Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2004, 12:10
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Het is de meeste mensen wel bekend dat er in de Bijbel negatief over homoseksuelen wordt gedaan. Wat er letterlijk staat weet ik niet.

Laatst waren homoseksuelen en de Islam weer in het nieuws toen Balkenede een boek wilde verbieden waar dergelijke teksten over homoseksuelen in stonden.

Toen ik een beetje rondzocht kwam ik dit artikel tegen wat op de site vd EO staat:

Homo's woedend door woordenlijst Vaticaan
'Homo's zijn niet normaal'

VATICAANSTAD (ANP) - Een woordenlijst van het Vaticaan heeft de woede gewekt van de Italiaanse homogemeenschap. Volgens het lexicon, zijn homoseksuelen niet normaal en worden landen waar het homohuwelijk is erkend, bewoond door mensen ,,met een ernstig verstoorde psyche''.
Het boek, dat sinds maandag in de winkels ligt en uitgegeven door de Pauselijke raad voor het gezin, behandelt thema's als seksualiteit, condooms, abortus, geboortecontrole en genetische manipulatie. Homoseksualiteit is volgens het lexicon het gevolg van een ,,onopgelost psychologisch conflict''.


Wat vinden Christenen en Moslims ed over dit soort teksten en over de passages die in hun Bijbel staan over homoseksuelen? Ik dacht dat er altijd gezegd wordt dat je de Bijbel niet letterlijk moet nemen, dat het om de boodschap gaat. Maar toch zijn er nog mensen die echt vinden dat homoseksuelen onrein zijn ed. Hoe kan dat? Hoe gaan gelovige mensen hiermee om?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2004, 12:43
Yummie
Avatar van Yummie
Yummie is offline
Ik ben gelovig.
Voor zover ik weet spreekt de bijbel niet negatief over het feit dat die mensen in de betreffende bijbeltekst homo waren, maar over de manier waarop ze er mee omgingen. Net zoals God sexueel losgeslagen hetero's veroordeeld zegmaar.
Ik heb niets tegen op homo's.
Ik zie ook niet in waarom God enige vorm van oprechte liefde tussen 2 homoseksuele mensen zou verbieden.
Maarja dat ben ik.
Ik vind niet dat je op grond van je christelijke geloof zomaar iemand mag veroordelen omdat hij anders geaard is, je geaardheid is geen bewuste keuze die je voorgeschoteld krijgt. Als iemand goed met z'n homosexualiteit omgaat, denk ik niet dat het zonde is. Dus ik ben het niet eens met de paus. En wat er gezegd wordt in die lexicon over dat homo's niet normaal zijn en mensen die het homohuwelijk accepteren psychisch verstoord zijn klinkt belachelijk.
__________________
All I read is 'bla bla bla' LOL
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 13:38
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
even mierenneuken
hetero is de norm dus homos zijn inderdaad niet normaal
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 13:38
Doodle!
Avatar van Doodle!
Doodle! is offline
Mensen die het homohuwelijk accepteren zijn dus niet helemaal lekker in hun bovenkamertje goh...ráár he tegenwoordig? vrijheid om je mening en gevoelens te uiten, nee dan moet je wel gek zijn
*sarcasme uit*
Alle liefde is mooi, of die nu tussen 2 mannen, 2 vrouwen, of een man en een vrouw is.
__________________
In love with my oven glove. <3
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 13:43
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Doodle! schreef op 05-10-2004 @ 14:38 :
Mensen die het homohuwelijk accepteren zijn dus niet helemaal lekker in hun bovenkamertje goh...ráár he tegenwoordig? vrijheid om je mening en gevoelens te uiten, nee dan moet je wel gek zijn
*sarcasme uit*
Alle liefde is mooi, of die nu tussen 2 mannen, 2 vrouwen, of een man en een vrouw is.
niets aan toe te voegen
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 13:46
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Yummie schreef op 05-10-2004 @ 13:43 :
Ik ben gelovig.
Voor zover ik weet spreekt de bijbel niet negatief over het feit dat die mensen in de betreffende bijbeltekst homo waren, maar over de manier waarop ze er mee omgingen. Net zoals God sexueel losgeslagen hetero's veroordeeld zegmaar.
Ik heb niets tegen op homo's.
Ik zie ook niet in waarom God enige vorm van oprechte liefde tussen 2 homoseksuele mensen zou verbieden.
Maarja dat ben ik.
Ik vind niet dat je op grond van je christelijke geloof zomaar iemand mag veroordelen omdat hij anders geaard is, je geaardheid is geen bewuste keuze die je voorgeschoteld krijgt. Als iemand goed met z'n homosexualiteit omgaat, denk ik niet dat het zonde is. Dus ik ben het niet eens met de paus. En wat er gezegd wordt in die lexicon over dat homo's niet normaal zijn en mensen die het homohuwelijk accepteren psychisch verstoord zijn klinkt belachelijk.
hier wil ik me bij aansluiten. god veroordeelt mensen niet. niet om het feit dat ze nou eenmaal anders zijn geboren. en idd, hij had er wel een hekel aan met de manier waarop ze er mee omgingen. dat wilde hij gewoon niet. maar het is niet zo dat die mensen fout zijn.
en dat ze psychisch gestoord zijn zou ik liever andersom zetten. die paus is niet helemaal goed, zo mag je toch ook van zijn god niet over mensen praten, lijkt mij. maar mss ken ik de god van de paus niet goed .

