Oud 30-11-2006, 11:58
SL
SL is offline
Hallo allemaal,

ik zit er aan te denken om rijles te gaan nemen en dan wil ik beginnen in een rijsimulator. Het schijnt dat je hiermee voordeliger je rijbewijs kunt halen.
Nu wil ik graag weten wie er ervaring heeft met zo'n simulator??
En weet iemand een rijschool met simulator in de omgeving van Rotterdam?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2006, 14:13
Ivo
Ivo is offline
Simulator scheelt je inderdaad wel wat lessen. Ik heb het gratis mogen doen (testfase). Voor ik in de simulator les had gehad, had ik alleen nog een intake les gehad in een echte auto. Daar werd ik ingeschat op 40 uur. Nadat ik de simulator helemaal had doorgewerkt hadden ze me ingeschat op 32 uur. En dat laatste klopte ook uiteindelijk.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 09:15
aivilo
aivilo is offline
Hey SL,

Ik les zelf bij DriveZone. Zij zitten op de Benthemstraat in Rotterdam. Ik heb ook het simulatorpakket gedaan en dit beviel heel goed. Je leert verschillende handelingen. Het scheelde in mijn geval ongv. 10 lessen.
Inmiddels les ik in de auto, het ging vanaf het begin al meteen goed.

Zeker een aanrader!
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 09:24
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Je weet toch nooit zeker hoeveel lessen het je scheelt? Je weet nooit hoe je het er zonder simulator uiteindelijk vanaf had gebracht..
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 12:06
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
persoonlijk vind ik een simulator enkel een goed idee omdat het geld scheelt, niet omdat het een leerling echt wat bijbrengt.

van zwemmen op de keukentafel heeft ook nog nooit een mens leren schoonzwemmen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 14:48
Ivo
Ivo is offline
Je weet inderdaad nooit precies hoeveel het scheelt, en met alleen maar simulatorlessen zul je je rijbewijs nooit halen. Maar de simulator helpt zeker wel om snel een aantal relatief eenvoudige zaken te leren. De instructeur kan het ding immer zo instellen dat je bepaalde types kruispunten heel veel achter elkaar krijgt, met of zonder overig verkeer. Het aantal leermomenten ligt gewoon veel hoger (ca 4x zo hoog) dan in het eggie. Echter, als je al een stuk of 5 rijlessen hebt gehad, heeft de simulator niet zo veel zin meer. Hij is echt bedoeld om de eerste paar lessen op de openbare weg over te nemen.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 15:43
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 01-12-2006 @ 12:06 :
persoonlijk vind ik een simulator enkel een goed idee omdat het geld scheelt, niet omdat het een leerling echt wat bijbrengt.
Tuurlijk brengt het je dingen bij, waarom denk je dat piloten les krijgen in een simulator? Ik wou dat die dingen in mijn tijd beschikbaar waren, had me een hoop geld gescheeld.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 16:12
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Chimera schreef op 01-12-2006 @ 15:43 :
Tuurlijk brengt het je dingen bij, waarom denk je dat piloten les krijgen in een simulator? Ik wou dat die dingen in mijn tijd beschikbaar waren, had me een hoop geld gescheeld.
die vergelijking gaat niet helemaal op, wat mij betreft. Voornaamste reden dat een simulator gebruikt wordt op een piloten-opleiding, is het kostenplaatje, niet de effectiviteit van een simulator.

het enige dat je met een simulator bereikt is een erg simpel niveau voertuigbeheersing. Interactie met ander verkeer gaat 'in t eggie' toch anders, en ik vind de huidige simulators (simulatoren ?) nou niet echt vreselijk realistisch.

overigens had een simulator je nooit echt veel geld kunnen schelen. Misschien driehonderd euro, en zelfs dat betwijfel ik. (stel dat je 5 lessen hebt in een simulator, is dat niet net zo effectief als een echte les. misschien scheelt dat je twee lessen, nou, dat scheelt je dan wel 70 euro.... minus de kosten van je simulatorlessen dan, natuurlijk.)

ik vind persoonlijk een simulator echt iets dat puur ontwikkelt is 'omdat het kan', niet omdat het een goed idee is.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 19:09
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 01-12-2006 @ 16:12 :
het enige dat je met een simulator bereikt is een erg simpel niveau voertuigbeheersing.
Nou, prima toch? Je moet 'm ook niet gebruiken om je hele rijbewijs te halen, maar om te leren schakelen, remmen en gas geven is ie wel oké hoor
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 21:12
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 03-12-2006 @ 19:09 :
Nou, prima toch? Je moet 'm ook niet gebruiken om je hele rijbewijs te halen, maar om te leren schakelen, remmen en gas geven is ie wel oké hoor
maar datzelfde niveau voertuigbeheersing kun je net zo goed in een echte auto leren, wat mij betreft.

nou zijn lesauto's over het algemeen (bewust) vrij simpele auto's, maar zelfs dan is een simulator hooguit een benadering van de werkelijkheid.

