Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2002, 22:15
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Uit de volkskrant:
Citaat:
ROME - 'God vertoont zich niet meer, omdat Hij vervuld is van weerzin over het handelen van de mensheid.' Met dat sombere bericht heeft paus Johannes Paulus II zich tijdens zijn wekelijks openbare audiëntie tot de rooms-katholieke gelovigen gericht. Dat hij het nieuws brengt in de tweede week van advent, de periode waarin de christenheid de naderende komst van Christus herdenkt, geeft er een extra zware lading aan.


De paus sprak tijdens de plechtigheid een meditatie uit over een tekst uit het oud-testamentische bijbelboek Jeremia, zonder concurrentie de zwartgalligste der grote profeten. In die tekst dreigt de Almachtige de ongerechtigheid in de wereld af te straffen met het zwaard, honger en pestilentiën.

Dat zwaard van toen, zei de paus, is de oorlogsdreiging van nu. Over de honger kon, in een wereld waarin zo velen te weinig eten hebben, geen twijfel bestaan. De aard van de pestilentiën liet de paus ongediagnosticeerd.

'Het lijkt erop dat God zich heeft teruggetrokken in de hemel', sprak de 82-jarige kerkvorst. Dat komt, in zijn visie, vermoedelijk doordat de mensheid God en zijn geboden de rug heeft toegekeerd en 'de rots van behoud' negeert.


De keuze voor een tekst uit Jeremia is veelzeggend: gewoonlijk wordt rond deze tijd van het jaar de toon gezet door de profetieën uit het boek van diens collega Jesaja die, in de christelijke visie, de komst heeft voorspeld van de Messias, dat is Jezus Christus, de zoon van God die de mensheid van haar zonden zou verlossen.

Ook wat de paus betreft is kennelijk alle hoop verloren. Dat stelt het nakende kerstfeest in een merkwaardig schril licht.
[bron]

Wat vinden jullie hiervan? Is de mensheid daadwerkelijk zo 'van god los' ?

Wat mij het meeste opviel..hoe kan God zich terugtrekken in de hemel als hij omnipresent is?
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2002, 22:44
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Het zal me niks verbazen als god zelf hier hard om moet lachen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 22:54
Pedro Hermano
Avatar van Pedro Hermano
Pedro Hermano is offline
Hoe kan een niet bestaand, door de mensheid zelf bedacht iets nou vertoornd zijn over diezelfde mensheid?
De paus probeert gewoon het katholieke deel van de wereld een complex aan te praten.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 22:57
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
haha
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 23:20
Verwijderd
Wat ik me nog veel meer afvraag: waarom zou God de mensheid de rug toekeren, als hij zo vol oneindige, grenzeloze liefde is en alle mensen uiteindelijk vergeeft? Deze uitspraak rijmt niet echt met de Christelijke geschriften.

Niet zo verwonderlijk ook, aangezien het hele Christendom aan elkaar hangt van domme inconsistenties.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 23:42
Magical Vegetto
Avatar van Magical Vegetto
Magical Vegetto is offline
god bestaat niet wantt het is nooit bewezen dat die domme aap heeft bestaan.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 00:20
Verwijderd
[politieknietgeheelcorrect]
Damn dan is die God best snel op z'n tenen getrapt zeg.. Jezus christus wat kleinzerig...

*wijst en roept " looohooser" *


[/politieknietgeheelcorrect]

Wat een wanhopige poging om zieltjes te winnen zeg...En op een vrij smerige manier nog ook.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 00:20
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Dat je al over god praat, betekent dat god bestaat.

Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 00:27
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Betekent dit ook dat er een vacature vrijkomt?
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.

Laatst gewijzigd op 17-12-2002 om 00:32.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 07:50
Anonymous John
Avatar van Anonymous John
Anonymous John is offline
God is de Paus gewoon zat.
__________________
So a baby seal walked into a club...
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 08:39
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Dat je al over god praat, betekent dat god bestaat.