ik zeg alleen hetzelfde als Yummi.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 13:47
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
@ Doodle en AngelLena
anders zeggen jullie er even bij of je gelovig bent en wat je gelooft
dan heeft het tenminste nog iets met het topic te maken

Laatst gewijzigd op 05-10-2004 om 13:51.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 13:52
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 05-10-2004 @ 14:47 :
@ Doodle en AngelLena
anders zeggen jullie er even bij of je gelovig bent en wat je gelooft
dan heeft het tenminste nog iets met het topic te maken
Was dat nog niet duidelijk dan? Doodle heeft aangegeven niet gelovig te zijn, ik ben traditioneel heks.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 13:52
Doodle!
Avatar van Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 05-10-2004 @ 14:47 :
@ Doodle en AngelLena
anders zeggen jullie er even bij of je gelovig bent en wat je gelooft
dan heeft het tenminste nog iets met het topic te maken
Ik ben niet gelovig
__________________
In love with my oven glove. <3
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 13:53
Doodle!
Avatar van Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 05-10-2004 @ 14:52 :
Was dat nog niet duidelijk dan? Doodle heeft aangegeven niet gelovig te zijn, ik ben traditioneel heks.
Je was me voor
__________________
In love with my oven glove. <3
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 13:54
Verwijderd
Citaat:
Doodle! schreef op 05-10-2004 @ 14:38 :
Mensen die het homohuwelijk accepteren zijn dus niet helemaal lekker in hun bovenkamertje goh...ráár he tegenwoordig? vrijheid om je mening en gevoelens te uiten, nee dan moet je wel gek zijn
*sarcasme uit*
Alle liefde is mooi, of die nu tussen 2 mannen, 2 vrouwen, of een man en een vrouw is.
Correct.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 13:56
Verwijderd
Er staat ook, hoe ik het kan nagaan, Nergens in de bijbel of koran dat het niet mag, de meeste mensen die gelovig zijn, zien een homo of lesbo huwelijk als onrein denk ik, maar het komt ook vooral omdat ze daarin , onwetend zijn.

De meeste godsdiensten gaan over liefde en naastenliefde, toon die ook dan!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 13:57
Doodle!
Avatar van Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
Solero schreef op 05-10-2004 @ 14:56 :
Er staat ook, hoe ik het kan nagaan, Nergens in de bijbel of koran dat het niet mag, de meeste mensen die gelovig zijn, zien een homo of lesbo huwelijk als onrein denk ik, maar het komt ook vooral omdat ze daarin , onwetend zijn.

De meeste godsdiensten gaan over liefde en naastenliefde, toon die ook dan!
Idd! Onwetenheid is volgens mij echt één van de grootste oorzaken van discriminatie op dat gebied (maar dat geld ook voor Geloof, achtergrond, etc etc) en jah..toonde we allemaal maar iets meer naasteliefde
__________________
In love with my oven glove. <3
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 17:05
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Solero schreef:
Er staat ook, hoe ik het kan nagaan, Nergens in de bijbel of koran dat het niet mag
Mwah, er staat in 't wetboek van strafrecht ook niet dat iets niet mag, alleen dat je 'r voor bestraft zal worden.

