Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-10-2002, 19:21
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
~Costum~ schreef:
"waarom zou er geen goede god en kwade god (duivel) kunnen zijn die daarvoor zorgen. " <-- is geen vraag maar een mogelijkheid die ik uitprobeerde te leggen.. (ik zie geen vraag teken.)
'Waarom' geeft een vraagvorm aan. Het feit dat je er geen ? bij hebt gezet is een grammaticale fout. Je gebruikt de vraagvorm om op een mogelijkheid te wijzen.
Joostje deed dat ook. Maar vreemd genoeg mag dat van hem schijnbaar ineens niet.

Voor zover taalkunde, laten we nu weer verder ontopic gaan.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-10-2002, 19:22
Verwijderd
Citaat:
~Costum~ schreef:
"waarom zou er geen goede god en kwade god (duivel) kunnen zijn die daarvoor zorgen. " <-- is geen vraag maar een mogelijkheid die ik uitprobeerde te leggen.. (ik zie geen vraag teken.)
Die hoort er wel achter en dan nog kan het een hypothetische vraag zijn, weebl-tje.
Maar die mogelijkheid is er niet. Hoe graag je ook zou willen dat er een objectief slecht of goed bestaat, je kunt het bestaan daarvan niet verdedigen.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 19:26
~Costum~
~Costum~ is offline
als ik vind dat het een vraag is dan zet ik er wel een ? achter als het geen vraag is maar een raar geformuleerde zin !
__________________
mmm pie
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 20:12
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Bovendien lijken mij dingen als Arameens spreken etc. feiten uit films. Het is mij iets te onwaarschijnlijk om als waar aan te nemen.
Nee, alhoewel films deze feiten wel gebruiken. Een hoofd die 360 graden draait is wel een filmische feit.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 20:14
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
natuurlijk, alles is mogelijk, en het bestaan van God(en) kan niet bewezen of ontkent worden. Dit is ook niet belangrijk, aangezien het een GELOOF is. Maar als Legatus vraagt naar de herkomst van bezetenheid, denk ik dat hij een goed onderbouwd antwoord wil hebben, met feiten enzo.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 20:26
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
legatus schreef:
Nee, alhoewel films deze feiten wel gebruiken. Een hoofd die 360 graden draait is wel een filmische feit.
Welke feiten? Hebben films toegang tot een archief met bewijsmateriaal waarin mensen van de ene op de andere dag arameens kunnen praten dan?

Wat ik al zei, dit is te onwaarschijnlijk om als waar aan te nemen. Bovendien zou zo'n feit het bestaan van God bewijzen. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat de kerk zulk bewijsmateriaal achter zou houden.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 20:49
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Welke feiten? Hebben films toegang tot een archief met bewijsmateriaal waarin mensen van de ene op de andere dag arameens kunnen praten dan?
Zoals politiefilms vaak professionele personen op de set hebben gebeurd dit ook bij andere genres.

Maar iedereen kan uiteraard liegen. Uitdrijvingen worden gedocumenteerd op verschillende manieren. Dat zijn bewijzen.

Maar ik kan moeilijk aan officiele politie-rapporten komen, laat staan officiele gedocumenteerde uitdrijvingen.

Citaat:
Wat ik al zei, dit is te onwaarschijnlijk om als waar aan te nemen. Bovendien zou zo'n feit het bestaan van God bewijzen. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat de kerk zulk bewijsmateriaal achter zou houden.
Nouja, een kerk gelooft per definitie al in God. Maar het hoeft niet het bestaan van God te bewijzen, maar die van meerdere entiteiten. Maar het is nogal een grijs gebied...

Uiteindelijk kunnen mensen liegen en een illustere propaganda hebben.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 08:52
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Wat spreekt er eigenlijk voor Monotheïsme t.o.v. Polytheïsme als je er van uitgaat dat een God kan bestaan?
Misschien is de God die algemeen aanbeden wordt wel een van de velen die de macht heeft gegrepen en beweert de enige te zijn, en de Duivel een van de onderdrukte Goden die zich verzet?

Oh en Tsasil, 'ineens Aramees kunnen praten' oehh..
Dat soort verhalen hoor je wel vaker. Zoals een jochie die de twaalf namen van Satan noemde, terwijl hij dat 'absoluut niet kon weten'. Wat bleek? Dat jong had teveel Diablo 2 gespeeld.. Oeh..., Mephisto, Diablo, Baal ...
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 19:16
AnOukj3
AnOukj3 is offline
Macht komt pas wanneer het een naam krijgt.
Denk maar eens aan God bijvoorbeeld.
Wanneer God niet de naam God had gekregen had hij geen macht gehad.
En zo zit het ook met de duivel.
Christenen hebben het goed en kwaad een naam gekregen.
Al het goede was van God en al het slechte DUS van Satan.
JUIST doordat het kwaad een naam is geschonken krijgt hij macht.

