Oud 12-12-2006, 12:03
Melpomene
Melpomene is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 12-12-2006 @ 11:59 :
Als de PvdA maar niet ZONDER de SP gaat regeren.
Dat zou een beetje politieke zelfmoord zijn. Lees ook:

Meerderheid PvdA-kiezers wil niet verder zonder SP

Uitgegeven: 12 december 2006 07:36
Laatst gewijzigd: 12 december 2006 07:43

DEN HAAG - Een meerderheid (53 procent) van de PvdA-kiezers wil niet dat hun partij deelneemt aan een coalitie zonder de SP. Van deze groep zou 70 procent ook wel willen stemmen op de SP of GroenLinks. Dat bleek dinsdag uit een peiling van Maurice de Hond.

Van de PvdA-stemmers vindt 41 procent dat hun partij wel in een regering moet stappen waar de SP niet in zit. CDA'ers zijn minder verdeeld als het gaat om deelname aan een kabinet zonder de SP. Een ruime meerderheid (77 procent) vindt dat het CDA niet met de SP verder moet.


Opvallend is verder dat 33 procent van de ondervraagden denkt dat de volgende Tweede Kamerverkiezingen nog in 2007 zullen zijn en 26 procent denkt dat de volgende stembusgang in 2008 plaatsvindt.

Van de kiezers die stemden op de Partij voor de Vrijheid van Geert Wilders of de VVD denkt de helft dat er nog dit jaar verkiezingen komen. Terwijl tot voor kort de meeste kiezers dachten dat er een regering zou komen in januari of februari denkt nu nog maar 39 procent dat dit het geval is.

**********************************
Ik hoop dus op een linkse minderheidskabinet met PvdA, SP en groenlinks met gedoogsteun van de andere kleinere linkse partijen

Wat zou het nut van nog een keer naar de stembus gaan eigelijk zijn.
Advertentie
Oud 12-12-2006, 12:06
Verwijderd
Maar Hoekstra gaat geen minderheidskabinet onderzoeken. Hij staat erop dat er een meerderheidskabinet komt.

Anders kan het CDA ook gewoon met de VVD gaan regeren als minderheidskabinet. ;x Dat is dus niet de bedoelinggg.
Oud 12-12-2006, 12:08
Melpomene
Melpomene is offline
Wel een zeer flinke minderheid dan dit in tegenstelling tot wat ik voorstelde. Het is mogelijkheid die al eerder is geopperd en als Pvda weigert zonder SP mee te regeren zit er niet veel anders op tenzij het CDA nog bakzeil haalt.
Oud 12-12-2006, 12:51
Verwijderd
Er is nog nooit een formatie geweest die een minderheidskabinet tot gevolg had, en dat zal ook nu niet gebeuren.
Oud 12-12-2006, 13:14
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
PvdA in de regering zonder SP is inderdaad politieke zelfmoord, maar als PvdA-CDA daardoor niet kan dan zie ik niet wat er nog voor mogelijkheden overblijven. Ik denk dat nieuwe verkiezingen inmiddels de beste optie is, kan dat eigenlijk wel?
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Oud 12-12-2006, 14:39
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-12-2006 @ 11:08 :
Nee, werken wordt nooit ontmoedigd, omdat enerzijds rijkdom relatief is, en anderzijds mensen altijd meer willen verdienen, ook al is de nominale belastingdruk hoog. De enige problemen zitten aan de onderzijde i.v.m. armoedeval.
Dat is economisch gezien onjuist. De opbrengsten van meer én harder werken, leveren netto niet veel op. Men moet immers tweederde wegbrengen naar de staat. Hierdoor worden andere zaken als vrije tijd kunstmatig een betere keuze, waardoor men nauwelijks gemotiveerd wordt méér en harder te werken. En laat dat juist één van de kernproblemen van de Nederlandse economie zijn.

Citaat:
Dat moeten ze dan misschien ook wel, hoewel daar waarschijnlijk geen noodzaak voor is als belangrijkere dingen eerst worden aangepakt (hypotheekrenteaftrek, landbouwsubsidies etc.). De overheid besteedt nu schandalig weinig aan onderwijs.
De hyptheekrenteaftrek mag van mij er ook af. Ikzelf ben voorstander van een belastingstelsel waarin iedereen in de basis een gelijk percentage betaalt en waarin er (nagenoeg) geen aftrekposten bestaan.

