Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2014, 16:11
Verwijderd
Ik heb eigenlijk al heel lang last van stemmingswisselingen.
Het probleem is eig vooral dat ik of extreem vrolijk ben of ik voel me helemaal naar de tering. Het is niet echt zo dat het om de 5 minuten wisseld ofzo, maar mijn humeur slaat gewoon heel snel om waardoor ik soms best onberekenbaar ben.
Ik vind het heel vervelend dat ik hier last van heb. Ik kan soms dagen lang me zo rot voelen dat ik niet vooruit te branden ben, dat ik alleen maar wil slapen, dat ik het idee heb dat ik elk moment kan beginnen te janken. Ik heb ook wel hele positieve dagen hoor. Dan ben ik helemaal blij en loop ik zingend en half dansend door het huis.
Ik zou alleen zo graag van die depresieve gevoelens af willen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-06-2014, 18:24
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Er zijn geen ups zonder downs, zo is een mens ingesteld. Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat tijdens zo'n down je hele leven op z'n gat ligt, of dat je tijdens een up superimpulsief domme dingen gaat doen.

Als je stemmingsproblemen je leven zo beheersen dat je school eronder lijdt of je leven thuis of je relaties met vrienden, dan moet je er wel wat doen. Voor zulke stemmingsproblemen heb je wel echt hulp nodig van iemand die er verstand van heeft. Bijvoorbeeld de huisarts samen met een psycholoog (ik weet niet wat je nu al aan zorg krijgt). Er zijn tegenwoordig ook vormen van therapie die je op het internet kunt volgen (grip op je dip heet het dacht ik). Dat is overigens niets om je voor te schamen, je problemen te lijf gaan is veel stoerder dan niks doen.

Als het nog wel een beetje meevalt dan kun je het ook zelf proberen aan te pakken. Zo kun je bijvoorbeeld eens gaan bijhouden wat jou zo van streek maakt op die dagen. Zijn het dingen die je overkomen, waar je geen invloed op hebt (bijvoorbeeld een gemeen klasgenootje) of spelen jouw eigen gedachten ook een grote rol?
Ik kan soms bijvoorbeeld me ineens heel verdrietig voelen om niks. Bijvoorbeeld als ik iets in de winkel sta te passen en het staat stom. In plaats van dat ik denk jammer, niks voor mij, ga ik dan onbewust akelige dingen over mezelf denken. En vervolgens voel ik me rot, uiteindelijk alleen maar door mijn eigen gemene gedachten. Als je dat leert herkennen, dat jouw reactie veel heftiger is dan eigenlijk zou moeten, dan kun je er ook iets mee doen.
Je kunt bijvoorbeeld die gedachtes opschrijven en er dan bij bedenken of die gedachtes wel kloppen. Of dat wel waar is. En dan de gedachte vervangen door iets dat wel klopt en een stuk vriendelijker is.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 15-06-2014, 22:33
Verwijderd
Bedankt voor je reactie pluis,

Citaat:
Er zijn geen ups zonder downs, zo is een mens ingesteld. Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat tijdens zo'n down je hele leven op z'n gat ligt, of dat je tijdens een up superimpulsief domme dingen gaat doen.

Als je stemmingsproblemen je leven zo beheersen dat je school eronder lijdt of je leven thuis of je relaties met vrienden, dan moet je er wel wat doen. Voor zulke stemmingsproblemen heb je wel echt hulp nodig van iemand die er verstand van heeft. Bijvoorbeeld de huisarts samen met een psycholoog (ik weet niet wat je nu al aan zorg krijgt). Er zijn tegenwoordig ook vormen van therapie die je op het internet kunt volgen (grip op je dip heet het dacht ik). Dat is overigens niets om je voor te schamen, je problemen te lijf gaan is veel stoerder dan niks doen.
Ik ben een tijdje onder behandeling geweest bij een psycholoog maar dat ging niet zo goed, ik heb wel naar gripopjedip.nl gemaild. Ik hoop dat het werkt. Het is verder ook niet iets waar ik me voor schaam ofzo dat ik dan zo depri kan zijn maar het is gewoon heel lastig om er mee om te gaan op dat moment en het is ook niet handig voor mijn omgeving. En ik merk ook wel dat ik minder onderneem met vrienden enzo dan dat ik eerst deed. Want dan heb ik weer een leuke afspraak staan, maar dan ben ik op het moment van de afspraak zo depri dat ik gewoon echt niet meer wil en dan moet ik weer afzeggen. (dus spreek ik op sommige momenten ook gewoon maar niet af zodat ze ook niet op me rekenen en het ook niet vervelend is als ik afzeg)

