Oud 14-09-2009, 17:02
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
Binnenkort wil ik samen met mijn lief ongeveer 1,5 maanden door Europa rondreizen. Er staat nog vrij weinig vast. We weten nog niet waar we naartoe gaan, maar neigen naar Oost Europa. Het kan of met de trein, of met de auto. Mijn voorkeur gaat uit naar met de auto.

Nou zijn er een aantal haken en ogen aan het idee om met de auto te gaan: Het grootste praktische probleem is toch wel dat hij noch ik een auto heeft. Dat kan opgelost worden door een auto te kopen. Verder heb ik nog maar net mijn rijbewijs en weinig rijervaring (los van de rijles) wat het extra spannend maakt. Ik weet helaas ook nog eens bar weinig van auto's.

Ik wil een auto met geldige APK die rijdt. Mijn budget voor de aanschaf ligt rond de 400 euro. Hij hoeft niet mooi te zijn, maar innerlijk moet hij natuurlijk wel in orde zijn. Het liefst geen brandstofslurpend monster. Hij moet het in ieder geval ongeveer twee maanden volhouden. Ik snap dat je dat van tevoren niet kunt weten, al helemaal niet met een goedkope auto, maar wil het risico wel zo klein mogelijk houden.

Waar vind ik zoiets en waar moet ik op letten?

Ik heb marktplaats al afgestruind en er is van alles... Als ik uiteindelijk ergens ga kijken zal ik ook wel iemand met meer verstand van auto's mee moeten nemen, maar dan moet ik wel eerst uitselecteren, ik kan moeilijk naar 20 auto's gaan kijken.
Ik hoop dat jullie me een beetje willen helpen .
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2009, 20:49
Verwijderd
Voor 400 euro, een auto die veel kilometers maakt, niet kapot gaat, en geen brandstof slurpt... Dan komt er een heleboel geluk bij kijken....
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 22:40
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
Citaat:
Voor 400 euro, een auto die veel kilometers maakt, niet kapot gaat, en geen brandstof slurpt... Dan komt er een heleboel geluk bij kijken....
Dat begrijp ik. Maar is 't, volgens jou, onmogelijk?

Wanneer moet ik een auto sowieso niet kopen?
(bijv) Als hij op een benzinemotor meer dan 200.000 heeft gereden?
Zijn er bepaalde merken/types aan of af te raden?
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 23:55
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Volvo doet het altijd goed boven de 200K. Kun je makkelijk mee naar de 500K rijden!
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 01:26
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Voor 400 euro ga je geen auto kopen waarmee je gegarandeerd probleemloos 1,5 maand kan rondrijden Ik betwijfel of je voor dat bedrag een auto kan vinden die überhaupt al probleemloos is.
Verhoog je budget voor onderhoud, gooi er een een goede garagebeurt tegenaan voor vertrek en neem een ANWB-abonnement. Volvo's en Japanners doen het goed in de betrouwbaarheid, maar om eerlijk te zijn is het met dat bedrag ook bij die merken een vrij grote gok. Japanse auto's zullen over de gehele linie wel goedkoper zijn in lasten dan Volvo's.

Persoonlijk zou ik je willen adviseren om eens de trein-optie nader te bekijken, of proberen een auto te lenen van iemand anders. Desnoods om hem voor dat bedrag van iemand te huren Voor 400e zou ik m'n Mazdaatje wel uitlenen*

*mits normaal volk en goede afspraken
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 07:17
Verwijderd
Citaat:
Dat begrijp ik. Maar is 't, volgens jou, onmogelijk?

Wanneer moet ik een auto sowieso niet kopen?
(bijv) Als hij op een benzinemotor meer dan 200.000 heeft gereden?
Zijn er bepaalde merken/types aan of af te raden?
onmogelijk is het niet. Een studiegenoot van me, heeft eigenlijk altijd heel erg veel geluk gehad met auto's onder de 1000 euro. Maar die kon zelf veel sleutelen. En dat moest dan ook.

Voor 400 euro zul je geen auto's tegenkomen die minder dan 2 ton gelopen hebben, tenzij ze finaal zijn doorgerot.

Of je echter een Volvo of Japanner vindt van 400 euro die dit nog aankan, is een grote vraag.

