Oud 17-02-2002, 21:49
Even een verhaaltje... maar wil graag weten hoe het zit. Op dit moment loop ik stage bij een bedrijf voor een periode van 100 dagen. Voor dit semester hebben wij zogenaamd projectonderwijs gehad, waarbij we in een semester een project moeten afronden.

Nu begint het. Allereerst kreeg ik een vreemde brief in mijn handen, dankzij het bedrijf waar ik stage loop. Hierin stond iets in de trend van "Hoera de IT opleiding is dood, lang leve de ICT academie!". Beetje vreemd om zo je brief te beginnen.. en zo komen er nog meer van die termen in voor. Niet echt grappig als je die dode IT opleiding volgt! Maar goed, nu is komende woensdag een open dag... en nu krijgen wij 3 dagen van te voren de melding dat we maar moeten komen op die dag om een presentatie over ons project in het vorige semester te geven!?! De brief beweert dat ze getracht hebben ons te e-mailen hierover, wat ik betwijfel omdat onze e-mail adressen helemaal niet bekend zijn op school. Ook het feit dat wij maar moeten komen a.s. woensdag om die en die tijd (sommigen moeten om half 9 s'avonds maar komen!), terwijl we bij een bedrijf stage moeten lopen, staat me niet geheel aan. Vorig jaar werd er nog gevraagd of je mee wilde doen aan de open dag en achteraf kreeg je zelfs nog een kleine vergoeding! Daar hebben ze nu blijkbaar geen geld voor en geen zin in, dus nu proberen ze ons op deze manier te verplichten HUN agenda voor de open dag vol te praten. Daarnaast heb ik nog geen rapport ontvangen van me vorige semester waaruit ik concludeer dat ze ons op deze manier willen verplichten om naar de open dag te komen! Zo spelen er nog een aantal dingen... maar daar zal ik verder niet op in gaan. Wat ik graag wil weten is, of dit normaal is (kortom wordt ik gek?), en kan school mij op deze manier dwingen te helpen op hun open dag, terwijl ik er een werkdag voor op moet offeren (ja deze moet ik achteraf wel weer inhalen!) bij mijn stage, terwijl ik het helemaal niet eens ben met het beleid van de school?

Hoop dat jullie hier antwoord op hebben! Alvast bedankt voor het lezen tot deze regel in ieder geval

Groetjes

WhatTheHack
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2002, 08:26
heumen
heumen is offline
Het klinkt een beetje belachelijk. Volgens mij kunnen ze je niet dwingen. Je zou eens in de examenregeling (studiegids) of het studenten statuut moeten kijken. Als daar niet in staat dat je een presentatie moet geven (al dan niet voor een open dag) kunnen ze je niets maken.

Succes
__________________
heumpje
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 08:30
Requiem II
Requiem II is offline
Volgens mij kan een school je daarvoor niet verplichten!
Ze kunnen alleen dwangmaatregelen opstellen (zoals met dat rapport) bij onrechtmatig verzuim enzo.
Die stage valt gewoon onder je opleiding, en de school verplicht jou nu om te verzuimen voor een doel dat volledig los staat van je opleiding en alleen ten behoeve van het geld + leerlingen dat je school binnen haalt.

Ik ben het met je eens dat het een zeer raar gedrag is. De hele aanspreekmethode, onzin over emailadressen etc.

Als ik jou was zou ik naar het schoolbestuur stappen. Zij staan boven de schoolleiding (die dit waarschijnlijk heeft bedacht).

Ik zou dus iig niet gaan naar die open dag.
Je werkt alleen maar mee aan die manipulatie van de leerlingen. En ik kan me ook niet voorstellen dat ze voor het "weigeren tot het plegen van verzuim binnen het opleidingsprogramma" gerechtigd zijn om al jouw cijfers te schrappen.
Al ze door gaan met die rare onzin zoals dat rapport zou ik gewoon naar de onderwijs inspectie stappen want dit kan natuurlijk echt niet.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 17:18
ErrorMelding
ErrorMelding is offline
Verhaal krijgt vervolg! Ik loop nu dus stage en doe dit samen met een mede klasgenoot. Wij hebben vanochtend besloten een nette brief aan de leraar te schrijven om aan te tonen dat we het niet eens zijn met de huidige stand van zaken.

