Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2011, 15:54
DeMichiel
DeMichiel is offline
Beste collega's,

Het is een hard leven, he? Hele dagen naar school. Gekloot hier, gezeur daar. Ik wil het mezelf graag wat makkelijker maken. Daarom de vraag:

Wie heeft er nog een oud, goed beoordeeld, profielwerkstuk liggen, dat op enige wijze gerelateerd is aan het vak filosofie? (VWO)

Ik zou je er zeer dankbaar voor zijn.

Met vriendelijke groeten, Michiel.
Advertentie
Oud 18-05-2011, 15:58
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
+1 voor plagiaat
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Oud 18-05-2011, 17:24
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Je weet dat je ten minste een 4 moet hebben om mee te mogen doen aan het examen?
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Oud 18-05-2011, 19:14
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Je weet dat je ten minste een 4 moet hebben om mee te mogen doen aan het examen?
... en dat zodra men achter plagiaat komt men jou echt geen 4 geeft?

Moraal van het verhaal: als je een diploma wilt, doe dan wat iederéén moet doen voor zo'n diploma en maak zelf een profielwerkstuk. Plagiaat vind ik zo laf.
Oud 19-05-2011, 15:56
DeMichiel
DeMichiel is offline
Ja, en daarom vraag ik het hier, en pak ik 'm niet ergens van internet!
Ik ben zelf van mening dat school al genoeg tijd kost, voornamelijk de verslagen. Daarom ben voorstander van het onderling uitwisselen daarvan. Waarom zelf een profielwerkstuk schrijven als een ander er misschien nog een een goede heeft liggen? Waarom twee keer het wiel uitvinden?

Groeten, en alsnog hopend op reacties,

Michiel.
Oud 19-05-2011, 16:14
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
ik hoop voor jouw dat je niet naar de uni gaat na het vwo
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Oud 19-05-2011, 16:36
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Waarom het vwo nog afronden als een ander dat al heeft gedaan?

Profielwerkstuk is een onderdeel van het leerproces. En in je latere leven zul je het ook zelf moeten doen. En denk jij dat je met plagiaat wegkomt op een universiteit? Dan sta je gewoon buiten.
Oud 19-05-2011, 16:55
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Ik ben zelf van mening dat school al genoeg tijd kost, voornamelijk de verslagen. Daarom ben voorstander van het onderling uitwisselen daarvan. Waarom zelf een profielwerkstuk schrijven als een ander er misschien nog een een goede heeft liggen? Waarom twee keer het wiel uitvinden?
'Het onderling uitwisselen daarvan'. Het is logisch dat mensen elkaar willen helpen als ze iets niet snappen, maar het onderling uitwisselen van verslagen en werkstukken is van de gekke. Het is niet de bedoeling dat men gaat meeliften op het succes van een ander door het 1-op-1 over te nemen, jij leert er dan gewoon niets van.

Daarnaast; als je vindt dat school al genoeg tijd kost, ga dan een stapje lager op een lager niveau. Dan hou je meer tijd over. Wil je het VWO-papiertje halen, maak er dan gewoon werk van, moet ik ook doen, net zoals alle andere VWO-leerlingen .
Oud 19-05-2011, 17:18
the economist
the economist is offline
Je hoeft niet zo te schreeuwen ! Wij zijn niet blind.
Oud 19-05-2011, 17:20
brands
Avatar van brands
brands is offline
Stel je zou wel een profielwerkstuk van een ander overnemen/ruilen. Als jij je het profielwerkstuk moet presenteren, val je ook wel door de mand als de docenten zien dat je het niet zelf gemaakt hebt. Als je het zelf gemaakt hebt dan weet je veel meer achtergrond informatie dan bij overnemen/ruilen.

Verder een met wat hierboven is beschreven. Daarnaast kom je met plagiaat op de universiteit/hbo echt niet mee weg. Aangezien die wel een plagiaat scanner hebben, dan krijg je alsnog een 1!!!!

Gr. Brands
__________________
Gr. Brands
Oud 19-05-2011, 19:41
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Volgens mij hebben ze op middelbare scholen ook een dergelijke programma om plagiaat te controleren. Ik weet trouwens niet of je het hebt meegekregen, maar onlangs nog is een Duitse minister opgestapt vanwege plagiaat tijdens zijn studie.

