Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2003, 20:05
ellen16
Avatar van ellen16
ellen16 is offline
Momenteel zit ik in 5HAVO en ik wil volgend jaar HBO Toegepaste Psychologie gaan doen, of HBO-V, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Daarnaast wil ik naar het avondonderwijs om een deelcertificaat Scheikunde te halen, op HAVO-niveau, zodat ik het jaar daarop Verloskunde kan gaan doen....
Maar als ik niet ingeloot word voor Verloskunde, moet ik natuurlijk wel een optie achter de hand houden. Ik ben niet van plan de HBO-V af te maken, omdat het beroep als verpleegkundige mij niets lijkt. Daarom zie ik wel wat in Pedagogische Wetenschappen aan de universiteit. In principe word ik toegelaten met een HBO-propedeuse, plus het cijfer van een 6 of hoger in de wiskunde.
Kun je me dit adviseren/afraden? Zijn er mensen die Pedagogische Wetenschappen studeren?
__________________
My shrink says I have two different personalities. We do not agree with that. Us
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2003, 20:08
Veenbes
Avatar van Veenbes
Veenbes is offline
Ik vind het knap dat je precies hebt uitgevonden wat je wil doen en als je echt gemotiveerd bent lukt het je wel, heb eigenlijk geen advies oid... succes.
__________________
Wat eenzaam leeft is levend dood.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 20:20
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
ellen16 schreef op 06-10-2003 @ 21:05:
Maar als ik niet ingeloot word voor Verloskunde, moet ik natuurlijk wel een optie achter de hand houden. Ik ben niet van plan de HBO-V af te maken, omdat het beroep als verpleegkundige mij niets lijkt. Daarom zie ik wel wat in Pedagogische Wetenschappen aan de universiteit. In principe word ik toegelaten met een HBO-propedeuse, plus het cijfer van een 6 of hoger in de wiskunde.
Kun je me dit adviseren/afraden? Zijn er mensen die Pedagogische Wetenschappen studeren?
Ik doe PWO (Pedagogische Wetenschappen & Onderwijskunde) in Nijmegen.
Je wilt dus PW achter de hand houden, voor als je niet bij Verloskunde terecht kunt. En, neem ik aan, bij Verloskunde het jaar erop dan weer proberen...
PW is geen moeilijke studie, helemaal niet. Je hebt niet veel college, maar moet daarom wel redelijk wat zelf doen. Niet belachelijk veel, maar je moet het wel bijhouden. Als je de onderwerpen absoluut niet interessant vindt, is dat wel heel moeilijk, heb ik gehoord. Zolang je maar interesse hebt (en een beetje inzet op z'n tijd), lukt het allemaal wel.