Citaat:
leviticus 20:13 (staten)
Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
in engelse vertalingen staat 'r "they shall [surely] be put to death"
en de leidse bijbelvertaling zegt "zij zullen beiden ter dood gebracht worden"
dat doet toch vermoeden dat het niet mag.
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 17:24
Verwijderd
Citaat:
cha0s schreef op 05-10-2004 @ 18:05 :
Mwah, er staat in 't wetboek van strafrecht ook niet dat iets niet mag, alleen dat je 'r voor bestraft zal worden.



*knip*
Staat er in de ''heilige'' boeken dan wel dat je bestraft wordt?
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 17:58
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
een vriendin van mij is gelovig. Zij 'accepteerd' homoseksualiteit wel maar ziet het wel als een zonde. Ze zegt dat op gegeven moment de zonde op aarde is gekomen en iedereen zonden bezit. Homoseksualiteit is wel een van de 'grotere' zonden volgens haar. Omdat god vergeeft, is het niet zo dat homoseksuele mensen niet in de hemel kunnen komen. Overigens vind zij dat 2 homoseksuele mensen elkaar wel lief mogen hebben, maar geen seksueel contact met elkaar mogen hebben.

Wie is het met bovenstaande eens, en wie niet? waarom?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 17:59
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Solero schreef op 05-10-2004 @ 18:24 :
Staat er in de ''heilige'' boeken dan wel dat je bestraft wordt?
op het overtreden van 1 vd 10 geboden staat de doodstraf.
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 18:20
Verwijderd
Citaat:
cha0s schreef op 05-10-2004 @ 18:59 :
op het overtreden van 1 vd 10 geboden staat de doodstraf.
Staat er in 1 vd 10 geboden dat je geen homohuwelijk mag hebben?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-10-2004, 18:23
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Solero schreef op 05-10-2004 @ 19:20 :
Staat er in 1 vd 10 geboden dat je geen homohuwelijk mag hebben?
Nee, maar in leviticus wel. de 10 geboden zijn niet de enige regels waar men zich aan moest houden.
maar zo enorm goed ken ik de bijbel verder ook niet.

maar waar 't dan eigenlijk op neerkomt is dat je wel homo mag zijn, maar als je ook nog 'ns praktiserend homo was je ter dood gebracht diende te worden?
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 18:32
Verwijderd
Citaat:
cha0s schreef op 05-10-2004 @ 19:23 :
Nee, maar in leviticus wel. de 10 geboden zijn niet de enige regels waar men zich aan moest houden.
maar zo enorm goed ken ik de bijbel verder ook niet.

maar waar 't dan eigenlijk op neerkomt is dat je wel homo mag zijn, maar als je ook nog 'ns praktiserend homo was je ter dood gebracht diende te worden?
Ja, ik ken de bijbel ook niet uit mijn hoofd

Maar je mag wel homo zijn, maar geen relatie/seks hebben met een andere homo? Dit bewijst dan maar weer is een hoop dingen
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 18:37
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Solero schreef op 05-10-2004 @ 19:32 :
Ja, ik ken de bijbel ook niet uit mijn hoofd

Maar je mag wel homo zijn, maar geen relatie/seks hebben met een andere homo? Dit bewijst dan maar weer is een hoop dingen
ik weet het niet, ik denk er nooit zo over na.

het is fout om homo's af te wijzen, dat snap je ook wel. dat zul je mij ook niet horen doen. het zijn mensen die gewoon anders zijn, maar daardoor ook wel als uitschot worden gezien, door veel mensen. door heel veel mensen.

volgens mij denkt god er ook zo over. alleen is het wel zo, dat hij vind dat je dan geen seks mag hebben ofzo. een man hoort bij een vrouw en andersom. god heeft zo de mensen ook geschapen, dat was ook zijn bedoeling zo.

hij keurt de mens niet af, maar zijn handelingen wel.

zoiets?
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 18:40
Verwijderd
Citaat:
GanzenVeer schreef op 05-10-2004 @ 19:37 :
ik weet het niet, ik denk er nooit zo over na.

het is fout om homo's af te wijzen, dat snap je ook wel. dat zul je mij ook niet horen doen. het zijn mensen die gewoon anders zijn, maar daardoor ook wel als uitschot worden gezien, door veel mensen. door heel veel mensen.

volgens mij denkt god er ook zo over. alleen is het wel zo, dat hij vind dat je dan geen seks mag hebben ofzo. een man hoort bij een vrouw en andersom. god heeft zo de mensen ook geschapen, dat was ook zijn bedoeling zo.

hij keurt de mens niet af, maar zijn handelingen wel.

zoiets?
Ja, ik denk dat daar wel bepaalde opvattingen van het Christendom liggen.