Op de universiteit worden ze trouwens al niet blij van het vergeten van een bronvermelding nadat je een stukje tekst in eigen woorden hebt naverteld, laat staan wat ze doen bij hele dingen overnemen.

En verder is plagiaat ook gewóón bij de wet verboden.

Dat je zoiets overweegt vind ik wel heel erg niet-vwo-houding klinken. Als je geen eens een pws wilt schrijven voor je vwodiploma dan ben je 'm imo ook niet waard. En ik hoop ook van harte dat ze je dat goed duidelijk maken mocht je alsnog van plan zijn andermans werk in te leveren.
Oud 19-05-2011, 19:51
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Ik weet trouwens niet of je het hebt meegekregen, maar onlangs nog is een Duitse minister opgestapt vanwege plagiaat tijdens zijn studie.
Velen zeggen dat Zu Guttenberg over enkele jaren wel weer een comeback maakt hoor . Deze maand is trouwens ook een Duitse politica ook opgestapt vanwege plagiaat.

Citaat:
Volgens mij hebben ze op middelbare scholen ook een dergelijke programma om plagiaat te controleren.
Klopt, Ephorus. Het zou maar voorkomen dat je een PWS hebt overgenomen terwijl daar ook plagiaatgevallen instaan, dan hang je nog meer .

Bespaar je de moeite om te zoeken, je had nu al een plan van aanpak af kunnen hebben .
Oud 20-05-2011, 15:49
DeMichiel
DeMichiel is offline
Jammer van deze reacties. Ik had gehoopt dat er een behulpzaam iemand zou zijn die zijn eigen lijden een ander niet gunde. Ik vind jullie standpunten trouwens niet altijd even steekhoudend.
- Als ik het profielwerkstuk van iemand krijg die het verder nooit heeft rond laten slingeren op internet, hoe komen ze er dan ooit achter dat ik plagiaat gepleegd heb!?
- Het is zeker niet zo dat ik door school geen tijd meer heb voor andere dingen. Integendeel, ik doe niet zo gek veel voor school en gun mezelf daardoor tijd voor allerlei andere dingen, zoals hobby's en vrijwilligerswerk. Ondertussen blijf ik wel goede resultaten halen. Ik ben van mening dat ik het vwo-diploma waard ben omdat ik het cognitief aan kan en ik als het goed is tegen die tijd ook de kennis bezit om voor het examen te slagen. Aan verslagen heb ik nooit veel waarde gehecht. Het is alleen maar een pokkenwerk om het allemaal te maken, en omdat ze vaak zo specifiek zijn heb je er lang niet zo veel aan als een goed proefwerk, waarin je kennis en vaardigheden getest worden. Mijn tante, om een voorbeeld te noemen, heeft 30-40 jaar geleden het vwo gedaan, en ze heeft toen zo'n beetje geen enkel verslag hoeven maken. De mensen die toen op school hebben gezeten, houden nu het land draaiend. In mijn ogen gaat dat prima.

Een vaste vorm van verslaglegging vind ik werkelijk onzin. We spreken allemaal dezelfde taal, dus als we dingen duidelijk opschrijven, moet dat toch ook goed gaan? Neem nou verslagen voor bijvoorbeeld biologie. Als de hypothese/onderzoeksvraag etc. ook maar een klein beetje van de standaard formulering verschillen, is het direct fout. Daar worden wij tenminste keihard op afgerekend. En dat terwijl de betekenis exact hetzelfde is! Waar zijn we dan mee bezig? Is dat nog educatie? Ik denk van niet. Men kan beter onderwijzen in algemene ontwikkeling, dus bijvoorbeeld de topografie van Nederland. Veel klasgenoten wisten in eerste instantie niet waar mijn woonplaats lag, terwijl die maar 10 kilometer van mijn school ligt.

In ieder geval, het blijkt dat de meeste mensen niet bereid zijn mij te helpen, dus ik zal me daar verder bij neerleggen. (Maar als je toevallig toch nog iets hebt liggen, graag!)