Ik geloof zelf niet in God of in Satan of wat dan ook.
Ik ben gewoon van mening dat iets macht krijgt wanneer het een naam krijgt.
Verder gaan dan onderscheid tussen goed en kwaad moet je in mijn ogen niet gaan.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 19:20
Verwijderd
anoukje

het kwade
openbaart zich
en geeft zich zelf een naam..

en bleek nog machtig te zijn ook..
waarom kiezen mensen zoveel tegen
liefde
voor ontrouw
voor
haat
voor geweld
voor oneerlijkheid
voor .vul maar in....

alleen omdat het "slecht" is zonder macht?
Het is volgens mij enorm machtig en lekker "verhuld"in dogma's die zeggen satan bestaat niet.
Nou, xie zijn invloed toch dagelijks...

wil wel. maar kan mijn ogen er niet voor sluiten..
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 19:39
AnOukj3
AnOukj3 is offline
Wanneer het kwaad geen naam was gegeven had het geen (of in ieder geval een stuk minder) macht gehad... Das mijn mening erover in ieder geval...
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 20:43
Eyeopener
Eyeopener is offline
O ja dat verhaaltje over dat jongetje dat alle twaalf de namen van Satan kon noemen en dat absoluut niet kon weten. Jij zegt dan dat er uiteindelijk bleek dat hij teveel diablo 2 had gespeeld. Nou heb ik dat spel ook al 5 keer uitgespeeld en je hebt er 4 niet 12, dus daar zit het al fout. Sorry....

Dat praten in andere taal als iets onzinnig zien staat ook in de bijbel. Ik weet niet of je het kent, maar dat gaat ook over dicipelen die in alle talen spreken, waar ze nog nooit waren gewwest of zelfs gehoord van hadde. Toen zijden een paar omstandigheden ook dat ze dronken waren, maar dat lijkt me toch sterk. Wat ik wel waardeer in iedereen (in ieder geval de meeste) is de sceptischheid. Ik vergelijk sommige vraagstukken zoals uitdruiving met het fenomeen aliens en ufo's. Het rare is is dat ik wel in geestenuitdrijving geloof, maar niet in die aliens crap. Daarvan denk ik altijd dat het gefaked it enzo. Je moet ook altijd uitkijken, want het is niet zo moeilijk meer om dingen echt te laten lijken.

Dan was er ook z'on stukje over dat het geestenuitdrijven bij meerdere religies werkt. Sorry, maar er kan er maar één de ware zijn (voor mij christendom, voor andere iets anders), maar je ziet toch jouw religie als de ware. Dan zou dat uitdrijven door mensen van andere religies niet moeten kunnen omdat die een nep\leeg\niet-bestaande religie hebben. Hoe zien jullie dat?

(Ik had er nog niet echt aan gedacht dat ook bij de Islam ze zeggen dat ze uitdrijvingen doen.)
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 21:32
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Ik dacht dat het veroeger zo was dat God niet bij zijn naam genoemd mocht worden. Of dichter bij huis, bij Harry Potter mag Voldemort ook niet genoemd worden
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 21:47
AnOukj3
AnOukj3 is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Ik dacht dat het veroeger zo was dat God niet bij zijn naam genoemd mocht worden. Of dichter bij huis, bij Harry Potter mag Voldemort ook niet genoemd worden
Juist. Want dan krijgt ie macht. Gij snapt het
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 01:04
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
AnOukj3 schreef:
Juist. Want dan krijgt ie macht. Gij snapt het
nee ik snap het niet. Voldemort is zo machtig, dat iedereen bang voor hem is. Of nou zn naam genoemd word of niet. Net zoals bij Jahweh.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 19:29
edgnoj
Avatar van edgnoj
edgnoj is offline
Waarom mach goed en kwaad niet bij zijn naam genoemd worden??
Ik denk dat het juist goed is als je duidelijk bent.
( god is dat niet altijd)
Maar geloof is geen geloof meer als je het kan bewijzen.
Doe wat je hart je in geeft ( of als je hart je niks zegt) wat jou het verstandigst lijkt.

Kijk ook nog ff in het verleden.
Als er oorlog is of als mensen het moeilijk hebben gaan ze ook weer naar de kerk.
In deze samenleving heeft de jeugd alles wat ze willen hebben.
Dus vandaag dat je in je zelf gaat geloven.
Of dat je denkt dat je het niet nodig hebt.

Over dat geestuitdrijving enz.
In zwolle werd een keer een show gehouden.
Een soort rasta rastelli show.
Het hypnotiseren lukte niet.
Omdat er een paar christenen bij elkaar waren gekomen en aan het bidden waren.
De manager van de show ging naar die mensen en vroeg of ze op wouden houden omdat de show zo niet zal lukken.
Ik ken die vrouw die aan het bidden was persoonlijk en ze is niet een persoon van wie je zou denken dat ze het verzonnen heeft.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 19:48
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Eyeopener schreef:
O ja dat verhaaltje over dat jongetje dat alle twaalf de namen van Satan kon noemen en dat absoluut niet kon weten. Jij zegt dan dat er uiteindelijk bleek dat hij teveel diablo 2 had gespeeld. Nou heb ik dat spel ook al 5 keer uitgespeeld en je hebt er 4 niet 12, dus daar zit het al fout. Sorry....
In Diablo 1 staan er 12.

