al dan niet uit zal redden. Zo niet, jammer dan, mensen zat. Zo wel, tijd voor de volgende test.
__________________
Richtiger Manner
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 19:40
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
legatus schreef:
Hoe zou jij moorden helder omschrijven?
Moorden: Het direct ombrengen van een ander persoon tijdens vol bewustzijn.

verder wordt ik een beetje moe van dat Christelijk gedoe van God heeft het duidelijk omschreven in de Bijbel. Er zijn gewoon duizenden andere godsdiensten, waar goed en kwaad ook duidelijk omschreven worden. Hoe weet je dan zo zeker dat jou versie van jou godsdienst de goede handleiding is...
__________________
Gatara was here! De W van stampot!

Laatst gewijzigd op 27-10-2002 om 19:42.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 20:11
tuonier1
tuonier1 is offline
joostje, ik had nog een vraagje aan jou.

ik zag laatst fotos van massagraven uit de WO2

joden, verminkt en vergast en verrot, in een massagraf, alsof het nisk is op een stapeltje gegooid, echt ziek.
je kent het vast wel

ik kan me gewoon moeilijk voorstellen dat je zoiets als neutraal kunt bestempelen, het zal wel aan mij liggen niet?

evolutionair oid kun je het niet verklaren dat het overal gebeurd in de natuur, want er is geen soort die zijn soortgenoten systematisch en voor niks af gaat maken.

dat vroeg ik me gewoon af.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 21:46
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
ik ben zelf nog in een concentratiekamp geweest, en ik vind het zelf ook verschrikkelijk :/
Ik kan het echter wel neutraal zien, als een gevolg van de tijd waarin mensen leven. Als het niet goed gaat met een land, is het altijd fijn om een zondebok te hebben (toen de joden, nu de marokkanen ,enzovoort ). De mens is, voorzover ik weet, de enige soort die van zichzelf bewust is. Als men een probleem ziet, probeert men het te verklaren, en in de eerste plaats vooral niet de oorzaak bij zichzelf te zoeken. Antisemitisme bloeide dus hoog op tijdens de nadagen van de jaren 30. Hitler sloot naast joden ook andersdenkenden op, om de totalitairte staat in zijn macht te kunnen houden. Werkkampen werden ingesteld, om aan de nodige mankracht te komen om een oorlogsindustrie op gang te kunnen blijven houden. Uiteindelijk werden joden ook niet meer als mensen gezien, maar als dieren, ongedierte. En dit ongedierte tastte de Arische Natie aan. Daarom moesten ze dus vernietigd worden.

Ziehier, een rationele verklaring voor de Konzentrationslager.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 13:23
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Ik kan het echter wel neutraal zien
Je kunt het op elke subjectieve manier zien zoals je wil. Het feit verandert niet dat er gedocumenteerde gevallen zijn van personen die bezeten zijn. Deze van allerlei verschillende geloven en zelfs atheisten!

En inderdaad, welk geloof is dan de correcte? Maar zijn ze in grote lijnen niet allemaal gelijk? Wie heeft patent op de juiste, en zelfs al heb je een filosofische theorie van neutraalheid die heel aannemelijk is dan nog is de vraag of jij er niet naast zit.

Misschien moeten wat meer naar de fenomenen kijken en wat minder de subjectiviteit behandelen.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 16:56
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Ik kan het echter wel neutraal zien, als een gevolg van de tijd waarin mensen leven. (...)
Ziehier, een rationele verklaring voor de Konzentrationslager.
Dat klopt. Kun jij het ook vanuit een menselijk oogpunt observeren? Jij zei dat je moord niet slecht vond, en je begreep niet waarom mensen "Gij zult niet doden" klakkeloos accepteren. Ikzelf ben ook niet gristelijk, en begrijp dat evenzo niet. Ziehier 2 kritische mensen... Toch ben ik het niet met je eens dat doden is toegestaan. Immanuel Kant zij al dat je een mens als een "Ding an sich" moest behandelen. Ik ben het er ook mee eens dat je een mens als je gelijke moet zien, niet als een medium. Als je moord dan gebruik je die persoon als een middel om jouw doel te bereiken; door het te elimineren.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 19:48
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Reie, ik ben het persoonlijk ook wel met je eens in de zin dat ik het doden van mensen slecht vind. (ik speelde toen alleen ff advocaat van de duivel). het fundamentele verschil is echter dat ik zeg dat ik het PERSOONLIJK slecht vind, terwijl anderenzeggen dat het OBJECTIEF slecht is.