Ik ben wel benieuwd, wat vinden jullie van de waarde die aan (wetenschappelijke) verslaglegging wordt gehecht?
Oud 20-05-2011, 16:43
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Als jij hieronder zoveel lijdt, dan moet je een andere school/ander niveau opzoeken.


En oh, het lijkt me niet geheel verkeerd om iets met 'wetenschappelijke verslaglegging' te doen als je op voorbereidend wetenschappelijk onderwijs zit. En als het je allemaal zo niet bevalt, schrijf dan een pws over waarom profielwerkstukken afgeschaft zouden moeten worden. Misschien overtuig je er nog iemand mee.
Oud 20-05-2011, 17:23
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
als we dan toch allemaal dezelfde taal spreken/schrijven, wat bedoel je precies met verslaglegging?
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Oud 20-05-2011, 17:37
Kesa
Kesa is offline
Citaat:
Ik had gehoopt dat er een behulpzaam iemand zou zijn die zijn eigen lijden een ander niet gunde.
Meeliften op een ander, iets anders is het niet. Ondanks je vaste stellingname, waarover jij je erg duidelijk formuleert ( positief ), vind ik dit soort gedachtegangen er toch niet bijpassen. Jij doet het VWO, jij zult er ook voor moeten werken. Als jij vindt dat het PWS niet bij het halen van een diploma hoort, pech. Wat moet dat moet.

Citaat:
Als ik het profielwerkstuk van iemand krijg die het verder nooit heeft rond laten slingeren op internet, hoe komen ze er dan ooit achter dat ik plagiaat gepleegd heb!?
Diegene van wie jij het PWS zou overnemen kan best wat zinnetjes letterlijk hebben overgenomen uit bronnen die via Internet na te trekken zijn. En stel dat het nou heel veel zinnetjes zijn, dan ben jij de pineut .

Citaat:
Ik ben van mening dat ik het vwo-diploma waard ben omdat ik het cognitief aan kan en ik als het goed is tegen die tijd ook de kennis bezit om voor het examen te slagen.
Iemand die zich het VWO-diploma waard vindt, moet gewoon aan de slag gaan. Later op de universiteit zul je heus meer verslagen moeten gaan maken. Een Profielwerkstuk is juist een mooie gelegenheid om je op laag niveau wetenschappelijk werken voor te bereiden.

En daarnaast kun je bij het Profielwerkstuk zelf een onderzoek opzetten, dat hoeft niet perse iets te zijn dat al is onderzocht hoor . Zo kun jij je je kennis ook vergroten, misschien komt het nog wel eens ooit van pas bij bepaalde vakken.

Zo. Ofnee, nog één dingetje dan:

Citaat:
Een vaste vorm van verslaglegging vind ik werkelijk onzin. We spreken allemaal dezelfde taal, dus als we dingen duidelijk opschrijven, moet dat toch ook goed gaan?
Citaat:
Men kan beter onderwijzen in algemene ontwikkeling, dus bijvoorbeeld de topografie van Nederland.
Waarom topografie leren als alles toch duidelijk op een kaart en op te zoeken valt?
Oud 21-05-2011, 11:32
Geriananas
Avatar van Geriananas
Geriananas is offline
Citaat:
Jammer van deze reacties. Ik had gehoopt dat er een behulpzaam iemand zou zijn die zijn eigen lijden een ander niet gunde ik me er op een gemakkelijke manier van af had kunnen maken.
Waarom ben jij anders dan alle andere vwo-leerlingen en heb jij het recht op een vwo-diploma zonder het werk ervoor te moeten doen?
Oud 22-05-2011, 11:11
the economist
the economist is offline
Citaat:
heb je er lang niet zo veel aan als een goed proefwerk, waarin je kennis en vaardigheden getest worden. Mijn tante, om een voorbeeld te noemen, heeft 30-40 jaar geleden het vwo gedaan, en ze heeft toen zo'n beetje geen enkel verslag hoeven maken. De mensen die toen op school hebben gezeten, houden nu het land draaiend. In mijn ogen gaat dat prima.
Dat is een redeneerfout van jewelste. (pure)Kennis wordt getoetst met een schriftelijke toets, de 'vaardigheden' duiden juist op werkstukken, verslagen etc.
Als je tante in 1975 eindexamen deed zonder verslagen, moet je er wel even bij vermelden dat dat toen nog op 13 vakken was (jij doet er 7, 8 ?), en je wilt niet weten welke onderwerpen sindsdien allemaal gesneuveld zijn, juist om ruimte te maken voor 'vaardigheden' als onderzoek en schrijven van verslagen.

