Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2004, 09:54
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
'Stille Nacht moet verkrachtingstaboe doorbreken'

AMSTERDAM - Vele media vielen over regisseuse Ineke Houtman heen, toen bekend werd dat zij een film ging maken over de Utrechtse serieverkrachter. Maar Stille Nacht is geen reconstructie, het is slechts een verhaal dat scenarist Frank Ketelaar bedacht naar aanleiding van alle nieuwsberichten over de zaak.

Dat betekent echter niet dat Stille Nacht geen rauwe, realistische film geworden is die de klemtoon legt op de psychologische schade die een verkrachter bij zijn slachtoffers aanricht.

Slopend

"Het was slopend om de film te maken", verzucht de 47-jarige regisseuse een week voor de première. "In de eerste plaats fysiek: we hebben in maart drie weken achter elkaar elke nacht gedraaid. We hadden geen enkel rustmoment, want ik wilde per se kale takken in beeld hebben, terwijl de bomen in het Vliegenbos in Amsterdam, waar we filmden, bladeren dreigden te krijgen. Kale silhouetten ogen veel mooier en angstaanjagender dan lichtgroene lenteblaadjes."

Maar ook emotioneel was het maken van Stille Nacht niet gemakkelijk, al was het maar door de verkrachtingsscène die gefilmd moest worden. "We zagen er allemaal erg tegen op. Van tevoren hadden we alles doorgenomen met actrice Victoria Koblenko. We hebben het heel technisch gehouden, heel klinisch, zodat ze elk moment wist wat er met haar zou gebeuren."

Verkrachtingsscène

De verkrachtingsscène vormt een dramatisch keerpunt in de film. Daarvoor proberen vijf studentes vooral te voorkomen dat zij het slachtoffer worden van de serieverkrachter die door het bos bij een grote universiteit waart. Na de gruwelijke daad hebben ze een ander doel voor ogen: de dader pakken, koste wat het kost.

Toch ligt de nadruk in Stille Nacht niet op de grote vraag wie die dader dan is. "We wilden duidelijk maken wat de gevolgen van zo'n daad zijn voor een meisje", vertelt Houtman. "Voor de verkrachter is het een moment: hij doet zijn ding, komt klaar en gaat naar huis. Zo'n meisje is voor de rest van haar leven gebrandmerkt."

Taboe

Al tijdens het draaien merkte de regisseuse dat ze met de film een taboe doorbrak. "Vrouwen praten niet over dit soort dingen. Tijdens de voorbereidingen kwam een aantal vrouwen die ik ken, opeens naar me toe om te vertellen dat hun iets vergelijkbaars was overkomen."

Schattingen over hoeveel vrouwen aangifte doen, variëren van één op de zes tot één op de twintig. "Veel verkrachte vrouwen doen dat uit schaamte of misplaatste loyaliteit niet. Ik wil met Stille Nacht het onderwerp bespreekbaar maken. Het moet niet iets zijn waar vrouwen zich ten onrechte voor schamen: ze moeten er op z'n minst over kunnen en vooral ook durven praten."

Filmtaal

Stille nacht lijkt wellicht een vreemde stap in het oeuvre van Houtman, dat vooral succesvolle jeugdfilms als Polleke en Madelief omvat. "Dat valt wel mee", vindt de regisseuse zelf. "Filmtaal is in volwassenenfilms hetzelfde als in jeugdfilms. Je kan thematisch echter veel verder gaan."

Hoewel haar vorige jeugdfilm Polleke serieuze thema's als drugsverslaving en interraciale verhoudingen aansneed, vindt de filmmaakster aanranding een onderwerp waarmee kinderen nog niet geconfronteerd hoeven worden. "Ik wil eerst dat mijn dochter van negen een positief beeld krijgt van seks en liefde, voor ze leert dat het ook anders kan lopen. Stel je voor dat een verkrachting het eerste seksgerelateerde is dat ze ziet? Dat kan je toch niet maken? Bij volwassenfilms voel ik me veel minder verantwoordelijk voor het heil van de toeschouwer."