We zijn namelijk wel allemaal God's kinderen
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 18:55
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 05-10-2004 @ 18:58 :
een vriendin van mij is gelovig. Zij 'accepteerd' homoseksualiteit wel maar ziet het wel als een zonde. Ze zegt dat op gegeven moment de zonde op aarde is gekomen en iedereen zonden bezit. Homoseksualiteit is wel een van de 'grotere' zonden volgens haar. Omdat god vergeeft, is het niet zo dat homoseksuele mensen niet in de hemel kunnen komen. Overigens vind zij dat 2 homoseksuele mensen elkaar wel lief mogen hebben, maar geen seksueel contact met elkaar mogen hebben.

Wie is het met bovenstaande eens, en wie niet? waarom?
Zoiets heb ik laatst ook gelezen idd van die zonde. Tja dan is opzich iedereen net zo 'slecht' als homo's. Wie heeft er wel eens lustgevoelens of haatgevoelens of doe je iemand pijn of lieg je of veroordeel je iemand. Alle mensen die de bijbel aanhangen en homo's veroordelen, zouden dan op 1 lijn gesteld moeten worden. Maar volgens mij wordt idd het homo zijn erger gevonden dan het veroordelen. Meeste mensen zijn zich er niet duidelijk van bewust denk ik, dat ze ook een zonde begaan door het veroordelen...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:00
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Gothic schreef op 05-10-2004 @ 19:55 :
Zoiets heb ik laatst ook gelezen idd van die zonde. Tja dan is opzich iedereen net zo 'slecht' als homo's. Wie heeft er wel eens lustgevoelens of haatgevoelens of doe je iemand pijn of lieg je of veroordeel je iemand. Alle mensen die de bijbel aanhangen en homo's veroordelen, zouden dan op 1 lijn gesteld moeten worden. Maar volgens mij wordt idd het homo zijn erger gevonden dan het veroordelen. Meeste mensen zijn zich er niet duidelijk van bewust denk ik, dat ze ook een zonde begaan door het veroordelen...
ja.

dat heb je bij zoveel dingen, roddelen bijv. je roddelt dat een ander slecht doet enz. en je doet door het te vertellen zelf nog veel meer zonde. mensen haten enzo is ook zonde, al ben ik daar zelf niet zo'n voorstander van. kwaad spreken is ook zonde, kortom al het slechte is zonde ().

en wat ook altijd zo is: als je dus bijv. homo bent ben je ontzaggelijk slecht, maar als je liegt ben je ineens niet zo slecht. mensen maken gewoon beelden van zwaarte van slechte dingen, die soms nergens op gebaseerd zijn. .
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:11
Doodle!
Avatar van Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 05-10-2004 @ 20:00 :
ja.

dat heb je bij zoveel dingen, roddelen bijv. je roddelt dat een ander slecht doet enz. en je doet door het te vertellen zelf nog veel meer zonde. mensen haten enzo is ook zonde, al ben ik daar zelf niet zo'n voorstander van. kwaad spreken is ook zonde, kortom al het slechte is zonde ().

en wat ook altijd zo is: als je dus bijv. homo bent ben je ontzaggelijk slecht, maar als je liegt ben je ineens niet zo slecht. mensen maken gewoon beelden van zwaarte van slechte dingen, die soms nergens op gebaseerd zijn. .
De zwaarte van slechte dingen bepalen we in principe altijd zelf...kijk maar naar straffen voor misdaden..in principe is alles slecht, maar toch krijg je niet voor alles dezelfde straf, en maar goed ook
__________________
In love with my oven glove. <3
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2004, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Doodle! schreef op 05-10-2004 @ 20:11 :
De zwaarte van slechte dingen bepalen we in principe altijd zelf...kijk maar naar straffen voor misdaden..in principe is alles slecht, maar toch krijg je niet voor alles dezelfde straf, en maar goed ook
Dus eigenlijk heeft het Christendom nog een 3e testament nodig, Het Strafstelsel
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:17
Doodle!
Avatar van Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
Solero schreef op 05-10-2004 @ 20:12 :
Dus eigenlijk heeft het Christendom nog een 3e testament nodig, Het Strafstelsel
Bijvoorbeeld
__________________
In love with my oven glove. <3
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 09:57
Verwijderd
Zelfde reactie als altijd;