Maar stellen dat de overheid 'schandalig weinig' and onderwijs besteedt is onjuist. Er gaat ruim €28,9 miljard naar OCW. Daarmee is OCW de grootste uitgavenpost van de overheid. Met een beter bestedingspatroon, zou het onderwijs er een stuk beter voor staan. Maar met haar complexe regelgeving legt de Rijksoverheid een enorm blok op het onderwijs.
Oud 12-12-2006, 14:47
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Duplo - Dos schreef op 11-12-2006 @ 21:19 :
Dat kun je niet weten, want wat er precies besproken is, komt totaal niet naar voren. Daarnaast zijn het verkennende gesprekken en daarin wordt alleen gekeken wat de overeenkomsten en verschillen zijn, er wordt dus niet onderhandeld dus er komt nog helemaal geen 'dwarsbalken' bij kijken. Hij heeft ook geen uitsluitsel gedaan over het wel of niet regeren met de SP, evenals Jan Marijnissen geen uitsluitsel deed over het CDA.
Overigens heeft Bos gezegt dat hij linksere eisen zal stellen als de SP niet in het kabinet komt. Dus daar ben ik heel zeker van.
CDA en SP moeten gewoon nog maar eens praten over de mogelijkheden.Een ieder zal dan dus water bij de wijn moeten doen.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Oud 12-12-2006, 14:50
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
hppa schreef op 12-12-2006 @ 12:51 :
Er is nog nooit een formatie geweest die een minderheidskabinet tot gevolg had, en dat zal ook nu niet gebeuren.
Er is 1 x een formatie geweest met een minderheidskabinet. Wanneer dit was weet i kzo snel even niet maar dat was tijdens de verkiezingen op TV
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Oud 12-12-2006, 15:00
Duplo - Dos
Avatar van Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 12-12-2006 @ 14:47 :
Overigens heeft Bos gezegt dat hij linksere eisen zal stellen als de SP niet in het kabinet komt. Dus daar ben ik heel zeker van.
Dat was ik met je eens, en in mijn reactie heb ik daar niks over gezegd
__________________
Zeeuwse meziek: sitterdags luuster ik meziek, sondags draai ik meziek en smeandags meld ik meziek. || Aôles op z'n tied, zei Prediker
Oud 12-12-2006, 15:25
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 12-12-2006 @ 14:50 :
Er is 1 x een formatie geweest met een minderheidskabinet. Wanneer dit was weet i kzo snel even niet maar dat was tijdens de verkiezingen op TV
Vreemd.

Moeten er dan gelijk verkiezingen worden uitgeschreven, of mag je zo 4 jaar lang regeren?
Oud 12-12-2006, 15:29
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 12-12-2006 @ 15:25 :
Vreemd.

Moeten er dan gelijk verkiezingen worden uitgeschreven, of mag je zo 4 jaar lang regeren?
het kan zie onderstaande stuk. Het laatste echte minderheidskabinet dat er niet was om een periode tot verkiezingen te overbruggen was in de eerste wereld oorlog. Dus wel heeeel lang geleden.

Minderheidskabinet
De bovengenoemde kabinetten waren verzekerd van voldoende steun in de Tweede Kamer: het waren zogeheten meerderheidskabinetten. Dat is niet altijd het geval geweest. Zo benoemde koningin Wilhelmina na de bevrijding het kabinet-Schermerhorn, dat regeerde zonder mandaat van het parlement. Dat kabinet stond bekend als een koninklijk kabinet.

In 1982 trad na de breuk van de PvdA met het tweede kabinet-Van Agt een minderheidskabinet aan. Deze overgangsregering (Van Agt III) had als taak nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Zij had in de Kamer louter de steun van het CDA en D66, een minderheid dus. Ook de kabinetten Beel II (1958-59), Zijlstra (1966-67) en Balkenende III (2006) waren minderheidskabinetten, gevormd om de periode te overbruggen tussen de val van het kabinet en nieuwe verkiezingen. "

Het kabinet Cort van der Linden, dat regeerde tijdens de Eerste Wereldoorlog, was het laatste echte minderheidskabinet. Het kabinet bestond uit negen liberale en vrijzinnig-democratische ministers, en werd geleid door de laatste liberale minister-president van ons land.

Hoewel het geen meerderheid had in de Kamer, heeft het kabinet-Cort van der Linden een aantal belangrijke wapenfeiten op zijn naam staan. Zo maakte het met de grondwetswijziging van 1917 een einde aan de schoolstrijd. Ook werd het algemene kiesrecht toen een feit.

