Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2012, 22:04
nachtmens
nachtmens is offline
Weet iemand hoe het zit met studiefinanciering als je van hbo naar uni bent overgestapt.

Voor een hbo opleiding krijg je 4 jaar stufi (gelijk aan het aantal bachelor jaren).
Geldt dit ook voor uni: dus 3 jaar stufi?

Zo ja, hoe zit het dan als je na 1 jaar hbo naar universiteit gaat?
__________________
Lach eens!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2012, 22:43
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
http://duo.nl/particulieren/studiefi...tatiebeurs.asp

Hier staat het uitgelegd. Volgens mij komt het er op neer dat je recht hebt op 4 jaar studiefinanciering en dat je voor de jaren daarna kunt lenen. Het is niet zo dat je na 4 jaar HBO nog recht hebt op studiefinanciering gedurende 3 jaar studiefinanciering voor de universiteit. Je krijgt studiefinanciering voor HBO of voor de universiteit. Één van de twee dus. Hoe het zit na één jaar HBO dat weet ik niet zeker. Misschien iemand anders?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2012, 22:50
Kesa
Kesa is offline
Volgens mij krijg je in z'n totaliteit 4 jaar studiefinanciering voor HBO en WO tezamen. Als je 1 jaar al studiefinanciering hebt gehad op het HBO, krijg je er nu dus nog drie voor het WO.

Voor de langstudeerboete maakt het verder niets uit. Als jij aan jouw vijfde jaar gaat beginnen dat je aan ,een' instelling studeert, krijg je die erbovenop. Als je nu gewoon netjes in drie jaar je WO-Bachelor haalt, is er dus voorlopig niets aan de hand. Ga je een jaar uitlopen, komt het bedrag van de langstudeerboete erbovenop.

Citaat:
Wanneer een student in de huidige studiefase (bachelor of master) van studie wisselt, tellen de jaren van inschrijvingen voor bekostigde opleidingen in het verleden ook mee in het bepalen van de langstudeerboete.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2012, 14:10
nachtmens
nachtmens is offline
Citaat:
Volgens mij krijg je in z'n totaliteit 4 jaar studiefinanciering voor HBO en WO tezamen. Als je 1 jaar al studiefinanciering hebt gehad op het HBO, krijg je er nu dus nog drie voor het WO.

Voor de langstudeerboete maakt het verder niets uit. Als jij aan jouw vijfde jaar gaat beginnen dat je aan ,een' instelling studeert, krijg je die erbovenop. Als je nu gewoon netjes in drie jaar je WO-Bachelor haalt, is er dus voorlopig niets aan de hand. Ga je een jaar uitlopen, komt het bedrag van de langstudeerboete erbovenop.
Bedankt. Ik Hoop dat het zo is zoals jij zegt wat studiefinanciering betreft. Maar wat betreft langstudeerboete (als ie doorgaat) is het anders, want voor universiteit krijg je 4 jaar de tijd (3 bachelor + 1 jaar uitloop). Decaan op school vertelde me dat het niet uitmaakt of ik naar universiteit overstap of niet, dat ik dus (na 1 jaar hbo) nog 4 jaar de tijd heb om een universiteits bachelor te halen. Bij DUO zeggen ze wat anders, dat er naar de korte opleiding wordt gekijken. En dat er dus geen rekning wordt gehouden met de overstap van HBO .
__________________
Lach eens!
Met citaat reageren
Oud 25-08-2012, 14:41
Kesa
Kesa is offline
Neem betreffende de studiefinanciering desnoods even contact op met het DUO, ik ken daar niet het fijnste detail van.

Met de langstudeerboete is het duidelijk: je hebt nu één jaar op het HBO gedaan, dat is een jaar. Nu kun je nog drie jaar ,boetevrij' studeren voor een Bachelordiploma, geen vier. Een medestudente uit mijn groep heeft bijvoorbeeld bijna drie jaar op het HBO gezeten - echter geen HBO-Bachelor gehaald -, zit nu één jaar op de universiteit en ze mag vanaf komend jaar de langstudeerboete gaan betalen, omdat het haar vijfde jaar is aan een onderwijsinstelling HBO/WO.

Het is alleen nog wel even te bezien of de langstudeerboete überhaupt na 12 september blijft, maar dat is weer wat anders.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2012, 15:55
brands
Avatar van brands
brands is offline
Volgens mij is het zo met de langstudeerboete. Als jouw opleiding 4 jaar duurt mag je er 5 jaar over doen zonder dat je de langstudeerboete zult moeten betalen. Dus ga je een 6de jaar in dan moet je die boete betalen. bron