Hoofdrollen

De hoofdrollen in Stille Nacht worden gespeeld door Victoria Koblenko, Caro Lenssen, Liesbeth Kamerling, Christel Oomen, Josefien Hendriks, Victor Löw en Peter Blok. De film beleeft zijn wereldpremière zaterdag 11 september tijdens het 6e festival Film by the Sea in Vlissingen. Vanaf donderdag 16 september is Stille Nacht te zien in meer dan dertig bioscopen.
http://nu.nl/news.jsp?n=400259&c=10
-------

Ben benieuwd wat het gaat leveren aan de maatschappij en t daadwerkelijk het taboe gaat doorbreken.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2004, 14:11
Blubje
Avatar van Blubje
Blubje is offline
Ik was wel van plan om deze film te gaan kijken (want Victoria Koblenko), maar ik denk niet dat de film werkelijk iets zal bijbrengen aan de maatschappij of het taboe zal kunnen gaan doorbreken. Daar is wel iets meer voor nodig dan een nederlandse film...
__________________
L&O SVU = Love :) | OTH obsessed <3 | Addicted to Bones
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 21:01
legatus
Avatar van legatus
legatus is offline
Citaat:
Blubje schreef op 09-09-2004 @ 15:11 :
maar ik denk niet dat de film werkelijk iets zal bijbrengen aan de maatschappij of het taboe zal kunnen gaan doorbreken. Daar is wel iets meer voor nodig dan een nederlandse film...
Geen nationale taboe doorbraak, maar als er nu al vrouwen vanwege de film voor een verkrachting uit durven te komen, dan is het toch goed. De eerste reacties zijn ook gematigd positief. Ik ben benieuwd.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
Met citaat reageren
Oud 09-09-2004, 21:14
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ondanks de aanwezigheid van Victoria Koblenko, ga ik deze film niet zien. Ik kan er niet tegen. Niet tegen zo'n verkrachtingsscene, niet tegen het drama wat daarna komt, niet tegen de psychologische schade aan die meisjes wat daarna in beeld komt... Ik heb een vriendin die iets soortgelijks is overkomen... Ik hoef al die ellende niet nog een keer te zien. Wél vind ik het goed dat er dmv zo'n film meer aandacht aan het fenomeen wordt geschonken , en eindelijk eens een keer niét op zo'n SBS6 Hart van Nederland-achtige manier.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 13:50
battlestar
Avatar van battlestar
battlestar is offline
voorstukje gezien, ben wel benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 16:58
heavinly
heavinly is offline
Lijkt me wel wat eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 23:37
Verwijderd
Ben net terug, vond 'm erg goed
Weet niet of dit taboedoorbrekend is, maar tijdens die verkrachtingsscene had iedereen in de zaal duidelijk zoiets van "wtf, die vent is echt ziek ", dus het kwam iig wel over..
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 14:56
floortje bloem
Avatar van floortje bloem
floortje bloem is offline
ga hem vanavond zien,
denk dat het confronterend wordt,
maar ben erg benieuwd.
ik denk dat deze film er in ieder geval
voor zorgt dat mensen gaan nadenken
over wat er kan gebeuren buiten hun eigen
gelukkige leventje.
en ik hoop dat het nu meer bespreekbaar
word. ..
__________________
*dream of butterflies instead*
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 19:37
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Lijkt me nou echt geen moer aan.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 20:43
floortje bloem
Avatar van floortje bloem
floortje bloem is offline
en, hij was mooi, confronterend, en erg goed
gefilmd
ook is het goed weergegeven hoeveel
impact een verkrachting op je kan hebben..
__________________
*dream of butterflies instead*
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 19:39
timmeh
Avatar van timmeh
timmeh is offline
ik vond hem niet goed en niet leuk

gezien in den sneak :/
__________________
-
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:16.