Citaat:
Dat praten in andere taal als iets onzinnig zien staat ook in de bijbel. Ik weet niet of je het kent, maar dat gaat ook over dicipelen die in alle talen spreken, waar ze nog nooit waren gewwest of zelfs gehoord van hadde. Toen zijden een paar omstandigheden ook dat ze dronken waren, maar dat lijkt me toch sterk. Wat ik wel waardeer in iedereen (in ieder geval de meeste) is de sceptischheid. Ik vergelijk sommige vraagstukken zoals uitdruiving met het fenomeen aliens en ufo's. Het rare is is dat ik wel in geestenuitdrijving geloof, maar niet in die aliens crap. Daarvan denk ik altijd dat het gefaked it enzo. Je moet ook altijd uitkijken, want het is niet zo moeilijk meer om dingen echt te laten lijken.
Als het in de bijbel staat dan is het echt zo? Voor jou misschien...

Citaat:
Dan was er ook z'on stukje over dat het geestenuitdrijven bij meerdere religies werkt. Sorry, maar er kan er maar één de ware zijn (voor mij christendom, voor andere iets anders), maar je ziet toch jouw religie als de ware. Dan zou dat uitdrijven door mensen van andere religies niet moeten kunnen omdat die een nep\leeg\niet-bestaande religie hebben. Hoe zien jullie dat?

(Ik had er nog niet echt aan gedacht dat ook bij de Islam ze zeggen dat ze uitdrijvingen doen.)
Maar dan zijn de demonen dus blijkbaar ook voor iedereen anders?

En wat nou als een atheist bezeten wordt? Dan kan hij door niemand bevrijdt worden?
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 21:33
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Tsasil schreef:

En wat nou als een atheist bezeten wordt? Dan kan hij door niemand bevrijdt worden?
Een atheist wordt nooit bezeten want hij/zij gelooft niet in goede en kwade entiteiten. De atheist zal eerder naar een therapeut gaan dan naar een exorcist...

En dat wel of niet bij namen noemen vind ik onzin. Ik ga toch ook niet het woord "ziek" ontkennen waardoor er enkel nog maar gezonde mensen bestaan? Alles dat is valt wel op een bepaalde manier te benaderen met woorden. JAHWE betekend toch "Ik ben wie ik ben", en wij noemen het God, maar er wordt hetzelfde mee bedoeld; een abstract almachtig wezen.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 17:19
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
REIE zegt:
Een atheist wordt nooit bezeten want hij/zij gelooft niet in goede en kwade entiteiten. De atheist zal eerder naar een therapeut gaan dan naar een exorcist...
Dat wel, maar uiteindelijk belandt hij bij de uitdrijver, mits hij daadwerkelijk bezeten is. En blijkbaar zijn hier gevallen van geweest.

Misschien is het geloof in iets goeds dat het kwade verdrijft. Het kan een soort virus zijn. Het eindigt altijd in die discussies van wiens geloof de juiste is...
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 21:54
tuonier1
tuonier1 is offline
okee

'Een atheist wordt nooit bezeten want hij/zij gelooft niet in goede en kwade entiteiten'---> las ik ergens.

dus als ik een auto zie aankomen(je ziet ook op deze wereld dat er meer is dan aleen wat we kunnen waarnemen, dat zie je aan alle topics hier op het forum)en ik zeg tegen mezelf de auto bestaat niet, en ik ga dat op dat moment heel hard geloven, dan ben ik niet vatbaar?

als er een kwade macht het op mij of jou echt gemunt heeft en het neemt je over, nou reken dan maar dat je er niet ongemoeid bij blijft, of je dat nou gelooft of niet.

Dan wou ik ook iets anders kwijt, nl dat wij hier in de westerse wereld, heel rationeel en wetenschappelijk denken. We willen alles wetenschappelijk verklaren, en als dat niet zo is dan is het feit of de gebeurtenis onbruibaar of hoe je het ook wilt noemen.

Maar in bv afrika, leven mensen nog veel meer op gevoel, dichterbij de natuur, ze weten dat er meer is op de wereld en hoeven daar geen bewijzen voor.

en gelukkig dat ze (over het algemeen genomen dan) zijn!

niks geen levensvragen en moeilijke discussies zoals hier
ze weten dat ze doodgaan, en dat er meer is(dmv kennis en wijsheden van voorouders)En dat ze na hun dood ergens terecht komen ergensm et een goed en een kwaad.

En wij discussieren door, en er komt geen eind aan.