Vrije keuze. Punt. Als er een God was en die pleurde ons op deze aardkloot neer om te leren, dan heeft hij een paar keien op de weg gelegd, duh. Maar homoseksuelen zijn zo, en dat is nooit een keuze geweest/heeft nooit een keuze kunnen zijn. Dus is het normaal...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 13:49
Verwijderd
Citaat:
Sovreze schreef op 06-10-2004 @ 10:57 :
Zelfde reactie als altijd;

Vrije keuze. Punt. Als er een God was en die pleurde ons op deze aardkloot neer om te leren, dan heeft hij een paar keien op de weg gelegd, duh. Maar homoseksuelen zijn zo, en dat is nooit een keuze geweest/heeft nooit een keuze kunnen zijn. Dus is het normaal...
Ja, sommige gelovigen zien het als een soort ziekte of zonde, maar het is gewoon hun aard.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:10
ware man
ware man is offline
Vertaalproblemen:
http://www.tolerantescholen.net/quran.htm

Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 15:28
Verwijderd
Citaat:
ware man schreef op 06-10-2004 @ 15:10 :
Vertaalproblemen:
http://www.tolerantescholen.net/quran.htm

Wat is dat?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 15:53
Doodle!
Avatar van Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
Solero schreef op 06-10-2004 @ 16:28 :
Wat is dat?
Uitleg over stukken tekst uit de Qur'an die over homosexualiteit gaan
__________________
In love with my oven glove. <3
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 15:56
Verwijderd
Citaat:
Solero schreef op 06-10-2004 @ 14:49 :
Ja, sommige gelovigen zien het als een soort ziekte of zonde, maar het is gewoon hun aard.
Het 'is'.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 15:57
Doodle!
Avatar van Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 06-10-2004 @ 16:56 :
Het 'is'.
het is een zonde of ziekte? bedoel je dat zo?
__________________
In love with my oven glove. <3
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 16:01
Verwijderd
Citaat:
Doodle! schreef op 06-10-2004 @ 16:57 :
het is een zonde of ziekte? bedoel je dat zo?
Nee, hetzelfde als dat 'Ik ben'.
Het is nu eenmaal zo, er valt niets aan te veranderen, er is nooit een keuze gemaakt etcetc. Het is gewoon. Accepteer het...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Sovreze schreef op 06-10-2004 @ 16:56 :
Het 'is'.
Toch geen spelfout?

Nee, ik bedoel, meestal zit het gewoon zeg maar in je om homo te zijn.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-10-2004, 16:26
ware man
ware man is offline
Citaat:
Solero schreef op 06-10-2004 @ 17:17 :
Toch geen spelfout?

Nee, ik bedoel, meestal zit het gewoon zeg maar in je om homo te zijn.
Ja, dat valt inderdaad wel te zeggen, als het niet hun aard was om zich te manisfesteren als homo, manisfesteerden ze zich ook niet als homo.

In feite kun je zeggen dat God dus ook de homo homo geschapen heeft. Tenzij je beweert dat homoseksualiteit een kwaad is dat ver van God gelegen is en dat God niets met het kwaad van doen heeft.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 16:29
Verwijderd
Citaat:
ware man schreef op 06-10-2004 @ 17:26 :
Ja, dat valt inderdaad wel te zeggen, als het niet hun aard was om zich te manisfesteren als homo, manisfesteerden ze zich ook niet als homo.