Als je meer / iets anders wilt weten, dan zeg het maar...
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 06:28
Verwijderd
Je zou natuurlijk ook (een jaar) pedagogiek kunnen gaan doen als hbo-studie.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 08:40
zus en zo
Avatar van zus en zo
zus en zo is offline
Ik studeer ook Pedagogische Wetenschappen aan de UvA(nu zit er ook nog onderwijskunde bij, maar in het 2e jaar niet meer).
Het is inderdaad geen moeilijke studie (tot nu toe). Als je je interesseert voor probleemgezinnen, probleemgedrag bij kinderen, kinderen met stoornissen enz. dan is de studie heel goed te doen. Ik heb ook weinig college, maar moet wel veel lezen, maar dat is zo gebeurd als je het interessant vindt.
__________________
Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 11:37
Verwijderd
Ja een vraagje, ,mijn vriendin doet nu vwo en wil als ze klaar is PW doen. Welke uni is er nou goed? Ik hoorde zelf dat leiden goed was en utrecht. En nu de echte vraag, zit er veel wiskunde in? zo ja is het erg moeilijk?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 11:59
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Syphon schreef op 07-10-2003 @ 12:37:
Ja een vraagje, ,mijn vriendin doet nu vwo en wil als ze klaar is PW doen. Welke uni is er nou goed? Ik hoorde zelf dat leiden goed was en utrecht. En nu de echte vraag, zit er veel wiskunde in? zo ja is het erg moeilijk?
In 6vwo kreeg ik van mijn decaan te horen dat Leiden en Nijmegen de beste waren. Ik heb uiteindelijk voor Nijmegen gekozen.
Daar leggen ze behoorlijk de nadruk op statistiek en dergelijke, ik geloof het meest van alle opleidingen PW in Nederland. Maar heel erg moeilijk is dat niet, ik ken maar een paar mensen die in het eerste jaar de cursus statistiek niet hebben gehaald. Als je gewoon wiskunde met een voldoende af kunt sluiten op het vwo, kun je ook statistiek bij PW halen.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 12:20
ellen16
Avatar van ellen16
ellen16 is offline
Pedagogiek voor een jaartje is eigenlijk geen optie omdat ik dan met mijn 16 jaar op kamers moet, iets wat ik eigenlijk nog niet zo zie zitten en mijn ouders al helemaal niet. Ik hou het dus maar bij een jaartje HBO-V.
Gelukkig gaat wiskunde op het moment redelijk, dus ik denk dat bij de wiskunde het probleem niet zo zal liggen....
__________________
My shrink says I have two different personalities. We do not agree with that. Us
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 15:51
Verwijderd
Citaat:
ellen16 schreef op 07-10-2003 @ 13:20:
Pedagogiek voor een jaartje is eigenlijk geen optie omdat ik dan met mijn 16 jaar op kamers moet, iets wat ik eigenlijk nog niet zo zie zitten en mijn ouders al helemaal niet. Ik hou het dus maar bij een jaartje HBO-V.
Zit het HBO Toegepaste Psychologie wel in de buurt...? (Zal wel.)
Of 'gooi' je dat er ook uit...?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 15:59
ellen16
Avatar van ellen16
ellen16 is offline
Ja, Toegepaste PSY zit wel in de buurt Maar dat sluit weer totaal niet aan op mijn eerste voorkeur: verloskunde....
__________________
My shrink says I have two different personalities. We do not agree with that. Us
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 11:21
muziekvlinder
Avatar van muziekvlinder
muziekvlinder is offline
een pedagogische opleiding lijkt me ook heel erg intressant, maar werk je dan meestal alleen met kinderen? de opleiding wordt beschreven als een waarmee je met mensen van 0-80 jaar werkt, maar als ik de beschrijvingen lees lijkt het toch alsof je meestal met kinderen werkt...


werken met alchoholisten of mensen die onverwacht zwanger zijn geraakt, of soa's hebben opgelopen...valt dat onder de pedagogiek?! of is dat een compleet andere opleiding om met die mensen te werken
__________________
a pill-popping jukebox
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 11:37
Verwijderd
Citaat:
muziekvlinder schreef op 08-10-2003 @ 12:21:
een pedagogische opleiding lijkt me ook heel erg intressant, maar werk je dan meestal alleen met kinderen? de opleiding wordt beschreven als een waarmee je met mensen van 0-80 jaar werkt, maar als ik de beschrijvingen lees lijkt het toch alsof je meestal met kinderen werkt...


werken met alchoholisten of mensen die onverwacht zwanger zijn geraakt, of soa's hebben opgelopen...valt dat onder de pedagogiek?! of is dat een compleet andere opleiding om met die mensen te werken
Volgens mij is het idd alleen voor kinderen en moet je voor dat laatste dus een andere opleiding doen (sph, mwd, om maar wat te noemen), hoewel tienermoeders wel weer onder 'pedagogiek' vallen... Misschien verschil de doelgroep van pedagogische wetenschappen met die van hbo pedagogiek...maar ik denk het niet echt...
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 11:39
Verwijderd
pedagogie betekend 'leer van de opvoeding', vandaar dat het dus meestal (altijd?) op kinderen gericht is/over kinderen (en opvoeders) gaat.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 14:53
zus en zo
Avatar van zus en zo
zus en zo is offline
als je pedagogische wetenschappen studeert, is de kans dat je later met kinderen gaat werken, klein. natuurlijk moet je kinderen wel observeren om te zien wat het probleem is, maar uiteindelijk is je taak om leraren/ouders/begeleiders te adviseren over hoe ze met het kind om moeten gaan.
__________________
Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 14:58
Ingemar
Ingemar is offline
Citaat:
zus en zo schreef op 08-10-2003 @ 15:53:
als je pedagogische wetenschappen studeert, is de kans dat je later met kinderen gaat werken, klein. natuurlijk moet je kinderen wel observeren om te zien wat het probleem is, maar uiteindelijk is je taak om leraren/ouders/begeleiders te adviseren over hoe ze met het kind om moeten gaan.
Dat is ook een taak, maar niet alleen. Dat is iig wat ze ons vertellen. Je zult vaak met ouders/leraren/begeleiders werken, soms met ouders/leraren/begeleiders en met kinderen en soms heel veel met kinderen en minder met ouders/leraren/begeleiders. 't ligt er maar net aan waar je gaat werken en wat je daar gaat doen.