Wat betreft de fenomenen: ik ben niet genoeg ingewijd in de materie om ook maar enig oordeel te vellen over bepaalde zaken. mea culpa
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 09:07
Eyeopener
Eyeopener is offline
Over dat alle geloven ongeveer gelijk zijn, dat is als je globaal kijkt. Natuurlijk heeft elk geloof wel iets van eer je god, ook van heb je naaste lief. Ik ben zelf christelijk en kan dus alleen even mijn geloof met andere vergelijken. In mijn geloof kun je verlichting, hemel, of zo iets niet bereiken door goed te doen. Alleen in het christendom is het gewoon genade. Bij andere geloven, zver ik weet, moet je het verdienen. En helaas maar waar, ik kom nergens anders tegen dat Gods zoon voor mijn zonden gestorven is. En dat vind ik nogal een groot verschil.

Even op die wetenschapper. Mooi voorbeeld. Natuurlijk gaat een wetenschapper zijn proefkonijn niet helpen. Maar God is geen wetenschapper zonder gevoel. Het zou eerder de duivel zijn die in het zonnetje gaat zitten toekijken hoe de mensheid het water in loopt en verzuipt. Al die negatieve eigenschappen die jij aan god geeft, horen bij de duivel.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 10:56
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Het zou eerder de duivel zijn die in het zonnetje gaat zitten toekijken hoe de mensheid het water in loopt en verzuipt. Al die negatieve eigenschappen die jij aan god geeft, horen bij de duivel.
Met toestemming van God. Dat is wat de bijbel en het vaticaan ook zegt. De Duivel kan niks zonder de toestemming van God. Tenslotte staat al vast in de bijbel dat De Duivel zal verliezen.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 15:06
~Costum~
~Costum~ is offline
Citaat:
legatus schreef:
Met toestemming van God. Dat is wat de bijbel en het vaticaan ook zegt. De Duivel kan niks zonder de toestemming van God. Tenslotte staat al vast in de bijbel dat De Duivel zal verliezen.
wat is dat nou weer voor een opmerking....

dit is wat jij de heletijd doet je zegt niks maar doet als of jij het allemaal weet en kapt anderen af.

als je niet open staat voor andere meningen kun je dat zeggen en verder niet mee bemoeien.
__________________
mmm pie
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 16:37
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
wat is dat nou weer voor een opmerking....

dit is wat jij de heletijd doet je zegt niks maar doet als of jij het allemaal weet en kapt anderen af.

als je niet open staat voor andere meningen kun je dat zeggen en verder niet mee bemoeien.
Pardon?!

Ik geef aan wat officiele uitdrijvers voor mening hebben...

Hoe kan ik niks zeggen, maar toch anderen afkappen? Erg tegenstrijdig. Misschien wil je wat specifieker zijn?
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 16:44
~Costum~
~Costum~ is offline
jah hoor,

je voegt niks toe aan het gesprek dat bedoel ik met dat je niks zegt.... maar ik dacht dat jij dat wel kon begrijpen....

moet alles worden voor gekauwt....

maar zo erg tegen strijdig is het niet als je niet alles presies opvat zoals het er staat mss moet je dat ook maar met de bijbel doen.
Het boek is over het algemeen al zo dik en als alles uit gekauwt werd zal niemand dat ding ooit meer lezen.
__________________
mmm pie
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 18:01
Verwijderd
ik vind dat je iest te hard oordeetl
Legatus voegt wel iest toe en doet het op een eigen manier

die manier is prikkeld, zsoms irritant.
maar hij heeft meestal goede argumenten en probeert circelredeneringen van anderen (vooral drogredenen) door te prikken.

Wel zou hij (lees je mee Legatus) zicht zelf een dienst bewijzen door meer haromnie te brnegen in zijn denken en voelen.

