Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-12-2012, 13:48
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Algemeen topic voor omgang met boeken.

Hoe lees jij boeken, in welke houding? In bed, in de hangmat? Lees je op een e-reader of blijf je bij papier? Zijn de dwarsliggers een goede uitvinding of niet?
Wat vind je van ezelsoren? Doe je het zelf ook, vind je het zonde van je nieuwe boek? Neem je je boeken overal mee naartoe, of blijven ze thuis omdat ze anders vies worden/kreuken?
Lees je liever hardcover boeken of paperbacks? En waarom dan? Lees je graag pockets? Ben je erg zuinig op je boeken? Hoe dierbaar is je boekenkast? Geef je zomaar een boek weg, of hou je ze liever zelf?
Leen je boeken van iemand, of uit de bibliotheek? Denk je dat een boek karakter heeft, en zo ja, hoe uit zich dit?

Kortom, een veelomvattend topic voor registratie van leesgedrag. Als ik meer tijd heb dan nu, gaat TS ook een relaas houden hierover.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-12-2012, 16:40
Gitte v
Avatar van Gitte v
Gitte v is offline
1. Als het niet regent: op de vensterbank aan de buitenkant van mijn kamer, in de lengte van de vensterbank, liefst met één been naar buiten.
2. Papier
3. Doe ik niet. Als ik niet meer weet waar ik was, herlees ik graag een stukje.
4. hardcover, die blijven open als je de kaft loslaat.
5. Nee, vooral om bovenstaande reden.
6. Ja, ik sleep mijn boeken overal heen. Ik reis graag, en dan is het fijn om er een bij je te hebben.
7. nee.
8. Die is inmiddels vol, ik gooi nooit iets weg.
9. Nee, nooit, ik leen ze wel uit.
10. Ja.
11. Ik denk dat de schrijver dat kan bepalen. Het hangt ervanaf waar het boek over gaat en de manier waarop het is geschreven.
__________________
J'ai tendu des cordes de clocher à clocher ; des guirlandes de fenêtre à fenêtre ; des chaînes d'or d'étoile à étoile, et je danse. -Arthur Rimbaud
Met citaat reageren
Oud 23-12-2012, 22:03
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Ik lees boeken meestal in het openbaar vervoer, want dan heb ik niets anders te doen. Of op school, in de pauze. Ik lees ook wel in bed, voor het slapengaan, en in de auto als het een lange rit is. Verder zweer ik bij het papieren boek. Het maakt me niet uit of het paperback of hardcover is, het gaat om de inhoud. Pockets koop ik niet, die vind ik niet mooi in mijn boekenkast Wat mijn boekenkast betreft, ben ik vrij ijdel.
Ik maak gerust ezelsoren in mijn boeken, maar gebruik liever een bladwijzer. In mooie boeken met mooi papier maak ik doorgaans geen ezelsoren. In (goedkopere) paperbacks met fluffy papier wel. Mijn boeken gaan overal mee naartoe om te lezen en zien er dan ook niet allemaal weer even fraai uit. Gebroken ruggen hebben ze niet, maar er zijn wel al flink wat ruggen gevouwen en hoekjes van kaften verfomfaaid. Mijn boekenkast is wel een beetje mijn trots. Ik denk ook wel dat je aan mijn boekenkast een beetje kunt zien wie ik ben en hoe ik ben.
Over het algemeen ben ik heel zuinig op mijn boeken. Ik leen ze wel uit, maar schrijf er van tevoren mijn naam in en schrijf ergens anders op wanneer ik ze aan wie heb uitgeleend. Soms krijg ik een boek die me niet aanstaat, die geef ik dan wel gemakkelijk weg. Ik ben dol op mooie verzamelboeken. Zo heb ik bijna alle boeken met werken van Rien Poortvliet op de plank staan, en een hele rij encyclopedieën over planten en dieren. Bij de aanschaf van een boek (vooral een encyclopedie) ga ik vaak af op vormgeving. Een boek moet wel een beetje mooi staan in mijn kast Natuurlijk gaat het om de inhoud, maar toch.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2012, 07:14
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Vroeger was ik lid van de bibliotheek, maar na mijn verhuizing heb ik niet de moeite genomen me aan te melden, omdat ik toch weinig tijd heb om te lezen. Ik lees nu papieren boeken uit mijn boekenkast, papieren boeken die ik leen van anderen, en verder lees ik e-boeken op de e-reader. Voor veel boeken vind ik dat prima, maar echt mooie boeken wil ik toch op papier hebben, liefst hardcover, want dan zijn ze het 'echtst'. Ik leen boeken wel uit, maar alleen als ik weet dat de ander er, net als ik, voorzichtig mee is.