http://www.nos.nl/nosjournaal/dossie...formaties.html
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Oud 12-12-2006, 16:29
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
ikbenschipper1 staat waarschijnlijk aan de wal . Er zal heel wat water bij de wijn moeten om CDA en SP door één deur te krijgen. Zelfs zóveel dat niemand deze wijn meer zal drinken, in ieder geval niet vrijwillig.
Oud 12-12-2006, 16:45
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 12-12-2006 @ 14:39 :
Dat is economisch gezien onjuist. De opbrengsten van meer én harder werken, leveren netto niet veel op. Men moet immers tweederde wegbrengen naar de staat. Hierdoor worden andere zaken als vrije tijd kunstmatig een betere keuze, waardoor men nauwelijks gemotiveerd wordt méér en harder te werken. En laat dat juist één van de kernproblemen van de Nederlandse economie zijn.
Nee, dat is juist een zegening. De tijd dat we 70 uur per week moeten werken om in leven te blijven ligt gelukkig ver achter ons.
Citaat:
De hyptheekrenteaftrek mag van mij er ook af. Ikzelf ben voorstander van een belastingstelsel waarin iedereen in de basis een gelijk percentage betaalt en waarin er (nagenoeg) geen aftrekposten bestaan.
Dat zou desastreus zijn voor de welvaart.
Citaat:
Maar stellen dat de overheid 'schandalig weinig' and onderwijs besteedt is onjuist. Er gaat ruim €28,9 miljard naar OCW. Daarmee is OCW de grootste uitgavenpost van de overheid. Met een beter bestedingspatroon, zou het onderwijs er een stuk beter voor staan. Maar met haar complexe regelgeving legt de Rijksoverheid een enorm blok op het onderwijs.
Relatief gezien geeft de Nederlandse overheid een zeer klein percentage van het BNP uit aan onderwijs.
Oud 12-12-2006, 17:07
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 12-12-2006 @ 15:25 :
Vreemd.

Moeten er dan gelijk verkiezingen worden uitgeschreven, of mag je zo 4 jaar lang regeren?
Het mag. Het is vaak onwerkbaar, maar het mag.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 12-12-2006, 17:19
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Iedereen zegt dat regeren zonder SP voor de PvdA politieke zelfmoord is. Ik denk het tegenovergestelde. Als PvdA zonder SP gaat regeren en mooi en goed beleid neerzet zónder SP, kan zij bij de volgende verkiezingen laten zien het ook zónder de SP te kunnen, waardoor waarschijnlijk veel SP-stemmers weer teruggaan naar PvdA.
Oud 12-12-2006, 17:48
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 12-12-2006 @ 17:19 :
Iedereen zegt dat regeren zonder SP voor de PvdA politieke zelfmoord is. Ik denk het tegenovergestelde. Als PvdA zonder SP gaat regeren en mooi en goed beleid neerzet zónder SP, kan zij bij de volgende verkiezingen laten zien het ook zónder de SP te kunnen, waardoor waarschijnlijk veel SP-stemmers weer teruggaan naar PvdA.
Ik denk dat de PvdA veel overweegt op het moment, maar in ieder geval niet bovenstaande. Niemand maalt om "mooi en goed beleid" in verkiezingstijd. Met inhoud win je geen stemmen.
Oud 12-12-2006, 17:51
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 12-12-2006 @ 17:48 :
Ik denk dat de PvdA veel overweegt op het moment, maar in ieder geval niet bovenstaande. Niemand maalt om "mooi en goed beleid" in verkiezingstijd. Met inhoud win je geen stemmen.
Als alle partijen zo gaan denken, zal automatisch het vertrouwen in de politiek verder afnemen. Dit is een vicieuze circel.
Oud 12-12-2006, 17:54
Verwijderd
Laat Geert Wilders maar in de coalitie toe. Kunnen zij het even verneuken, is ie niet meer populair + nieuwe verkiezingen. Zo krijgen we een beter verkiezingsresultaat en hebben we minder de kans om een soort vlaams belang (inclusief de populairiteit die deze club in België heeft) in Nederland te krijgen.
Oud 12-12-2006, 18:20
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 12-12-2006 @ 17:51 :
Als alle partijen zo gaan denken, zal automatisch het vertrouwen in de politiek verder afnemen. Dit is een vicieuze circel.
Zo werkt het al een jaar of twee, drie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 12-12-2006, 18:43
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 12-12-2006 @ 17:51 :
Als alle partijen zo gaan denken, zal automatisch het vertrouwen in de politiek verder afnemen. Dit is een vicieuze circel.
Ik zeg niet dat partijen niet van plan zijn om dat "goede en mooie" beleid te voeren, maar ze weten dondersgoed dat het bij de verkiezingen niet uit zal maken. De PvdA zal dus nu niet overwegen in een kabinet zonder de SP te stappen met het idee stemmen bij de SP weg te kapen door goed beleid te voeren.
Los overigens nog van het feit dat je in vier jaar tijd niets structureels kunt veranderen en de SP over vier jaar precies dezelfde verhaaltjes op kan hangen als bij de afgelopen verkiezingen, ongeacht welk kabinet er komt.
Oud 12-12-2006, 19:22
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 11-12-2006 @ 23:21 :
Ik ben niet geïnteresseerd in de mannen die bij Bush of Exxon op de loonlijst staan.
Richard Lindzen, Henk Tennekes, Patrick Michaels, Robert Balling, Robert Carter, Frederick Seitz, William M. Gray, Roy Spencer en Henrik Svensmark zijn voorbeelden van vooraanstaande wetenschappers die van mening zijn dat de klimaatsverandering niet door de mensheid wordt veroorzaakt, en ze hebben geen connecties met Bush of Exxon.