Ik ga met Kiet mee. Probeer te lenen, huren, of ga voor de trein. Huren is vaak tricky want je zit met een maximum aantal kilometers die je mag maken.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 09:26
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
japanners zijn vaak wel betrouwbaar en easy fix als er wat kapot gaat. Zoek een starlet ofzo, of een swiftje. Maar voor 400 euro ga je dat niet redden ben ik bang.
Ik heb nog wel een lantra zonder apk staan, die mag je wel voor 400 hebben maar er is een reden dat hij geen apk meer heeft...

kanhetnognietoverm'nhartverkrijgenmijnschatjenaardeslooptebrengen
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 12:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Vermijdt sowieso landrovers. Veel van hun oudere terreinwagens kun je vrij goedkoop krijgen tweedehands (die niet door offroad enthousiastelingen onderhouden zijn dan), zeer goedkoop in de wegenbelasting bovendien. Maar wat zijn die krengen onbetrouwbaar zeg. Er gaat zo achterlijk veel aan kapot.

Ik heb me laten vertellen dat het typerend is voor Engelse auto's, maar dat kan ik niet zeker weten.


Als je erin wilt overnachten, dan denk ik eigenlijk aan iets van een grote auto, een break uitvoering ofzo, of zo'n grote volvo. Er zit absoluut geen motorvermogen in, maar goed, het is maar wat je wilt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 12:44
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
kanhetnognietoverm'nhartverkrijgenmijnschatjenaardeslooptebrengen
Ik heb hetzelfde met m'n oude 121tje (al moet ik er ook nog gewoon spul uithalen/overzetten voor de nieuwe). Maar mijn ouders stressen er helemaal de pan over uit - en het is niet eens hun tuin

@T_ID: Als jij voor 400e voor mij een Land Rover (categorie 88/90/109/110/Defender, die andere dingen vind ik niets) kan vinden houd ik mij graag aanbevolen Zelfs met werk zijn die dingen nog wel redelijk wat waard. Overigens zijn ze jankend duur in vaste lasten, vooral verbruik, dus het is sowieso geen logische auto om hiervoor te kiezen.
Het schijnt wel dat 70% van alle verkochte Land Rovers nog altijd in dienst zijn. Wat verder niet wil zeggen dat ze probleemvrij zijn.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 14:24
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
Bedankt voor alle reacties

@KIET-2: Een ANWB abonnement was ik sowieso van plan te nemen (als ik een auto koop)
Lenen klinkt handig, maar stel dat er iets kapot gaat, dan heb ik liever dat het van mezelf is dan van een ander. Verder ken ik niemand die een auto over heeft.

@Dysmorphofobist + Louis Armstrong: Dus minder dan 200.000 op de teller is geen vereiste?

@Qimm: Bedankt, maar nee bedankt ik wil er nog een tijdje in rijden voor hij naar de sloop moet.

@T_ID: In de tijd dat ik in Afrika woonde hadden mijn ouders een Landrover dat betekende inderdaad dat er evenveel tijd in als onder de auto werd doorgebracht. Maar zoals KIET-2 ook zegt, deze vind je niet voor 400 euro. En als wel, dan zou het natuurlijk super stoer zijn, maar een slecht idee.

Ik heb al weer wat verder rondgekeken en rond gebeld. Wat denken jullie van een Citroen BX (breakuitvoering)? Erin overnachten hoeft niet per se, maar 't is erg handig als het kan.
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 16:39
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
nou ja apk verliep vorige week, dus ik ga er niet meer mee de weg op, ja alleen nog even naar de sloop, dat durf ik wel...

en over dei 200.000km, de lantra heeft de 240 gehaald en een vriend van mij had een starlet met 260 tot de distributieriem knapte, verder mankeerde die niks. Beide benzine motoren.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 17:15
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
@T_ID: Als jij voor 400e voor mij een Land Rover (categorie 88/90/109/110/Defender, die andere dingen vind ik niets) kan vinden houd ik mij graag aanbevolen
Niet 400, maar als jij iets vindt dat verwaarloosd is geraakt. Een tijdje terug heb ik iemand gezien met een lightweight, een oude radiowagen uit het Nederlandse leger, gekocht voor € 500. Die man had het ooit aangeschaft om op te knappen, maar had het ding daarna tien jaar laten wegrotten in een schuur.

