Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-10-2003, 12:04
luckyleo
luckyleo is offline
Groot dopingschandaal in Amerika

Uitgegeven: 17 oktober 2003 07:58

WASHINGTON - In de Amerikaanse atletiekwereld is een groot dopingschandaal ontstaan. 'Verscheidene' Amerikaanse atleten zijn betrapt op het gebruik van een nieuw anabole steroïde. Tot voor kort was dit middel niet te ontdekken bij dopingcontroles. De voorzitter van het Amerikaanse dopingagentschap spreekt van de "grootste dopingaffaire ooit".

Het antidopingagentschap noemt het middel Tetrahydrogestrinon (THG). Het ontdekte het product toen het bloedmonsters van 350 deelnemers aan de Amerikaanse atletiekkampioenschappen, afgelopen juni, nader onderzocht. Later werden ook circa honderd controles buiten wedstrijdverband uitgevoerd en aan het onderzoek toegevoegd.

De preses van het Amerikaanse dopingagentschap Terry Madden wilde niet vertellen hoeveel atleten betrokken zijn bij het schandaal. "Maar ik ken geen grotere dopingaffaire. Zeker als je weet hoeveel atleten erbij betrokken zijn. Wat wij hebben ontdekt, lijkt op dopegebruik van het ergste soort."

Olympische Spelen

Wanneer ook de B-staal van de betrapte sporters positief blijkt te zijn, riskeren de atleten een schorsing van twee jaar en kunnen ze niet deelnemen aan de Olympische Zomerspelen, volgend jaar. Volgens Madden zullen de namen op zijn vroegst in december openbaar worden gemaakt.

THG was tot voor kort niet te ontdekken bij een controle. Inmiddels heeft het door het IOC goedgekeurde laboratorium van de universiteit UCLA in Californië een test ontwikkeld waarmee THG wel valt op te sporen.

bron: http://nu.nl/news.jsp?n=219879&c=40


en

VS treffen nieuw dopingmiddel aan
(17-10-2003) De Amerikaanse atletiek is donderdag geconfronteerd met een nieuw dopingschandaal, zo melden de persbureaus. Na een tip van een trainer heeft het dopingagentschap van de VS een nieuw anabool steroïde ontdekt. Verscheidene atleten hebben het middel gebruikt, zo blijkt uit controles.

Hoelang het middel al in omloop is, is niet bekend omdat het tot voor kort niet te ontdekken was door de dopinglaboratoria. Het heeft inmiddels de naam Tetrahydrogestrinon (THG) gekregen. Het zou gaan om een speciaal voor sporters ontwikkeld middel.
Verschillende deelnemers aan de Amerikaanse kampioenschappen in juni zouden het hebben gebruikt. De contra-expertise moet echter nog plaatsvinden en tot die tijd worden geen namen bekendgemaakt. De IAAF en WADA zijn inmiddels op de hoogte van de situatie.
De voorzitter van het Amerikaanse dopingagentschap Terry Madden wilde niet vertellen hoeveel atleten betrokken zijn bij het schandaal. "Maar ik ken geen grotere dopingaffaire. Zeker als je weet hoeveel atleten erbij betrokken zijn. Wat wij hebben ontdekt, lijkt op dopegebruik van het ergste soort."
"Dit is een samenzwering van wetenschappers, coaches en bepaalde atleten. Ze ontwikkelden een steroïde die niet te ontdekken zou zijn. Daarmee hebben ze fraude gepleegd. Niet alleen hun concurrenten zijn bedrogen, ook de toeschouwers die wereldwijd wedstrijden bezoeken," aldus Madden.


bron: http://www.atletiek.nl/nieuwsbericht.php?id=3468

Ik denk dat als ze wereldwijd nog veel meer atleten gaan testen, er dus ook nog veel meer door de mand gaan vallen. Schorsen ze die dan ook allemaal volgens de regels, zal er een erg dun topveld staan in Athene.

Waar moet dit nu heen met de hele sport, als er overal zoveel doping wordt gebruikt? Iedere keer word er weer een nieuwe dopingsoort gevonden die voorlopig niet te ontdekken valt.

Laatst gewijzigd op 17-10-2003 om 12:07.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-10-2003, 12:17
Jacco Eltingh
Avatar van Jacco Eltingh
Jacco Eltingh is offline
__________________
een tennisbal als watermeloen.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 13:56
Verwijderd
Citaat:
luckyleo schreef op 17-10-2003 @ 13:04:

Waar moet dit nu heen met de hele sport, als er overal zoveel doping wordt gebruikt? Iedere keer word er weer een nieuwe dopingsoort gevonden die voorlopig niet te ontdekken valt.

