Oud 09-09-2002, 23:43
Joepie
Joepie is offline
Stelling:
Alle godsdienstige feestdagen afschaffen.

In deze, op christelijk, joods, humanistische basis gebaseerde samenleving wordt het langzaam tijd om alle feestdagen die verband houden met onze eeuwenoude tradities af te schaffen.

Dit in verband met de toevloed van culturen in dit land die op een ander gedachtengoed zijn gebaseerd.

Dus:

Geen Pasen
Geen Pinksteren
Geen Hemelvaartsdag
Geen Kerstmis
Geen Ramadan
Geen Suikerfeest
Geen Oogstfeest

etc.

Gewoon afschaffen die vrije dagen voor wie dan ook.

Wie is het eens of oneens ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2002, 23:53
ZonerX
Avatar van ZonerX
ZonerX is offline
Oneens, zou hetzelfde zijn als gelof indammen.
Feestdagen die gebonden zijn aan religie mag je niet verbieden, kan volgens mij in de nederlandse wet ook helemaal niet.

And besides, als je feestdaen afschaft blijven mensen toch gewoon thuis om ze te vieren als ze dat van hun geloof moeten doen.
__________________
In my world, I make the rulez.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 00:30
Aegishjalmur
Aegishjalmur is offline
pasen, pinksteren en kerstmis zijn zo ingeburgerd in onze cultuur als zijnde gezellig met vrienden/familie iets leuks doen dat, volgens mij, zelfs de grootste atheïst ze niet zou willen afschaffen
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 08:23
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
op school moet je in ieder geval dezelfde vrije dagen hebben, en ouders zullen dan waarschijnlijk zelf die dag vrij nemen om voor hun kind(eren) te zorgen.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 08:56
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Aegishjalmur schreef:
pasen, pinksteren en kerstmis zijn zo ingeburgerd in onze cultuur als zijnde gezellig met vrienden/familie iets leuks doen dat, volgens mij, zelfs de grootste atheïst ze niet zou willen afschaffen
inderdaad; kerst is voor mij geen ode aan de geboorte van m'n god ofzo maar gewoon twee dagen extra gezellig doen en pasen/pinksteren/hemelvaartsdag zijn ook leuk want het zijn extra vrije dagen en ze komen altijd onverwachts
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 09:38
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
ipv alle vakanties afschaffen misschien beter om ze te vervangen door een vakantie op niet religieuze grond, noem je de kerstvakantie gewoon wintervakantie ofzo.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 10:29
Nieuwe Nationale Partij
Avatar van Nieuwe Nationale Partij
Nieuwe Nationale Partij is offline
Citaat:
Joepie schreef:
Stelling:
Alle godsdienstige feestdagen afschaffen.

In deze, op christelijk, joods, humanistische basis gebaseerde samenleving wordt het langzaam tijd om alle feestdagen die verband houden met onze eeuwenoude tradities af te schaffen.

Dit in verband met de toevloed van culturen in dit land die op een ander gedachtengoed zijn gebaseerd.

Dus:

Geen Pasen
Geen Pinksteren
Geen Hemelvaartsdag
Geen Kerstmis
Geen Ramadan
Geen Suikerfeest
Geen Oogstfeest

etc.

Gewoon afschaffen die vrije dagen voor wie dan ook.

Wie is het eens of oneens ?
Oneens. Pasen, Pinksteren, Hemelvaartsdag en Kerstmis horen bij onze cultuur (die dagen hebben tegenwoordig steeds minder met het christendom uit te staan). Hey maar ik weet niet of je het weet, maar de Ramadan, het Suikerfeest en het Oogstfeest zijn geen (Nederlandse) feestdagen.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 11:10
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
Nieuwe Nationale Partij schreef:


Oneens. Pasen, Pinksteren, Hemelvaartsdag en Kerstmis horen bij onze cultuur (die dagen hebben tegenwoordig steeds minder met het christendom uit te staan). Hey maar ik weet niet of je het weet, maar de Ramadan, het Suikerfeest en het Oogstfeest zijn geen (Nederlandse) feestdagen.
Precies!
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 11:12
dystopia
dystopia is offline
Het heeft ook een voordeel: wanneer persoon met godsdienst A krijg vrij wil op dag X kan persoon met godsdienst B mooi op dag X werken terwijl de persoon A dan mooi op dag Y kan werken op welke persoon B vrij heeft. Op deze manier vormt zich een wisselwerking en een spreiding. Dat zie ik als positief.