Het is wel zo dat je 4 jaar HBO en WO tezamen studiefinanciering krijgt en daarna kun je nog 3 jaar lenen tegen een bedrag met behoud van je OV-studentenkaart OF een nul lening met behoud van je OV-studentenkaart.
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 25-08-2012, 16:14
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Volgens mij is het zo met de langstudeerboete. Als jouw opleiding 4 jaar duurt mag je er 5 jaar over doen zonder dat je de langstudeerboete zult moeten betalen. Dus ga je een 6de jaar in dan moet je die boete betalen. bron
Een WO-Bachelor duurt (in de regel) drie jaar tijd. Je kunt dus vier jaar ,boetevrij' studeren. Omdat TS al één jaar op het HBO heeft doorgebracht, kan TS nu nog maar drie jaar ,boetevrij' studeren voor de WO-Bachelor. Kortom: ieder jaar uitloop betekent voor de TS de langstudeerboete.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2012, 20:05
nachtmens
nachtmens is offline
Citaat:
Een WO-Bachelor duurt (in de regel) drie jaar tijd. Je kunt dus vier jaar ,boetevrij' studeren. Omdat TS al één jaar op het HBO heeft doorgebracht, kan TS nu nog maar drie jaar ,boetevrij' studeren voor de WO-Bachelor. Kortom: ieder jaar uitloop betekent voor de TS de langstudeerboete.
Ja, maar je kunt het ook anders bekijken, mijn eerste inschrijving is voor het HBO geweest, dus heb ik 5 jaar de tijd om een HBO bachelor te halen
(voor de langstudeerboete), omdat ik overstap naar het WO zouden er dan 4 jaar overblijven..

Dat is dus voor mij ondeduidelijk wordt er gekeken op jou manier (dus alsof mijn eerste inschrijving voor WO is geweest, dan heb ik dus 3 jaar boetevrij om WO bachelor te halen) of op mijn manier (dat er dus naar de eerste inschrijving wordt gekijken).

Even nog over studiefinanciering, WO studenten hebben 3 jaar recht op prestatiebeurs, begrijp ik het goed?

Als het zo is, dan wordt er naar de laaste inschrijving gekijken om te bepalen of je nog recht hebt op studiefinanciering. Want mijn broer is van de WO naar HBO overgestapt en hij heeft 4 jaar lang studiefanciering gekregen, terwijl dus zijn eerste inschrijving voor een WO bachelor is geweest.

Maar ik denk dat ik een manier heb gevonden om dit allemaal te omzeilen
__________________
Lach eens!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2012, 21:53
Kesa
Kesa is offline
Nogmaals, kijk in het citaat van mijn eerste post in dit topic, geciteerd van DUO. Er wordt gekeken naar het aantal jaren. Als voor HBO-Bachelor 4+1 staan, dan kun je voor het HBO er 5 jaar boetevrij over doen. Ga jij echter naar het WO, dan heb je 3+1 in totaal en mag je vier jaar boetevrij studeren.

Lees ook nogmaals mijn post over de medestudente die drie jaar HBO heeft gedaan, nu één jaar WO heeft gedaan en vanaf komend jaar de langstudeerboete moet betalen, omdat het haar vijfde jaar is aan een onderwijsinstelling op HBO/WO, en in dit geval als actuele onderwijsinstelling WO. Als ze op het HBO had gezeten, was er komend jaar nog niets aan de hand geweest, maar omdat ze is geswitcht wel.

Betreffende de prestatiebeurs/studiefinanciering, neem voor de zekerheid eventueel contact op met DUO. Mij stond altijd bij dat je voor je WO-Bachelor 3+1 jaar prestatiebeurs kreeg, maar die spelregels zijn ook weer veranderd.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2012, 23:00
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Je krijgt de nominale duur van je studie als prestatiebeurs. Voor een universitaire bachelor is dat drie jaar. Als je er vier jaar over doet, lijkt het wellicht alsof je ook het vierde jaar prestatiebeurs krijgt, maar dat is feitelijk de beurs voor je master. DUO neemt namelijk aan dat je na je universitaire bachelor doorgaat voor een masteropleiding. Doe je dat ook, dan krijg je daar dus het laatste jaar geen prestatiebeurs meer, want die heb je al gehad voor je bachelor. Ga je niet verder met een masteropleiding, dan wordt maar drie jaar prestatiebeurs omgezet in een gift en moet je dat vierde jaar terugbetalen.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2012, 22:04
nachtmens
nachtmens is offline
@Kesa, ze kijken dus naar je laatste inschrijving. Ik heb dus recht op 2 jaar prestatiebeurs en 3 jaar de tijd om mij WO-bachelor te halen.

op http://duo.nl/particulieren/studiefi...tatiebeurs.asp staat:
■wo-bachelor: 3 jaar (alleen op schriftelijk verzoek)

Ik heb geen idee wat er met 'alleen op schriftelijk verzoek' wordt bedoeld. Maar prestatiebeurs is dus 3 jaar voor WO. Ik heb dus recht op 2 jaar.

Maar als ik een HBO opleiding blijf doen plus een WO stuudie erbij. Volgens mij moet ik dan de WO studie betalen en is de hbo opleiding gratis (er wordt gekeken naar de duurste). Maar hoe zou het dan met de langstuuderboete en de studiefinanciering zitten, gaan ze dan naar hbo opleiding kijken (die is dan wel gratis) of naar de WO bachelor.

Hopelijk valt het te begrijpen..
__________________
Lach eens!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Overstap HBO UNI
Zwolle96
3 14-01-2017 09:01
Studeren Overstap hbo naar universiteit.
chocotic
4 05-03-2008 15:14
Studeren Meerdere vraagjes!
Ef
7 20-07-2005 20:30
Algemene schoolzaken HEAO > propedeuse > WO
Directeur
26 25-11-2003 12:35
Algemene schoolzaken hbo-universiteit
Pekay
12 24-06-2003 22:29
Huiswerkvragen: Exacte vakken The moment of truth...overstap van hbo naar Uni.
Demon of Fire
7 03-02-2003 19:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:53.