Oud 02-07-2007, 22:21
blackmagic
blackmagic is offline
ik ben dit jaar blijven zitten maar ik verwachtte het eigelijk wel
sinds de 2e steeds op het nippertje over gegaan
en nu ben ik in de 4e blijven zitten

kreeg het vandaag te horen
moest herkansing maken maar die heb ik dus verknalt
het rare is ik voel me er eigelijk niet verdrietig over

maar goed genoeg over wat er is gebeurt
hoe moet het nu verder
ik ben in 4 vwo blijven zitten
ik heb de keuze tussen
-4 vwo overnieuw doen
als ik weer blijf zitten word ik van school gekickt zonder diploma
-4 havo gaan doen en dan haal ik het waarschijnelijk wel
dus ik denk dat ik de 2e optie neem

eigelijk weet ik niet wat ik wil worden, maar een vwo diploma leek me gewoon leuk
dus nu zat ik te denken havo afmaken
dan hbo doen en dan zie ik wel verder
hoe lang duurt hbo
en hoe lang duurt het voor ik van het hbo naar universiteit kan
en hebben jullie misschien meer info
Advertentie
Oud 02-07-2007, 22:31
Verwijderd
Als je naar de universiteit wil, is vwo de makkelijkste optie. Zeker als je de niet-exacte kant opgaat.
Oud 02-07-2007, 22:36
blackmagic
blackmagic is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-07-2007 @ 22:31 :
Als je naar de universiteit wil, is vwo de makkelijkste optie. Zeker als je de niet-exacte kant opgaat.
ja maar via havo en dan hbo is veiliger het gaat allemaal om het papiertje
is daar geen mogelijkheid voor
en als ik niet naar de universiteit wil hoe lang gaat die hbo dan duren
en als ik wel naar de universiteit wil hoe lang gaat die dan duren (A)
Oud 02-07-2007, 23:37
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Hbo duurt 4 jaar. Als je in je eerste jaar alles haalt (dat heet je Propedeuse) dan kun je door naar bepaalde studies van de universiteit. Niet allemaal, want sommige studies vereisen dat je bepaalde vakken op vwo niveau hebt gehaald. Overigens haalt een groot deel van de mensen die via het hbo naar het wetenschappelijk onderwijs gaat z'n diploma niet, dus denk er niet te makkelijk over.

Maar weet je uberhaupt wat je wil gaan doen? Ga daar eerst eens over nadenken en kijk of je daarvoor havo of vwo nodig hebt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 02-07-2007, 23:57
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
blackmagic schreef op 02-07-2007 @ 22:36 :
ja maar via havo en dan hbo is veiliger het gaat allemaal om het papiertje
is daar geen mogelijkheid voor
en als ik niet naar de universiteit wil hoe lang gaat die hbo dan duren
en als ik wel naar de universiteit wil hoe lang gaat die dan duren (A)
Als je je best doet kan je toch gewoon het VWO halen? Makkelijk of veilig is niet altijd de beste keuze. Nadeel van de HBO route en dan met je P naar de uni wil ook zeggen dat je een jaar stufi kwijt bent als je naar de uni gaat. Ook kan je niet zomaar naar alle unistudies met een P.
Zorg er gewoon voor dat je de boel haalt, dan heb je ook geen probleem zonder diploma van school gekickt te worden. Ja, je 5e jaar moet je halen, maar stel dat je zou zakken in je 6e jaar, is dat dan ook meteen eraf gekickt worden? Als ik het me goed herinner was dat examenjaar altijd net wat anders.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 03-07-2007, 00:59
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Over het algemeen wil men geen klanten op de uni die van het HBO komen als ik de bachelorcoördinator van mijn studie mag geloven. Ervaring is dat die vaker dan VWO'ers afhaken. Het pad HBO->uni probeert men dus ook tegen te gaan.


Voor jou is van belang of je het niveau hebt. Je bent vast niet tot in 4 VWO gekomen omdat je te dom bent om voor de duvel te dansen, dus het antwoord daarop is waarschijnlijk ja.

Dan de vraag of je echt bereid bent ergens voor te werken. Ben je een faler dan kun je waarschijnlijk beter havo en hbo gaan doen. Ben je geen faler en ben je bereid ergens vol voor te gaan dan is vwo doen en daarna de universiteit het beste. Waarschijnlijk weet je het antwoord op die vraag als je eerlijk bent tegen jezelf ook al.