Overigens is president Bush van mening dat dat de klimaatsverandering wél door de mensheid wordt veroorzaakt.

Laatst gewijzigd op 12-12-2006 om 19:29.
Oud 12-12-2006, 19:27
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
PGWR schreef op 12-12-2006 @ 19:22 :
Richard Lindzen, Henk Tennekes, Patrick Michaels, Robert Balling, Robert Carter, Frederick Seitz, William M. Gray, Roy Spencer en Henrik Svensmark zijn voorbeelden van vooraanstaande wetenschappers die van mening zijn dat de klimaatsverandering niet door de mensheid wordt veroorzaakt, en ze hebben geen connecties met Bush of Exxon.
Die staat tegenover werkelijk legers wetenschappers die juist het andere beweren.

Je zult altijd sceptici hebben, maar dit is zo'n algemeen aanvaardt beeld dat het voor waarheid aanzien toch wel in de logische lijn der verwachting ligt.
Oud 12-12-2006, 19:34
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 12-12-2006 @ 19:27 :
Die staat tegenover werkelijk legers wetenschappers die juist het andere beweren.
Klopt. Dat heb ik ooit nooit ontkend en daar ging het mij niet om. Het gaat mij erom dat de wetenschap er niet geheel over uit is óf de mensheid invloed heeft op het klimaat.
Oud 12-12-2006, 20:03
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-12-2006 @ 16:45 :
Nee, dat is juist een zegening. De tijd dat we 70 uur per week moeten werken om in leven te blijven ligt gelukkig ver achter ons.
Je verdraait nu mijn woorden. Werken wordt niet meer gestimuleerd. Het moet fiscaal niet meer afgestraft worden om meer, harder en beter te werken. Het huidig systeem zorgt ervoor mensen minder werken en meer kiezen voor vrije tijd, waardoor de productiviteit vermindert en men minder inkomsten heeft om te besteden.

Citaat:
Dat zou desastreus zijn voor de welvaart.
In de landen waar het is ingevoerd, heeft het juist geleid tot een enorme toename van de welvaart.

Citaat:
Relatief gezien geeft de Nederlandse overheid een zeer klein percentage van het BNP uit aan onderwijs.
Tja, dan had men (zoals Den Uyl destijds) de aardgasbaten niet moeten gaan gebruiken om de sociale uitkeringen te financieren. Ondanks dat zijn de uitgaven aan het hoger onderwijs als percentage van het BNP, vergelijkbaar met de landen om ons heen.

Volgens de OESO zijn deze uitgaven in Nederland gelijk aan 1% van het BNP, net als in Duitsland, Frankrijk en Spanje. België (1,2%), Oostenrijk (1,1%) en Zwiterland (1,4%) hebben percentages die net hoger liggen. Alleen Denemarken (1,8%), Finland (1,7%) en Zweden (1,6%) scoren echt hoger, maar deze landen scoren historisch gezien slechter dan Nederland als het gaat om de economische groei, werkgelegenheid, belastingdruk en staatsschuld. Daarnaast staan lagere uitgaven niet automatisch gelijk aan een lagere kwaliteit.
Oud 12-12-2006, 20:50
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 12-12-2006 @ 18:43 :
Ik zeg niet dat partijen niet van plan zijn om dat "goede en mooie" beleid te voeren, maar ze weten dondersgoed dat het bij de verkiezingen niet uit zal maken.
Hoezo niet? VVD en D66 zijn afgestraft op hun beleid, hoor, niet omdat hun politici de verkeerde stropdas aanhadden ofzo.

Citaat:
De PvdA zal dus nu niet overwegen in een kabinet zonder de SP te stappen met het idee stemmen bij de SP weg te kapen door goed beleid te voeren.
Ik wist niet dat jij toegelaten werd bij het overleg van de PvdA? Maar mocht je gelijk hebben, dan is dat een niet al te snuggere redenatie.
Oud 12-12-2006, 20:51
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
PGWR schreef op 12-12-2006 @ 19:22 :
Overigens is president Bush van mening dat dat de klimaatsverandering wél door de mensheid wordt veroorzaakt.
Bush is de grootste klimaatverandering- en opwarmings-ontkenner ter wereld.
Oud 12-12-2006, 20:51
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 12-12-2006 @ 19:27 :
Die staat tegenover werkelijk legers wetenschappers die juist het andere beweren.

Je zult altijd sceptici hebben, maar dit is zo'n algemeen aanvaardt beeld dat het voor waarheid aanzien toch wel in de logische lijn der verwachting ligt.
DANK JE!
Oud 12-12-2006, 21:33
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 12-12-2006 @ 20:51 :
Bush is de grootste klimaatverandering- en opwarmings-ontkenner ter wereld.
Nee hoor.