Het reed nog. Uiteraard ging het binnen 200 kilometer weer kapot, maar hey, het reed.

Verbruik aan brandstof is idd duur bij zo'n ding. Daarover is niet te twisten. Maar goed, is brandstof daar niet goedkoper dan hier, en zo ja hoeveel? Ontkom je met een andere auto wel aan zo'n hoog verbruik? Misschien wel niet. Dat moet je per geval bekijken denk ik.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 17:50
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Voormalige Oostblok is volgens mij iets goedkoper in brandstof, maar niet zo extreem veel. Probleem bij de goedkopere Land Rovers (die nog rijden) is dat die op benzine rijden, en dan zuipen ze 1:5 of zo Dan ben je toch beter af met iets anders, want nagenoeg alles rijdt (een stuk) zuiniger. Diesel Land Rovers zijn om o.a. die reden ook een stuk populairder, en duurder.

Auto's kunnen makkelijker meer dan 200.000 km aan, mits een beetje fatsoenlijk onderhouden. Een verkoper die ik laatst sprak had een Mazda 121 op LPG nog doorverkocht terwijl er al 360.000 km op de teller stond De motor zelf is zelden een echt probleempunt, de mankementen zitten hem vaak in andere mechanische delen of in roestvorming. Bij 400 euro zou ik zelfs meer op lage kilometerstanden letten dan hoge, want een auto met een lage km-stand voor dat bedrag zal zeker problemen hebben op andere punten.

Citroën BX kan ik je niet echt aanraden, tenzij jouw vriend heel erg handig is. Hoewel erg comfortabele auto's, de Break is ook nog eens erg ruim, staan die bakken bekend om hun grote mate van problemen. Ze zijn erg goedkoop in aanschaf maar hebben vaak een grote achterstand in onderhoud omdat ze als goedkoop brik worden gebruikt. Ik heb zelf ook naar een BX Break gekeken, maar hield wel in het achterhoofd dat ik veel opzij zou moeten leggen voor onderhoud. De kans dat je een probleemloze BX Break vindt die het nog zolang vol zou houden is bijna verwaarloosbaar Mocht je er desalniettemin naar willen kijken, controleer dan of het hydaulisch systeem nog goed werkt en niet lekt en dat de draagarmen achter nog goed zijn. Op het Citroën-forum staan uitgebreidere aankooptips in het BX-subforum.

Maar nogmaals, met jou budget zou ik eerst één van de alternatieven (lenen of de trein) bekijken. Wellicht dat je vriend nog iemand weet? Heb je in budget ook rekening gehouden met wat een auto je nog extra kost (zelfs voor 1 maand) aan verzekering, wegenbelasting en het ANWB-abbo buitenland + vervangend vervoer?
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 18:27
Ivo
Ivo is offline
Pff... 400 euro is wel erg weinig voor het eisenpakket.
Probleem is dat goedkope zuinige auto's bij iedereen wel in trek zijn, dus dat drijft zelfs bij oude koekblikjes nogal op.
Grote auto's zijn duurder in gebruik (wegenbelasting, verzekering en brandstofverbruik), en daarom als ze oud en goedkoop zijn minder interessant voor kopers van een goedkope auto, waardoor de grote auto's in verhouding nog goedkoper zijn.

Je gaat in korte tijd veel reizen, dus je brengt waarschijnlijk veel tijd door in de auto. Dan zou het mooi meegenomen zijn als je ook een beetje comfort hebt. Rijcomfort heb je vooral bij wat grotere auto's, die toen ze nieuw waren in aanschaf relatief duur waren. Daarnaast is een beetje ruimte voor je spullen ook wel handig als je 1,5 maand van huis bent. Daarbij maakt het natuurlijk wel flink verschil of je gaat kamperen, of dat je in hotels/pensions/herbergen overnacht. Als je met z'n 2-en gaat kun je natuurlijk ook veel bagage op de achterbank kwijt. Ik weet alleen niet of ik me daar echt prettig bij zou voelen als altijd 'alles' in het zicht ligt. Das natuurlijk wel een uitnodiging voor ongure types.
Kijk eens naar de Volvo 340, 440 of 460. Met name die laatste 2 bieden aardig wat ruimte en comfort voor je geld, en motorisch hoef je je niet zo veel zorgen te maken. Veel kilometers (300.000+) zijn over het algemeen geen probleem bij Volvo. Het zijn alleen geen kampioenen in zuinigheid kwa brandstof.