Ik lees boeken thuis, behalve als ik weet dat ik ergens heen moet waar ik lang moet wachten.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2012, 11:20
TrainUnderWater
Avatar van TrainUnderWater
TrainUnderWater is offline
Meestal lees ik mijn boeken aan tafel, ik lees eigenlijk niet zo graag in bed en op de bank kan ik nooit een comfortabele houding vinden. ^^ Ik heb geen e-reader en ik zou er ook geen willen, een deel van de magie van het lezen zit voor mij juist in een boek vast houden.
Ik ben altijd voorzichtig met mijn boeken omdat ik ze meestal van de bieb of van school leen en dan vind ik het wel zo netjes er zuinig mee om te gaan.
Hardcover of paperback maakt me niet zoveel uit, ik snap nooit waarom mensen het één zoveel fijner vinden dan het ander.
Ik heb niet echt een boekenkast, mijn boeken staan gewoon op elkaar gestapeld op een plank. Ik leen mijn boeken dus meestal, de weinige boeken die ik zelf heb leen ik gerust uit aan anderen. Ik geloof niet echt dat een boek een karakter heeft, maar ik denk wel dat er op de één of andere manier 'stukjes' van degene die het gelezen heeft in blijven zitten.
__________________
I keep drinking the ink from my pen & I'm balancing history-book up on my head. It all boils down to one quotable phrase: If you love something, give it away.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2012, 18:53
Verwijderd
Ik lees ze in bed of op de bank. In een half zittende houding of in kleermakerszit. Alles is goed zolang het op een rustige plek is. En het moet op papier staan, dat vind ik veel fijner lezen, want van een e-reader gaat alles spienen na een bepaalde tijd.

ik heb een hekel aan ezelsoren. ik doe er altijd een papietje tussen of laat het open liggen met de rug omhoog.
Ik neem ze mee opvakantie, naar school. Want ze er mag best een krasje opkomen.

ik geef geen boeken meer weg, want dat heb ik al eens een paar keer gedaan en die boeken heb ik nooit meer terug gekregen, want diegene had ze weer aan iemand anders uit geleend en die was ze kwijt geraakt. ik heb ze niet meer teruggekregen of een sorry gehoord.

