Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2006, 16:45
demoontje
demoontje is offline
Heyy,
met wiskunde proefwerken of s.o. word ik zenuwachtig, klamme handen, niet kunnen slapen, misselijk. maar met andere vakken niet. daardoor sta ik altijd onvoldoende voor wiskunde, hebben jullie tips voor mij? demoontje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2006, 16:48
Verwijderd
Je kan eens gaan praten met je mentor op school. Of met de docent van wiskunde. Als ze weten dat je er last van hebt, kunnen ze er misschien rekening mee houden. Mocht het niet over gaan, dan kan je ook eens naar de huisarts gaan, die kan je tips geven om te ontspannen, of zelfs middelen waardoor je minder last hebt van je zenuwen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 21:00
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Ik herken er wel wat van. Had/heb dat ook bij wiskunde. ( iets mindere mate)

Kwam bij mij omdat je je niet goed kan voorbereiden bij wiskunde, niet zo als bij geschiedenis.

Wat wel helpt is om de theorie 100% uit je hoofd te kennen en wat sommen dag van te voren maken en zorgen dat je het daarvoor al zo goed ken dat je ze allemaal goed heb. Dat geeft zelfvertrouwen.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 23:12
Verwijderd
Ik heb dat ook gehad en daar ook training in gehad, eerlijk gezegd had ik daar geen bal aan. Het werkte het beste bij mij om me zo min mogelijk onder druk te zetten. Dus o.a. op tijd leren, avond ervoor ontspannen met op tijd naar bed en -niet- de laatste paar minuten ervoor alles weer overkijken.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 20:26
groot-kleintje
groot-kleintje is offline
faalangst is een vervelende angst. het houdt in dat je bang bent om fouten te maken.
als dit het geval is bij jou, kun je misschien een faalangstreductietraining bij jou op school volgen. daar leer je manieren hoe je ermee om kunt gaan. bijvoorbeeld door ontspanningsoefeningen te oefenen, en ze toe te passen op momenten dat je zo gespannen bent om geen fouten te maken, te ontspannen.
verder is het ook handig om met een mentor te praten en de stof te kennen

fijne vakantie! en succes volgend jaar
__________________
vraag het niet aan mij, ik ben slechts mezelf
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 22:11
Verwijderd
Bij wiskunde komt het vaak voor dat je sommen krijgt die met iets andere cijfertjes zijn dan je gewend bent, maar de manier van oplossen is hetzelfde.

Je moet dus om wiskunde in je routine te krijgen heel veel kilometers maken. Enorm veel sommen maken en vragen stellen. Alleen dan weet je dat je de stof goed begrijpt.

Ik heb vaak last van een soort faalangst bij wiskunde omdat ik niet zo goed weet hoe ik het probleem aan moet pakken. Ik heb hier met mijn wiskunde leraar over gepraat en hij heeft mij verteld dat je gewoon logisch moet nadenken: wat moet ik nu doen? En het dan gewoon moet gaan proberen met algebra (in mijn geval). Als het echt niet lukt moet je gewoon je GR pakken en het daarmee oplossen.

Maar laat het eventjes aan je wiskundeleraar weten, hij houdt er dan waarschijnlijk wel rekening mee en zal jou niet meer naar voren pakken als hij het heeft over mensen met "lage cijfers en een slechte motivatie" want mijn motivatie ging enorm achteruit toen ik slechte cijfers haalde. "Ik kan het toch niet".

Oh trouwens, dat kilometers maken helpt niet meteen, je moet het gewoon stug vol blijven houden. Je merkt dat je op een gegeven moment de basisdingen gewoon goed kan en daar niet meer over na hoeft te denken
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 23:01
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 08-07-2006 @ 23:11 :
Bij wiskunde komt het vaak voor dat je sommen krijgt die met iets andere cijfertjes zijn dan je gewend bent, maar de manier van oplossen is hetzelfde.

Je moet dus om wiskunde in je routine te krijgen heel veel kilometers maken. Enorm veel sommen maken en vragen stellen. Alleen dan weet je dat je de stof goed begrijpt.

Ik heb vaak last van een soort faalangst bij wiskunde omdat ik niet zo goed weet hoe ik het probleem aan moet pakken. Ik heb hier met mijn wiskunde leraar over gepraat en hij heeft mij verteld dat je gewoon logisch moet nadenken: wat moet ik nu doen? En het dan gewoon moet gaan proberen met algebra (in mijn geval). Als het echt niet lukt moet je gewoon je GR pakken en het daarmee oplossen.

Maar laat het eventjes aan je wiskundeleraar weten, hij houdt er dan waarschijnlijk wel rekening mee en zal jou niet meer naar voren pakken als hij het heeft over mensen met "lage cijfers en een slechte motivatie" want mijn motivatie ging enorm achteruit toen ik slechte cijfers haalde. "Ik kan het toch niet".

Oh trouwens, dat kilometers maken helpt niet meteen, je moet het gewoon stug vol blijven houden. Je merkt dat je op een gegeven moment de basisdingen gewoon goed kan en daar niet meer over na hoeft te denken
Eva heeft bijna helemaal gelijk. Wat ik wil toevoegen is, dat wiskunde SE niet altijd andere cijfertjes zijn. Bij ons zijn ongeveer de helft van de opgave's of zelfs iets minder dat soort sommen. De andere is echt zelf bedenken. Mocht dat bij jou ook zo zijn dan geef ik je als tip lees de vragen door. Begin bij de vraag die je zeker kan maken en dan die daarna. Zo heb je moeilijkste vraag en de vraag waarover je het langst zult nadenken en het meeste kans om fout te doen of een black out door te krijgen als laatst.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 12:17
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Faalangst, zucht. Ik geloof best dat er zoiets als faalangst bestaat, maar mijn ervaring is, dat het vaak verschrikkelijk misbruikt wordt
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 16:50
Barones
Avatar van Barones
Barones is offline
ik denk ook wel dat het af en toe wordt misbruikt maar toch zullen er ook veel zijn die er echt last van hebben.

ik maak bij wiskunde ook altijd alle sommen, leer op tijd en als we een proef proefwerk mee krijgen maak ik die thuis (en snap ik) maar als ik dan soortgelijke sommen op school krijg (met andere cijfertjes) lukt het gewoon niet. het lukt gewoon echt niet terwijl het de dag ervoor wel lukte

maar goed , ik kan je verder dus ook niet helpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Faalangst enquête
Floortje-1996_
1 07-05-2014 15:51
Psychologie Gratis coaching voor faalangstige gevoelens
Petra000
6 07-03-2011 15:50
Psychologie Faalangst
Dott
46 03-11-2010 22:12
Psychologie Verlegen, faalangst enzovoorts
Verwijderd
18 30-08-2005 15:56
Psychologie Faalangst
Agnès
4 26-10-2003 01:10
Psychologie faalangst
heavinly
16 11-11-2002 17:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:32.