De truc is namelijk dat de weg omlaag makkelijk is, maar de weg (terug) omhoog veel lastiger is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 03-07-2007, 09:48
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Ik weet niet of je al weet wat je wil doen na de middelbare school, misschien moet je je daar eens in verdiepen.

Als je het vwo niveau aankan, waarom maak je het dan niet af? Ben je te lui? Dan moet je wat minder lui worden. Vind je het te moeilijk? Ga dan naar de havo.
Mocht je straks toch naar de universiteit willen, dan is de stap gemakkelijker dan wanneer je van de havo+hbo(-propedeuse) komt.
Oud 03-07-2007, 09:55
Anika
Ik denk dat VWO halen een stuk makkelijker is dan je HBO propedeuse in één jaar halen, je mag dan namelijk geen enkel vak missen. Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat je VWO4 niet kunt halen als je wat harder werkt, zeker niet als je het voor de tweede keer doet. Gewoon wat harder je best doen dus.
Oud 04-07-2007, 00:10
Pater Noster
Avatar van Pater Noster
Pater Noster is offline
Ik heb 6 jaar VWO gedaan (eerst in 4 VWO blijven zitten, gedoubleerd, en toen in 5 VWO blijven zitten). Ik ben hierna naar 4 HAVO gegaan, omdat ik geen zin had in MBO. De HAVO was erg goed te doen, en daarna ben ik HBO gaan doen waar ik in 1 jaar mijn P heb gehaald. Ik moet zeggen dat ik HBO veel makkelijker vind dan 5 VWO.
Ook trekt HBO mij meer, ik hou wel van het werken in projecten en praktisch bezig zijn. Universiteit is toch zeer veel droge kost.

Meerwaarde van een VWO diploma is niet echt boeiend als je het niet echt nodig hebt. Ik heb ook vrienden en vriendinnen die na het behalen van hun VWO diploma HBO of MBO zijn gaan doen of gelijk fulltime zijn gaan werken in bijv. een supermarkt of als administratief medewerker.

Laatst gewijzigd op 04-07-2007 om 00:13.
Oud 04-07-2007, 15:15
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Het maakt qua hoeveelheid jaren ook niet uit of je je vwo afmaakt, of havo doet en dan hbo. Het nadeel is, zoals iedereen al zegt, dat je met je havo een mindere basis hebt dan met je vwo, en met vwo makkelijker wordt aangenomen bij universiteiten.

Ook studeer je dan pas na je vwo, en niet na de havo, wat een jaar studeren scheelt. En wat is daar het voordeel van? Geld! Studeren is duur! En stufi natuurlijk.

En waarom eerst de makkelijke weg kiezen om jezelf daarna alleen maar tegen te komen dat het te moeilijk is?

Inderdaad eerst goed nadenken wat je hierna wilt gaan doen. Als je universiteit wilt doen, zou ik je echt ten zeerste aanraden om vwo af te maken.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Oud 04-07-2007, 19:33
Lethe
Lethe is offline
Ik zou ook het vwo afmaken als ik jou was. Het is echt zonde hoor, om in 1 jaar ipv vooruit (van 4vwo naar 5vwo) achteruit (van 4vwo naar 4havo) te gaan.
Je hoort bovendien vaak dat mensen die zijn blijven zitten, dit achteraf als positief ervaren. Als ik jou was, zou ik echt vwo blijven doen. Het lukt je heus wel!
__________________
Nice
Oud 04-07-2007, 20:01
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik ben zelf in de 3e blijven zitten en daarna weer in de 5e en het enige wat ik erover kan zeggen is: Doe je best en maak je VWO af!

Echt, dat ene jaartje blijven zitten is helemaal niet erg. Voor mij is het zelfs erg goed geweest omdat ik het veel beter kon vinden met mijn nieuwe klasgenoten en ik nu nog steeds goed bevriend met ze ben.
Maar ik heb er zoveel spijt van dat ik toen zo laks was en van school af moest. Ik ben gestopt in 2003 en nu, 4 jaar later pas kan ik beginnen aan een universitaire studie (dmv een toelatingsexamen).
Maak gewoon je VWO af en dan heb je al die omwegen niet nodig. Als je je best doet lukt dat heus wel. Succes.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Oud 05-07-2007, 11:04
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Die tegenwerking van HBO'ers die met een propedeuse willen doorstromen naar de universiteit zie je bij ons ook. Ik heb gehoord dat men in Leiden deze HBO'ers al botweg weigert. Volgens mij is de mogelijkheid in 05/06 afgeschaft.