Met Japanners zit je wat betreft betrouwbaarheid vaak ook wel goed. Al genoemd zijn de Toyota Starlet en Suzuki Swift. De Honda Civic hoort ook wel in dit rijtje thuis. Snel vergeten wordt Daihatsu. Maar door jarenlange samenwerking met Toyota zul je ook niet echt een miskoop doen. Deze Japanners zijn allemaal een stuk kleiner dan de genoemde Volvo's, maar ook een stuk zuiniger met brandstof. Zeker bij de wat oudere kleintjes, zijn de stoelen niet altijd geweldig. Als je een auto gaat bekijken, wees dan ook eerlijk tegen jezelf of je de stoelen wel lekker vind zitten. 1,5 maand in een auto rondrijden waarbij je rugpijn krijgt van de stoelen is geen pretje.

Ga niet denken dat je met een diesel goedkoop af bent. Diesel is in Nederland aanzienlijk goedkoper dan benzine, maar dat is lang niet overal zo! Met een fors hogere wegenbelasting kun je dan wel eens bedrogen uitkomen, ook al gaat een diesel doorgaans wel iets zuiniger om met de getankte liters. Je kunt natuurlijk van te voren ook even de brandstofprijzen checken van de landen waar je waarschijnlijk heen wilt.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 20:59
Verwijderd
Even een toevoeging aan Ivo's post:
De genoemde Volvo's zijn ook te koop met een automaat. Blijf hier van uit de buurt! Die krengen zijn berucht om hun onbetrouwbaarheid; De automaat gaat echt heel erg veel kapot en reparatie ervan is duur. Koop er dus een met een handbak.

Verder zou ik je aanraden om géén LPG auto te kopen. Het lijkt goedkoop, maar bedenk je dat een auto uit die prijsklasse waarschijnlijk geen G3-installatie heeft (wel zo fijn) en dat in het buitenland de beschikbaarheid van LPG op z'n zachtst gezegd matig is én dat niet ieder land dezelfde aansluiting hanteert (zijn wel adapters voor, maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?).

Maar eigenlijk... eigenlijk, zou mijn eerste advies zijn om het aanschafbudget te vergroten, want €400,- is wel érg weinig.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 23:43
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
Weer veel reacties en ik leer steeds meer bij.

Ik zal eens zoeken op de verschillende types die er genoemd worden

@KIET-2: Jammer dat de Citroen BX niet bekend staat om zijn betrouwbaarheid. Ik had al een kijkje genomen op de website van de Citroen BX, daar zijn ze er (natuurlijk) dolenthousiast over. Mijn vriend is wel erg handig, maar heeft weinig ervaring met auto's... Maar toch bedankt voor de tips waar ik op moet letten als ik er naar ga kijken als ik dat ga doen zal ik ook nog naar die tips op 't Citroen forum kijken.

Ik heb in mijn budget wel rekening gehouden met al die extra kosten, al heb ik eerlijk gezegd nog niet precies berekend wat zullen ze zijn. Juist omdat ik weet dat het allemaal nog veel meer gaat kosten wil ik een 'niet al te dure' auto kopen.

@Ivo: Mijn voorkeur gaat wel uit naar wat grotere auto's, inderdaad ook omdat die minder populair zijn binnen deze prijsklasse.
Bedankt voor de tip over de stoelen, daar had ik zelf nooit aan gedacht.
En ook over de brandstofprijzen, ik heb meteen een klein vergelijkend warenonderzoek gedaan. Diesel is sowieso overal goedkoper dan benzine en de prijzen verschillen vrij veel per land. Waarom is de wegenbelasting hoger voor een diesel?

Iemand raadde mij aan om een bezine auto te kopen omdat die makkelijker te repareren zou zijn dan een diesel, is dat iets om in overweging te nemen?

@Dittrich: 't staat genoteerd. Wel jammer, want in een automaat rijden is wel relaxt. Naar een LPG was ik inderdaad niet op zoek. Lijkt me vrij onhandig in Oost Europa.
Hoeveel zou je het aanschafbudget verhogen?


