Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2010, 22:01
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb veel last van mijn (onder)rug en dat lijkt te komen doordat ik bij alles wat ik doe, de kracht uit mijn rug haal ipv uit mijn buik. Mijn buikspieren zijn blijkbaar dus te zwak, wat ook klopt: bij een zeer geringe inspanning trillen mijn buikspieren al.

Ik zou mijn buikspieren dus graag steviger willen maken, om mijn klachten te verminderen. Alleen zijn ze zelfs te zwak voor buikspieroefeningen. Ik zit al 3 jaar op dansles waarbij we ook buikspieroefeningen doen en al 3 jaar heb ik daarbij enorme pijn in mijn rug. Ik doe de oefeningen wel goed, in die zin dat ik niet een holle rug maak o.i.d. Er hebben al verschillende mensen bij me mee gekeken.

Mijn vraag is: wat voor oefeningen zou ik thuis kunnen doen, waarbij ik de kracht echt uit mijn buik haal en niet uit mijn rug?


Ik heb opgezocht hoe de oefeningen heten die ik op de dansschool doe, dat zijn:
- crunch
- reverse crunch
- crunch twist
- crunch en daarbij fietsen met je benen
- wat wij 'pompen' noemen: benen omhoog, hoofd omhoog en heen en weer bewegen met je armen

Dit kan ik dus allemaal niet.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2010, 13:44
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
ik heb hetzelfde euvel, door een flinke blessure aan mijn onderrug is de boel nogal fragiel, en moet ik eigenlijk de boel compenseren met buik/rompspieren. En ik heb dus al snel last van 'pijn' bij standaardoefeningen als situps etc. Wat misschien helpt is om wat oefeningen te zoeken die meer de zijspieren trainen, en kijken of dat lukt, en/of oefeningen waarbij je de spieren wel aan moet spannen maar niet perse een beweging bij maakt. En een fysiotherapeut kan je volgens mij wat goede dingen aanraden waar je mee kan beginnen, om dan later 'uit te bouwen' naar andere oefeningen.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 19:44
Gðmndr
Gðmndr is offline
Als je buikspieroefeningen doen gaat, moet je ook oefeningen voor de rug doen: als je nl. alleen de buik trainen gaat komt er spierspanning op de voorkant van je romp en minder op de rug en dat zal ervoor zorgen dat je geleidelijk aan ‘krom trekken’ gaat.

Dus tip 1: doe zowel buik- als rugoefeningen.

Tip 2: crunches zijn misschien te hoog gegrepen, maar wat je doen kunt, is plat met je rug op de grond liggen en langszaam je bovenlichaam omhoog laten komen. Het geeft niet dat het eerst moeizaam gaat of dat je zelfs niet tot 45° komen kunt: gewoon doen wat je doen kunt en langzaam aan de grens verleggen.
Wil vooral niet te veel aan het begin, want je forceert de boel dan.

Ik hoop dat je snel verbeteringen zien zult.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2010, 01:40
Verwijderd
Ik zou ook specifiek zoeken naar buikspieroefeningen die je staand kunt doen. In plaats van op de grond liggend, wat toch meestal niet de fijnste houding is.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2010, 18:55
Gðmndr
Gðmndr is offline
Voor het doen van spierversterkende oefeningen heb je de tegenwerking van de zwaartekracht nodig.
Als je alleen staande oefeningen doen wilt/kunt, denk ik dat er niet veel anders op zit dan naar een sportschool te gaan om daar met machines je buik (en de rug dan ook!) te versterken.

Wat wél kan, is "hangende" buikspieroefeningen doen: laat je zelf aan je armen recht naa beneden hangen (b.v. aan een buis van een schommel) en dan kun je je benen omhoog laten komen: hiermee spreek je overigens voornamelijk de onderste buikspieren aan.

Voor de middensetcie of de bovenste hap weet ik niet anders dan machines in de sportschool of oefeningen die je liggend/zittend op de grond moet doen.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 17-11-2010, 22:17
Verwijderd
als je met je benen over een rekje hangt en dan omhoog probeert te komen werkt ook goed.
maar dat is nog zwaarder dan conventionele technieken.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2010, 13:31
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Ik weet niet hoe je tegenover de wat serieuzere krachttraining staat, maar squats, en (later) deadlifts zijn ideaal om de buikspieren mee te versterken. Daarnaast train je er ook nog andere spiergroepen mee dus is het double win.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 03:04
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:

Mijn vraag is: wat voor oefeningen zou ik thuis kunnen doen, waarbij ik de kracht echt uit mijn buik haal en niet uit mijn rug? .
Heb hetzelfde nu. Deze oefeningen krijg ik van mijn fysio:
1:
op je rug liggen en je benen in een hoek neerzetten (hakken richting je kont).
Dan met je navel omhoog, zodat je bovenbenen en buik 1 lijn vormen.
Dan trek je je navel naar je kin toe. (buikspieren aanspannen).
Als dit lukt, til je een paar seconden je rechtervoet een paar centimeter op. Blijf ademen. Hou je rug/buik recht.
Dan je linkervoet.