Wij zien dat er op deze wereld meer is, dat het te maken heeft met leven een dood, dat er dingen zijn na dit leven. Dat zie je gewoon op deze wereld. Een voorbeeld is geestuitdrijvingen. En de katholieke kerk houdt echt geen bewijzen achter ofzo over geloof.

En als je weet dat er hier meer op de wereld is, ben je dan voor het goede of het kwade?Want voor die keuze kom je wel te staan. .
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 22:20
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
tuonier1 schreef:
okee

'Een atheist wordt nooit bezeten want hij/zij gelooft niet in goede en kwade entiteiten'---> las ik ergens.

dus als ik een auto zie aankomen(je ziet ook op deze wereld dat er meer is dan aleen wat we kunnen waarnemen, dat zie je aan alle topics hier op het forum)


en er zijn gheen bewijzen voor.

en ik zeg tegen mezelf de auto bestaat niet, en ik ga dat op dat moment heel hard geloven, dan ben ik niet vatbaar?[/b][

er zijn wel bewijzen voor auto's

als er een kwade macht het op mij of jou echt gemunt heeft en het neemt je over, nou reken dan maar dat je er niet ongemoeid bij blijft, of je dat nou gelooft of niet.

maar die kwade kracht bestaat niet (tenminste, er zijn geen bewijzen voor). De redenering draait om mensen geloven dat ze bezeten kunnen worden -> ze worden "bezeten"

Dan wou ik ook iets anders kwijt, nl dat wij hier in de westerse wereld, heel rationeel en wetenschappelijk denken. We willen alles wetenschappelijk verklaren, en als dat niet zo is dan is het feit of de gebeurtenis onbruibaar of hoe je het ook wilt noemen.

dat is inderdaad het geloof van de wetenschap

[b]Maar in bv afrika, leven mensen nog veel meer op gevoel, dichterbij de natuur, ze weten dat er meer is op de wereld en hoeven daar geen bewijzen voor.

en gelukkig dat ze (over het algemeen genomen dan) zijn![/v]

Ik kan me best voorstellen dat je er gelukkig van word als je voor alle levensvragen een antwoord hebt, en een steun en toeverlaat hebt in tijden van ziektes enz. Maar geen bewijs

niks geen levensvragen en moeilijke discussies zoals hier
ze weten dat ze doodgaan, en dat er meer is(dmv kennis en wijsheden van voorouders)En dat ze na hun dood ergens terecht komen ergensm et een goed en een kwaad.

En wij discussieren door, en er komt geen eind aan.


dat is het idee van het geloof van de wetenschap ja

Wij zien dat er op deze wereld meer is, dat het te maken heeft met leven een dood, dat er dingen zijn na dit leven. Dat zie je gewoon op deze wereld. Een voorbeeld is geestuitdrijvingen. En de katholieke kerk houdt echt geen bewijzen achter ofzo over geloof.

dit zijn geen bewijzen

En als je weet dat er hier meer op de wereld is, ben je dan voor het goede of het kwade?Want voor die keuze kom je wel te staan. .
er is niet iets meer op deze wereld.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 23:26
Verwijderd
joostje


met verbazing lees ik je stelligheid.
geloof je dat echt?
dat er niets meer is...

en dat gewoonweg omdat "de wetenschap" dat zo aannemelijk maakt.



de wetenschap die nog niet eens de formule van de zwaartekracht kan definieren zonder "~ is ongeveer gelijk aan " teken te gebruiken...

en alle wetenschappers maar zeggen dat die wetenschap zo "hard"en feitelijk is"

ja ja. Omdat het na te rekenen is....


hmm. ooit gedaan joostje? legatus? nagerekend?
of geloof je het gewoon.

geloof je dat het zo is omdat ene grote groep wetenschappers het ook allemaal nooit nagerekend hebben.. maar het
geloven dat iemand dat deed.
en die schreef er zo mooi over...



kom op
wanneer ben je zover te erkennen dat je ook gelooft..
maar dan in "de wetenschap"

--no hard feelings--
wel hartelijke groet
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 08:43
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Ik heb het toch al de hele tijd over het geloof in de wetenschap
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 09:07
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
ropco schreef:
hmm. ooit gedaan joostje? legatus? nagerekend?
of geloof je het gewoon.

geloof je dat het zo is omdat ene grote groep wetenschappers het ook allemaal nooit nagerekend hebben.. maar het
geloven dat iemand dat deed.
en die schreef er zo mooi over...
ga eens een keer op een universiteit kijken ofzo; zul je zien dat het er toch net iets anders aan toe gaat dan op de bijbelclub.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 11:44
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Joostje zegt:
maar die kwade kracht bestaat niet (tenminste, er zijn geen bewijzen voor).
Er zijn gedocumenteerde uitdrijvingen die eerst door psychologen zijn onderzoekt. Tenzij dat een leugen is...

Citaat:
De redenering draait om mensen geloven dat ze bezeten kunnen worden -> ze worden "bezeten"
De redenering draait om -> Ze ZIJN "bezeten". Maar hoe komt dit? En waarom?

