Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2006, 11:49
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Goed, hier zit een heel verhaal achter. Maar voor de verandering ga ik eens wat posten. Snel geschreven, maar ach. Het gaat ook meer om het verhaal erachter Als je hem niet snapt moet je het advies maar eens opvolgen uit het verhaal.



-----------

Ode aan de handgeschreven brief.

Tegenwoordig is alles zo kaal en kil. Sfeerloos gewoon. Ik wordt er samen met mijn brievenbus gewoon depressief van. Dit kan zo echt niet langer, depressieve brievenbussen zijn heel erg zielig, dus we moeten er wat aan doen.
Eerst eens opzoek naar de oorzaak. Ik zoek naar de vraag waarom brievenbussen depressief worden. Wat maakt hun leven zo slecht tegenwoordig? Ik zorg toch goed voor hem? Iedere dag kom ik even bij hem kijken en hem even aanraken. Wat maakt hem dan zo depressief? Ik geef hem echt wel voldoende aandacht. Mijn brievenbus houd wel van mij.
Dus opzoek naar een oorzaak van buitenaf. Ik ga me eens afvragen wat mijn brievenbus zo gedurende de week krijgt. Misschien zit het daarin.
Zo af en toe komt er een brief binnen. Niet heel vaak, een aantal per maand. Je weet wel, van die vaste dingen zoals je bankafschrift en te telefoonrekening. Zo af en toe iets extra’s als een brief van de universiteit. Reclame krijgt hij niet, daarvoor heeft hij een hele mooie nee nee sticker op zijn klep. Ik wil natuurlijk niet dat mijn lieve brievenbus ondergespamt wordt met allerlei vieze reclame blaadjes.
Maar wat is het dan? Hij krijgt brieven, maar niet teveel. Ja, ik geef absoluut toe dat het wat saaie brieven zijn waar ik zelf ook niet bepaald vrolijk van word. Maar dat mag toch niet uitmaken?

Toen ik gisteren weer bij mijn brievenbus kwam zat er wat in. Niet heel erg bijzonder zou je denken, maar deze keer straalde mijn brievenbus. Hij voelde helemaal warm en blij aan. Wow, dit had ik al heel lang niet meegemaakt. Wat kan het zijn?
Ik maakte hem voorzichtig open en weet je wat er lag? Een brief! Maar niet zomaar een brief… Geen saaie vervelende brief. Een geweldige brief! Een handgeschreven brief! Wauw. Wat werd mijn brievenbus daar gelukkig van zeg. Eigenlijk moet ik hier toegeven dat hij niet de enige was. In de tijd van email, computers en printers schrijft niemand zijn brief meer met de hand.
Altijd is het een saai, kleurloos printje met als je heel erg veel geluk hebt nog een handgeschreven handtekening eronder. Maar zelfs daar kan je niet van op aan. Wie schrijft tegenwoordig zijn brief nog met de hand? Dat is toch erg onhandig. Er zit namelijk geen spellingscontrole op je pen en met de hand schrijven, waarom zou je überhaupt nog? Op de computer is veel makkelijker. Daarbij is email veel sneller. Zodra ik op zenden klik kan jij hem bij wijze van spreken al hebben, ook al zit je aan de andere kant van deze planeet.

Wat mist er dan eigenlijk in email? Heel veel zou ik zeggen. Maar de kans dat je het door hebt is vrij klein. De overgang naar email en dat soort zaken is er toch wel bij in geslopen. Het is geleidelijk, maar gestaag gegaan. Nu pas weet ik wat ik mis. Een mailtje krijgen levert niet de blijdschap op van een echte brief, die al begint met het openen van je brievenbus.
Dat is heel wat anders dan het geluid van outlook als je een mailtje binnen krijgt. Het warme gevoel van als je de brievenbus opent en er ligt een handgeschreven brief in. Alleen dat al.
Als we het gaan hebben over de rest zie je helemaal dat je kil bent geworden. Het krijgen van een emailtje doet je gewoon niet zoveel. De inhoud zijn van die standaard letters zonder enige kleur en variatie. Vergelijk dat eens met een handschrift van iemand. Een handschrift heeft veel meer gevoel. Je kan iemand zijn gedachten al lezen aan de hand van het schrift. Het heeft zoveel meer dimensie dan een strakke email.
Maar het allermooiste is toch wel wat je nog meer op dat papier kwijt kan. Alles namelijk! Mijn brieven zitten vol met allemaal tekeningetjes om het verhaal kleur te geven. Humor door middel van soort van cartoons, kleur door bloemetjes omdat de lente eraan komt. Het is zoveel meer!

Ik hoop dat je nu een beetje inzicht heb in wat je tegenwoordig mist. Wat je leven saai en grijs maakt. Bovendien hebben de meeste mensen een depressieve brievenbus. Zeker dat laatste is echt een verschrikking. Ik hoop dat jullie elkaar eens een brief gaan schrijven in plaats van het saaie emailtje of het kleurloze pmmetje.

Ode aan de handgeschreven brief!
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.

Laatst gewijzigd op 28-03-2006 om 11:52.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2006, 12:22
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ik schrijf brieven met de hand
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 13:13
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
depressieve brievenbussen zijn heel erg zielig

Ik wil natuurlijk niet dat mijn lieve brievenbus ondergespamt wordt met allerlei vieze reclame blaadjes.


Ik ben het met je eens Maar ja, snelheid wint toch vaak, hè?