On May 2, 2006, the Federal Climate Change Science Program commissioned by the Bush administration in 2002 released the first of 21 assessments that concluded that there is clear evidence of human influences on the climate system (due to changes in greenhouse gases, aerosols, and stratospheric ozone). The study said that observed patterns of change over the past 50 years cannot be explained by natural processes alone [...]
Oud 12-12-2006, 21:36
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Een treffende column van Leon de Winter.

Citaat:
Het energievretende bezoekje van Bill

vrijdag 8 december 2006 14:44

Het was fantastisch dat Bill Clinton in Nederland was. De manier waarop hij rondreist vraagt om een karavaan van auto’s, motoragenten, een privé-vliegtuig, hele hoteletages, maar het is toch fijn dat hij er was?

Weliswaar had een Afrikaans land een jaar lang kunnen bestaan van de energie die Bill voor zijn manier van bestaan denkt nodig te hebben (met hoeveel SUV’s en motoragenten kwam hij even voorrijden? Hoe vaak vliegt hij? In welke hotels en huizen slaapt hij?) maar het is toch altijd educatief dat hij ons voorhoudt dat we niet zoveel energie moeten gebruiken, toch?

Te voet
Bill kan nu eenmaal niet een trapje lager leven, evenmin als mijn neef Harry, die ik op een klapstoeltje op tv onder Bills gehoor mocht aanschouwen. Harry doet ook alles om zo energiezuinig te leven, net als Henny Huisman en de andere genodigden. Ze gaan liever te voet naar Soestdijk dan zich te laten rijden want dat kost zoveel CO2, maar ja, ze worden door mensen lastig gevallen en hebben het heel druk en dan moet je wel.

Maar wij kunnen toch wel een extra rondje te voet? Dat vinden Bill en Harry en Henny.

Bill kwam een miljoen ophalen van de loterij en ging daarna nog even shoppen in de Amsterdamse Spiegelstraat. Ach, zijn privéjet had al die kerosine toch al boven de Atlantische Oceaan verbrand, en dan kun je net zo goed, als je in de buurt bent, nog even wat kunst en antiek gaan shoppen.

Shoppen
Dat je net een miljoentje in je achterzak hebt gestoken, maakt ’t shoppen wat makkelijker – nee, ik bedoel niet dat hij die loterijpoen meteen heeft uitgegeven, maar het loopt wat lekkerder.

Ja, en Bill waarschuwt voor een verschrikkelijk gevaar: de temperatuur op aarde loopt op!

Het eigenaardige is dat 10.000 jaar geleden aan de laatste IJstijd een einde kwam – en weet u hoe? Doordat het warmer werd!

En Bill kan veel verklaren, maar niet hoe die opwarming, die dus al 10.000 jaar gaande is, in verband kan worden gebracht met mijn ijskast, mijn verwarmingsinstallatie, mijn auto, mijn elektriciteitsbehoefte.

Sinds die laatste IJstijd stijgt het niveau van de wereldzeeën met ongeveer 2 millimeter per jaar, soms wat meer, soms wat minder, jaar in jaar uit, en het bizarre is – nou ja, bizar als je gelooft in de ondergangsverhalen van Bill – dat die stijging de afgelopen eeuw niet is toegenomen.

Je kunt daaruit maar één ding concluderen: kennelijk dragen onze verbrandingspraktijken niet zoveel bij aan die opwarming en zijn er andere factoren in het spel die we nog niet begrijpen of die zo groot zijn dat we ze niet kunnen beheersen, zoals de zonneactiviteit en de stand van de aardas.

Scepsis
Maar ja, met scepsis haal je geen geld op. Het milieu is een nieuwe godsdienst geworden. Het voelt lekker, is anti-establishment en ook lekker anti-Bush, en ja, zonder de aarde zijn we niks, toch? En die mooie vrouw van de Partij voor de Dieren vloog meteen naar haar mecenas in Thailand toen die te kennen gaf dat hij haar wel een paar centjes wilde geven - ja, ze nam het vliegtuig en deed zelf een aardige duit in het zakje van de milieuvervuiling.

Ach, laten we maar denken: het ging om het goede doel. Daarvoor moet je zo nu en dan, net als Bill en Al, in het vliegtuig stappen.

Een paar maanden geleden bracht de BBC het bericht dat het waterniveau in de Noordelijke IJszee de afgelopen jaren gezakt was. Oeps – hoe verklaren we dat?

In Noord-Amerika worden op dit moment recordkoude gemeten, de ijslaag op de Zuidpool wordt dikker.

Het zijn cijfers die in contrast staan tot de verhalen die de media en de milieuprofeten brengen.

Ja, het klimaat verandert omdat het klimaat ALTIJD verandert aangezien de aarde een continu transformerend organisme is – er komt nooit een einde aan tot de zon over vijf miljard jaar dooft en uitzet en ons planeetje zal opeten.