Legatus, je denken is scherp, analytisch en meestal accuraant. Wat ik je mee wil geven (sorry als ik belerend klink) is dat je meer balans zou mogen vinden tussen je gevoel en vertsand. Je hebt de neiging verstand en analyse boven het andere te stellen...
en geloof me dat is maar de helft...
gun jezelf wat meer spiritualiteit...
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 18:04
~Costum~
~Costum~ is offline
ok, maar voeg iets toe van je zelf en niet alleen de posts van anderen bekritiseren.
__________________
mmm pie
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 20:07
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
legatus schreef:
Je kunt het op elke subjectieve manier zien zoals je wil. Het feit verandert niet dat er gedocumenteerde gevallen zijn van personen die bezeten zijn. Deze van allerlei verschillende geloven en zelfs atheisten!

En inderdaad, welk geloof is dan de correcte? Maar zijn ze in grote lijnen niet allemaal gelijk? Wie heeft patent op de juiste, en zelfs al heb je een filosofische theorie van neutraalheid die heel aannemelijk is dan nog is de vraag of jij er niet naast zit.

Misschien moeten wat meer naar de fenomenen kijken en wat minder de subjectiviteit behandelen.
Goed, ik geloof dat we een beetje van het topic afdwalen met al dat irrelevante gezeur.

Kan het niet zo zijn dat de mensen die bezeten zijn, door zichzelf (door het kwade dat altijd al in hun zat) bezeten zijn? Moet de duivel en zijn demonen hier iets mee te maken hebben?
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 20:21
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Kan het niet zo zijn dat de mensen die bezeten zijn, door zichzelf (door het kwade dat altijd al in hun zat) bezeten zijn?
Zou kunnen, maar waarom raakt een huisvrouw zomaar bezeten? of een atheist?

Waarom vertonen ze dan bovennatuurlijke krachten, verafschuwen ze religieuze voorwerpen en spreken ze in het latijns, aramees of hebreeuws?

Misschien is het niet een enkel persoon maar een vorm van massahypnose en het geloof van andere mensen erin dat een mens bezeten word. Blijven onze fantasieeën opgesloten in onze hersenen of zouden die zich niet kunnen manifesteren?

Misschien wat vergezocht.

Citaat:
Moet de duivel en zijn demonen hier iets mee te maken hebben?
In mijn ogen zijn dit niets meer dan namen, maar waarom zouden er ook niet meerdere Goden en Demonen kunnen bestaan?

Djinn, Ahra Mainyu, Obeah, De Duivel, etc.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 20:44
edgnoj
Avatar van edgnoj
edgnoj is offline
als er een duivel is moet er ook een god zijn.

waarom zou je dan voor iets ( slechts ) kiezen.
waarom kies je voor ( de duivel) of wel de HEL wat is er voor leuk uitzicht aan om te branden.

ik zou liever ergens zijn waar het goed is waar je gelukkig kan zijn.

ik weet niet of jullie gelukkig zijn als jullie pijn hebben.
ik niet!!!
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 10:27
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
legatus schreef:
Zou kunnen, maar waarom raakt een huisvrouw zomaar bezeten? of een atheist?

Waarom vertonen ze dan bovennatuurlijke krachten, verafschuwen ze religieuze voorwerpen en spreken ze in het latijns, aramees of hebreeuws?

Misschien is het niet een enkel persoon maar een vorm van massahypnose en het geloof van andere mensen erin dat een mens bezeten word. Blijven onze fantasieeën opgesloten in onze hersenen of zouden die zich niet kunnen manifesteren?

Misschien wat vergezocht.
Mensen die bezeten lijken, OK. Maar hier wil ik toch echt wel bewijs van zien...

Citaat:
In mijn ogen zijn dit niets meer dan namen, maar waarom zouden er ook niet meerdere Goden en Demonen kunnen bestaan?

Djinn, Ahra Mainyu, Obeah, De Duivel, etc.
In mijn ogen ook niets meer dan namen. Wat ik dus bedoel is dus geen bezetenheid van een kwade kracht, hoe je het ook noemt, maar een bezetenheid van iets wat altijd al in die persoon heeft gezeten. Een deel van zijn/haar persoonlijkheid die naar boven komt die 'kwaad' lijkt.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 10:32
~Costum~
~Costum~ is offline
wetenschappelijk is het niet te verklaren. waarom zou er geen goede god en kwade god (duivel) kunnen zijn die daarvoor zorgen.

waarvoor kun je dat niet geloven, dat is iig een manier om het te verklaren.
__________________
mmm pie
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 11:19
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef:


In mijn ogen zijn dit niets meer dan namen, maar waarom zouden er ook niet meerdere Goden en Demonen kunnen bestaan?