Blijven zitten is niet per direct een teken dat je het niveau niet aan kunt. Dus als je ergens voor wilt gaan, dan zou ik gewoon voor de universiteit gaan. Dan heb je meer kans om werk te gaan doen dat je echt leuk vindt, want feit is nou eenmaal dat werkgevers liever een WO'er dan een HBO'er aannemen (goed, afhankelijk van de situatie, maar algemeen gesteld zie je deze trend denk ik wel. Wat zou je zelf doen als je de keuze hebt tussen een WO'er en een HBO'er?).

Maar mensen die zich niet inzetten vallen af. Als je de motivatie niet hebt raad ik je aan om HBO te gaan doen. Maar ik wil je dan wel waarschuwen dat je er op het HBO misschien ook niet komt zonder inzet.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Oud 05-07-2007, 20:15
MrSelected
MrSelected is offline
Zoals al eerder gezegd: Gewoon overdoen dat jaar.

Tip: Denk niet dat je het allemaal nog weet, pak het aan als een nieuw jaar.
Oud 14-07-2007, 16:56
Pater Noster
Avatar van Pater Noster
Pater Noster is offline
Citaat:
Daboman schreef op 05-07-2007 @ 11:04 :
Dus als je ergens voor wilt gaan, dan zou ik gewoon voor de universiteit gaan. Dan heb je meer kans om werk te gaan doen dat je echt leuk vindt, want feit is nou eenmaal dat werkgevers liever een WO'er dan een HBO'er aannemen (goed, afhankelijk van de situatie, maar algemeen gesteld zie je deze trend denk ik wel. Wat zou je zelf doen als je de keuze hebt tussen een WO'er en een HBO'er?).
Dit is dus echt pure onzin. HBO en universiteit zijn twee verschillende dingen. Op het HBO wordt je opgeleid voor een beroep (Hoger Beroeps Onderwijs) en een universiteit werkt meer wetenschappelijk.

Als je een HBO diploma hebt ben je al hoger geschoold dan het grootste deel van de beroepsbevolking en met een HBO diploma kan je over het algemeen prima een baan vinden.
Het is heus niet zo dat werkgevers het liefst WO'ers hebben, en HBO'ers maar als tweede keus zien.

Als je bijv. een HBO-ICT opleiding hebt gedaan en je bezit alle vaardigheden die er in de vacature worden gevraagd, wat is dan het nut van een WO'er? Of neem iemand met een lerarenopleiding. Waarom zou een school een docent aannemen die een universitaire opleiding heeft gedaan? Een HBO-lerarenopleiding is in dat geval goed genoeg!

Sorry, maar ik vind je post enigszins denigerend over HBO'ers.
Oud 14-07-2007, 22:36
Kwark89
Kwark89 is offline
Citaat:
Daboman schreef op 05-07-2007 @ 11:04 :


Blijven zitten is niet per direct een teken dat je het niveau niet aan kunt. Dus als je ergens voor wilt gaan, dan zou ik gewoon voor de universiteit gaan. Dan heb je meer kans om werk te gaan doen dat je echt leuk vindt, want feit is nou eenmaal dat werkgevers liever een WO'er dan een HBO'er aannemen (goed, afhankelijk van de situatie, maar algemeen gesteld zie je deze trend denk ik wel. Wat zou je zelf doen als je de keuze hebt tussen een WO'er en een HBO'er?).
Lol wat een onzin (rollcry).
Oud 15-07-2007, 12:06
Verwijderd
Citaat:
Kwark89 schreef op 14-07-2007 @ 22:36 :
Lol wat een onzin (rollcry).
Nee, geen onzin.
Oud 15-07-2007, 13:53
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Pater Noster schreef op 14-07-2007 @ 16:56 :
Als je bijv. een HBO-ICT opleiding hebt gedaan en je bezit alle vaardigheden die er in de vacature worden gevraagd, wat is dan het nut van een WO'er? Of neem iemand met een lerarenopleiding. Waarom zou een school een docent aannemen die een universitaire opleiding heeft gedaan? Een HBO-lerarenopleiding is in dat geval goed genoeg!