In feite kun je zeggen dat God dus ook de homo homo geschapen heeft. Tenzij je beweert dat homoseksualiteit een kwaad is dat ver van God gelegen is en dat God niets met het kwaad van doen heeft.
Hmmz, daar zit wat in(je 2e stuk)
Maar dan zeg je dat homo iets kwaads is, en dat is het ook niet, het christendom zit ook zo onlogisch in mekaar
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 16:34
Verwijderd
Citaat:
Solero schreef op 06-10-2004 @ 17:29 :
Het christendom zit ook zo onlogisch in mekaar
Dat komt omdat het onlogisch is
Er klopt geen hol van.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 17:03
Doodle!
Avatar van Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 06-10-2004 @ 17:34 :
Dat komt omdat het onlogisch is
Er klopt geen hol van.
dat blijkt maar weer eens.
__________________
In love with my oven glove. <3
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 17:27
Verwijderd
Citaat:
Doodle! schreef op 06-10-2004 @ 18:03 :
dat blijkt maar weer eens.
Ik kan hier uren over discussieren en alle punten aanvinken die niet kloppen etcetc, maar daar is het topic niet voor.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 17:36
Releric
Avatar van Releric
Releric is offline
Het probleem met het Christendom en met veel andere godsdiensten is dat ze een boek als de bijbel als een historisch verantwoord boek zien. De bijbel is geschreven door tal van personen, mensen nota bene, die feilbaar zijn. Daarbij komt nog dat Adam en Eva (genesis) echt nog niet konden schrijven, als we even aannemen dat ze ooit bestaan hebben. "Hoe kunnen in godsnaam (!) geschriften het overleefd hebben van voor de zondvloed?", zou je voor de gein es aan de paus moeten vragen.

De bijbel is een zeer interessant werk, ik ben het nu ook aan het lezen, maar als je werkelijk gaat aannemen dat de bijbel letterlijk geïnterpreteerd moet worden, gaat het mis zoals bij het Vaticaan. Het Christendom gaat niet mee met de tijdsgeest, en dat is jammer.

Homo, hetero, mens.
__________________
I reject the reality and substitute my own!!!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 17:48
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Releric schreef op 06-10-2004 @ 18:36 :
Het probleem met het Christendom en met veel andere godsdiensten is dat ze een boek als de bijbel als een historisch verantwoord boek zien. De bijbel is geschreven door tal van personen, mensen nota bene, die feilbaar zijn. Daarbij komt nog dat Adam en Eva (genesis) echt nog niet konden schrijven, als we even aannemen dat ze ooit bestaan hebben. "Hoe kunnen in godsnaam (!) geschriften het overleefd hebben van voor de zondvloed?", zou je voor de gein es aan de paus moeten vragen.

De bijbel is een zeer interessant werk, ik ben het nu ook aan het lezen, maar als je werkelijk gaat aannemen dat de bijbel letterlijk geïnterpreteerd moet worden, gaat het mis zoals bij het Vaticaan. Het Christendom gaat niet mee met de tijdsgeest, en dat is jammer.

Homo, hetero, mens.

de bijbel is geschreven door mensen ja. maar, mozes heeft de 1e 5 boeken van het OT geschreven. en verder zijn is er bijvoorbeeld job, van wie we niet eens weten wie ze heeft geschreven.
en, noach kan best van elk boek een mannelijk en een vrouwelijk exemplaar in de ark genomen hebben .

de bijbel is ook niet letterlijk geïnspireerd. het was niet zo dat god letterlijk zei wat er moest komen, maar het is wel zo dat de geest er voor zorgde dat het er goed kwam te staan, dat hij als het ware hun gedachten leidden. daardoor zorgde god dus dat de bijbel zou worden zoals hij het wilde.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 18:28
Verwijderd
Citaat:
Sovreze schreef op 06-10-2004 @ 17:34 :
Dat komt omdat het onlogisch is
Er klopt geen hol van.
gheghe
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 18:30
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben gelovig maar ik geloof niet in al die regeltjes die mensen later aan het geloof verbonden hebben. Ik ben dus absoluut niet tegen homo's, seks voor het huwelijk, condooms of de pil omdat ik dat simelweg weinig meer met echt geloven te maken vind hebben en meer in de categorie miereneuken vind vallen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 18:32
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-10-2004 @ 19:30 :
Ik ben gelovig maar ik geloof niet in al die regeltjes die mensen later aan het geloof verbonden hebben. Ik ben dus absoluut niet tegen homo's, seks voor het huwelijk, condooms of de pil omdat ik dat simelweg weinig meer met echt geloven te maken vind hebben en meer in de categorie miereneuken vind vallen.
Eigenlijk zou er op het OT en NT, een modernere versie moeten komen of niet
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 18:40
Doodle!
Avatar van Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
Solero schreef op 06-10-2004 @ 19:32 :
Eigenlijk zou er op het OT en NT, een modernere versie moeten komen of niet
Misschien maken ze er wel een +- 7 uur durende film van ofzo
Nee 't zou zeker wel handig zijn als ze een boek maken waarin sommige aspecten duidelijk uitgelegd worden aan jongeren. In iets modernere taal en bv ook een uitleg over hoe je 't zou kunnen opvatten.
__________________
In love with my oven glove. <3
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 18:40
Releric
Avatar van Releric
Releric is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 06-10-2004 @ 18:48 :
de bijbel is geschreven door mensen ja. maar, mozes heeft de 1e 5 boeken van het OT geschreven. en verder zijn is er bijvoorbeeld job, van wie we niet eens weten wie ze heeft geschreven.
en, noach kan best van elk boek een mannelijk en een vrouwelijk exemplaar in de ark genomen hebben .