2:
Zelfde liggen. Hakken bij je kont. En dan je knieen een klein beetje naar links en een klein beetje naar rechts. That's it. Niet te ver.

3:
Plat op je rug liggen.
Dan... terwijl je plat blijft liggen je heupen draaien. Niet omhoog, maar plat alsof je kont op een draaischijf ligt. Je ene been wat korter maken en dan de andere.

4: Zitten. Dan je rug hol maken, dan weer bol. Hol, bol, etc.

Succes!
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 03:06
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:

Mijn vraag is: wat voor oefeningen zou ik thuis kunnen doen, waarbij ik de kracht echt uit mijn buik haal en niet uit mijn rug? .
Heb hetzelfde nu. Deze oefeningen krijg ik van mijn fysio:
1:
op je rug liggen en je benen in een hoek neerzetten (hakken richting je kont).
Dan met je navel omhoog, zodat je bovenbenen en buik 1 lijn vormen.
Dan trek je je navel naar je kin toe. (buikspieren aanspannen).
Als dit lukt, til je een paar seconden je rechtervoet een paar centimeter op. Blijf ademen. Hou je rug/buik recht.
Dan je linkervoet.

2:
Zelfde liggen. Hakken bij je kont. En dan je knieen een klein beetje naar links en een klein beetje naar rechts. That's it. Niet te ver.

3:
Plat op je rug liggen.
Dan... terwijl je plat blijft liggen je heupen draaien. Niet omhoog, maar plat alsof je kont op een draaischijf ligt. Je ene been wat korter maken en dan de andere.

4: Zitten. Dan je rug hol maken, dan weer bol. Hol, bol, etc.

succes!
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 19:01
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Bovenstaande berichten zijn (bijna) hetzelfde.

Met vriendelijke groet,
Met citaat reageren
Oud 19-12-2010, 10:57
Bright Blue
Bright Blue is offline
Ik weet niet of het al genoemd is, maar ik heb bij fysiotherapie een soort massage voor mijn onderrug gekregen.

Je moet op je rug liggen en je benen naar je toe trekken. Je handen op je knieën leggen en heel langzaam en rustig kleine rondjes draaien. Zo masseer je je onderrug heel erg. Ook is het belangrijk dat je niet op je bed gaat liggen, want dat is te zacht, maar de vloer is te hard. Ik heb zelf zo'n yoga matje, en dat is echt super fijn.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 10:40
goeieboeie
goeieboeie is offline
http://www.werkendlichaam.nl/10034/1...n-lumbago.html

Stat beschreven wat het is en wat later int artikel staat wat je eraan kan doen en dan kan je weer naar oefeningen toe.

Dat zijn deze oefeningen: http://www.werkendlichaam.nl/10233/1...-lage-rug.html
Met citaat reageren
Oud 03-01-2011, 13:02
KyokushinKarate
KyokushinKarate is offline
Heb het hier nog niet zien staan, dus ik zet hem er maar even bij.

Ikzelf heb ook een flinke blessure aan mijn rug gehad. Omdat ik aan rotatiesport doe was dat niet zo fijn. Mijn fysiotherapeut stuurde me daarom naar een Stabiliteit Cursus. Ik kreeg zo'n mooi fitnessbal en moest echt flink gaan oefenen. Eerst zag ik het nut niet echt maar na een paar lessen voelde ik dat mijn rug als het ware sterker werd.

Stabileit Training is eigenlijk niets meer dan je ruggengraat en bekken verstevigen. Ook andere spieren worden hierdoor verstevigd. Kijk maar eens op: wikipedia.org/wiki/Core_stability
Met citaat reageren
Oud 15-01-2011, 13:09
SketchyKo
Avatar van SketchyKo
SketchyKo is offline
Je kan ook forearm plank oefeningen doen, moet je maar eens op youtube kijken... dat is beter voor je rug, vind ik zelf
__________________
莉迪亞 .:: Ŀ¥кǾ ЯцплЭŘ® ::. 我愛跑
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:16.