Citaat:
hmm. ooit gedaan joostje? legatus? nagerekend?
of geloof je het gewoon.
Geloof jij dat God jouw heeft gecreeërd om je te beproeven? Dat je zondig bent vanaf je geboorte en hem onvoorwaardelijk moet liefhebben en blind in hem moet vertrouwen om dan in eeuwigheid in de hemel te vertoeven?

Ik ga voor feiten, maar ik slik niet alles. Zowel wetenschappelijk als religieus, occult of esoterisch. Je moet eens zien wat de wetenschap ontdekt over deze mystieke ervaringen die door de pijnappelklier wordt veroorzaakt...

Onze hersenen zijn een wonder van de natuur.

Citaat:
ja ja. Omdat het na te rekenen is....
Meer omdat het rationeel en logisch is. In plaats van het oordelende van religie en de maatschappij.

Religie is beperkt en de wetenschap is beperkt omdat de mens beperkt is. Er is geen alomvattend antwoord, alleen andere invalshoeken.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)

Laatst gewijzigd op 04-11-2002 om 11:48.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 14:05
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
[QUOTE]legatus schreef:
Er zijn gedocumenteerde uitdrijvingen die eerst door psychologen zijn onderzoekt. Tenzij dat een leugen is...

de toestand van bezeten zal heus wel bestaan in de psychologie, maar bewijst dit het bestaan van een kwade macht?

De redenering draait om -> Ze ZIJN "bezeten". Maar hoe komt dit? En waarom?

mijns inziens (met slechte feitenkennis) omdat ze denken dat als ze zich zo en zo gedragen, ze "bezeten" worden, en de symptomen van bezetenheid overnemen. Zoiets.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 14:40
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
de toestand van bezeten zal heus wel bestaan in de psychologie, maar bewijst dit het bestaan van een kwade macht?
Niet in de moderne psychologie.

Je zou schizofrenie of DIS bezetenheid kunnen noemen, maar psychiaters weten wel beter. Daarnaast heeft het vaticaan dus psychologen die onderzoek plegen of een persoon werkelijk bezeten is voordat er een uitdrijving komt.

Citaat:
mijns inziens (met slechte feitenkennis) omdat ze denken dat als ze zich zo en zo gedragen, ze "bezeten" worden, en de symptomen van bezetenheid overnemen. Zoiets.
Ja, misschien is er wel een bizarre ziekte die je plots bovenmenselijke krachten geeft, jouw spijkers of andere objecten doet overgeven die je niet ingeslikt hebt, je correct in een onbekende taal doet laten praten en je plots een afkeer geeft tegen religieuze voorwerpen...

Je zou enige symptomen voor even overtuigend kunnen laten overkomen maar uiteindelijk val je door de mand als je alsof doet -- vanwege sensatie of psychologische problemen.

Mits het vaticaan en al die bezeten mensen niet aan een samenzwering doen.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 15:14
Eyeopener
Eyeopener is offline
Ik lees hier het geloof in de wetenschap, hetgene dat door wetenschappers gezegd woordt. De bijbel is ook voor een deel door weteschappers geschreven, maar dat telt dan weer niet (Lucas was dokter)....
Zijn ook veel wetenschappers die in meer dan hemel en aarde geloven (om het even ruimer te houden dan christendom, die ook veel wetenschappers kent)

Over dat "bezeten worden" en dat mensen dat zelf geloven. Dus als ik maar hard genoeg geloof wordt ik vanzelf bezeten. Zo werkt dat niet....

BTW jostje, jij bent best wel uniek. Jij hoort bij de 5% van de wereldbevolking (dieren niet meegerekend, voor de debatslimmerikken onder jullie) die niet in een hogere macht gelooft. Dat maakt jouw best wel bijzonder, maar ook heel eenzaam in jouw stelling dat er niks meer bestaat. Volgens mij is het onwaarschijnlijker wat jij gelooft (namelijk in niks), dan wat wij doen.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 16:27
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Dus als ik maar hard genoeg geloof wordt ik vanzelf bezeten. Zo werkt dat niet....
Er komt wel iets meer bij kijken dan geloven. Een boedhist kan ook niet door geloven alleen plots christen worden, of atheist.

Citaat:
BTW jostje, jij bent best wel uniek. Jij hoort bij de 5% van de wereldbevolking (dieren niet meegerekend, voor de debatslimmerikken onder jullie) die niet in een hogere macht gelooft.
Ik ook. Als God bestaat en hij vindt zichzelf een hogere macht dan lach ik hem uit. Hij is anders, niet meer of minder. Het zou kunnen dat er meerdere entiteiten bestaan, maar 'hogere' machten vind ik echt snobisme.

Misschien zijn er wel gespleten dimensies, zoals bij persoonlijkheden, en dat diegene die in God gelooft dat doet omdat zijn verstand voor de helft in die andere dimensie hangt. Wie weet...

