Oud 28-03-2012, 21:15
Vesta
Avatar van Vesta
Vesta is offline
Hallo,
Ik zit met een klein probleempje met mijn verslag voor scheikunde die over het elektrolyse van water gaat.
Een experiment waarbij water in twee gassen wordt ontleden en de aanwezigheid van beide gassen moet worden aangetoond met een verbranding.
Nou zit ik met deze vraag:

Is met deze proef bewezen dat een verbranding omkeerbaar is? Waarom wel of niet?

Zelf zou ik denken dat verbranding reacties onomkeerbaar zijn, maar kan het ook zijn dat je de gassen kan laten condenseren en ze zo weer in water omkeren?

Alvast bedankt!
__________________
Contrasting the snow, for the argony.
I'd rather know.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2012, 22:55
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Welke twee gassen krijg je als je water ontleedt?

Bij een verbranding ontstaat vrijwel altijd water, dus als je waterstof verbrandt (oftewel laat reageren met zuurstof), dan krijg je water.

Een onomkeerbare verbranding is bijvoorbeeld de verbranding van methaan aangezien daar ook koolstofdioxide wordt gevormd. Maar goed, water is ook een oxidator of reductor en daarom ook te electrolyseren.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 22:38
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
je begint met water er ontstaat door electrolyse H2 en O2 die reageren en vormen als verbrandingsproduct o.a. water.....

dus wat is het antwoord.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 31-03-2012, 22:32
4beta
Avatar van 4beta
4beta is offline
Elektrolyse: energie + 2 H2O --> 2 H2 + O2
Verbranding: 2 H2 + O2 --> 2 H2O + energie

Als je de energie meeneemt in het geheel, dan zou je kunnen zeggen dat de verbrandingsreactie van waterstofgas omkeerbaar is.

Ik neem aan dat dit een proef is voor de derde klas? Want in dat geval ga ik er niet dieper op in dan dit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04.