Mee eens. De sport wordt er zeker niet leuker op met al die dopingschandalen. Zo kan ik ook topsporter worden. Nog even en we hebben elke dag allerlei meldingen van dopingschandalen. Ik weet wel dat ik dan de sport vaarwel zeg.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 14:27
Thomas
Thomas is offline
Maak het standaard dat mensen doping mogen gebruiken. Kijken wat er dan gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2003, 18:05
DeGexxte
Avatar van DeGexxte
DeGexxte is offline
Er zou toch ook eens GOED nieuws moeten komen over deze maatschappij
__________________
Geen engelen, ook geen hand in hand. Boeruh zijn kampioen van Nederland!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 11:02
luckyleo
luckyleo is offline
Nu ist echt menis, de absolute wereldtop is verdacht en wordt aangepakt:

Topsprinters gedagvaard in dopingschandaal

Uitgegeven: 21 oktober 2003 10:32
Laatst gewijzigd: 21 oktober 2003 10:35

SAN FRANCISCO - De Amerikaanse topatleten Marion Jones, Tim Montgomery en Kelli White zullen spoedig voor een federale rechtbank verschijnen. Zij moeten helderheid verschaffen over hun betrokkenheid bij het grote dopingschandaal in de Verenigde Staten, waarbij een nieuw anabole steroïde is ontdekt.

Jones won op de Olympische Spelen in Sydney 2000 vijf medailles, waarvan drie gouden. Haar partner Montgomery is de wereldrecordhouder op de 100 meter sprint. White werd afgelopen augustus wereldkampioene op zowel 100 als 200 meter.

Zij moeten getuigen in een justitieel onderzoek naar BALCO, een bedrijf dat voedingssupplementen maakt en de spil lijkt in een grote samenzwering van Amerikaanse wetenschappers, coaches en mogelijk honderden atleten. Zij hebben vermoedelijk volop geëxperimenteerd met het chemische anabole preparaat tetrahydrogestrinone (THG), dat onlangs door het Amerikaanse antidopingbureau USADA is getraceerd.


bron: http://nu.nl/news.jsp?n=221709&c=40
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 13:26
Verwijderd
Volgens mij is atletiek ook een van de sporten waar het meeste doping gebruikt wordt.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 13:33
EmilioFCG
Avatar van EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
^Dragon^ schreef op 21-10-2003 @ 14:26:
Volgens mij is atletiek ook een van de sporten waar het meeste doping gebruikt wordt.