De vraag in welke zin wij mensen een versnelde opwarming teweeg brengen kan niet worden beantwoord. We weten niet eens of er sprake is van een versnelde opwarming.

Privé-jet
Maar één ding verdom ik: een man die zich verplaatst in een stoet van benzineverslindende SUV’s en in privé-jets en mij oproept mij per paard te verplaatsen (of mag ik niet meer te paard van de Partij voor de Dieren?), kan ik niet serieus nemen.

Er is een andere dwingende reden om zo weinig mogelijk olieproducten te verbranden: het Midden-Oosten. Onze oliebehoefte financiert de Arabische en islamistische tirannen.

Met dat verhaal is Bill welkom; maar dat doet hij niet want Bill is een graag gezien gast op avondjes – waar hij voor tonnen komt spreken – van die tirannen.

Maar toch leuk dat hij er was, hoor!

Kijk ook eens op de site van De Groene Rekenkamer
Oud 12-12-2006, 22:13
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
PGWR schreef op 12-12-2006 @ 21:33 :
Nee hoor.

On May 2, 2006, the Federal Climate Change Science Program commissioned by the Bush administration in 2002 released the first of 21 assessments that concluded that there is clear evidence of human influences on the climate system (due to changes in greenhouse gases, aerosols, and stratospheric ozone). The study said that observed patterns of change over the past 50 years cannot be explained by natural processes alone [...]
Dat is van geen betekenis als Bush en plein public keer op keer op keer blijft herhalen dat zijn regering geen maatregelen neemt, omdat de wetenschappers zogenaamd er nog niet uit zouden zijn óf er klimaatsverandering plaatsvindt en wíe of wát dat veroorzaakt.

Leon de Winter is een zielige loser die in een abjecte tante Betje-stijl raaskalt in een kappersblaadje.
Oud 12-12-2006, 22:30
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
PGWR schreef op 12-12-2006 @ 19:34 :
Klopt. Dat heb ik ooit nooit ontkend en daar ging het mij niet om. Het gaat mij erom dat de wetenschap er niet geheel over uit is óf de mensheid invloed heeft op het klimaat.
Een paar sceptici =/= "de wetenschap"
Oud 12-12-2006, 22:43
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 12-12-2006 @ 20:03 :
Je verdraait nu mijn woorden. Werken wordt niet meer gestimuleerd. Het moet fiscaal niet meer afgestraft worden om meer, harder en beter te werken. Het huidig systeem zorgt ervoor mensen minder werken en meer kiezen voor vrije tijd, waardoor de productiviteit vermindert en men minder inkomsten heeft om te besteden.
Dat is een zeer dubieuze claim. Juist als je veel (te veel) werkt, daalt de productiviteit omdat je je nu eenmaal niet 10 uur per dag kunt focussen.
Citaat:
In de landen waar het is ingevoerd, heeft het juist geleid tot een enorme toename van de welvaart.
Wederom dubieuze claim, zeker als je nagaat dat de meest welvarende landen ter wereld relatief kleine inkomensverschillen hebben.
Citaat:
Tja, dan had men (zoals Den Uyl destijds) de aardgasbaten niet moeten gaan gebruiken om de sociale uitkeringen te financieren. Ondanks dat zijn de uitgaven aan het hoger onderwijs als percentage van het BNP, vergelijkbaar met de landen om ons heen.

Volgens de OESO zijn deze uitgaven in Nederland gelijk aan 1% van het BNP, net als in Duitsland, Frankrijk en Spanje. België (1,2%), Oostenrijk (1,1%) en Zwiterland (1,4%) hebben percentages die net hoger liggen. Alleen Denemarken (1,8%), Finland (1,7%) en Zweden (1,6%) scoren echt hoger, maar deze landen scoren historisch gezien slechter dan Nederland als het gaat om de economische groei, werkgelegenheid, belastingdruk en staatsschuld. Daarnaast staan lagere uitgaven niet automatisch gelijk aan een lagere kwaliteit.
In Finland zijn de hogere uitgaven aan onderwijs en de investeringen in de kenniseconomie een groot succes. Onderwijs is de motor van innovatie en een gezonde economie.
Oud 13-12-2006, 09:23
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 12-12-2006 @ 22:13 :
Dat is van geen betekenis als Bush en plein public keer op keer op keer blijft herhalen dat zijn regering geen maatregelen neemt, omdat de wetenschappers zogenaamd er nog niet uit zouden zijn óf er klimaatsverandering plaatsvindt en wíe of wát dat veroorzaakt.
Dat laatste is dus onjuist. Zelfs Bush is van mening dat de mensheid schuldig is aan de klimaatsverandering. Maar hij is het echter niet eens met de voorgestelde maatregelen om het probleem aan te pakken.