Citaat:
(namelijk in niks)
Wat een onzin. Hij gelooft wel degelijk, maar niet waar jij in gelooft. Misschien kun je het wel 'zien' noemen. Hij ziet de wereld anders dan jouw.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)

Laatst gewijzigd op 04-11-2002 om 16:30.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2002, 19:09
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
legatus schreef:
Niet in de moderne psychologie.

Je zou schizofrenie of DIS bezetenheid kunnen noemen, maar psychiaters weten wel beter. Daarnaast heeft het vaticaan dus psychologen die onderzoek plegen of een persoon werkelijk bezeten is voordat er een uitdrijving komt.


het is anders wel opvallend dat er verschillende soorten bezetenheid bestaan, en bezeten personen doen altijd net zo als HUN cultuur bezeten omschrijft. Mij lijken de vaticaan-psychologen ook niet geheel onpartijdig.

Ja, misschien is er wel een bizarre ziekte die je plots bovenmenselijke krachten geeft, jouw spijkers of andere objecten doet overgeven die je niet ingeslikt hebt, je correct in een onbekende taal doet laten praten en je plots een afkeer geeft tegen religieuze voorwerpen...

En heb je daar goedgedocumenteerd bewijs van?

Je zou enige symptomen voor even overtuigend kunnen laten overkomen maar uiteindelijk val je door de mand als je alsof doet -- vanwege sensatie of psychologische problemen.

Mits het vaticaan en al die bezeten mensen niet aan een samenzwering doen.
goed bewijs?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 09:10
tuonier1
tuonier1 is offline
deze discussie gaat tussen mensen die op gevoel orienteren,
en tussebn mensen die overal keiharde bewijzen voor willen hebben.

En ze geloven blindelings in de wetenschap.

er zijn ook meer dan zat wetenschappers die bestuderen de natuur en zeggen na jaren van onderzok, 'dit kan niet allemaal toeval zijn of toevallig zijn ontstaan. Dit is geleid, iemand heeft het gemaakt, we weten niet hoe of wat en door wie en waarom, maar als je kijkt naar hoe een regenwoud in elkaar zit, hoe het menselijke lichaam in elkaar zit, dit kan geen toeval zijn!'

Dit is geen letterlijk citaat voor de mensen die een keihard bewijs willen hebben dit is een samenvatting van een verhaal dat ik ergens heb gelezenen ik weet niet meer waar of wannneer. Okee?Misschien is het dan ook wel subjectief geschreven, maar er zit wel een kern van waarheid in, en die valt moeiljik te veranderen.

owja, enne die auto, die is niet bewezen, volgens jou 5 zintuigen issie bewezen.
Maar zoals legatus ook zegt, zijn er mischien wel meer dimensies, die we niet kunnen zien of waarnemen(met onze 5 zintuigen!!)Dus als jij iets niet kan zien of waarnemen of wat voor manier dan ook, dan zegt dat nog niet dat het er niet is!

En ook als je hem wel kunt waarnemen, wil nogn iet zeggen dat de auto er is, want misschien is het ook wel een hallicunatie van je pijnappelklier wat legatus ook weer zo mooi omschrijft.

kortom: je weet nooit zeker of de auto er is, maar ik zou zowiezo geen risico nemen. Dus rennen!
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 10:37
Verwijderd
Citaat:
tuonier1 schreef:
deze discussie gaat tussen mensen die op gevoel orienteren,
en tussebn mensen die overal keiharde bewijzen voor willen hebben.
Eerder tussen mensen die er nog niet in zijn geslaagd zich te ontbinden van dogma's en mensen die graag een steekhoudende argumentatie zien.
Hoe dan ook, in beide gevallen wordt zinnige discussie bemoeilijkt.

Vervolg: om in de sfeer van de post hierboven te blijven; ik zie geen enkele auto...
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 10:58
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
goed bewijs?
Ja hoor. Ik bel even het vaticaan op om wat officiele documenten naar je toe te laten sturen. Wat is je adres?

Citaat:
'dit kan niet allemaal toeval zijn of toevallig zijn ontstaan. Dit is geleid, iemand heeft het gemaakt, we weten niet hoe of wat en door wie en waarom, maar als je kijkt naar hoe een regenwoud in elkaar zit, hoe het menselijke lichaam in elkaar zit, dit kan geen toeval zijn!'
Creationisme. En in die beredenering zitten nog veel meer gaten dan evolutie.

Citaat:
het is anders wel opvallend dat er verschillende soorten bezetenheid bestaan
Wat voor verschillende soorten dan?

Citaat:
en bezeten personen doen altijd net zo als HUN cultuur bezeten omschrijft.
Volgens mij gaf ik eerder al het voorbeeld van een atheist.