Ik vind dit een leukere ode dan "Ode to the West Wind" of zoiets van Shelley, waar ik gisteren een saaie presentatie over moest aanhoren.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 13:33
Kerboga
Kerboga is offline
Citaat:
Sketch schreef op 28-03-2006 @ 13:22 :
Ik schrijf brieven met de hand
Me too, en de brievenbus bij ons thuis krijgt ook nog zeker eens in de maand een handgeschreven brief terug.
__________________
Just living my reality
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 15:38
Liefs Jeanne
Avatar van Liefs Jeanne
Liefs Jeanne is offline
Mijn brievenbus maakt overuren. Maar ik denk dat er voor veel mensen toch wel een kern van waarheid in zal zitten.
__________________
Just give it away
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 15:59
the Delicious
Avatar van the Delicious
the Delicious is offline
Citaat:
Sketch schreef op 28-03-2006 @ 13:22 :
Ik schrijf brieven met de hand
Ik ook. Ode aan de vulpen.
__________________
Zolang mensen mensen blijven, zijn leven en dood hetzelfde
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 18:32
Verwijderd

Dit is schattig. ^_^
Heel schattig! Ik ben het met Marieke eens, de handgeschreven brief is zo leuk, het zegt zoveel meer dan een kort mailtje, het zegt dat iemand de tijd heeft genomen om er even goed voor te gaan zitten en dingen op te schrijven, denkend aan de ontvanger.


Handgeschreven brieven for president!
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 18:56
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ik ben het overal mee eens, maar het verhaal zelf zal ik later lezen. Moet nu een zooi kleuters onderstoppen.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 19:09
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 28-03-2006 @ 14:13 :


Ik ben het met je eens Maar ja, snelheid wint toch vaak, hè?

Ik vind dit een leukere ode dan "Ode to the West Wind" of zoiets van Shelley, waar ik gisteren een saaie presentatie over moest aanhoren.
Mja, helaas wel. Maar niet altijd. (gelukkig )

Citaat:
the Delicious schreef op 28-03-2006 @ 16:59 :
Ik ook. Ode aan de vulpen.
Dat ook, absoluut ja <3

Citaat:
Piloff schreef op 28-03-2006 @ 19:32 :

Dit is schattig. ^_^
Heel schattig! Ik ben het met Marieke eens, de handgeschreven brief is zo leuk, het zegt zoveel meer dan een kort mailtje, het zegt dat iemand de tijd heeft genomen om er even goed voor te gaan zitten en dingen op te schrijven, denkend aan de ontvanger.


Handgeschreven brieven for president!
De brief voor jou is onderweg, hij is 10 kantjes geworden
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 19:48
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 28-03-2006 @ 20:09 :
De brief voor jou is onderweg, hij is 10 kantjes geworden
10 kantjes...
De brief naar jou kan wel even duren hoor. Een paar dagen, maar maandag zal je in ieder geval weer voorzien zijn van een nieuwe
Met citaat reageren
Oud 31-03-2006, 10:43
Verwijderd
Citaat:
the Delicious schreef op 28-03-2006 @ 16:59 :
Ik ook. Ode aan de vulpen.
Eindelijke mede-vulpen-liefhebbers!
@ Ieke: Wil je ook nog commentaar op je verhaaltje?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2006, 10:46
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Quis schreef op 31-03-2006 @ 11:43 :
Eindelijke mede-vulpen-liefhebbers!
Ja, die zijn er echt weinig. Vulpen <3

Citaat:
@ Ieke: Wil je ook nog commentaar op je verhaaltje?
Natuurlijk, als je daar zin in hebt
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2006, 10:58
Verwijderd
Oké.
Ten eerste: ik vind het leuk.
Ten tweede: het is wel goed te merken dat je het snel geschreven hebt.
De droge humor vind ik heerlijk. De perconificatie van de brievenbus is leuk. Het leest makkelijk weg, soms iets té makkelijk. Daarmee bedoel ik dat sommige zinnen wat langer hadden gemogen en het taalgebruik wat simpel is. Ook denk ik dat als je het íets korter had gehouden het leuker zou zijn geweest. Je herhaalt nu sommige dingen, wat weinig toevoegt aan de vorm en vooral als ''opvulling'' leest.
De laatste zin moet je weglaten, als titel is het leuk, niet als afsluiter.
Citaat:
Wat werd mijn brievenbus daar gelukkig van zeg. Eigenlijk moet ik hier toegeven dat hij niet de enige was. In de tijd van email, computers en printers schrijft niemand zijn brief meer met de hand.
De laatste zin sluit niet aan op het voorgaande. (ik snap wel wat je bedoeld hoor, maar het klopt gewoon niet.)


Verder: ultime-subliem: de kroontjes pen om met ecoline te schrijven. Nog veel geweldiger: de met ''losse'' inkt vulbare kaligrafeerpen.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2006, 13:49
the Delicious
Avatar van the Delicious
the Delicious is offline
Citaat:
Quis schreef op 31-03-2006 @ 11:43 :
Eindelijke mede-vulpen-liefhebbers!
(De schrijvers-edities van) Mont Blanc <3
__________________
Zolang mensen mensen blijven, zijn leven en dood hetzelfde
Met citaat reageren
Oud 02-04-2006, 14:05
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Citaat:
Ik wordt

Citaat:
Mijn brievenbus houd wel van mij.
houdt

Ik geloof dat dat de enige werkwoordsfouten waren

Verder: leuk gedaan, ik ben er niet echt van onder de indruk, maar ik vind het idee erg leuk, die personificatie van de brievenbus enzo.
Zoals Quis al opmerkte is het hier en daar wat simpel, komt waarschijnlijk omdat je het snel geschreven hebt. Ik denk dat je er wel wat meer van had kunnen maken.

Het is trouwens zeker leuk om echt lange brieven te krijgen
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2006, 19:19
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Erg bedankt voor het commentaar. Ik schrijf niet heel veel tegenwoordig en het is ook wel eens goed om weer eens commentaar te krijgen op wat dingen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05.