Djinn, Ahra Mainyu, Obeah, De Duivel, etc.
Goeie

Er bestaan ook meerdere öpperwezens
öf, anders gezegd "entiteiten"
en ja , een aantal zijn er die zich als God leieten aanbidden of probeerden in te spelen op de menselijke behoeftes aan zekerheid. Jij bent bijvoorbeeld voor mij (no hard feelings) ook erg bezig om zekerheid te krijgen uit de "god" "wetenschap".

Maar... Er is uiteindelijk 1 God. (ja, daarvoor is tie nou net God) en neee, die is niet geschapen .. neej. en die is en die was en die komt. Tja.. das zo verrot te begrijpen dus zegt onze "afgod wetenschap.... dat kan niet dus is niet zo)

Succes met overwegen..
try it.. stel je voor dat het wel waar is wat ik schrijf.....
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 11:38
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Mensen die bezeten lijken, OK. Maar hier wil ik toch echt wel bewijs van zien...
Ik ook, maar dat laat het vaticaan (en andere uitdrijvers) vast niet toe aan derden.

Citaat:
try it.. stel je voor dat het wel waar is wat ik schrijf.....
Stel je voor dat iemand anders gelijk heeft... maar het is altijd stof om over na te denken.

Citaat:
Maar... Er is uiteindelijk 1 God. (ja, daarvoor is tie nou net God) en neee, die is niet geschapen .. neej. en die is en die was en die komt. Tja.. das zo verrot te begrijpen dus zegt onze "afgod wetenschap.... dat kan niet dus is niet zo)
Volgens mij is de kans groter dat het onstaan van het universum, en wellicht bijgaande dimensies (en parallele werelden, etc.) uit het niets zijn ontstaan. Onze dimensie zou inderdaad door een God gemaakt kunnen zijn, en bestaan er meerdere Goden die elk hun wereld hebben gecreeërd. Dat is tenslotte ook een mogelijkheid. Uiteindelijk leiden we allemaal aan een identiteitscrisis en is er die brandende vraag: "Waarom bestaan wij? En wie of wat heeft ons gecreeërd?". Zelfs God zou zich die vraag moeten stellen, want is hij er wel zeker van dat hij ook niet gecreeërd is.

Citaat:
bezetenheid van iets wat altijd al in die persoon heeft gezeten. Een deel van zijn/haar persoonlijkheid die naar boven komt die 'kwaad' lijkt.
Je brengt het terug naar biologisch niveau, maar dan nog hebben we met iets vreemds te maken.

Ik moet nog wel even een klassiek voorbeeld noemen van een bezetenheid: The Exorcist. Iedereen kent de film bijna wel. Er zijn meerdere boeken overgeschreven en tot mijn grote verbazing blijkt dat deze boeken niet kloppen (volgens een enkele bron!). Wie hier meer over wil lezen:

http://www.strangemag.com/exorcistpage1.html
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 13:36
tuonier1
tuonier1 is offline
okee
over die duiveluitdrijvingen
zoals legatus zei praten ze idd enge talen die ze niet hebben leren spreken, aramees zit niet meer in het loi-pakket van tegenwoordig. Dus halen ze het ergens anders vandaan. niet van zichelf, dus het lijkt mij dat ze echt bezeten zijn.

En bij zon uitdrijving worden van die mensen ook helmaal gek als er een priester binnekomt, en idd ook weer religiueze voorwerpen laat zien. En als een priester dan een bijbeltekstuitsrpeekt is het weer allemaal goed.

Maar als ie een koran voorleest gebeurd dr niks!

Als zon priester over jezus begint wordi emand ook helmaal gek, als ie over mohammed begint, of buddha, dan gebeurt er ook niet veel.

Lijkt mij een teken dat er toch echt wel machten in deze wereld zijn die wij niet zien?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 22:48
Mira
Mira is offline
Goed, laat ik me ook even in deze discussie mengen..