Citaat:
Mij lijken de vaticaan-psychologen ook niet geheel onpartijdig.
Het zijn wel ernstige uitspraken als er daadwerkelijk geen bezeten mensen zijn. Het zou kunnen.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 11:40
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
legatus schreef:
Ja hoor. Ik bel even het vaticaan op om wat officiele documenten naar je toe te laten sturen. Wat is je adres?

lamertu@hotmail.com

Wat voor verschillende soorten dan?

ik gaf al het voorbeeld van malegasi: als die denken dat ze "bezeten" zijn, worden ze ziek, en gaan ze evt. dood.

Volgens mij gaf ik eerder al het voorbeeld van een atheist.

Mja, atheisten uit de christelijk-humanitaire westerse cultuur zeker

Het zijn wel ernstige uitspraken als er daadwerkelijk geen bezeten mensen zijn. Het zou kunnen.
ik bedoel eerder dat die vaticaanlui objectief proberen te zijn, maar toch de gevallen ook zien vanuit hun geloof nl. katholiek). Totale objectiviteit is nooit haalbaar....

En wat betreft de auto: het is cultureel gedefinieerd dat hetgeen door je zintuigen waar wordt genomen, als waar word gezien. Natuurlijk zijn er ook UITZONDERINGEN op deze regel. Maarja, zeker weten doe je niks
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 12:15
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
ik gaf al het voorbeeld van malegasi: als die denken dat ze "bezeten" zijn, worden ze ziek, en gaan ze evt. dood.
Op welk moment denken ze dat ze bezeten zijn?

Citaat:
ik bedoel eerder dat die vaticaanlui objectief proberen te zijn, maar toch de gevallen ook zien vanuit hun geloof nl. katholiek). Totale objectiviteit is nooit haalbaar....
Dan ligt het probleem bij de psychologen die na onderzoek concluderen dat het bezetenheid moet zijn omdat het iets is wat zij niet kennen; misschien beperkte kennis. Ik zou ook graag een aantal offciele video-opnamen en verslagen willen zien van zo'n uitdrijving.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 12:25
FireCracker
Avatar van FireCracker
FireCracker is offline
eej.. ik weet niet of dit al eerder is gezegd... maar voor de topicstarter, je noemde Pan in je rijtje met benamingen voor De Duivel"", maar dat klopt niet... Pan is en Bosgod.. en in de verste verte geen duivel
__________________
I think that God in creating Man somewhat overestimated his ability.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 12:28
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
legatus schreef:
Op welk moment denken ze dat ze bezeten zijn?

In dit voorbeeld hebben mensen twee soorten energie (hasina en heri). Als iemand dood gaat die hasina heeft, zal hij zo snel mogelijk uit het dorp verwijdert moeten worden, zodat de hasina geen vat omp de familieleden krijgt. Indien iemand met heri sterft (ik kan de twee termen ook door elkaar gehaald hebben) moet hij met respect behandeld worden, alsof hij nog leefde. Indien dit respect niet word getoond, zal de heri omslaan in hasina, en familieleden treffen.

Dan ligt het probleem bij de psychologen die na onderzoek concluderen dat het bezetenheid moet zijn omdat het iets is wat zij niet kennen; misschien beperkte kennis. Ik zou ook graag een aantal offciele video-opnamen en verslagen willen zien van zo'n uitdrijving.
ik ook, voordat ik het geloof.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 13:51
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
maar dat klopt niet... Pan is en Bosgod.. en in de verste verte geen duivel
Een herdersgod zelfs. Het was een opsomming van namen die gekoppeld worden door mensen aan kwade krachten. En Pan heeft inderdaad andere rollen, maar lucifer ook -- die volgens sommigen de rechterhand van God is en goed.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 14:45
tuonier1
tuonier1 is offline
[QUOTE]legatus schreef:
[B]Ja hoor. Ik bel even het vaticaan op om wat officiele documenten naar je toe te laten sturen. Wat is je adres?

tuonier@hotmail.com



Creationisme. En in die beredenering zitten nog veel meer gaten dan evolutie.-->

I know, maar ik wi er juist mee duidelijk makendat die mensen op gevoel reageren nar zoveel onderzoek met bewijzen te hebben gedaan dat dit hun conclusie is..



Volgens mij gaf ik eerder al het voorbeeld van een atheist.-->

die mensen reageren zo als hun cultuur het omschrijft omdat ze die manier van doen bezeten noemen, maar er zijn nog meer manieren om bezeten te zijn door een geest zonder dat dat binnen bepaalde maatstaven valt of dat dat dan door een cultuur wordt erkend dat je bezeten bent.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 18:52
edgnoj
Avatar van edgnoj
edgnoj is offline
denken jullie nou echt dat het caticaan informatie zou achter laten wat betreft het geloof of uitdrijvingen of wat ook.

ik weet het niet ik kan het mij eigenlijk niet voor stellen.
waarom zouden ze dat doen?
kan de bevolking het niet aan?

ik denk dat het vaticaan het maar al te mooi zal vinden als ze bewijzen hadden dat het geloof bestaat.