Citaat:
Leon de Winter is een zielige loser die in een abjecte tante Betje-stijl raaskalt in een kappersblaadje.
Als je zo over je tegenstanders praat, ben je wel erg diep gezonken.
Oud 13-12-2006, 09:41
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-12-2006 @ 22:43 :
Dat is een zeer dubieuze claim. Juist als je veel (te veel) werkt, daalt de productiviteit omdat je je nu eenmaal niet 10 uur per dag kunt focussen.
Dat verschilt per persoon. Maar daar gáát het niet om. Waarom moeten degenen die meer willen én kunnen werken, fiscaal gestraft worden? De fiscale afstraffing van arbeid geldt niet alleen voor degenen die al full-time werken; voor iedereen rond en boven modaal kent een marginaal belastingtarief van meer dan 60%.

Citaat:
Wederom dubieuze claim, zeker als je nagaat dat de meest welvarende landen ter wereld relatief kleine inkomensverschillen hebben.
Dit is pas een dubieuze claim. Welvaart is namelijk een discutabel begrip. In de Scandinavische landen (daar doel je vast en zeker op) wordt de enorme lastendruk als te veel ervaren. De ondernemingen die zich hebben kunnen ontwikkelen door de kennisinfrastructuur, dreigen nu met de vergaarde kennis weg te trekken. De Scandinavische regeringen zijn dan ook al sinds de jaren '80 bezig de lastendruk te beperken en de belastingstelsels stap voor stap minder progressief te maken.

Citaat:
In Finland zijn de hogere uitgaven aan onderwijs en de investeringen in de kenniseconomie een groot succes. Onderwijs is de motor van innovatie en een gezonde economie.
Investeringen en innovaties zijn inderdaad de motor achter een gezonde economie. Maar of deze investeringen gedaan moeten worden door de overheid i.p.v. bedrijfsleven, is maar de vraag. Het bedrijfsleven moet de innovaties wel kunnen en willen gebruiken. Noodzakelijk is dus dat er een nauwe samenwerking plaatsvindt tussen de onderzoeksinstituten en de bedrijven. Vanuit die optiek is het beter dat het bedrijfsleven het voortouw neemt in de zoektocht naar innovaties.

Dat Finland succes boekt met haar kennis, is inderdaad waar. Maar historisch gezien doet dit land het nog altijd slechter dan Nederland.
Oud 13-12-2006, 10:03
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-12-2006 @ 22:43 :
In Finland zijn de hogere uitgaven aan onderwijs en de investeringen in de kenniseconomie een groot succes. Onderwijs is de motor van innovatie en een gezonde economie.
Bullshit. Er bestaat niet zoiets als een 'kenniseconomie', en er is geen causaal verband tussen (staats)investeringen in onderwijs en de prestaties van een economie, zonder dat je ook honderd andere dingen meeneemt.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 13-12-2006, 11:20
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 13-12-2006 @ 10:03 :
Bullshit. Er bestaat niet zoiets als een 'kenniseconomie', en er is geen causaal verband tussen (staats)investeringen in onderwijs en de prestaties van een economie, zonder dat je ook honderd andere dingen meeneemt.
Wat probeer je te zeggen? Dat het effect op de korte termijn niet meetbaar is, dat we ook wel kunnen meeliften op andere landen of dat technologie geen invloed heeft op de welvaart?
Oud 13-12-2006, 11:36
Verwijderd
Hardnekkige Verdonk.
Oud 13-12-2006, 12:03
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-12-2006 @ 11:20 :
Wat probeer je te zeggen?
Ik gok dat het punt was dat investeringen in kennis niet automatisch meer economische activiteit betekenen. Dat moet ik onderschrijven. Bovendien, net alsof het niet zou kunnen dat ze in India voor een tiende van het salaris exact hetzelfde onderzoek doen. Het ligt gewoon te gecompliceerd om zomaar te stellen dat kennis economische opleving betekend.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 13-12-2006, 12:22
Verwijderd
De meeste kosten van onderzoek zijn kapitaal, hoor. Tenminste, bèta-onderzoek dan. Dat is dus goedkoper hier dan in India.
Oud 13-12-2006, 12:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-12-2006 @ 12:22 :
De meeste kosten van onderzoek zijn kapitaal, hoor. Tenminste, bèta-onderzoek dan. Dat is dus goedkoper hier dan in India.
Als ik een deeltjesversneller wil bouwen dan kan ik dat ook makkelijker door tienduizend Indiërs in elkaar laten zetten dan door de honderd bouwvakkers die ik hier voor dat zelfde geld kan inhuren.

Het is al lang niet meer zo dat kennis en kapitaal eisen zijn die productie beperken tot het westen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 13-12-2006, 12:28
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 13-12-2006 @ 12:24 :
Als ik een deeltjesversneller wil bouwen dan kan ik dat ook makkelijker door tienduizend Indiërs in elkaar laten zetten dan door de honderd bouwvakkers die ik hier voor dat zelfde geld kan inhuren.