Je zet iemand ook niet op een nepfiets zonder wielen om te leren fietsen voordat je echt leert fietsen toch ? waarom niet - nou, je mist een heel stuk gevoel, wat je bij een echte fiets wel zou hebben.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 10:04
SL
SL is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 03-12-2006 @ 21:12 :
maar datzelfde niveau voertuigbeheersing kun je net zo goed in een echte auto leren, wat mij betreft.

nou zijn lesauto's over het algemeen (bewust) vrij simpele auto's, maar zelfs dan is een simulator hooguit een benadering van de werkelijkheid.

Je zet iemand ook niet op een nepfiets zonder wielen om te leren fietsen voordat je echt leert fietsen toch ? waarom niet - nou, je mist een heel stuk gevoel, wat je bij een echte fiets wel zou hebben.
ja dat dacht ik dus ook en is ook wel zo maar om die voertuigbeheersing in een echte auto te leren kost wel meer. Meer geld en meer tijd, het schijnt dus dat je uiteindelijk minder lessen nodig hebt doordat je sneller leert.. tja en dat gevoel krijg je dan denk ik daarna toch ook wel?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 11:36
Ivo
Ivo is offline
Gevoel? in een opel astra of vw golf, waar de doorsnee rijschool mee rijdt?? Mja... Dat beetje gevoel wat er in die auto's te halen is, krijg je na een paar lessen op de openbare weg ook wel. Er wordt toch niet van je verwacht dat je de auto tot het uiterste aftrapt, dus er is weinig noodzaak van het aanvoelen van de auto. De bedieningsorganen van de simulater bieden wel voldoende gevoel (het verschil daarin tussen simulator en echte auto is niet veel groter dan tussen 2 totaal verschillende auto's). Ze kwamen in bij de simulator die ik heb gebruikt zelfs rechtstreeks uit de Ford (Focus) fabriek. Het beeld in de simulator is geen toppunt van computeranimaties, maar daar heb je weinig last van.
Het enige wat je niet voelt zijn oneffenheden in de weg en drempels (dus alsof je over een net nieuw geasfalteerde weg rijdt) en de simulator helt niet over in de bochten(dat zou te duur worden).
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 12:13
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 03-12-2006 @ 21:12 :
maar datzelfde niveau voertuigbeheersing kun je net zo goed in een echte auto leren, wat mij betreft.
Maar doe je dat terwijl je een zesde van het salaris van de computeroperator of het volledige salaris van een instructeur betaald? Scheelt nogal in kosten.

Simulatoren zijn een basis, maar kunnen niet dienen om alles te leren. Zelf heb ik gereden met simulatoren bij de ANWB, maar zeker de sterkte van de remmen was gewoon niet realistisch, het ding kon of heel zachtjes remmen of een noodstop maken, tussenwegen had het niet.

Aan de andere kant is de versnellingsbak van mijn instructeur behoorlijk gespaard doordat ik in de simulator al aardig had leren schakelen, daarin zit dus een duidelijk nut.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 10:30
machtigespa
machtigespa is offline
En ik moest bij mn eerste les maar meteen de stad inrijden
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 12:48
SL
SL is offline
tja dan voel je je toch niet echt heel erg prettig volgens mij... ik ga ook liever niet direct rijden in de binnenstad van R'dam... , ben trouwens nog steeds aan het rondkijken haha, ik weet nu in ieder geval dat er een rijschool in R'dam is met een rijsimulator.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2006, 16:25
pc nerd
pc nerd is offline
mijn stagebedrijf heeft een rijsimulator in Rotterdam staan (pleinweg vlakbij zuidplein).
Deze word verhuurt aan andere rijscholen/rij-instructeurs die deze dus per uur kan huren.


Citaat:
Rijden in een rij simulator is heel intensief: 20 minuten in een simulator staat, volgens een onderzoek van een vooraanstaand Nederlands onderzoeksbureau, gelijk aan een uur rijles op de openbare weg. In de simulator ben je niet meer afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden. Er kunnen situaties nagebootst worden op het moment dat de leerling er aan toe is, in de juiste volgorde en met een oplopende moeilijkheidsgraad. Dat maakt het rijden in de simulator intensief, maar ook erg leerzaam. Bovendien blijken met name jongeren het trainen in de rijsimulator erg leuk te vinden. Daarnaast levert de simulator een bijdrage aan het milieu, want er wordt minder brandstof voor lesauto's verbruikt.
als je interesse kun je mij pm-en

Het is trouwens zoiets, maar dan niet van die schermen maar met een beamer:

Laatst gewijzigd op 12-12-2006 om 16:33.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2006, 14:53
SL
SL is offline
pc nerd, welke rijschool is dit dan waar je het over hebt? ik heb ook op de website van Drivezone gekeken maar dat ziet er toch wel iets professioneler uit als dat plaatje wat jij plaatste...



maar is dat bedrijf waar jij zit een rijschool dan of verhuurt die alleen aan rijscholen? En bij welke rijscholen kan ik dan informeren??

Laatst gewijzigd op 18-12-2006 om 14:59.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Rijles- en Rijbewijstopic #16!
KIET
313 13-01-2012 20:31
Verkeer & Vervoer Rijles en Rijbewijs topic #11
Balance
500 20-09-2007 13:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:58.