Verder over het 'ermee wegkomen'. Juist bij een PO kan ik me nog voorstellen dat het niet opvalt als iets niet van jezelf is. Maar een profielwerkstuk, met een bespreking en een presentatie, valt ogenblikkelijk op. Een kritische docent zal ook altijd dat ene ietwat kromme zinnetje, die ene gekke redenatie, eruit halen, en je vragen wat je daarmee precies bedoelt.


Citaat:
Ik ben zelf van mening dat school al genoeg tijd kost, voornamelijk de verslagen. Daarom ben voorstander van het onderling uitwisselen daarvan. Waarom zelf een profielwerkstuk schrijven als een ander er misschien nog een een goede heeft liggen? Waarom twee keer het wiel uitvinden?
Helemaal mee eens ! Om dezelfde reden ben ik er ook voor proefwerken en examens te kopieren en nderling uit te wisselen. Waarom zelf een toets maken als een ander er al een mooi cijfer voor heeft ? Waarom twee keer het wiel uitvinden ?

Ten derde iets over de wensleijkheid/noodzaak van deze 'vaardigheden'
Citaat:
Men kan beter onderwijzen in algemene ontwikkeling, dus bijvoorbeeld de topografie van Nederland
Citaat:
Het is alleen maar een pokkenwerk om het allemaal te maken, en omdat ze vaak zo specifiek zijn heb je er lang niet zo veel aan als een goed proefwerk
en
Citaat:
wat vinden jullie van de waarde die aan (wetenschappelijke) verslaglegging wordt gehecht?
Citaat:
Als de hypothese/onderzoeksvraag etc. ook maar een klein beetje van de standaard formulering verschillen, is het direct fout
ik ben het met je eens dat het jammer is dat er zoveel leerstof gesneuveld is. De Vwo'er van nu beschikt over minder kennis, en compenseert dit met geplagieerde en meegelifte 'vaardigheden'.
Een prima idee hierboven om je werkstuk over dit fenomeen te schrijven. Kan ook wel aan filosofie raken.
Het verschil tussen pure feitenkennis opdoen en zelf de wereld (of een stukje ervan)beschouwen en onderzoeken is precies het verschil tussen mbo en univ, met het hbo daar ergens tussenin.

Als je de onderzoeksvraag net even fout formuleert, maar in jouw ogen is het goed, dan is er kennelijk een verschil van mening tussen jouw leraar(es) en jij. Nou kan ik vanaf hier niet zien wie er meer of minder gelijk heeft (het is nooit helemaal zwart-wit), maar wel weet ik dat het precies opstellen van de vraag, en de formulering ervan, nou net dat is waar het om gaat. Oorzaak en gevolg goed uit elkaar halen. Niet te ruim en niet te krap. etc.
Het is goed mogelijk dat dit eens van dichtbij zelf ervaren heel verhelderend werkt
Ads door Google
Oud 22-05-2011, 13:17
312
Avatar van 312
312 is offline
Ik snap niet dat jullie op zo'n topic reageren. Laat hem maar lekker plagiaat plegen en zakken. Hij zal er vast weleens voor gewaarschuwd zijn en als hij niet luistert, dan is dat zijn probleem.
__________________
"Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist." (Epicurus)
Oud 22-05-2011, 15:42
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik denk van niet. Men kan beter onderwijzen in algemene ontwikkeling, dus bijvoorbeeld de topografie van Nederland
Dat is grappig. Ik zit nu net voor een tentamen te leren in een boek over territorium dat onomwonden stelt dat topografie een relatief nutteloze activiteit is, omdat grenzen sociale constructies zijn, en topografie dus vooral gaat om het claimen van bepaalde ruimte via het aanleren dat een bepaalde plaats eigendom is van een bepaalde politieke eenheid.

Zo zie je maar weer hoe relatief je denkbeelden zijn.