Sorry, maar ik vind je post enigszins denigerend over HBO'ers.
Iemand met een hbo-ICT opleiding zal vast prima zijn werk kunnen doen, maar als er een soortgelijke studie bestaat op universitair niveau, dan geeft een werkgever waarschijnlijk de voorkeur aan een academicus. Die heeft gewoon meer kennis en inzicht in zijn vakgebied. Dit geldt nog veel sterker voor leraren. Echt, je merkt op scholen zo het verschil tussen academici en leraren van een lerarenopleiding. Er mist gewoon net dat verschil in denkniveau. Zeker in het onderwijs is het belangrijk dat de docent boven de stof staat en dat mist vaak bij iemand die alleen de juiste 'vaardigheden' heeft geleerd. Bovendien: hoe moet iemand lesgeven op het vwo die zelf havo heeft gedaan? Ik vind het ook heel krom dat een docent wiskunde een 'opleiding tot leraar' volgt in plaats van eerst een studie wiskunde. Maar ik dwaal af, het is ook een beetje mijn frustratie over het belabberde niveau van het onderwijs..
In elk geval: er is zeker niets mis met het hbo, maar er is gewoon een niveauverschil met de universiteit. Niets mis mee, maar er zijn gewoon wat minder mogelijkheden.
Oh, en dat is dus niet denigrerend. Als je zegt dat het hbo een hoger niveau heeft dan mbo, dan is dat toch ook niet denigrerend?

@TS: probeer vooral te kijken naar wat het beste bij je past. Als het vwo echt te moeilijk voor je is, dan is de havo misschien een goede optie en als je nu al weet dat je een bepaalde hbo-opleiding wil doen, dan kan je beter naar de havo. Maar zoals al gezegd is een keertje blijven zitten helemaal niet erg. Waarschijnlijk is dat jaartje genoeg om het vwo wel te halen
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Ads door Google
Oud 15-07-2007, 18:14
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Pater Noster schreef op 14-07-2007 @ 16:56 :
Dit is dus echt pure onzin. HBO en universiteit zijn twee verschillende dingen. Op het HBO wordt je opgeleid voor een beroep (Hoger Beroeps Onderwijs) en een universiteit werkt meer wetenschappelijk.
WO'ers kunnen wel een beroep uitvoeren op HBO niveau, HBO'ers zijn echter zelden zonder opleiding in staat taken van universitair niveau uit te voeren.

De meeste mensen die roepen dat het HBO voordelen heeft over de universiteit zijn HBO'ers zonder (veel) werkervaring.

Het voordeel is domweg dat je meer niveau inkoopt. Wat er met dat niveau wordt gedaan verschilt per persoon, maar ontkennen dat er een verschil in niveau bestaat is niet te ontkennen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 18-07-2007, 11:01
Pater Noster
Avatar van Pater Noster
Pater Noster is offline
Ik zeg zeker niet dat er geen verschil is in niveau, want dat is er wel zeker. Maar wat ik wil zeggen is dat de manieren van onderwijs heel verschillend zijn. Ik heb zowel HBO als universiteit gedaan en heb het verschil dus ook zelf ondervonden.
Oud 17-08-2007, 13:39
Shoney
Avatar van Shoney
Shoney is offline
gewoon verder in 4 havo..
__________________
Misschien had ik iets creatiever moeten zijn’
Oud 18-08-2007, 18:27
Poeperd
Avatar van Poeperd
Poeperd is offline
Ik ben ook blijven zitten. In de derde van het Gymnasium. Ga nou niet voor veilig, maar voor een goede toekomst hè.

De eerste keer de derde dacht ik dat het allemaal veel te moeilijk was en dat ik daarom was blijven zitten. De tweede keer ging ik eens mn best doen en kwam ik erachter dat ik gewoon geen zakje had uitgevoerd en dat ik het makkelijk kon halen Bovendien is de tweede keer dat je een klas doet alles veel simpeler, omdat je de helft al weet.
__________________
'Scuse me, who ordered the hamburger - with AIDS?
Oud 18-08-2007, 19:10
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Het topic lijkt me nu een beetje oud.
__________________
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] Anders dan eergister
flyaway
0 14-11-2008 14:05
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 21:32
Verhalen & Gedichten De laatste keer..
PooW
83 02-12-2005 15:36
Verhalen & Gedichten -Verhaal-
Redhair
430 21-09-2005 14:54
Verhalen & Gedichten Nina & Sara
Giles
18 24-07-2003 23:37
Verhalen & Gedichten Mijn gedichten
Missygirly
4 28-10-2001 11:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:40.