En over de trein:
Natuurlijk heeft treinreizen voordelen, maar ook nadelen. Het is (ook) duur. Je bent aangewezen op rails, kunt niet zomaar overal naar toe. Je bent minder vrij. Je kunt maar beperkte bagage meenemen, want alles zit op je rug. (En ik hoef heus niet veel bagage mee te nemen, maar een tentje, kookstelletje etc. wordt toch lastig) Je zal in hostels moeten slapen en meer geld kwijt zijn aan onderdak en eten. Het is minder avontuurlijk. Je kunt onderweg niet kei hard meezingen met de muziek (zonder iemand te storen). Je kunt niet oefenen met autorijden.
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 23:56
Verwijderd
Eigenlijk zou je pas moeten zoeken vanaf €750 - €1000,-, zeker gezien de staat van het wegdek daar (of beter: het ontbreken ervan) is het toch wel fijn als je een auto hebt die wat groter is, iig nog ff een tijdje mee kan en betrouwbaar is.

Beetje zoiets als de Mercedes-Benz W124 (klik), al weet ik niet hoe duur die dingen tegenwoordig zijn. De 200D uit die serie staat bekend om z'n motorische betrouwbaarheid (sowieso staan alle W124's bekend om hun uitstekende bouwkwaliteit en betrouwbaarheid), dus dat is het overwegen waard (mits binnen budget).

Wat de reparaties betreft:
Het maakt niet zoveel uit eigenlijk. Als je motorisch een probleem hebt, dan kun je 't toch niet zelf maken zonder dat je de benodigde kennis, kunde en onderdelen hebt. Voor het overige zal er vaak weinig verschil zitten tussen een benzineversie en een dieselversie van hetzelfde model (wellicht dat de diesel wat stuggere vering heeft omdat een dieselmotor nou eenmaal zwaarder is en een wat zwaardere koppeling/versnellingsbak wegens het hogere koppel, maar verder is 't gelijk).
Voordeel van diesel is natuurlijk dat je er in uiterste nood ook mee op gebruikt frituurvet kunt rijden (mits je een non-turbo hebt dan, turbodiesels kunnen 't niet allemaal) en sowieso dat je er gewoon verder mee komt op 1 tank tov benzine.
De wegenbelasting is hoger voor een diesel omdat:
1. Een diesel vrijwel altijd meer weegt dan de benzine-tegenhanger (dieselmotoren zijn zwaarder).
2. Een diesel vroeger vuiler was dan een benzinemotor.
3. Omdat de Rijksoverheid ook geld nodig heeft
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 00:27
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ik ben moe en heb geen zin om alle reacties door te lezen, dus als ik dubbel post, sorry

Wat je zoekt voor dat geld is moeilijk, maar niet onmogelijk...
Ongetwijfeld staan er al een berg tips hier over merk/model en punten waar je op moet letten, maargoed, hier kom ik toch ook nog even

Als ik zelf zoiets zou ondernemen en zelf voor dat bedrag een auto zou moeten uitzoeken die het nog 2 maanden vol zou houden, dan zou ik gaan voor een van de volgende (er van uitgaande dat je toch enig comfort wenst op niet al te beste wegen die je elders in Europa tegen gaat komen ) Ik heb ze op volgorde gezet van persoonlijke voorkeur

BMW 5 serie (E34)
Citroën ZX
Citroën BX
Rover 416
Renault Laguna

En waarom:
BMW 5 serie (E34) is gewoon bijna niet kapot te krijgen, oersterke bakken.
Citroën ZX is makkelijk aan te komen gezien je budget.
Citroën BX, deze zou mijn absolute voorkeur hebben zonder dat hydrolische veersysteem... dat gaat helaas vaak kapot gezien de leeftijd van die auto's en dit is niet goedkoop om te laten maken.
Rover 416, ook makkelijk aan te komen gezien je budget en je krijgt over het algemeen 'veel auto' voor je geld. (Ken de auto verder niet, dus ik zeg nu niet dat hij goed is, maar dit is dus mogelijk met rover )
Renault laguna, ook makkelijk aan te komen voor 400 euro, maar willen nogal eens aardig wat mankementen vertonen