ik haal in vakanties of als ik niets te doen heb boeken in de bieb.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2012, 00:04
Verwijderd
Ik lees boeken meestal in bed of op de bank, waarbij de houding aanvankelijk arbotechnisch wel snor zit, maar naarmate de bladzijdes vorderen gaan alle arborichtlijnen behoorlijk naar de gallemiezen. Vooralsnog heb ik me beperkt tot echt papier, maar een E-reader lijkt me wel aantrekkelijk. Om de doodeenvoudige reden dat dikke pillen lastig vast zijn te houden met één hand. En nee, de andere hand is niet dáár mee bezig. Voor de verandering. Anyway, dwarsliggers vind ik een beetje de downtjes onder de boeken. De """"speciale"""" boeken voor """"speciale"""" mensen, zeg maar. Ezelsoren vind ik bij boeken uit de bibliotheek niet erg, zelfs wel charmant. Maar mijn eigen boeken blijven er vrij van want wat mooi en perfect is moet zo blijven. Ik neem heel af en toe een boek mee voor onderweg, maar liever niet dan wel want: nou ja, wat mooi is moet mooi blijven. De voorkeur gaat uit naar hardcovers; paperbacks zien er meteen zo afgeragd uit na 'n leesbeurt. En uiteraard houd ik liever mijn boeken, evenals CD's en DVD's. Ik leen ze alleen uit aan mensen waar ik van weet dat ze er voorzichtig mee zullen zijn -- om wat voor reden dan ook.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2012, 17:25
Verwijderd
Ik heb echt een hekel aan e-readers. Echte boeken zijn beter in werkelijk elk opzicht. Dan kun je zo fijn met je vinger langs het papier enzo . Hoe ik verder met mijn boeken om ga hangt van het boek af. Mijn studieboeken zijn heilig, want moeilijk verkrijgbaar en duur. Daar komen dan ook geen vouwen of ezelsoren in. De readers van mijn universiteit zijn dan weer minder heilig, maar goed, ook makkelijk verkrijgbaar en goedkoper . Mijn studieboeken staan ook apart van de rest van mijn boeken, zitten altijd dicht als ik er klaar mee ben (leesboeken wil ik nog wel gewoon neerleggen met de open kant naar beneden zeg maar). Gewone leesboeken zijn voor mij meestal niet zo heilig. Ik heb dan ook gewoon heel veel van die romans enzo waar het niet zo belangrijk mee is. Allemaal paperbacks, die meestal met me mee gaan in tassen enzo. Daar komen er nog wel eens vouwen in enzo, dus eigenlijk ga ik er meestal al vanuit dat ze toch niet gaaf blijven, dan mogen er ook best ezelsoren in. Ik leen gerust boeken uit, ik leen ze zelf ook van andere mensen. Boeken uitwisselen <3. Ik lees over het algemeen overal waar mogelijk. Onder het eten, op de bank, in bed, in het ov, in de auto, noem maar op. Mijn leesboeken slingeren ook overal. Ik heb een plank in mijn kamer waar ze staan, maar daar vallen regelmatig gaten in omdat die boeken over liggen. Dat doet ook geen goed aan de staat van de boeken haha.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2012, 16:02
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik ben wel een klein beetje neurotisch met boeken, daarom heb ik me een paar jaar geleden ook een "wreck this Journal" kado gedaan. Ik heb echt een grafhekel aan mensen die ezelsoren in boeken vouwen. Mishandeling! Of de kaft van een paperback expres krakken. Of een paperback open op de kop leggen. Vouwen zijn niet altijd te voorkomen, maar ik heb er het liefste zo min mogelijk.
Ik heb ook liever harde kaften, die doorstaan een aantal leessessies ook een stuk beter en zijn dan mooier. Lezen doe ik het meest in bed of op de bank, in houdingen die een arbotest niet kunnen doorstaan. Boeken neem ik wel mee. Soms zit ik ermee in bad, maar dat is bij uitzondering en dan doe ik er ook heel erg voorzichtig mee.
Mijn boekenkasten (7) ben ik ook erg blij mee. Ik wilde altijd een soort bieb in huis hebben en dat heb ik nu ook soort van in de studeerkamer. Heel erg fijn
Uitlenen doe ik soms, maar ik heb wel echt slechte ervaringen met het terugkrijgen van boeken helaas. Ik heb nog wel het liefste echt boeken en geen ereader, maar dat heeft vooral te maken met bovenstaande boekenkastverhaal.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2013, 18:02
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Ik lees ten eerste te weinig, vind ik zelf. Ik lees altijd voor het slapen gaan, maar omdat ik ook dagelijks de krant lees schiet dat er soms bij in. Ik ben dan ook van plan om meer in het openbaar vervoer te lezen.
Als ik dan lees in bed, dan lees ik rechtop. Eigenlijk vind ik het heel fijn om te liggen, maar ik heb altijd m'n koptelefoon op. Ik heb een aantal vaste albums die ik gebruik voor het lezen, muziek die niet heel erg afleidt.
Ik vind e-readers niet fijn. Misschien wat ouderwets, maar ik vind papieren boeken gewoon heerlijk. Ze zijn voor mij ook voor een groot deel gewoon een meubel. Op mijn nachtkastje staan soms stapels van vijf boeken hoog. En als ik een boek uit heb dat eigenlijk van mijn ouders is, maar ik merk dat ik het zelf leuker vond dan zij dan vraag ik soms of het in mijn eigen boekenkast kan hebben. Ik lees dan ook meer boeken uit onze eigen massive boekenkast dan dat ik zelf koop. Dat is vaak niet nodig omdat er nog heel veel te lezen is en omdat mijn vader elke week weer iets nieuws koopt.
Ezelsoren vind ik niet mooi en doe ik dan ook niet. Wel heb ik altijd meerdere bladwijzers, meestal kaartjes van musea of bonnetjes. Ik neem ze vaak mee naar het volgende boek, zeg maar, waardoor ik op één moment soms wel vijf verschillende kaartjes in m'n boek heb.