Citaat:
Lijkt mij een teken dat er toch echt wel machten in deze wereld zijn die wij niet zien?
Hier ben ik het wel mee eens. Naar mijn idee zijn er zoveel dingen waar wij geen weet van hebben. Je leest zo ontzettend veel over geestverschijningen, positief zowel negatief en er zijn zelfs foto´s en dergelijke, allerlei bewijzen, in mijn ogen, dat er meer is dan we denken. En ik geloof dan ook wel dat er een ´slechte macht´is die mensen zo bezeten kan laten gedragen. Ik denk niet dat mensen zo idioot kunnen doen ´op eigen kracht´ zeg maar.
__________________
still miss you..
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 09:05
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
~Costum~ schreef:
wetenschappelijk is het niet te verklaren. waarom zou er geen goede god en kwade god (duivel) kunnen zijn die daarvoor zorgen.
waarom wel?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 09:37
tuonier1
tuonier1 is offline
Citaat:
Joostje schreef:
waarom wel?
wat je nu zegt is hetzelfde als 'dat kan ik niet bewijzen, maar bewijs jij het tegendeel maar eens'

ja zo kom je in en discussie natuurlijk niet verder...

(bij officiele debatregels is het ook verboden om dat te zeggen, of iets dat daarop lijkt)
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 09:47
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
tuonier1 schreef:
wat je nu zegt is hetzelfde als 'dat kan ik niet bewijzen, maar bewijs jij het tegendeel maar eens'

ja zo kom je in en discussie natuurlijk niet verder...

(bij officiele debatregels is het ook verboden om dat te zeggen, of iets dat daarop lijkt)
Ok, dan verklaar ik vanaf nu dat bezetenheid komt door mollen die die onder de grond leven en hiermee de wereld zo willen verstoren dat ze uiteindelijk de wereld kunnen overnemen en de mensheid kunnen vernietigen!

dus pas op
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 12:10
~Costum~
~Costum~ is offline
dat was een heel leuk grapje...

het gaat er om dat jij van alles bewezen wil hebben en dat lukt gewoon niet. als er iets bewezen lijkt te zijn zit er elke keer weer een addertje onder het gras (geen molletje).
__________________
mmm pie
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 12:34
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
En als een priester dan een bijbeltekstuitsrpeekt is het weer allemaal goed.
Integendeel, alsof je met een stukje tekst de persoon wegjaagt. Hier gaat wel meer tijd en werk inzitten, en een uitdrijving werkt niet altijd.

Citaat:
Maar als ie een koran voorleest gebeurd dr niks!

Als zon priester over jezus begint wordi emand ook helmaal gek, als ie over mohammed begint, of buddha, dan gebeurt er ook niet veel.
Dit werkt niet in je voordeel. Je lijkt te doelen op een 'juiste' religie. Andere religies drijven ook bezeten mensen uit.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 18:48
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
tuonier1 schreef:
wat je nu zegt is hetzelfde als 'dat kan ik niet bewijzen, maar bewijs jij het tegendeel maar eens'

ja zo kom je in en discussie natuurlijk niet verder...

(bij officiele debatregels is het ook verboden om dat te zeggen, of iets dat daarop lijkt)
Dit is Filosofie, geen debat. Bovendien is het een hele goede vraag.

Custom vraagt "waarom zou er geen goede god en kwade god (duivel) kunnen zijn die daarvoor zorgen. "

Joostje kan die vraag niet beantwoorden. Dan is er ineens een God?

Citaat:
Je brengt het terug naar biologisch niveau, maar dan nog hebben we met iets vreemds te maken.
Ik wil ook helemaal niet beweren dat het niet vreemd is. Ik wil alleen mijn opties open houden. Ik wil ook helemaal niet beweren dat bezetenheid NIET van christelijke afkomst kan zijn. Ik wil alleen beweren dat er genoeg andere verklaringen voor kunnen zijn, die niet religieus getint zijn.

Bovendien lijken mij dingen als Arameens spreken etc. feiten uit films. Het is mij iets te onwaarschijnlijk om als waar aan te nemen.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 18:54
~Costum~
~Costum~ is offline
Citaat:
Tsasil schreef:
Dit is Filosofie, geen debat. Bovendien is het een hele goede vraag.

Custom vraagt "waarom zou er geen goede god en kwade god (duivel) kunnen zijn die daarvoor zorgen. "

Joostje kan die vraag niet beantwoorden. Dan is er ineens een God?
"waarom zou er geen goede god en kwade god (duivel) kunnen zijn die daarvoor zorgen. " <-- is geen vraag maar een mogelijkheid die ik uitprobeerde te leggen.. (ik zie geen vraag teken.)
__________________
mmm pie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.