Het is al lang niet meer zo dat kennis en kapitaal eisen zijn die productie beperken tot het westen.
Hahahaha, je weet echt niet waar je over praat. Als je zoiets als de LHC wil neerzetten ga je niet even naar de lokale deeltjesversnellerboer.
Oud 13-12-2006, 12:51
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-12-2006 @ 12:28 :
Hahahaha, je weet echt niet waar je over praat. Als je zoiets als de LHC wil neerzetten ga je niet even naar de lokale deeltjesversnellerboer.
Ik praat over het foutieve beeld dat heerst dat de derde wereld en opkomende landen als China en India slechts in staat zijn simpele producten in elkaar te zetten.

Ook daar kunnen ze onderhand meer dan kleding in elkaar naaien en plastic poppetjes maken, dus we moeten ons niet per definitie economisch veilig wanen met 'onderzoek' en 'kennis'.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 13-12-2006, 12:58
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 13-12-2006 @ 12:51 :
Ik praat over het foutieve beeld dat heerst dat de derde wereld en opkomende landen als China en India slechts in staat zijn simpele producten in elkaar te zetten.

Ook daar kunnen ze onderhand meer dan kleding in elkaar naaien en plastic poppetjes maken, dus we moeten ons niet per definitie economisch veilig wanen met 'onderzoek' en 'kennis'.
Ja, daar zijn ze intussen ook meer aan het investeren in onderwijs. Prima toch? Als ze daar iets uitvinden, hebben wij daar ook voordeel van.
Oud 13-12-2006, 14:15
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-12-2006 @ 12:58 :
Ja, daar zijn ze intussen ook meer aan het investeren in onderwijs. Prima toch? Als ze daar iets uitvinden, hebben wij daar ook voordeel van.
Wij hebben er voordeel als het gaat om de koopkracht. Maar jouw uitspraak "Onderwijs is de motor van innovatie en een gezonde economie.", impliceerde eveneens werkgelegenheid.
Oud 13-12-2006, 14:20
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 13-12-2006 @ 14:15 :
Wij hebben er voordeel als het gaat om de koopkracht. Maar jouw uitspraak "Onderwijs is de motor van innovatie en een gezonde economie.", impliceerde eveneens werkgelegenheid.
Er is altijd 100% werkgelegenheid. Werkloosheid is het gevolg van luiheid, intransparantie en slechte organisatie.
Oud 13-12-2006, 14:58
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-12-2006 @ 14:20 :
Er is altijd 100% werkgelegenheid. Werkloosheid is het gevolg van luiheid, intransparantie en slechte organisatie.
Uitleg?
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Oud 13-12-2006, 15:21
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-12-2006 @ 11:20 :
Wat probeer je te zeggen? Dat het effect op de korte termijn niet meetbaar is, dat we ook wel kunnen meeliften op andere landen of dat technologie geen invloed heeft op de welvaart?
Precies wat ik zeg. Investeringen in onderwijs kunnen statistisch niet worden verbonden met economische groei. En daarnaast is de term 'kenniseconomie' zinledig.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 13-12-2006, 16:11
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 13-12-2006 @ 15:21 :
Precies wat ik zeg. Investeringen in onderwijs kunnen statistisch niet worden verbonden met economische groei. En daarnaast is de term 'kenniseconomie' zinledig.
Dat klopt, maar je mag in het algemeen wel aannemen dat een economie baad heeft bij een hoge opleidingsniveau. Maar het zal idd niet altijd meetbaar of meteen merkbaar zijn.
Oud 13-12-2006, 16:30
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 13-12-2006 @ 15:21 :
Precies wat ik zeg. Investeringen in onderwijs kunnen statistisch niet worden verbonden met economische groei. En daarnaast is de term 'kenniseconomie' zinledig.
Wat kan dan wel statistisch verbonden worden met economische groei? Het is altijd een combinatie van factoren. Ik geloof wel dat onderwijs een van deze factoren is. Of het in ieder geval ondersteund.
Oud 13-12-2006, 17:27
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 13-12-2006 @ 15:21 :
Precies wat ik zeg. Investeringen in onderwijs kunnen statistisch niet worden verbonden met economische groei. En daarnaast is de term 'kenniseconomie' zinledig.
Dat zegt m.i. meer over de moeilijkheid die men ondervindt bij het meten van de effecten van bepaalde maatregelen, dan over het werkelijke effect van die maatregelen.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap de kabinetsformatie
jacobdb
52 12-09-2010 20:39
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Kabinetsfomatie II [CDA, PvdA en CU?]
Politiker
129 25-01-2007 18:59
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Vrije huren voorlopig van de baan
Melpomene
107 16-12-2006 02:13
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Formatie
NN
357 03-05-2003 04:05
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nou weer dat CDA/PVDA gedoe
Yab-Yum
23 13-04-2003 21:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap formatie mislukt
hippie jesse
2 11-04-2003 00:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:04.