Overigens zou ik je aanraden die mentaliteit van je af te zetten. Op de universiteit zul je lang moeten zoeken naar een vak waarin je geen verslagen hoeft te maken, alleen of in groepsverband. Een deel daarvan is zeker nutteloos. Zeker groepswerk is een ware epidemie geworden die niets meer te maken heeft met mensen leren samenwerken, en alles met docenten minder nakijkwerk geven, maar dat betekend niet dat het allemaal nutteloos is.


Mijn profielwerkstuk ging over de belegering van Srebrenica, en daarin hebben we zo diep gegraven (interviews met veteranen, enz) dat we mensen echt iets nieuws konden vertellen. Niemand die naar onze presentatie kwam luisteren wist alles dat we vertelden al.

En zelf leer je er ook wat van. Zo interviewde ik iemand die jonger was dan ik op dat moment toen hij in Potocari zat, en de Serviërs een gebouw nauwelijks dertig meter verder bestookten met zware artillerie, en hij een granaatscherf vlak langs zijn hoofd hoorde fluiten. Dat horen zet je eigen leven en sterfelijkheid even in perspectief.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 22-05-2011, 19:41
piraat013
piraat013 is offline
Plagiaat is echt voor luie mensen zoals ik, maar sinds we N@tschool hebben is het mij een keer gelukt om plagiaat te plegen ongestraft. Maar ik ben er mee opgehouden, het blijkt dat heel wat leraren op scholieren.com zitten.En uiteindelijk ben je er zelf te dupe van plagiaat staat voor 1 + je leert er niet echt iets van @true story

Laatst gewijzigd op 22-05-2011 om 19:51.
Oud 23-05-2011, 00:21
the economist
the economist is offline
Citaat:
Ik snap niet dat jullie op zo'n topic reageren. Laat hem maar lekker plagiaat plegen en zakken. Hij zal er vast weleens voor gewaarschuwd zijn en als hij niet luistert, dan is dat zijn probleem.
Toch vind ik het niet alleen het probleem van de plagiaatpleger.
Er zijn genoeg mensen die ermee weg komen, zij krijgen dan een goede waardering. Dit gaat ten koste van klasgenoten die wel hun best doen, maar een minder werkstuk inleveren. Omdat gemiddelde cijfers altijd een tendens hebben weer naar een soort normcijfer te bewegen, denk maar aan het eindexamencijfer, dupeer je dus ook je klasgenoten.
Oud 23-05-2011, 17:15
Rivka
Avatar van Rivka
Rivka is offline
Wat ontiegelijk laf en lui zeg en wat een geweldige bullshit ook nog. Het enige wat je in dit hele topic beweert is dat jij er recht op hebt om een profielwerkstuk over te nemen omdat jij het vwo toch wel kan en verslagen maar nutteloos vindt. Jammer, want je school denkt hier vast anders over. Je bent niet anders dan andere vwo'ers en je zal gewoon een goed profielwerkstuk in moeten leveren. Helaas pindakaas.
__________________
"The moment one gives close attention to anything, even a blade of grass, it becomes a magnificent world in itself.''-Henry Miller
Oud 25-05-2011, 16:17
winnie the pooh
Avatar van winnie the pooh
winnie the pooh is offline
wtf, en als iedereen er nu zo over denkt?
moeten we dan maar hopen dat de werkstukken uit de lucht komen vallen?
jij moet net zoveel voor school doen als ieder ander....
Oud 26-05-2011, 10:46
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Discussie over plagiaat kan op Algemene schoolzaken.

En bovendien sluit ik me aan bij de rest:
Citaat:
Wat ontiegelijk laf en lui zeg en wat een geweldige bullshit ook nog. Het enige wat je in dit hele topic beweert is dat jij er recht op hebt om een profielwerkstuk over te nemen omdat jij het vwo toch wel kan en verslagen maar nutteloos vindt. Jammer, want je school denkt hier vast anders over. Je bent niet anders dan andere vwo'ers en je zal gewoon een goed profielwerkstuk in moeten leveren. Helaas pindakaas.
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie MENING // Worden Computers ooit intiligenter dan mensen? // MENING
Just Eak
64 07-02-2003 13:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.