Dus als je over Gandalf praat, bestaat deze ook echt?
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 08:49
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Dus als je over Gandalf praat, bestaat deze ook echt?
Ja
Althans volgens sommige filosofen

Het feit dat je over iets praat, betekent dat het bestaat; anders zou je er niet over kunnen praten.
In deze redenatie bestaat niets dus ook. Niets = iets (en niets)


snappie?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 08:50
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Anonymous John schreef:
God is de Paus gewoon zat.
HAHAHA
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 09:34
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
cHa0s schreef:
Betekent dit ook dat er een vacature vrijkomt?
*gaat solliciteren*
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 13:44
Verwijderd
wie is God?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 15:04
xcorienx
Avatar van xcorienx
xcorienx is offline
en niet alleen God
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 15:05
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
geef hem (haar? het?) eens ongelijk....

God, please be black and feminine
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 15:26
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
cHa0s schreef:
Betekent dit ook dat er een vacature vrijkomt?
Hoe zit het met de secundaire arbeidsvoorwaarden?

Citaat:
Een muppet, ik bedoel de Paus schreef:
God vertoont zich niet meer, omdat Hij vervuld is van weerzin over het handelen van de mensheid.
Ik kan niet voor anderen spreken, maar moreel gezien sta ik toch wel op een wat hoger niveau dan de gemiddelde Katholiek.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-12-2002, 15:44
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:

Ik kan niet voor anderen spreken, maar moreel gezien sta ik toch wel op een wat hoger niveau dan de gemiddelde Katholiek.
Wat wil "moreel op een hoger niveau staan dan" zeggen en wat is haar relatie tot "de gemiddelde Katholiek"?
En wat is "de gemiddelde Katholiek"?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 16:06
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
EN TERECHT


ik geef god gelijk


paus is een wijs man zo te zien
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 16:24
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Amen !
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 17:32
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Hoe zit het met de secundaire arbeidsvoorwaarden?
Tja, je hebt wel een betrekkelijk lange werkweek... maar daar staat dan weer flexibiliteit en verantwoordelijkheid tegenover
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 17:35
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Tja, je hebt wel een betrekkelijk lange werkweek... maar daar staat dan weer flexibiliteit en verantwoordelijkheid tegenover
en je kunt alles wat je maar wilt
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 18:46
rene-gn
rene-gn is offline
Ik geef Henk Westbroek helemaal gelijk: "de holocaust kon hij nog door de vingers zien, Hiroshima werd al lastiger, maar het eindrapport van de commisie Bouwfraude heeft de deur dichtgedaan"

Nee, maar, als je ziet wat de mensheid er de laatste tijd van bakt, dan kan ik het me voorstellen.
__________________
~dat beer weer beter wordt, de poes morgen wel weer opstaat~
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 18:47
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef:
en je kunt alles wat je maar wilt
Bah. da's helemaal niet cool. Dat wordt dan hartstikke saai, volgens mij. Het is juist leuk om te moeten strijden voor iets wat je graag wilt. Als je het toch kunt krijgen - no matter what - is er geen bal aan.

Zo vond ik de spelletjes voor onze MSX computer fantastisch. Het duurde zo'n 15 minuten tot 20 minuten eer een spelletje geladen was (zoiets als Pacman) en je had er dan veel plezier in.
Nu kun je ze voor je PC downloaden binnen no time and spelen binnen no time met een - kom er even niet op hoe dat heet - en is er geen bal aan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2002, 18:48
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Nee, maar, als je ziet wat de mensheid er de laatste tijd van bakt, dan kan ik het me voorstellen.
De laatste tijd??
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 18:56
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Nu kun je ze voor je PC downloaden binnen no time and spelen binnen no time met een - kom er even niet op hoe dat heet - en is er geen bal aan.
Emulator bedoel je?
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 20:23
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ja zeg... Ik denk dat de mensheid die god ook best wel zat is.. En z'n zoon (wat volgens sommige boekjes hemzelfs zou zijn) heeft er ook een potje van gemaakt..

Ik bedoel, als ik nu buiten ergens op een sinaasappelkistje ga staan en ga verkondigen dat ik de zoon van god ben dan sluiten ze mij ook op in een gesticht.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 22:46
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Emulator bedoel je?
Yup!
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 23:09
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef:
Wat vinden jullie hiervan? Is de mensheid daadwerkelijk zo 'van god los' ?