Als ik zelf zo'n keuze zou moeten maken zou ik gaan voor een BMW 520 E34


Wat betreft punten waar je op moet letten:
Ga sowieso niet letten op kleine deukjes, krassen, plekjes etc. Voor dat geld zit er geheid schade aan
Check de olie en koelvloeistof (doe dat als de motor koud is). Staan ze goed op niveau? Als je de olie checkt, let dan op gruis aan de peilstok. Als je dat ziet: laten staan dat ding!
Kijk naar roestplekken, ietwat roest is niet zo erg, zolang maar niet de hele zooi doorgerot is. Je kan er best even met een pen in prikken als je het niet vertrouwd, als het doorgeroest is duw je die pen er zo doorheen en ook dan laten staan dat ding.
Check de remmen (schijven/blokken/trommels), kijk ook even aan de binnenkant van de velgen of er geen plakkerige vloeistof aan plakt.

Verder kan ik je eigenlijk weinig advies geven, rammelen/kraken/piepen zal het toch wel doen

En neem inderdaad een abonnementje op de ANWB
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.

Laatst gewijzigd op 16-09-2009 om 00:38.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-09-2009, 13:00
Verwijderd
Wat de Renault Laguna betreft die MTpower aanprijst:
Voor dat budget ga je alleen de Laguna I phase I vinden (áls je die al vindt) en die is juist erg betrouwbaar. De Laguna's waar hij op doelt (de Laguna II phase I van 2002-2003) valt sowieso niet binnen je budget.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 13:27
Verwijderd
Ik denk eigenlijk niet dat de verkoper het op prijs zal stellen als je met een pen door auto gaat prikken...
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 15:14
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ik denk eigenlijk niet dat de verkoper het op prijs zal stellen als je met een pen door auto gaat prikken...
Als het niet rot is prik je er ook niet doorheen
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 15:16
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Wat de Renault Laguna betreft die MTpower aanprijst:
Voor dat budget ga je alleen de Laguna I phase I vinden (áls je die al vindt) en die is juist erg betrouwbaar. De Laguna's waar hij op doelt (de Laguna II phase I van 2002-2003) valt sowieso niet binnen je budget.
Inderdaad de laguna 1 ph1
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 15:17
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
japanners zijn vaak wel betrouwbaar en easy fix als er wat kapot gaat. Zoek een starlet ofzo, of een swiftje. Maar voor 400 euro ga je dat niet redden ben ik bang.
Ik heb nog wel een lantra zonder apk staan, die mag je wel voor 400 hebben maar er is een reden dat hij geen apk meer heeft...

kanhetnognietoverm'nhartverkrijgenmijnschatjenaardeslooptebrengen
Wat mankeert er aan dan?
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 15:27
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
achterwielophanging is niet meer te redden, baal er goed van, beestje is altijd braaf gewwest. startte al-tijd, liep al-tijd.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 15:32
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Zonde, zeker omdat ze op de sloop belachelijk weinig geven voor een auto...
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-09-2009, 18:27
Verwijderd
Citaat:
Inderdaad de laguna 1 ph1
Daar ga je weinig problemen mee hebben, punt is alleen dat je die volgens mij niet vind voor €400,-. Dan kom je echt uit op jaren '80-auto's en de Laguna I ph I is van '95 iirc.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 18:31
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Daar ga je weinig problemen mee hebben, punt is alleen dat je die volgens mij niet vind voor €400,-. Dan kom je echt uit op jaren '80-auto's en de Laguna I ph I is van '95 iirc.
Is lastig, maar wel te doen voor 400
Die voorbeeld rover was er ook een uit '96 met een prijs van 450. Ok, rover is over het algemeen wat makkelijk goedkoop te krijgen, maar het is mogelijk
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Is lastig, maar wel te doen voor 400
Die voorbeeld rover was er ook een uit '96 met een prijs van 450. Ok, rover is over het algemeen wat makkelijk goedkoop te krijgen, maar het is mogelijk
Rover is dan ook al een tijdje failliet, dus als je problemen krijgt en je hebt een Rover-specifiek onderdeel nodig dan heb je wel een probleem

Al valt 't volgens mij ook wel weer mee, want ze gebruikten voornamelijk FordHonda-techniek en dat is er nog wel.