Verder vind ik dat iemand met een andere godsdienst dan het Christelijk geloof zo min mogelijk op moet worden gedrongen dat hij/zij niet mag/kan werken op een Christelijke feestdag of dat hij/zij moet werken op een dag welke een feestdag is volgens zijn/haar geloof. Daar kun je best rekening mee houden. Geloof is voor sommige mensen erg dierbaar namelijk.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 11:21
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Het heeft ook een voordeel: wanneer persoon met godsdienst A krijg vrij wil op dag X kan persoon met godsdienst B mooi op dag X werken terwijl de persoon A dan mooi op dag Y kan werken op welke persoon B vrij heeft. Op deze manier vormt zich een wisselwerking en een spreiding. Dat zie ik als positief.
alleen heeft de een meer feestdagen dan de ander.

Citaat:
Verder vind ik dat iemand met een andere godsdienst dan het Christelijk geloof zo min mogelijk op moet worden gedrongen dat hij/zij niet mag/kan werken op een Christelijke feestdag of dat hij/zij moet werken op een dag welke een feestdag is volgens zijn/haar geloof. Daar kun je best rekening mee houden. Geloof is voor sommige mensen erg dierbaar namelijk.
Daarom denk ik dat het beter is een paar landelijke vrije dagen te hebben die niets met godsdienst te maken hebben. En iedereen een x aantal dagen te geven die ze vrij kunnen pakken voor godsdienstige feestdagen. En de mensen die niet godsdienstig zijn kunnen deze dagen gewoon opnemen wanneer ze een keer zin hebben.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 11:29
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
Nadeel is dan wel dat moslims die op kerst les willen hebben dat die dan wel een leraar moeten hebben of een werkgever. Het is belachelijk om het nu opeens te veranderen. Gelukkig zal dit ook niet gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 11:42
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
autodropje schreef:


alleen heeft de een meer feestdagen dan de ander.
Is niet zo erg. Momenteel heb je afaik. een aantal verplichte dagen welke vast staan en een aantal dagen die je verspreid kunt opgeven. Als je dan op alle feestdagen in het hele jaar vrij wilt nemen kandat vast wel aangezien je minder vrije dagendan feestdagen hebt. Mensen moeten zich flexibel proberen op te stellen en rekening met elkaar houden. Maw: ook een Fransman kan best op 14 juli vrij nemen als zijnde zo'n verspreide dag. Verschilt ook vast per werkgever.

Die dagen die vast staan mogen vind ik niet verbonden zijn aan geloof. Iemand met een ander of geen geloof moet niet verplicht zijn te werken omdat dat toevallig vast staat omdat het Christelijk geloof het populairste is in Nederland. Maar ja, misschien gaat dat in sommige situaties niet anders?

Citaat:
Daarom denk ik dat het beter is een paar landelijke vrije dagen te hebben die niets met godsdienst te maken hebben. En iedereen een x aantal dagen te geven die ze vrij kunnen pakken voor godsdienstige feestdagen. En de mensen die niet godsdienstig zijn kunnen deze dagen gewoon opnemen wanneer ze een keer zin hebben.
Da's toch alleen nodig wanneer je altijd een minimale bezetting hebt (dit ligt dan m.i. ook aan de werkgever die het slechtheeft geregeld!)? Denk je dat dit soort (m.i. kinderachtige) oplossingen nodig zijn dan? Momenteel heb je vrije dagen die je kunt nemen wanneer je wilt. Je moet ze alleen van te voren plannen. En dan heb nog de dagen op welke niemand heeft geplanned waar dan een overbezetting plaats gaat vinden, echter, je mag dan best in een kort tijdsbestek vrij vragen op zo'n dag. Volgens mij moet je vakanties van te voren plannen en stel jouw vrijdag vrij, die je wilt hebben om een lang weekend te zeilen, botst met de feestdag van een moslim die dan vrij wenst te nemen dan kun je toch de week daarna vrij nemen. Dat kun je toch wel afspreken met elkaar, zo volwassen zijn mensen neem ik aan toch wel?