Ik denk ook dat atletiek 1 van de meest beoefende sporten is in de wereld dus ik denk dat het in verhouding opzich wel mee valt.
__________________
Wie weet wat je hier neer moet zetten?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 18:04
Verwijderd
Citaat:
^Dragon^ schreef op 21-10-2003 @ 14:26:
Volgens mij is atletiek ook een van de sporten waar het meeste doping gebruikt wordt.
Atletiek wordt volgens mij ook het meest gecontroleerd. Als een atleet doping gebruikt en hij loopt de honderd meter in 8 seconden is hij wereldberoemd. Als een voetballer doping gebruikt zal hij misschien minder gauw moe zijn, maar je hebt er niet zo veel aan als voetballer. Als het hele team doping gebruikt is het anders natuurlijk...
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 18:09
Verwijderd
Citaat:
Nixje schreef op 21-10-2003 @ 19:04:
Atletiek wordt volgens mij ook het meest gecontroleerd. Als een atleet doping gebruikt en hij loopt de honderd meter in 8 seconden is hij wereldberoemd. Als een voetballer doping gebruikt zal hij misschien minder gauw moe zijn, maar je hebt er niet zo veel aan als voetballer. Als het hele team doping gebruikt is het anders natuurlijk...
mee eens, met inviduele sporten heb je er veel meer aan. Ik vind het ook goed van bonden dat er meer gecontroleerd gaat worden (ook bij voetbal).
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 18:29
EmilioFCG
Avatar van EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Ik denk alleen niet dat dit veel helpt dat er een heleboel atleten worden ondervraagt.
Je zou denken dat het andere atleten afschrikt maar dat denk ik niet.
En doping moet er eerst zijn voordat je er middelen tegen kan vinden die het kunnen opsporen in bloerd/urine/haren ed.
Ik ben bang dat je het dus nooit weg krijgt en dat er altijd mensen zijn die het gebruiken, hoe jammer voor de sport het ook is.
Winnen is menselijk en er zijn mensen die er dingen voor gebruiken die illegaal zijn.
Dat blijf je voor altijd houden denk ik.
Tuurlijk kun je steeds meer doping soorten vinden maar er zal altijd wel een nieuwe soort bij komen waar alteten wel weer gebruik van kunnen maken voordat je ze kan vinden.
__________________
Wie weet wat je hier neer moet zetten?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 21:31
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 21-10-2003 @ 19:29:
Ik denk alleen niet dat dit veel helpt dat er een heleboel atleten worden ondervraagt.
Je zou denken dat het andere atleten afschrikt maar dat denk ik niet.
En doping moet er eerst zijn voordat je er middelen tegen kan vinden die het kunnen opsporen in bloerd/urine/haren ed.
Ik ben bang dat je het dus nooit weg krijgt en dat er altijd mensen zijn die het gebruiken, hoe jammer voor de sport het ook is.
Winnen is menselijk en er zijn mensen die er dingen voor gebruiken die illegaal zijn.
Dat blijf je voor altijd houden denk ik.
Tuurlijk kun je steeds meer doping soorten vinden maar er zal altijd wel een nieuwe soort bij komen waar alteten wel weer gebruik van kunnen maken voordat je ze kan vinden.
precies ja, de spijker op ze kop
Net als het epo voorheen in wielrennen. Iedereen gebruikt een soort onvindbare dope, totdat er een controlemiddel voor is ---> dan vet dopingschandaal, en vervolgens herhaalt alles zich, maar dan met een nieuw middel.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 21:39
EmilioFCG
Avatar van EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Dus is het zaak voor van mij part FBI/CIA/Interpoll, om dat soort mensen die het maken in de gaten te houden en hard aan te pakken zodat dat afschrikt.
Dat helpt beter denk ik dan de sporters hard aan te pakken.
__________________
Wie weet wat je hier neer moet zetten?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 12:55
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 21-10-2003 @ 22:39:
Dus is het zaak voor van mij part FBI/CIA/Interpoll, om dat soort mensen die het maken in de gaten te houden en hard aan te pakken zodat dat afschrikt.
Dat helpt beter denk ik dan de sporters hard aan te pakken.
Zo dicht mogelijk bij de bron van ontstaan aanpakken is goed ja, maar ook de sporters moeten niet worden ontzien, omdat ze anders sneller doping nemen vanwege een lichte aanpak daarvan. Wel is het zo dat sporters die alleen maar met hun sport bezig zijn en ontzettend gepushed worden door trainers en sponsoren e.d. om te presteren, een soort van ge-indoctrineerd worden. Ze kunnen niet meer helemaal helder denken, verliezen de realiteit uit het oog en door alle opgelegde druk nemen ze hun toevlucht tot doping.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 13:04
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Dwain Chaimbers is al betrapt.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 14:37
EmilioFCG
Avatar van EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
luckyleo schreef op 22-10-2003 @ 13:55:
*knip*

Ik kan met jou geen goeie discussie voeren
We zitten op dezelfde lijn ik ben het telkens met je eens.
__________________
Wie weet wat je hier neer moet zetten?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 14:37
EmilioFCG
Avatar van EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 22-10-2003 @ 14:04:
Dwain Chaimbers is al betrapt.

Uhhh...wie?
__________________
Wie weet wat je hier neer moet zetten?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 17:31
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 22-10-2003 @ 15:37:
Uhhh...wie?
Europees kampioen op de 100m, samen met Linford Christie Europees recordhouder met 9.87 en 8ste snelste man ooit
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-10-2003, 17:47
EmilioFCG
Avatar van EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 22-10-2003 @ 18:31:
Europees kampioen op de 100m, samen met Linford Christie Europees recordhouder met 9.87 en 8ste snelste man ooit
Dat wist ik niet (ja nu wel idd)
__________________
Wie weet wat je hier neer moet zetten?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 17:49
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 22-10-2003 @ 18:47:
Dat wist ik niet (ja nu wel idd)
Oh ja en 't is een Brit.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 18:20
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
EmilioFCG schreef op 22-10-2003 @ 15:37:
Ik kan met jou geen goeie discussie voeren
We zitten op dezelfde lijn ik ben het telkens met je eens.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 18:25
luckyleo
luckyleo is offline
tis triest ja:

Chambers betrapt op gebruik THG
(22-10-2003) Britse media melden dat sprinter Dwain Chambers betrapt is op het gebruik van THG, de anabole steroide die ook het middelpunt van de Amerikaanse dopingaffaire is. Een B-test moet nog plaatsvinden.

