Oud 30-03-2010, 14:02
Kareltjess
Kareltjess is offline
Heb ik hier de juiste formule gebruikt?????

Een groothandel gebruikt de volgende betalingsconditie

Bij betaling binnen 8 dagen mag u 0,50% van het factuurbedrag exclusief OB in mindering brengen.
Indien u niet binnen 8 dagen betaald ontvangen wij het totale bedrag uiterlijk binnen 30 dagen.

Opgave:
Bereken de kosten van het het leverancierskrediet op jaarbasis op 3 decimalen nauwkeurig (jaar = 360 dagen)

Mijn berekening:
360 dagen / (30 dagen - 8 dagen) 22 dagen
360 / 22 X 0,50 = 8,182%

Alvast dank dat je me wil helpen

Groetjesss Kareltje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2010, 19:05
brands
Avatar van brands
brands is offline
Jouw formule is wel goed. Maar hieronder vind je nog wat theorie waarmee ik het wat duidelijker probeer te maken.

Citaat:
De betalingsvoorwaarden van een leverancier luiden als volgt
- Bij betaling binnen 8 dagen mag u 0,50% van het factuurbedrag exclusief OB in mindering brengen.
- Indien u niet binnen 8 dagen betaald ontvangen wij het totale bedrag uiterlijk binnen 30 dagen.

De krediet termijn bedraagt 30 dagen, de kortingstermijn is 8 dagen en het kortingspercentage is 0,50%

Voor de afnemer die goederen heeft gekocht voor een totaal factuurbedrag van €100,- bestaan er nu 2 relevante mogelijkheden:
1) De afnemer betaald binnen 8 dagen een bedrag ter grootte van (100 - 0,50)% van het factuurbedrag, is € 99,50.
2) De afnemer betaald na 30 dagen een bedrag ter grootte van 100% van het factuurbedrag, dus €100,-

Betaling voor het einde van de kortingstermijn of de krediettermijn is niet zinvol. Dit verhoogt alleen maar de kosten.

Indien de afnemer niet binnen 8 dagen betaalt, derft hij een korting van 0,50% van het factuurbedrag. We kunnen deze gederfde korting beschouwen aks de kosten van het leverancierskrediet. De afnemer kan 22 dagen langer beschikken over het niet betaalde bedrag van € 99,50.

Het bedrag van €100,-, dat na 30 dagen moet worden betaald, bestaat uit een aflossing van het genoten leverancierskrediet van €99,50 en de kosten van het leverancierskrediet van €0,50

De prijs voor het gebruiken van het leverancierskrediet is in procenten:
(0,50 / 99,50) x 100% = 0,50%

De afnemer krijgt 22 dagen krediet, zodat de kostenvoet op jaarbasis is:
(360 / 22) x 0,50% = 8,1818

Het zou onverstandig zijn voor het verstrijken van de krediettermijn te betalen, omdat de kostenvoet hoger is. Indien de onderneming bijvoorbeeld op de negende dag na de factuurdatum zou betalen, dan zou de kostenvoet zijn op jaarbasis
(365 / 1 ) x 0,50% = 182,5%

Het is dus verstandig de volledige krediettermijn te gebruiken, indien men eenmaal besloten heeft van het aangeboden leverancierskrediet gebruik te maken.
Deze theorie staat in een bedrijfseconomie boek van het HBO. Dit €100,- in dit voorbeeld is dus maar een voorbeeld getal!

Ik hoop je hiermee te hebben geholpen!

Gr. Brands
__________________
Gr. Brands

Laatst gewijzigd op 30-03-2010 om 19:06. Reden: Aanpassing
Met citaat reageren
Oud 30-03-2010, 20:34
Kareltjess
Kareltjess is offline
Super
Bedankt
Wat aardig dat u zo snel reageert
Ik heb erg veel aan uw uitleg, dat geeft wat meer inzicht
Ben met een administratieve opleiding bezig meer heb geen administratieve vooropleiding gehad
Vriendelijk groet,
Kareltje
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 09:33
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Super
Bedankt
Wat aardig dat u zo snel reageert
Ik heb erg veel aan uw uitleg, dat geeft wat meer inzicht
Ben met een administratieve opleiding bezig meer heb geen administratieve vooropleiding gehad
Vriendelijk groet,
Kareltje
Mooi dat het goed geholpen heeft . Zeg maar je hoor Anders voel ik me al zo oud!
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 20:30
Kareltjess
Kareltjess is offline
Dank JE wel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [??] leverancierskrediet
Deee
2 04-03-2012 19:32
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hulp nodig
FerrariR
2 06-01-2007 18:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:11.