Citaat:
GanzenVeer schreef op 06-10-2004 @ 18:48 :
de bijbel is ook niet letterlijk geïnspireerd. het was niet zo dat god letterlijk zei wat er moest komen, maar het is wel zo dat de geest er voor zorgde dat het er goed kwam te staan, dat hij als het ware hun gedachten leidden. daardoor zorgde god dus dat de bijbel zou worden zoals hij het wilde.
Is dat zo? Ik weet het niet hoor, maar het lijkt me sterk dat iemand als God de bijbel geschreven zou hebben, zelfs indirect. Volgens mij interpreteerden de mensen die de bijbel schreven zelf ook al heel wat van hun ideeën. Wat ik wil zeggen is dat de Kerk b.v. dingen uit de bijbel het liefst zo letterlijk mogelijk neemt, terwijl die dingen in feite (mijns inziens) ook door mensen zoals ons geschreven zijn. Zelfs mét goddelijke inspiratie blijven de schrijvers mensen. De weg van inspiratie tot letter zit vol interpretatieproblemen.

Hier heb ik het even over het nieuwe testament
__________________
I reject the reality and substitute my own!!!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 18:43
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Doodle! schreef op 06-10-2004 @ 19:40 :
Misschien maken ze er wel een +- 7 uur durende film van ofzo
Nee 't zou zeker wel handig zijn als ze een boek maken waarin sommige aspecten duidelijk uitgelegd worden aan jongeren. In iets modernere taal en bv ook een uitleg over hoe je 't zou kunnen opvatten.
er zijn al zat nieuwe bijbel-vertalingen, -verklaringen,
-handboeken etc enzo

voor kinderen, jongeren, middelbaren, bejaarden, etc enzo
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 18:46
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Releric schreef op 06-10-2004 @ 19:40 :




Is dat zo? Ik weet het niet hoor, maar het lijkt me sterk dat iemand als God de bijbel geschreven zou hebben, zelfs indirect. Volgens mij interpreteerden de mensen die de bijbel schreven zelf ook al heel wat van hun ideeën. Wat ik wil zeggen is dat de Kerk b.v. dingen uit de bijbel het liefst zo letterlijk mogelijk neemt, terwijl die dingen in feite (mijns inziens) ook door mensen zoals ons geschreven zijn. Zelfs mét goddelijke inspiratie blijven de schrijvers mensen. De weg van inspiratie tot letter zit vol interpretatieproblemen.

Hier heb ik het even over het nieuwe testament
als je dat geloofd:

* de mensen waren dus goed
of
* de bijbel is niet waar

en ik denk dat het allebei niet zo is. als je aanneemt dat de bijbel goed is, moeten die mensen ook goed zijn geweest.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Christendom
Verwijderd
174 28-11-2007 19:40
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Het grote boerka-topic
Love & Peace
500 22-12-2006 21:26
Levensbeschouwing & Filosofie lief-de
Love & Peace
49 18-04-2006 10:50
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen
Gatara
174 27-03-2004 21:52
Levensbeschouwing & Filosofie ,,Nederland is de perfecte islamstaat''
Yousra
85 19-01-2004 10:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Homo-discussie België
J. Geelman
137 12-01-2004 15:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:24.