Wat mij het meeste opviel..hoe kan God zich terugtrekken in de hemel als hij omnipresent is?
Ik hoop dat de mensheid van 'god los is' dan kunnen we ons bevrijden van de slavenmoraal.

God kan zich niet terugtrekken in de hemel als hij omnipresent is.
Denkfoutje van de paus z'n tekstschrijver. Hij is ook maar mens.

Vraag: Hoe kan de paus weten dat God zich heeft teruggetrokken uit deze wereld? Heeft hij soms een hotline?
*tring tring*
"Ja hallo met de paus."
"Ja God hier. Zeg, het is zo'n zooitje daarbeneden, ik ga in de hemel zitten en doe de poorten dicht hoor."
"Is goed. de weesgegroetjes aan maria he?"

*ik ben het eens met glow. Dit is zieltjes winnen*
Met citaat reageren
Oud 17-12-2002, 23:16
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Wat wil "moreel op een hoger niveau staan dan" zeggen en wat is haar relatie tot "de gemiddelde Katholiek"?
En wat is "de gemiddelde Katholiek"?
Niet te filosofisch worden he?

ontopic: Het is geheel wederzijds, God.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 15:18
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
tja, maar met die emulators springen die geestjes en je happertje zo ovber het scherm heen en ik kan ze niet bijhouden

of ik weet gewoon niet hoe die dingen werken
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 16:21
Folklore
Avatar van Folklore
Folklore is offline
Citaat:
rene-gn schreef:

Nee, maar, als je ziet wat de mensheid er de laatste tijd van bakt, dan kan ik het me voorstellen.

De mens vermoord, plundert, vernietigt al meer dan duizend jaar.
__________________
Every men dies, but not every men really lives
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 16:29
DaDude
Avatar van DaDude
DaDude is offline
Hoe weet die paus dat nou, heeft god dat hem gezegd of is de PAUS zelf de mens zat ??
__________________
Non Human prescense detected.......
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 19:25
NN
NN is offline
Als er een God zou zijn, kan ik me het goed voorstellen. Ik ben zelf ook een groot deel van de mensheid zat.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 20:48
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
De houding van de ploeg "onderstreept misschien hoe hard waarden en normen nodig zijn", aldus de rk-zegsman. De gewraakte uitspraak van de paus was volgens hem een citaat uit het bijbelboek Jeremia en geen opinie van de kerkleider. Een producer van het programma zei later tegen de kardinaal dat de gestelde vragen "oprecht" waren.
http://www.nu.nl/news.jsp?n=89732&c=10
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-12-2002, 03:11
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Tja, je hebt wel een betrekkelijk lange werkweek... maar daar staat dan weer flexibiliteit en verantwoordelijkheid tegenover
Lang? Wat heet, de uitdrukking full-time krijgt een heel nieuwe dimensie!

Citaat:
rene-gn schreef:
Ik geef Henk Westbroek helemaal gelijk: "de holocaust kon hij nog door de vingers zien, Hiroshima werd al lastiger, maar het eindrapport van de commisie Bouwfraude heeft de deur dichtgedaan"

Een grappige opmerking van Westbroek. De Apocalyps kan nu niet veel langer meer op zich laten wachten.

Citaat:
Gatara schreef:

Zo vond ik de spelletjes voor onze MSX computer fantastisch. Het duurde zo'n 15 minuten tot 20 minuten eer een spelletje geladen was (zoiets als Pacman) en je had er dan veel plezier in.
Comedy "you should've bought a Commodore 64" option.

Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
http://www.nu.nl/news.jsp?n=89732&c=10
Hier een oprechte vraag aan Roel Kyvelos: ben je nu zo'n puberale, humorloze malloot, of doe je slechts alsof?
En het citaat van de Paus was niet z'n eigen mening....in dat geval ga ik wat citaten uit Mein Kampf staan verkondigen voor het Vaticaan. Het is toch niet mijn opinie.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 03:15
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Wat wil "moreel op een hoger niveau staan dan" zeggen en wat is haar relatie tot "de gemiddelde Katholiek"?
En wat is "de gemiddelde Katholiek"?
Aangenomen dat "de gemiddelde Katholiek" tegen abortus, tegen anti-conceptie, tegen euthanasie en wat dies meer zij is (zo niet, waarom noem je jezelf dan nog Katholiek?), vind ik mezelf op en hoger moreel niveau staan dan zij.
Dat is puur mijn subjectieve visie, een discussie hierover wil ik nog wel eens voeren op F&L, maar niet hier en nu.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 10:05
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Aangenomen dat "de gemiddelde Katholiek" tegen abortus, tegen anti-conceptie, tegen euthanasie en wat dies meer zij is (zo niet, waarom noem je jezelf dan nog Katholiek?), vind ik mezelf op en hoger moreel niveau staan dan zij.
Dat is puur mijn subjectieve visie, een discussie hierover wil ik nog wel eens voeren op F&L, maar niet hier en nu.
Goed, maar het enige wat ik hierover wil zeggen nu in A&N is, dat er een verschil is tussen Katholieken en ROOMS-Katholieken. Waar jij je tegen afzet is (zeker) rooms-katholicisme.
Overigens denk ik dat wel meer geloven tegen abortus en euthanisie zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 10:18
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Goed, maar het enige wat ik hierover wil zeggen nu in A&N is, dat er een verschil is tussen Katholieken en ROOMS-Katholieken. Waar jij je tegen afzet is (zeker) rooms-katholicisme.
Overigens denk ik dat wel meer geloven tegen abortus en euthanisie zijn.
*kuch*, dat bedoelde ik ja.
Maar ik sprak over ROOMS-Katholieken omdat het hier om een uitspraak van de Paus ging.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 10:42
heldin
heldin is offline
oow, ik dacht eigenlijk dat God alles kon wat ie wilde, als ie de mensheid zat is kan ie toch iets veranderen waardoor hij ons weer leuk vindt?

naja, ik geloof niet in God en ik denk dat de Paus zelf de mensheid zat is door al dat commentaar dat de Katholieke kerk krijgt.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 10:56
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
mijsje schreef:
oow, ik dacht eigenlijk dat God alles kon wat ie wilde, als ie de mensheid zat is kan ie toch iets veranderen waardoor hij ons weer leuk vindt?

naja, ik geloof niet in God en ik denk dat de Paus zelf de mensheid zat is door al dat commentaar dat de Katholieke kerk krijgt.
Dit soort commentaren vind ik altijd leuk omdat er zo mooi uit blijkt dat mensen ergens een mening over hebben zonder dat ze er een zak vanaf weten
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 11:16
heldin
heldin is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
Dit soort commentaren vind ik altijd leuk omdat er zo mooi uit blijkt dat mensen ergens een mening over hebben zonder dat ze er een zak vanaf weten
ben blij jou weer een leuk moment gegeven te hebben

en je hebt helemaal gelijk, ik weet er niks van, maar dat betekend niet dat ik niks mag zeggen. toch?
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 12:56
Verwijderd
Ik hoop d'r nog steeds op dat de mensen God zat gaan zijn. Allemaal.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 12:58
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Ik hoop d'r nog steeds op dat de mensen God zat gaan zijn. Allemaal.
En ik hoop dat atheisten ook leren respect op te brengen..

waarom nu meteen toch zo fundamentalisch overkomen?
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 13:00
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:
En ik hoop dat atheisten ook leren respect op te brengen..

waarom nu meteen toch zo fundamentalisch overkomen?
Respect verdien je, dat krijg je niet per definitie. Fundamentalistisch? Ach, ík blaas geen bussen toeristen op 'uit naam van 't geloof'. Beetje realistisch blijven, a.u.b.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 13:07
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Respect verdien je, dat krijg je niet per definitie.


Atheisten krijgen geen respect omdat ze totaal geen begrip opbrengen voor mensen die wel geloven in een god.
(ik ben ze vaak genoeg tegen gekomen)

Gelovigen krijgen geen respect omdat ze menen dat zij (net zoals de atheisten) de wijsheid in pacht hebben en al het andere verwerpen.
(die ben ik ook vaak genoeg tegen gekomen).