Maar goed of dat bij elk bedrijf zo werkt weet ik niet...
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 11:49
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
TefnachT schreef:
Nadeel is dan wel dat moslims die op kerst les willen hebben dat die dan wel een leraar moeten hebben of een werkgever. Het is belachelijk om het nu opeens te veranderen.
Ja, ik zeg toch ook dat het niet in elke (makkelijk) situatie mogelijk is? In sommige gevallen is het veel makkelijker dat mensen met een andere godsdienst zich aanpassen aan de feestdagen van het christendom dan dat mensen met die het Christelijke geloof volgen zich aanpassen. Hoewel ik best gewoon wil functioneren met de kerst,ik vind het namelijk een enorm rukfeest. En ik ben vast niet de enige die weinig tot geen waarde aan bepaalde feestdagen hecht. Bovendien, een aantal mensen gaat het gewoon om de cadeau's, de gedachte erachter interesseert ze niet ( )

En volgens mij kun jij je niet zo goed voorstellen hoe mensen aan hun geloof kunnen hechten.

Citaat:
Gelukkig zal dit ook niet gebeuren.
Offtopic: vraagje: bijt jij toevallig nagels?
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 11:57
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Nieuwe Nationale Partij schreef:


Oneens. Pasen, Pinksteren, Hemelvaartsdag en Kerstmis horen bij onze cultuur
Culturen vervagen en veranderen. Niet elke Nederlander hecht waarde aan bepaalde culturele kenmerken zoals bijv. kerstmis.

Bijv. jij bent geen echte autochtoon, want jij blowt niet een keer per week. Ook belachelijk dat wij Nederlanders niet vrij hebben op de nationale blowdag. Bedoel, op zo'n dag behoor je niet te werken maar te blowen, dat hoort bij de cultuur!

Citaat:
(die dagen hebben tegenwoordig steeds minder met het christendom uit te staan).
Spreekt dat niet tegen met wat je eerder zei, dat ze bij onze cultuur horen? Trouwens, onze cultuur is multicultureel. Niet elke inwonder van NL leeft volgens die 'geweldige' traditionele cultuur die jij beschrijft met je feestdagen. Hoe kun jij dan spreken dat het zo ontzettend bij onze cultuur hoort, terwijl onze cultuur (zeker wat geloof betreft) verwaterd?
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 12:25
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Nieuwe Nationale Partij schreef:


Oneens. Pasen, Pinksteren, Hemelvaartsdag en Kerstmis horen bij onze cultuur (die dagen hebben tegenwoordig steeds minder met het christendom uit te staan). Hey maar ik weet niet of je het weet, maar de Ramadan, het Suikerfeest en het Oogstfeest zijn geen (Nederlandse) feestdagen.
Kerstmis komt niet voort uit de Christelijke cultuur, maar was oorspronkelijk een heidens feest, dat geannexeerd werd door het Christendom en die nu ingebakken zit in de westerse cultuur. Verder heeft het Christendom eigenlijk maar twee echte feestdagen, namelijk Pasen en Pinksteren.
He, en de Ramadan is trouwens geen feestdag, maar een vastenmaand.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 13:16
waaromniet?
waaromniet? is offline
Godsdienste feestdagen afschaffen vind ik vrij belachelijk, iedereen heeft m.i. recht op godsdienstvrijheid. Die dagen doorvoeren als nationale vrije dag is heel iets anders... Ik ben van mening dat dat zelf te bepalen moet zijn.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 13:57
Nieuwe Nationale Partij
Avatar van Nieuwe Nationale Partij
Nieuwe Nationale Partij is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:


Kerstmis komt niet voort uit de Christelijke cultuur, maar was oorspronkelijk een heidens feest, dat geannexeerd werd door het Christendom en die nu ingebakken zit in de westerse cultuur. Verder heeft het Christendom eigenlijk maar twee echte feestdagen, namelijk Pasen en Pinksteren.
He, en de Ramadan is trouwens geen feestdag, maar een vastenmaand.
Kerstmis is wel christelijk --> daar wordt de geboorte van Jezus gevierd. Dat laatste heb je gelijk in, wie startte die topic ook al weer?
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 13:58
PimpDude86
Avatar van PimpDude86
PimpDude86 is offline
Citaat:
Nieuwe Nationale Partij schreef:


Kerstmis is wel christelijk --> daar wordt de geboorte van Jezus gevierd. Dat laatste heb je gelijk in, wie startte die topic ook al weer?
Zijn er voorschriften voor een boom in huis?
__________________
Better a witty fool than a foolish wit.../Ik ben noch pimp, noch dude...en uuh ook geen 16, of 86 ofzo...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-09-2002, 14:05
Nieuwe Nationale Partij
Avatar van Nieuwe Nationale Partij
Nieuwe Nationale Partij is offline
Citaat:
dystopia schreef:


Culturen vervagen en veranderen. Niet elke Nederlander hecht waarde aan bepaalde culturele kenmerken zoals bijv. kerstmis.

Ik denk dat de meeste Nederlanders de huidige feestdagen willen behouden. Ik bedoel, ik ben dan wel niet christelijk maar ik ben TEGEN afschaffing van deze dagen. Het hoort er nou eenmaal bij. En btw, waarom zouden we deze dagen ineens gaan veranderen, het is toch goed zo?!

Bijv. jij bent geen echte autochtoon, want jij blowt niet een keer per week. Ook belachelijk dat wij Nederlanders niet vrij hebben op de nationale blowdag. Bedoel, op zo'n dag behoor je niet te werken maar te blowen, dat hoort bij de cultuur!

*zucht*

Spreekt dat niet tegen met wat je eerder zei, dat ze bij onze cultuur horen? Trouwens, onze cultuur is multicultureel. Niet elke inwonder van NL leeft volgens die 'geweldige' traditionele cultuur die jij beschrijft met je feestdagen. Hoe kun jij dan spreken dat het zo ontzettend bij onze cultuur hoort, terwijl onze cultuur (zeker wat geloof betreft) verwaterd?

Onze cultuur multicultureel? Wat hebben we dan meegekregen uit andere culturen? Noem eens een paar dingen?

Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 14:07
Nieuwe Nationale Partij
Avatar van Nieuwe Nationale Partij
Nieuwe Nationale Partij is offline
Citaat:
PimpDude86 schreef:


Zijn er voorschriften voor een boom in huis?

(wat heeft een kerstboom, neem aan dat je die bedoelt, hier mee te maken).
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 14:51
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Nieuwe Nationale Partij schreef:
Onze cultuur multicultureel? Wat hebben we dan meegekregen uit andere culturen? Noem eens een paar dingen?
Nou eh, alles, bijvoorbeeld. Religie, koningshuis, tulpen, molens, etc etc. Noem eens iets dat wel uit de, volgens jou Nederlandse, cultuur afkomstig is?
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 15:09
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Ik denk dat de meeste Nederlanders de huidige feestdagen willen behouden. Ik bedoel, ik ben dan wel niet christelijk maar ik ben TEGEN afschaffing van deze dagen. Het hoort er nou eenmaal bij. En btw, waarom zouden we deze dagen ineens gaan veranderen, het is toch goed zo?!
Dus omdat iets normaal is wil jij het behouden. De wereld is nou eenmaal is beweging zie hieronder voor bijv. een ontwikkeling qua voedsel (= element van een cultuur). Je moet m.i. wel mee gaan met de tijd. Doe jij trouwens ook, anders had je nu geen internet.

Citaat:
*zucht*


Citaat:
Onze cultuur multicultureel?
Volgens mij heb je weinig weet hoeveel invloed culturen op elkaar hebben. Als ik zeg 'Nederland is multicultureel', snap je het dan wel?

Citaat:
Wat hebben we dan meegekregen uit andere culturen? Noem eens een paar dingen?
Eet jij elke dag boerenkool met worst? Of aardappels-groente-vlees? Nee toch? Wel 'ns spaghetti gegeten? Shoarma? Grieks? Wijn? Argentijns biefstukje? Australisch struisvogelbiefstuk? Hongaarse groenteschotel? Amerikaans fastfood a-la McDonnalds? Heb ik het over eten. Of noem jij dit geen eten?