Citaat:
Ik denk ook wel dat je aan mijn boekenkast een beetje kunt zien wie ik ben en hoe ik ben.
Dit heb ik ook! Daarom heb ik ook ostentatief een paar reisgidsen bij de romans staan.
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2013, 21:34
Pythias
Pythias is offline
Ik ben niet bijzonder zuinig op mijn boeken. Ik wil ze wel graag netjes houden, maar met ezelsoren heb ik absoluut geen probleem. Een boek mag geleefd worden. Heerlijk toch?
De houding waarin ik een boek lees verschilt best vaak. Vaak heb ik mijn hoofdkussen tegen mijn bovenlichaam aangedrukt, hou ik mijn armen daarnaast en hou ik dan mijn boek vast. Dat is een van de manieren waarop ik geen kramp in mijn nek krijg.
Het liefst heb ik toch wel paperbacks, die liggen zo lekker in de hand.
Een boek weggeven zou ik echter nooit zomaar doen. Boeken zijn me wel heel dierbaar.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 10:10
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Het liefst lees ik op bed, al vanaf ik jong ben. Daar had ik destijds rust en tegenwoordig vind ik het vooral lekker zitten. Ik doe dat ook overdag, als het zo uitkomt. Anders de bank of in de trein, want ik neem altijd een boek met me mee.
Alleen als ik een dikke pil aan het lezen ben, probeer ik die ook als e-book te krijgen. Dan hoeft 'ie niet mee de trein in en lees ik vanaf m'n telefoon. Da's niet echt prettig, dus ik blijf het liefst bij papier. Ik ben niet tegen e-readers, maar vind ze nog relatief duur. Ik hou niet van dwarsliggers, vanwege het dunne papier en de manier van lezen. Geeft me geen gevoel van ontspanning.
Mijn boeken mogen best kreuken en een gelezen indruk maken, maar ik maak geen ezelsoren, aantekeningen, leg boeken niet open op hun kop of vouw ze (paperback) om.
Het maakt me niet zoveel uit hoe een boek er uit ziet, al heb ik inmiddels door dat het papier pockets snel vergeelt en dat vind ik helemaal niks.
Ik vind het leuk als mensen in mijn boekenkast duiken en met ze er over te praten. Ik heb ook een indeling. Trots is een groot woord, ik doe vaak boeken weg om 'm niet stampvol te krijgen, maar ik vind het wel een leuke bezigheid. Ik leen boeken van mensen en leen ze ook uit, al noteer ik wel aan wie en wanneer. Als ik ze niet terug hoef zeg ik dat er bij.
Op mijn werk staat een 'weggeefhoek' en daar zijn veel boeken terug te vinden. Ik drop er ook vaak mijn gelezen boeken, omdat ik het leuk vind als ze weer een ander kunnen vermaken dan dat ze staan te verstoffen in mijn kast. Alleen écht écht heel goede boeken hou ik zelf en koop ik nieuw als ik ze cadeau wil doen.

Tic van mij en mijn zus: aan boeken ruiken. Zij houdt van de geur van oude boeken en ik van die van gloednieuwe.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 20:40
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Dwarsliggers vind ik wel weer fijn om mee te nemen vliegen, maar ik heb dan ook geen ereader.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:15.