Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2007, 16:24
ULTRA8
Avatar van ULTRA8
ULTRA8 is offline
Ben opzoek naar 4verschillende teksten waarin de 4 vertelinstanties in weerkomen.We hebben in de klas maar weinig oefeningen over gemaakt. Wie helpt mij ?

Greetz
ULTRA8'
__________________
"Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor. Lijkt me logisch." Johan Cruijff
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2007, 17:50
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ULTRA8 schreef op 21-03-2007 @ 17:24 :
de 4 vertelinstanties
Uhm, wat betekend die term überhaupt? Heb je het over een manier van vertellen, of een instantie?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 17:52
Verwijderd
Vertelinstantie = Perspectief?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 17:54
ULTRA8
Avatar van ULTRA8
ULTRA8 is offline
De 4vertelinstanties :

De Ik-verteller : vertellende ik , belevende ik
De personele verteller : de zienswijze blijft beperkt tot wat het personage denkt,beleefd en voelt.
De alwetende verteller : De verteller weet alles van zijn personages
De objectieve verteller : Zaken die kunnen waargenomen worden
.

Nu zit ik met een tweede vraag : wat is het verschil tussen een vertelperspectief en vertelsituaties ?

Greetz
ULTRA8'
__________________
"Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor. Lijkt me logisch." Johan Cruijff
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 22:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Dat zijn dus de perspectieven die een verhaal kan aannemen. Instanties zijn organisaties als de Belastingdienst.


Kijk simpelweg naar hoe er gesproken wordt. Als je ergens een zin aantreft als "ik +werkwoord", dan heb je met een ik-perspectief te maken.

Zinnen als "Wist de held veel dat zijn geliefde een jaar later onder een trein zou liggen", dan heb je met waarschijnlijkheid grenzende aan zekerheid te maken met een alwetende verteller.


Situaties zijn wisselingen van het perspectief. Een voorbeeld daarvan is de Dune serie, die per hoofdstuk van hoofdpersoon wisselt. Dit is tevens mogelijk met verschillende personages die vanuit een ik-perspectief elk hoofdstuk vertellen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-03-2007, 13:58
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 21-03-2007 @ 23:57 :
Dat zijn dus de perspectieven die een verhaal kan aannemen. Instanties zijn organisaties als de Belastingdienst.
Nee, tekstuele instanties zijn fundamenteel anders dan perspectieven. Het begrip tekstuele instantie kan bijvoorbeeld gebruikt worden om de auteur (de schrijver van de tekst) te onderscheiden van de ik-verteller (een tekstuele instantie). Een goed voorbeeld om het verschil duidelijk te maken is het volgende: het perspectief kan bij een zekere Jan liggen, terwijl het verhaal wordt verteld door een alwetende verteller die op de achtergrond blijft. Het perspectief ligt dus bij Jan, terwijl de verteller uitsluitend een tekstuele instantie is, en géén personage!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2007, 14:18
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 21-03-2007 @ 23:57 :
(...)


Situaties zijn wisselingen van het perspectief. Een voorbeeld daarvan is de Dune serie, die per hoofdstuk van hoofdpersoon wisselt. Dit is tevens mogelijk met verschillende personages die vanuit een ik-perspectief elk hoofdstuk vertellen.
Ook dit klopt niet helemaal. Als er iets verteld wordt, dan is er altijd sprake van een vertelsituatie. Ik zou het niet éénduidig kunnen definiëren en ik heb ook nog niet zoveel narratologie bestudeerd, maar we zouden in dit verband bijvoorbeeld kunnen denken aan een misleidend perspectief. Het klopt dat er bij perspectiefwisselingen duidelijk sprake is van meerdere vertelsituaties in een verhaal, maar ze hebben verder niets met elkaar te maken.

T_ID, jij mag ook wel eens wat narratologie bestuderen voordat je allerlei rare definities gaat geven.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2007, 16:23
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
perseus schreef op 22-03-2007 @ 15:18 :
T_ID, jij mag ook wel eens wat narratologie bestuderen voordat je allerlei rare definities gaat geven.
Of je zou natuurlijk niet zo overtrokken kunnen reageren op een vraag die duidelijk voor een middelbare school bedoeld is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 23-03-2007, 17:58
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 22-03-2007 @ 17:23 :
Of je zou natuurlijk niet zo overtrokken kunnen reageren op een vraag die duidelijk voor een middelbare school bedoeld is.
Op de middelbare school leert men niet dat tekstuele instanties niet bestaan. Daarnaast zou jij moeten aangeven dat je er eigenlijk geen verstand van hebt in plaats van jezelf als een soort autoriteit op te werpen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2007, 18:17
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
perseus schreef op 23-03-2007 @ 18:58 :
Op de middelbare school leert men niet dat tekstuele instanties niet bestaan.
Dat klopt, vandaar dat ik dat nooit beweerd heb.

Ik beweer dat instanties organisaties als de belastingdienst zijn, waarin ik zonder meer gelijk heb. Ik beweer tevens dat het perspectief, het zal verbazen, perspectief genoemd wordt.

Nogal een misverstand om dan te denken dat ik beweerde dat een geheel triviale wetenschapstak nooit bestaan heeft. Aangezien het over een misverstand gaat wil ik het hier dus graag bij laten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 25-03-2007, 15:18
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 23-03-2007 @ 19:17 :
Dat klopt, vandaar dat ik dat nooit beweerd heb.

Ik beweer dat instanties organisaties als de belastingdienst zijn, waarin ik zonder meer gelijk heb. (...)
Pff, wat een slap gelul.
Citaat:

Aangezien het over een misverstand gaat wil ik het hier dus graag bij laten.

Ja, namelijk het misverstand dat er geen vertelinstanties bestaan. Laten we het er inderdaad maar bij laten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine *plak plak plak* CTRL - V topic!
Cherry Springs
499 21-10-2006 15:50
Verhalen & Gedichten Oorlog.
G. -
9 14-08-2006 18:58
Verhalen & Gedichten Perspectief
Seven of Wands
2 17-12-2003 18:03
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen vertelinstantie bint
alwaysgood
2 11-05-2002 12:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:23.