Volgens de Britse krant The Guardian heeft Chambers positief gereageerd op THG bij een out of competition controle in het Duitse Saarbrucken. Chambers werd bij de werelkampioenschappen atletiek in augustus vierde op de 100 meter.

Zijn coach, de Oekraïener Korchemni, maakte zich in de krant San Jose Mercury News boos over het feit dat de naam van Chambers al na de positieve A-test naar buiten is gebracht. 'Iemand is onschuldig tot het tegendeel is bewezen.'

Het management van Chambers wilde niet reageren op de beschuldigingen.

Voor meer informatie kijk op: http://www.bbc.co.uk/sport


bron: www.atletiek.nl
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 21:19
tinus11
Avatar van tinus11
tinus11 is offline
het probleem zit eigenlijk maar in 2 sporten: atletiek en wielrennen. die twee sporten moeten gewoon in een niet en wel doop catagorie gespeeld worden.

ik stem voor en jullie??
__________________
"Uit goude korenaren schiep God de Schaijkenaren, en uit het restant de rest van Nederland"
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 10:14
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
tinus11 schreef op 22-10-2003 @ 22:19:
het probleem zit eigenlijk maar in 2 sporten: atletiek en wielrennen. die twee sporten moeten gewoon in een niet en wel doop catagorie gespeeld worden.

ik stem voor en jullie??
dat slaat natuurlijk nergens op. De sport moet gewoon helemaal clean zijn. Als je een dope categorie gaat instellen wint gewoon bijna altijd degene die het meeste dope gebruikt. Buiten het feit dat het dan natuurlijk meer nergens over gaat is het tevens levensgevaarlijk. Dan krijg je robotachtige mensen die op hun 20ste al sterven.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2003, 11:32
Verwijderd
De gevolgen voor Chambers


Spierversterker THG kan sprinter miljoenen kosten

Uitgegeven: 23 oktober 2003 21:41
Laatst gewijzigd: 24 oktober 2003 07:58

LONDEN - Het gebruik van tetrahydrogestrinon (THG) kan Dwain Chambers duur komen te staan. De 25-jarige Britse sprinter, Europees recordhouder op de 100 meter (9,87), verliest als hij schuldig wordt bevonden aan het gebruik van het nieuwste spiersversterkende middel zijn belangrijkste sponsors.

Het dagblad The Sun meldde donderdag dat deze geldschieters het contract zullen verscheuren als Chambers ook bij de contra-expertise positief wordt bevonden en voor twee jaar aan de kant komt te staan. Het gaat om een bedrag van 2 miljoen pond (2,91 miljoen euro).

Chambers' advocaat bevestigde woensdag dat de atleet bij een controle in Saarbrücken is betrapt op THG, maar zei erbij dat er van bewust gebruik absoluut geen sprake is. UK Sport, de Britse olympische sportkoepel, heeft nu gevraagd de vier urinemonsters die Chambers afgelopen zomer bij verschillende evenementen heeft afgestaan, opnieuw te onderzoeken.

Mocht Chambers worden bestraft, dan raakt de Britse estafetteploeg de zilveren WK-medaille op de 4x100 meter kwijt. In dat geval schuift het Nederlandse kwartet, aangevoerd door veteraan Troy Douglas, in de Parijse eindrangschikking op naar de derde plaats. De Nederlanders landden net naast het erepodium. De finaleplaats was overigens al een aangename verrassing.

bron: www.nu.nl


terecht lijkt me, moet ie maar niet gebruiken (mocht het waar zijn) en daardoor zit er misschien ook wel een Neerlands succesje aan De een z'n dood he...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2003, 13:27
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
^Dragon^ schreef op 24-10-2003 @ 12:32:
De gevolgen voor Chambers


*


terecht lijkt me, moet ie maar niet gebruiken (mocht het waar zijn) en daardoor zit er misschien ook wel een Neerlands succesje aan De een z'n dood he...
zeker terecht. Zou mooi zijn als die Nederlands toch nog even zo de boeken ingaan als 3e!
Ze hebben zo wel niet de plak kunnen vieren tijdens het kampioenschap, maar toch beter dan de 4e plaats.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Vrije tijd Tour de France 2007
Nee_nee
500 08-08-2007 18:51
Vrije tijd [F1] GP van Amerika
Sandersss
25 04-07-2006 11:20
Vrije tijd Wielerseizoen 2006
geen punt :|
360 30-06-2006 10:40
Vrije tijd Pantani dood ?
Blue Wölf
48 19-03-2004 22:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.