Laatst gewijzigd op 17-09-2009 om 15:32. Reden: Kiet-2 heeft gelijk, het was Honda-techniek!
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 19:06
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Anders is er altijd nog wel 2dehands of imitatie te krijgen. Zie altijd genoeg rovers staan bij de sloop hier
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 21:45
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Rover-onderdelen zijn nog gewoon goed/normaal te verkrijgen, maar het is de gedachte dat dat niet zo zou zijn waardoor ze niet zoveel waard meer zijn. Daarom is Rover over het algemeen een goede keus; vrij veel luxe voor weinig geld.

Daarbij komt dat Rovers in de jaren '90 wezenlijk Honda's waren in een Brits jasje; de tweede generatie 400-serie en de 45 zijn elders ook verkocht als een Honda Domani (en die is weer op basis van de Civic), de eerste generetie 400 (tot circa 1995) stond bij Honda bekend als de Concerto. De 200- (tot 1995) en 600-series hebben ook Honda-neefjes (tevens Concerto en Accord). Enkele motoren waren van Honda, andere van Rover zelf maar ook die hadden geen slechte reputatie. De diesel-motoren kwamen soms ook van de PSA-groep, en dat zijn vaak goede blokken. Dus je haalt ook geen onbetrouwbare meuk in huis De latere 200-serie/25 en 75 waren onder leiding van BMW met ik geloof benzine-motoren van MG en Rover zelf (ook gebruikt in Caterhams en Lotussen) en diesels van BMW.

Ik wil een Rover 75

Toevoeging: in welke regio zoekt TS eigenlijk een automobiel?
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.

Laatst gewijzigd op 16-09-2009 om 22:06.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 22:05
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
@MTpower: Bedankt voor je favorieten ik heb zeker wat aan je post.
Met deuken en krassen in de lak heb ik inderdaad geen probleem, graag zelfs als hij daardoor minder kost.

Over 't hydrolische veersysteem van die Citroen BX... is 't erg naïef van me om te denken dat, wanneer dat systeem het al 20 jaar volhoudt, het de komende twee maanden ook nog wel zal blijven werken?

...een rover zou wel heel erg stoer zijn
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 22:16
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Het probleem is vooral dat er dus helemaal niets over te zeggen is. Het zou bij wijze van spreken zomaar nog eens 20 jaar mee kunnen gaan, maar het zou ook morgen de geest kunnen geven. Maar dit geldt wezenlijk voor alles. Hydraulica is bij de BX één van zijn zwakste punten. Test het systeem goed en begin er in ieder geval niet aan als je ook maar de lichtste twijfels hebt
BX-fans zullen in dit geval verder zeggen dat je iedere dag weer op je blote knieën mag gaan bidden van dankbaarheid als de hydraulica het nog steeds doet En een paar weesgegroeten als er niets anders kapot gaat.

Persoonlijk zou ik het wel met een BX willen doen, maar dan wel met eentje die ik al een tijdje had (enkele maanden) zodat ik beter bekend ben met de auto en staat van onderhoud.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 10:19
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Ik had ook een bx, maar met de hydraulica was niks mis Maar goed, misschien een lucky shot geweest haha.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 15:28
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Precies wat KIET-2 zegt... Het zou zomaar nog 2 tot 3 jaar probleemloos mee kunnen gaan, maar het kan net zo goed binnen een week al de geest geven.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 15:38
Bender
Avatar van Bender
Bender is offline
Staje dan, met je goedkope auto in the middle of nowhere in Polen waar je niemand verstaat.

Koop gewoon voor wat meer geld een auto en verkoop die na de trip?
__________________
Status upgrade: 29-10-2010, 01-11-2010, 05-03-2011. Place your beds!
Bite my shiny metal ass
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 18:16
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Staje dan, met je goedkope auto in the middle of nowhere in Polen waar je niemand verstaat.

Koop gewoon voor wat meer geld een auto en verkoop die na de trip?
Inderdaad een stuk veiliger, maar wel minder avontuurlijk
Ik herinner me nog dat ze bij 6-pack eens zoiets hebben gedaan, een gare auto kopen voor 200 euro ofzo en daarmee naar marokko rijden
Volgens mij was het ze nog gelukt ook, kan alleen de aflevering niet meer vinden
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-09-2009, 20:39
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
@Bender: Dat is natuurlijk een mogelijkheid. Maar als ik een veilige zekere vakantie wilde ging ik wel naar een 'all inclusive' aan de Turkse stranden (zie wat MTpower zegt ) Verder... zelfs een auto van 1000 euro kan kapot gaan in Polen, dan heb ik er liever één van 400 euro waarvoor ik iemand moet vinden om hem te fixen. Dan houd ik ook nog geld over om desnoods treinkaartjes voor de verdere reis te kopen.