Uiterlijk van mensen: mensen met bijv. een hoofddoekje of een mooie Italiaanse jurk. Dat komt niet van een andere cultuur vandaan, dat is echt iets typisch Nederlands? En zo kan ik wel doorgaan...
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 16:02
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Nieuwe Nationale Partij schreef:


Kerstmis is wel christelijk --> daar wordt de geboorte van Jezus gevierd.
25 December was de geboorte dag van de zonnegod Mithra van een heidens volk, die geintroduceerd is als de geboortedag van Jezus. Dit werd gedaan om meer acceptatie te krijgen bij niet- christelijke volkeren Maar dit terzijde.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 16:24
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Ik stel voor om van alle feestdagen, Nationale feestdagen te maken.....
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 17:54
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
We leven in een 'christelijke maatschappij', of we nu christelijk zijn of niet. Bovendien zie ik niet in wat er tégen de huidige feestdagen is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-09-2002, 18:56
twiety
twiety is offline
"Alle godsdienstige feestdagen afschaffen"
Oneens, tenzij het mogelijk is om alle godsdiensten publiekelijk af te schaffen (incl. kerken, moskeeën, bidden in de klas, etc). Uiteraard, wat je in je eigen huis doet voor geloofsbelijdenis moet je nog steeds zelf weten. Tenzij je daarmee vrouwen onderdrukt o.i.d.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 19:01
Aegishjalmur
Aegishjalmur is offline
Citaat:
kHebTrekInWatLekkers schreef:
Ik stel voor om van alle feestdagen, Nationale feestdagen te maken.....
we maken het koningshuis nuttig

telkens als er daar iemand jarig is een feestdag (en niet meer alleen koninginnedag)
- lang leve Claus
- lang leve Bernhard
- lang leve Juliana
... en dat Willem en Maxima maar flink gaan fokken

Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 21:14
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
ik dacht altijd dat godsdienst een overblijfsel was van een scandinavisch feest dat de wederkeer van de zon na idwinternacht vierde :/. Trouwens erg onbelangrijk, want godsdiensten veranderen net zo hard als culturen, en assimileren feestdagen. Samhain is nu ook ahalloween en word in amerika ook vrijgegeven (?). En toch duidelijk een keltisch feest ipv christelijk.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 15:57
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
FF mezelf quoten van dat andere topic ...

Citaat:
REIE schreef:
Ik ben nou niet bepaald voor aangepaste vakantiedagen voor bepaalde religies. De vakantie's zitten ongeveer op de juiste afstand van elkaar verspreid over het jaar en toevallig komen die dagen goed uit voor de katholieken. De islamitische maankalender sluit gewoon niet aan op onze zonnekalender. Alleen in sommige jaren vallen de feestdagen samen. Als er nog eens een herindeling komt moet deze neutraal zijn, en niet bepaalde bevolkingsgroepen bevoordelen. Zomer- herfst- winter- en lentevakantie en niet-religieuze feestdagen. Maar wel koninginnedag en 5 mei.

REIE
Helemaal mee eens dus!

Citaat:
twiety schreef:
[B Oneens, tenzij het mogelijk is om alle godsdiensten publiekelijk af te schaffen (incl. kerken, moskeeën, bidden in de klas, etc). Uiteraard, wat je in je eigen huis doet voor geloofsbelijdenis moet je nog steeds zelf weten. Tenzij je daarmee vrouwen onderdrukt o.i.d. [/B]
Ja, maar als ouder kan je toch kiezen naar wat voor school je een kind stuurt? Toch is het wel goed als kinderen op een dag zelf uitmaken of ze bij een kerk(/moskee/synagoge/gebedshuis; pars prot toto dus) willen horen, en niet dat de ouders een bepaalt geloof van de kinderen eisen. Dus dan moeten er alleen nog maar openbare scholen zijn.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 16:22
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
dystopia schreef:


Ja, ik zeg toch ook dat het niet in elke (makkelijk) situatie mogelijk is? In sommige gevallen is het veel makkelijker dat mensen met een andere godsdienst zich aanpassen aan de feestdagen van het christendom dan dat mensen met die het Christelijke geloof volgen zich aanpassen. Hoewel ik best gewoon wil functioneren met de kerst,ik vind het namelijk een enorm rukfeest. En ik ben vast niet de enige die weinig tot geen waarde aan bepaalde feestdagen hecht. Bovendien, een aantal mensen gaat het gewoon om de cadeau's, de gedachte erachter interesseert ze niet ( )
En volgens mij kun jij je niet zo goed voorstellen hoe mensen aan hun geloof kunnen hechten.


Offtopic: vraagje: bijt jij toevallig nagels?
Ik denk juist dat meer mensen kerst willen blijven vieren dan mensen die het niet willen. Wat jij daar persoonlijk van vindt daar kan ik niets mee. Kerst en pasen zijn niet alleen christelijke feesten maar vooral in nederland een soort volksfeest.
Ik krijg trouwens geen cadeau's met kerst dus daar doe ik het niet om.

Nee, ik bijt geen nagels

Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 16:36
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
dystopia schreef:


Ja, ik zeg toch ook dat het niet in elke (makkelijk) situatie mogelijk is? In sommige gevallen is het veel makkelijker dat mensen met een andere godsdienst zich aanpassen aan de feestdagen van het christendom dan dat mensen met die het Christelijke geloof volgen zich aanpassen. Hoewel ik best gewoon wil functioneren met de kerst,ik vind het namelijk een enorm rukfeest. En ik ben vast niet de enige die weinig tot geen waarde aan bepaalde feestdagen hecht. Bovendien, een aantal mensen gaat het gewoon om de cadeau's, de gedachte erachter interesseert ze niet ( )
Hé, bij de communie doen al die kindjes het ook om de cadeaus, niet voor God. Toen m'n zusje dit merkte wou ze ook katholiek worden . En sommige mensen vieren kerst zonder kerstgedachte gewoon voor een knus en gezellig sfeertje thuis. Zo is het nu eenmaal...

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 16:37
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Aegishjalmur schreef:


we maken het koningshuis nuttig

telkens als er daar iemand jarig is een feestdag (en niet meer alleen koninginnedag)
- lang leve Claus
- lang leve Bernhard
- lang leve Juliana
... en dat Willem en Maxima maar flink gaan fokken

[off topic] wij krijgen bij een bepaald duitsdocent een minuut spiektijd wanneer je een toets hebt tegelijk met de verjaardag van iemand van het koninklijkhuis. En ik kan je vertellen... ze hebben daar nog heel wat neefjes en nichtjes enzo [/off topic]

Nationale feestdagen ben ik helemaal voor!
Wij zijn hier totaal niet religieus, vieren Kerstmis niet eens. Als we allemaal thuis zijn is het gewoon toeval... Maar toch lijkt het als je op tv kijkt enzo alsof je het MOET vieren.
Maak er gewoon een leuke feestdag van. Zonder betekenis.
Misschien zal er in de uitvoering van het feest bij de meeste mensen voorlopig dan nog niet veel veranderen, maar iig is het idee van een 'gedwongen religieuze dag' (kon ff niks beters verzinnen om te laten zien wat ik bedoel) dan wel weg.
En naarmate er meer generaties komen zal de religieuze betekenis van een feest dan steeds meer vervagen (in hoeverre dat nu nog neit zo is) en zal men alleen de geboorte van Christus of wat dan ook, vieren wanneer men ook echt in Christus gelooft.

Is ook aardiger met zicht op andere godsdiensten. Er zijn gewoon een vast aantal feestdagen die dan niet meer op grond van religie zijn en dus wordt er ook geen godsdienst voor getrokken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Ik vind islamitische scholen goed!
*~SuPaHgIrL~*
44 10-10-2003 21:27
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Stelling: Moeten Christelijke feestdagen nog verplichte vrije dagen zijn?
74 24-04-2003 14:53
Levensbeschouwing & Filosofie Vrij voor godsdienst?
pimomes1987
18 16-04-2003 10:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:20.