( wat ik al eerder zij geloof is geloof geen feit.)

LAAT JE HART SPREKEN!!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 11:18
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
denken jullie nou echt dat het caticaan informatie zou achter laten wat betreft het geloof of uitdrijvingen of wat ook.
Ze geven informatie vrij maar geen persoonlijke. Die personen die bezeten waren/zijn hebben geen prive-leven meer, en er zullen ongetwijfeld mensen zijn die die personen willen doden.

Citaat:
I know, maar ik wi er juist mee duidelijk makendat die mensen op gevoel reageren nar zoveel onderzoek met bewijzen te hebben gedaan dat dit hun conclusie is...
Je moet je hart niet laten spreken tijdens wetenschappelijk onderzoek, maar je rationele verstand.

Citaat:
LAAT JE HART SPREKEN!!
De passiemoorden nemen weer in aantallen toe...
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 12:24
tuonier1
tuonier1 is offline
Je moet je hart niet laten spreken tijdens wetenschappelijk onderzoek, maar je rationele verstand. -->]

en als je wilt weten waar wij vandaan komen en heen gaan?
wetenschappelijk onderzoekzal het ook nooit helemaal kunenn verklaren. Zoals het dat nu ook niet kan.

Bij dat soort kwesties lijkt het sommigge mensen gewoon beter om op gevoel af te gaan, en niet zomaar oww ik voel nu dat dus doe ik dat meteen, maar wel na onderzoek, maar dan hoeven er niet metreen overal keiharde bewijzen te zijn, want wetenschappelijke bewijzen zijn niet helemaal juist. Kijk maar nar wta ropco laatst zei

Je bent toch nooit ergens zeker van in het leven, dus kies dan op gevoel, das toch nog het beste?Of laat jjij je alles voorpraten?(door wetenschappers)
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 13:32
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
en als je wilt weten waar wij vandaan komen en heen gaan? wetenschappelijk onderzoekzal het ook nooit helemaal kunenn verklaren. Zoals het dat nu ook niet kan.
Niet met zekerheid, maar dat kan je hart ook niet met zekerheid zeggen.

Citaat:
Je bent toch nooit ergens zeker van in het leven, dus kies dan op gevoel, das toch nog het beste?Of laat jjij je alles voorpraten?(door wetenschappers)
Nee, ik gebruik rationeel verstand. Wat niet betekent dat ik alle antwoorden heb maar voor de meest logische kies.

Mijn gevoel en de wetenschap zijn verbonden maar zijn andere invalshoeken. Een broodje pindakaas vind ik heerlijk smaken, wetenschappelijk wordt een broodje pindakaas geheel anders gebracht, letterlijk zonder smaak.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 14:05
emperor crono
Avatar van emperor crono
emperor crono is offline
Als er een duivel is, is er ook een god.
__________________
Beter een blauwtje lopen dan een groentje blijven...
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 20:09
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
emperor crono schreef:
Als er een duivel is, is er ook een god.
bewijs jij dan ff het bestaan van de duivel?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 21:22
tuonier1
tuonier1 is offline
Nee, ik gebruik rationeel verstand. Wat niet betekent dat ik alle antwoorden heb maar voor de meest logische kies. -->

oke das wel zo gezond ja, doe k ook, alleen dan op iets andere manier...maar het 'logische' word nog steeds bepaald door het westerse gedachtengoed he?ik denk ik zeg het nog maar ff

bewijs jij dan ff het bestaan van de duivel?-->we draaien rondjes!!waar begon dit topic ook alweer mee?

De een ziet de bewijzen wel en de ander niet, het is maar opf je het echt wil, ropco ziet m bv heel duidelijk heb ik gemerkt, en anderen minder, sommigen niet, maar toen kamen we bij geesten en geestuitdrijvingen, en toen wasa er een beetje een conclusie (heb ik er tenminste uit gehaald), dat ze wel bestaan maar de meesten weten niet waar ze vandaan komen, ze zijn niet te verklaren, maar we willen ook niet zeggen dat het van een goede of kwade macht komt.

conclusie: de christenen hier(ik ben er zelf ook een)hebben hun best gedaan zullen we maar zeggen, en de niet christenenen ook. hopelijk hebben we er allebij wat van geleerd.

ik heb in elk geval wel wat geleerd van deze discussie:


de duivel bestaat wel
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 21:27
~Costum~
~Costum~ is offline
Citaat:
de duivel bestaat wel
/me thinks so 2
__________________
mmm pie
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 22:06
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
in andere woorden: we zijn weer terug bij af...
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 22:07
~Costum~
~Costum~ is offline
idd
__________________
mmm pie
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 22:49
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
de duivel bestaat wel
Ik ben nog niet overtuigd.

Citaat:
ik heb in elk geval wel wat geleerd van deze discussie:
Ik dat Christenen net zulke stijfkoppen zijn als bepaalde wetenschappers; alleen aan de andere kant van het spectrum.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.