Citaat:
Als het nog wel een beetje meevalt dan kun je het ook zelf proberen aan te pakken. Zo kun je bijvoorbeeld eens gaan bijhouden wat jou zo van streek maakt op die dagen. Zijn het dingen die je overkomen, waar je geen invloed op hebt (bijvoorbeeld een gemeen klasgenootje) of spelen jouw eigen gedachten ook een grote rol?
Het zijn deels dingen die me overkomen of mensen die heel dicht bij staan overkomen. (grootste deel, dat wel). Maar ook wel deels dat ik loop te doemdenken. Dan denk ik dat alles fout kan gaan, dat iedereen zomaar dood kan gaan, ik ga aan alles twijfelen, vraag me af waarom mijn vrienden nog met me omgaan, of ik toch niet te dik ben of mijn ouders nog wel van elkaar houden, of ik mijn jaar wel haal, of ik wel bereikbaar ben als er iets is, of mijn vader geen ander heeft, of het wel goed gaat met mijn broer, wat als .... dan .......
En als ik me dan toch probeer te verzetten en toch iets ga doen dan heb ik het idee dat ik overal in faal of dan beïnvloeden mijn depri gedachten mijn humeur zo dat ik binnen een uur weer terug ben en dan weer in mijn bed lig.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2014, 14:42
deadlytown
Avatar van deadlytown
deadlytown is offline
_melove Jij hebt dus net zoals ik last van extreem denken? cq zwart-wit denken.

ik had namelijk ook heel erg last van stemmingswisselingen. eerst blij dan verveeld of somber.

dus als je wilt praten kan je mij prive bericht sturen
__________________
http://adf.ly/otNx7
Met citaat reageren
Oud 20-06-2014, 17:04
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Heb je dit al je hele leven of is het iets van de laatste tijd? Het kan namelijk meerdere oorzaken hebben. Iet uit het verleden wat onbewust invloed op je heeft gehad, puberteit of gewoon een onderdeel van je persoonlijkheid.

Overigens zou je schematherapie kunnen volgen. Dit wordt ook gebruikt voor mensen met een persoonlijkheidsstoornis. Op die manier leer je waar je gedachten en emoties vandaan komen en hoe je ermee om kunt gaan.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2014, 23:03
Verwijderd
Sorry voor de late reactie ik was er vanwege de drukte even niet bij.

Ik heb het niet mijn hele leven. Ik heb een leuke jeugd gehad. Ik heb het eigenlijk pas sinds een jaar of 2 ofzo.

@deadlytown ik denk dat dat wel klopt ja. Het is wel of blij (en dan ook extreem blij zonder wolkje aan de lucht) of het is somber en duisternis.

Ik merkte dit weekend wel dat het wisselen van mijn mijn stemming heel erg kwam door omstandigheden. Ik was echt sinds vrijdag helemaal blij, maar dan ook helemaal blij. Maar toen s'avonds kregen we een slecht bericht en toen voelde ik me direct al wel minder blij. Toen voelde ik me de volgende dag toch wel weer blij en vandaag ook de hele dag wel, maar nu vanavond zo'n rot bericht gehad dat ik me weer helemaal naar de tering voel.
Het gaat niet altijd zo op deze manier hoor, maar het viel me nu heel erg op dat het dus zo ging.

Schematherapie ben ik niet mee bekent, maar als ik daarvoor weer naar een psych moet dan haak ik toch af want ik probeer nu juist mijn leven weer zo veel mogelijk op te pakken.

Bedankt voor jullie reacties
Met citaat reageren
Oud 30-06-2014, 19:10
Verwijderd
Hee, ook herkenbaar voor mij. Zoals pluis zei kan hulp van een psycholoog goed zijn, maar ook hulp van iemand anders die dit ook heeft meegemaakt. Zelf heb ik ook last gehad van stemmingswisselingen omdat ik depressief was, ben daarvoor op gesprek geweest met psych en medicijnen gehad etc. en m.b.v. de medicijnen en door zelf m'n gedachtes te veranderen sta ik nu heeel positief in het leven en denk ik veel leuker over de wereld enzo!

Vooral niet gaan hopen dat het goed komt, maar er vertrouwen in hebben dat je er bovenop gaat komen! Geloof in jezelf

Als je hulp nodig hebt of gwn ff met me hierover wil praten omdat t erg herkenbaar is, dan mag je me altijd PM'en
Met citaat reageren
Oud 05-07-2014, 13:42
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Schematherapie kun je ook zelf thuis doen. Op internet kun je vinden hoe dat precies werkt.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Heftige Stemmingswisselingen.
Mandii--xx
4 17-11-2010 13:39
Psychologie stemmingswisselingen
Morri
24 30-12-2007 00:55
Psychologie Stemmingswisselingen
Daantje_0705
27 26-06-2004 13:10
Psychologie stemmingswisselingen?
knak
46 05-04-2003 13:43
Psychologie Stemmingswisselingen......
Nena21
58 02-04-2002 10:51
Lichaam & Gezondheid Stemmingswisselingen als bijwerking van de pil.
Iotje
0 02-04-2002 09:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28.