(= Leonoor)
__________________
Love Naomi | Je Denkt... l sorry voor de spelfouten
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 16:44
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ingemar schreef op 08-10-2003 @ 15:58:
Dat is ook een taak, maar niet alleen. Dat is iig wat ze ons vertellen. Je zult vaak met ouders/leraren/begeleiders werken, soms met ouders/leraren/begeleiders en met kinderen en soms heel veel met kinderen en minder met ouders/leraren/begeleiders. 't ligt er maar net aan waar je gaat werken en wat je daar gaat doen.

(= Leonoor)
Juist, als je bijvoorbeeld remedial teacher wordt, werk je met de ouders en de leerkracht (om het doel van de behandeling vast te stellen) maar daarna vooral met het kind...
Je kunt met Pedagogiek nog allerlei kanten op.
Wil je echter niet 'alleen kinderen', dan moet je iets van sociaal/maatschappelijk werk doen...
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 22:31
zus en zo
Avatar van zus en zo
zus en zo is offline
Citaat:
Ingemar schreef op 08-10-2003 @ 15:58:
Dat is ook een taak, maar niet alleen. Dat is iig wat ze ons vertellen. Je zult vaak met ouders/leraren/begeleiders werken, soms met ouders/leraren/begeleiders en met kinderen en soms heel veel met kinderen en minder met ouders/leraren/begeleiders. 't ligt er maar net aan waar je gaat werken en wat je daar gaat doen.

(= Leonoor)
uit eerder replies van jou maak ik op dat je HBO doet...klopt dat? zo niet, correct me

inderdaad als je pedagogiek op het HBO doet, krijg je veel meer met kinderen te maken dan wanneer je Pedagogische Wetenschappen doet. Natuurlijk kun je met PW ook met kinderen te maken krijgen, zeker als je orthopedagoog wil worden, maar dat ik maar 1 richting, in de andere richtingen is je werk met kinderen in de minderheid.
__________________
Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen
Met citaat reageren
Oud 09-10-2003, 09:42
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
zus en zo schreef op 08-10-2003 @ 23:31:
Natuurlijk kun je met PW ook met kinderen te maken krijgen, zeker als je orthopedagoog wil worden, maar dat ik maar 1 richting, in de andere richtingen is je werk met kinderen in de minderheid.
Ja, dat is waar.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-10-2003, 14:21
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Citaat:
zus en zo schreef op 08-10-2003 @ 23:31:
uit eerder replies van jou maak ik op dat je HBO doet...klopt dat? zo niet, correct me

inderdaad als je pedagogiek op het HBO doet, krijg je veel meer met kinderen te maken dan wanneer je Pedagogische Wetenschappen doet. Natuurlijk kun je met PW ook met kinderen te maken krijgen, zeker als je orthopedagoog wil worden, maar dat ik maar 1 richting, in de andere richtingen is je werk met kinderen in de minderheid.
Ik doe idd hbo, maar ook met PW kun je ook met kinderen werken (zie ook reactie HaWaHaai)...al is het misschien maar één richting (hoewel verschillende universiteiten ook verschillende richtingen hebben soms), 't kan wel. In de minderheid kan idd wel, das het bij ons ook bij de helft van de dingen, maar bij de andere helft niet. 't ligt er maar net aan wat je wilt, waar je werkt en wat je werk precies inhoudt.

(= Leonoor onder weer een ander nick, maar 'k ben nog steeds dezelfde )
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Verschil Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde
stefano12
12 20-07-2011 11:28
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pedofiel niet welkom bij pedagogische wetenschappen
***ailá***
85 21-06-2007 16:41
Studeren geneeskunde of pedagogische wetenschappen studeren...
gewoonmezelf
7 13-05-2006 19:42
Studeren Meeloopdag Pedagogische wetenschappen Groningen
doornroosje
6 12-01-2006 22:36
Algemene schoolzaken Verschil pedagogische wetenschappen en sph?
Balance
14 31-01-2003 18:29
Algemene schoolzaken pedagogisch wetenschappen
Noon
3 20-12-2001 14:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:43.