Dus inderdaad, ik ben het wel met je eens dat je respect verdient, maar in mijn ogen verdien JIJ het in ieder geval niet door een dergelijke bijna hatelijk opmerking te maken.

Citaat:

Fundamentalistisch? Ach, ík blaas geen bussen toeristen op 'uit naam van 't geloof'. Beetje realistisch blijven, a.u.b.
Ach,.. woorden zijn vaak even erg als daden.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 13:16
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:


Atheisten krijgen geen respect omdat ze totaal geen begrip opbrengen voor mensen die wel geloven in een god.
(ik ben ze vaak genoeg tegen gekomen)

Gelovigen krijgen geen respect omdat ze menen dat zij (net zoals de atheisten) de wijsheid in pacht hebben en al het andere verwerpen.
(die ben ik ook vaak genoeg tegen gekomen).

Dus inderdaad, ik ben het wel met je eens dat je respect verdient, maar in mijn ogen verdien JIJ het in ieder geval niet door een dergelijke bijna hatelijk opmerking te maken.



Ach,.. woorden zijn vaak even erg als daden. [/B]
Jij bent niet vies van een potje generaliseren hé? Ik heb respect voor gelovigen die respect hebben voor andere mensen, waaronder niet gelovigen of andersgelovigen. Gelovigen die de Bijbel níet zo misselijkmakend fascistisch interpreteren. Gelovigen die homo's in hun waarde laten, en gelovigen die zélf nadenken in plaats van aannemen hetgeen een andere gelovige blaat met gruwelijk moeilijke woorden en ellenlange verwijzingen naar de bijbel en daar zijn eigen interpretatie als zijnde de absolute waarheid aan vastknoopt. Gelovigen zijn veel te vaak makke schapen, en nee, dat is geen generalisering; ik heb een redelijke poos op www.oneway.nl vertoefd. En er zijn daar ook (weliswaar op één hand te tellen) nuchtere, verstandige Christenen.

Waar haal jij vandaan dat ik claim de wijsheid in pacht te hebben? Ik heb nog NOOIT beweerd dat God niet bestaat; dat kán ik domweg niet claimen. Niemand kan zeggen dat God NIET bestaat, maar niemand kan zeggen dat God WEL bestaat. Of je gelooft of niet is irrelevant in deze.

Dat ik walg van geloof an sich maakt dat een hatelijke opmerking? Hoeveel geloofsconflicten zijn dr in de wereld? En ja, 't zal bést dat de mens zélf het geloof verkloot, maar dan nóg is dát de aanleiding, de bron. Geloven kan een heel mooi iets zijn hoor, maar respect voor andere mensen is JUIST iets wat (streng)gelovigen NIET hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 13:18
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Respect verdien je, dat krijg je niet per definitie. Fundamentalistisch? Ach, ík blaas geen bussen toeristen op 'uit naam van 't geloof'. Beetje realistisch blijven, a.u.b.
Dat is op zichzelf niet een voorwaarde voor fundamentalisme. Dat is alleen iets wat fundamentalisten soms doen.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 13:19
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Ik begrijp je aanleiding wel om dit:

"Ik hoop d'r nog steeds op dat de mensen God zat gaan zijn. Allemaal. "

te zeggen, maar probeer het eens over te lezen alsof je gelovig bent?

Het komt mi in ieder geval even fundamentalistisch over als:

"ik hoop er nog steeds op dat de mensen atheisten zat gaan zijn. Allemaal."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Het kerstfeest zit er weer aan te komen
Eliyahu
15 10-12-2008 22:21
Levensbeschouwing & Filosofie islam `
=zwart wit=
193 25-02-2005 20:37
Levensbeschouwing & Filosofie Hitler en identiteit
Verwijderd
74 20-10-2004 17:36
Lichaam & Gezondheid Abortus; ja of nee?
Verwijderd
196 30-01-2004 18:42
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheďsme...
BiL@L
62 17-09-2003 04:17
Verhalen & Gedichten [Verhaal] De slechtheid van Zack en Tom
Verwijderd
6 07-10-2002 19:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.