Deze brief hebben wij tesamen langs gebracht bij de desbetreffende leraar... presentatie is woensdag dus we dachten, verzenden duurt te lang. Toen we het afgaven zei hij al "Ik hoop dat het geen slecht nieuws is, dat kan ik er nu niet bijhebben." Hij wilde het direct lezen, dus maakt de brief open, leest een regel en zegt dat we maar even mee moeten komen, zodat we kunnen praten. We lopen naar de lerarenkamer, gaat naar binnen, dus we nemen aan dat we daar gaan zitten, nee moesten maar naar een lege kamer. Ok, geen probleem. Onderweg neemt hij nog een lerares mee die er ook mee te maken heeft... moge dit nu toevallig zijn vrouw zijn! Nou eenmaal binnen begint het al, leest een stukje van de brief voor en verheft zijn stem al, dat hij het er niet mee eens is enzo. Leest steeds verder en zien hem gewoon kwader worden... en dan begint het circus, begint te schreeuwen en te vertellen dat wij de oorzaak zijn en alles fout hebben, gaat met vuisten op de tafel slaan. Schelden deed hij nog net niet, maar het kwam er dicht tegen aan. En het is gewoon een nette brief, maar schijnbaar voelt hij zich op zijn teentjes getrapt. Terwijl wij onderaan de brief hebben gezet dat de lezer het niet persoonlijk moet opvatten, maar dat wij deze indruk hebben van de school uit. Maar voordat hij zover kan komen, zonder 1 moment te stoppen met schreeuwen en vuisten op de tafel slaan, vouwde / frommelde hij het papier op en gaf het weer terug met de mededeling dat hij zijn **** hier alleen maar mee wilde afvegen. We waren niet eens meer welkom op de open dag (hoe zit het dan met het cijfer wat ze ervoor moeten geven, naar schijnt?) en we moesten maar een andere stagebegeleider zoeken. En zo stuurde hij ons zijn kamer uit met nog een paar opmerkingen achter ons aan dat we wel "lef" hebben enz enz.

Normaal kan ik met deze en de meeste andere leraren hardstikke goed opschieten. Ik spijbel zo goed als nooit, haal goede cijfers (stuud.. okok). Hetzelfde geldt voor de ander, wij zagen deze reactie echt helemaal niet aankomen. De brief is gelezen door ons begeleider op ons stagebedrijf en die vond het (vooraf gelezen) een "recht door zee" brief, maar zag er verder goed uit en was netjes geschreven.

Het feit dat hij de lerarenkamer niet in wilde om dit te bespreken kan ik nu wel begrijpen (uit zijn oogpunt). Er zijn nog andere leraren die hiermee te maken hebben, maar zijn vrouw zal natuurlijk nooit vertellen hoe het er daarbinnen aan toe is gegaan.

Kortom we zitten met een probleem. Open dag zijn we niet welkom (alhoewel we gaan trachtten gewoon een presentatie te maken en te komen, aan ons zal het niet liggen), dus geen cijfer?!? En ik moet maar een andere stagebegeleider zoeken. Maar een ding weet ik wel, dezelfde middag weten alle leraren op onze school het verhaal van de leraar uit, en probeer dan maar eens een stagebegeleider te vinden?

Directie stappen zou kunnen, maar volgens mij wordt iedereen op de school een handje boven het hoofd gehouden. En ja schoolinspectie... hoe lang duurt dat en zijn die hier wel voor? Wat gebeurt er in de tussentijd met ons en wat gebeurt er als de leraar in het gelijk wordt gesteld, want hard bewijs hebben wij natuurlijk niet.

Kortom problemen problemen problemen, ik hoop dat jullie ons hier nog even bij kunnen helpen met hoe jullie er over denken. Snap dat dit verhaal alleen van onze kant komt, maar ik hoop dat jullie ons vertrouwen in het feit dat wij dit zo objectief mogelijk hebben geschreven.

Alvast bedankt!

WhatTheHack
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 17:19
ErrorMelding
ErrorMelding is offline
Even vergeten te melden: ErrorMelding = WhatTheHack... om een of andere reden kan ik onder die naam niet meer posten... vind me gebruikersnaam opeens niet dus... bij deze.

Groetjes

WhatTheHack
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 17:35
Verwijderd
Citaat:
ErrorMelding schreef:
Even vergeten te melden: ErrorMelding = WhatTheHack... om een of andere reden kan ik onder die naam niet meer posten... vind me gebruikersnaam opeens niet dus... bij deze.

Groetjes

WhatTheHack
[off-topic]Dan moet je je even (opnieuw) aanmelden en dan ben je weer WhatTheHack [/off-topic]
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 18:08
Requiem II
Requiem II is offline
Ik vind dit hele verhaal ronduit belachelijk.

Misschien een brief naar de directie schrijven en daarin alle gebeurtenissen beschrijven en uitleggen dat dit soort dingen dus écht niet kunnen.
Stuur een kopie van de brief naar de docent mee.

Stuur bovendien een kopie van de brief aan de directie naar schoolbestuur (en vermeld ook dat dit gebeurd is op de originele brief).

Brief gewoon bij directie afgeven.

Je kan natuurlijk ook weer allemaal gesprekken met mensen aangaan, maar het is duidelijk dat dit in deze situatie niet erg goed werkt.
Het is duidelijk dat wat de school hier uitspookt niet kan, en als jullie gewoon netjes en objectief dit in een brief uiteenzetten en tevens een CC naar het bestuur(desnoods schoolinspectie) sturen, dan moeten jullie toch wel gewoon redelijk behandelt worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren School plant eendaagse activiteiten buiten schooluren
TH1JS
8 27-03-2011 19:52
Studeren University College #7
harpje
500 10-04-2010 10:18
Psychologie Het Grote Lucht-je-Hart-Topic #86
Verwijderd
492 21-02-2007 20:49
Studeren University College #3
kiss_the_sky
493 15-01-2007 15:57
Studeren University College
ds
75 26-04-2005 11:43
Algemene schoolzaken [profielkeuze] invulling van het vrije deel
Verwijderd
51 18-04-2004 16:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:44.