Verdere tips en trucs zijn altijd welkom.

Ik wacht nog even met 'een auto kopen' tot mijn vriendje terug is en ik met hem kan overleggen. En ja, met de trein gaan is nog steeds een optie. Ik hou jullie op de hoogte.
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 20:41
Verwijderd
Nou ja, de kans dat die auto van €400,- kapot gaat, of dat er sowieso al het een en ander kapot aan is, is wel wat groter dan bij diezelfde auto van €1000,-.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 20:50
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
snap ik, maar je kunt nooit echt zeker zijn en als de gedachte pech te hebben in Polen je angst aanjaagt kan je volgens mij beter helemaal niet aan zo'n reis beginnen. (tenminste, niet per auto)
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 20:56
Verwijderd
True! Maar goed, je kunt ook met zo'n budget wel wat moeite doen om iig niet de kans zo groot mogelijk te maken op pech
Hoe dan ook, het is wel een tof idee zo

Overigens!
Wat ik hier mis zijn de Micraatjes uit de jaren '80. Dingen zijn onverwoestbaar en reparatie kost niks (en je kunt bijna letterlijk met duct tape alles maken).
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 23:45
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
ik vind dit echt een heel geniaal vakantie plan eigenlijk
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 12:18
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Overigens!
Wat ik hier mis zijn de Micraatjes uit de jaren '80. Dingen zijn onverwoestbaar en reparatie kost niks (en je kunt bijna letterlijk met duct tape alles maken).
Zelfde met de fiat panda (oude), maar of je daar zo lekker een paar duizend km mee kan maken....
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 12:22
Verwijderd
Citaat:
Zelfde met de fiat panda (oude), maar of je daar zo lekker een paar duizend km mee kan maken....
Nou ja, een Micra is toch nog wel net wat comfortabeler dan een oude Panda Bovendien, als je €400,- hebt, dan is dat op zich wel een vrij goede koop.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 13:07
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Zijn die niet een beetje te klein voor wat zij willen? Anders zijn er nog wel meer alternatieven namelijk (AX, Charade).
Ik wou zeggen 121, maar als je er eentje zonder roest vindt wil ik 'm
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 13:23
Verwijderd
Mja, misschien dat het net wat te klein is inderdaad. Je moet ook nog de nodige bagage meenemen en daar ga je al, want dat is niet het sterkste punt van die kleine autootjes
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 17:22
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
alsjeblieft geen fiat panda
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 17:37
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ik blijf nog steeds bij de bmw E34
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2009, 03:10
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
alsjeblieft geen fiat panda
Die is ook veel te groot, neem een (Polski) Fiat 126 In het voormalig Oostblok stikt het van die dingen, dus onderhoud is ook geen probleem
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2009, 11:16
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
jaaaa die heb ik laatst gezien (op mijn zoektoch naar een nieuwe auto) en die izjn zo gaaf dat ik het bijna serieus in overweging nam
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 19-09-2009, 13:10
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik ook
Maar toen bedacht ik mij dat er wel erg veel nadelen aanzitten voor dagelijks gebruik, ten opzichte van andere kleine auto's
In Tsjechië stonden we eens met drie rijen dik op een afrit een stad binnen. Het stond helemaal dicht want de hele snelweg was afgesloten en werd door die stad gezonden. Links van mij was nog een smalle redresseerstrook over, te smal voor een gewone auto, maar zo'n kereltje in een 126 kon er wel mooi voorbij tuffen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Auto importeren
Businessguy
7 11-03-2013 17:30
Verkeer & Vervoer Eerste auto kopen
Mali
5 20-04-2012 16:22
Verkeer & Vervoer Wat voor auto zou jij kopen als je 500.000 euro uit te geven had?
Doetdatertoe?
134 22-01-2010 19:36
Verkeer & Vervoer [help] auto huren voor 5 maanden / shortlease
x-spekkie-x
22 30-01-2007 17:59
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De kabinetsformatie
PGWR
500 09-01-2007 19:51
Werk, Geld & Recht Auto kopen?
gewoonmax
52 17-06-2006 21:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.