Advertentie | |
|
08-01-2010, 13:30 | ||
Citaat:
kaarsen is idd ook wel een optie (en door ons wellicht onderschat ). de kachel krijgt het overigens wel redelijk warm, maar die warmte trekt te snel weg. de hele dag dat ding vol open vind ik ook onnodig...
08-01-2010, 15:37 | |
Ik heb een huis uit 1927 en heb ook te maken met kou in deze periode. Ik heb wel CV overigens, maar met dit weer heeft de kachel bijna een dag nodig om bij te trekken van 18 naar 21
Ik heb enkelglasramen, ik doe mijn gordijnen al rond 17.00 uur dicht om de warmte lekker binnen te houden. Vitrage kan je eventueel voor die tijd ook al dicht doen, maar neemt ook iets aan licht weg natuurlijk. Ook op de slaapkamer kun je al vroeg rolgordijnen dicht doen. Een kleed op de vloer helpt tegen de kou van onder, maar daarnaast is mijn vloer ook zeer goed geïsoleerd doordat mijn hele kruipruimte vol ligt met isolatie chips. Echt een aanrader tegen kou én vocht, want alle buren hebben elke dag zeiknatte ramen terwijl mijn ramen droog blijven. Als je een open keuken hebt is het handig de afzuigkap op tijd ook weer uit te zetten, kan ook wat tocht geven. Hetzelfde geldt voor tussendeuren, op tijd dicht doen als je merkt dat er kou langs trekt. En ik heb 's avonds veel waxinelichtjes aan, geeft enorm veel warmte. Tenslotte: een kreuk in bed is heerlijk bij dit weer
08-01-2010, 19:31 | |
Afzuigkap juist zo lang mogelijk aan laten, die trekt het vocht uit je huis en droge lucht is makkelijker en sneller te verwarmen dan vochtige. Zelfde met ventileren.
En voor de kou in bed: ik had in mijn vorige huis geen verwarming op mijn slaapkamer en had dan een kersenpitkussentje wat ik een kwartier voor ik naar bed ging even in de magnetron opwarmde en daarna in m'n bed gooide, dan was m'n bed niet zo koud. Verder met sokken aan slapen en veel dekens (is warmer dan een dikke deken door het laagje lucht er tussen wat opwarmt). Als het echt heel koud is kan je nog overwegen om tijdelijk in de kamer bij de kachel te gaan slapen of een elektrisch kacheltje te kopen wat je alleen even een kwartier voor het slapen gaan aan zet in je slaapkamer, dan is het ook niet zo vervelend om uit te kleden en naar bed te gaan. @ Balance: als je kachel er zolang over doet is dat echt niet goed hoor. Dan is je ketel of niet toereikend voor je huis of is je huis slecht geisoleerd.
08-01-2010, 20:31 | |
Voor op de lange termijn kun je er nog over denken vloeren extra te isoleren, en plafonds open te trekken en daar isolatie tussen te stoppen (in geval van zachtboard of soortgelijk plafond). Wij zijn bezig de plafonds te isoleren (althans: het plafond in de slaapkamer is klaar, de rest moet nog) en ik denk dat we dat volgend jaar erg gaan merken. Ook de zolder komt natuurlijk aan de beurt. Al vermoed ik dat dat bij jou niet van toepassing is...?
Oude huizen hebben vaak erg veel mogelijkheden om te isoleren (ruimte tussen alle verdiepingen, ongevulde spouwmuren etc.), maar die isolatie is nog niet aangebracht. Het kost even wat geld en moeite, maar dan heb je ook wat.
08-01-2010, 21:56 | |
Je hebt een kruipruimte en een huis uit 1890. Daar zit vrijwel zeker een houten draagvloer in. Wat let je om naar de bouwmarkt te rennen voor een flinke lading isolatiemateriaal. Het is even een rotklusje om aan te brengen, maar je hebt al een balklaag wat het in elk geval weer iets makkelijker maakt.
Verder inderdaad zo veel mogelijk de tocht stoppen en gordijnen 's avonds dicht doen. Liefst grodijnen van een wat zwaardere stof. Die isoleren beter dan dunne gordijnen. Ik heb zelf bijvoorbeeld het rolgordijn in mijn slaapkamer al weken niet open gehad. Als ik op sta is het toch nog donker en wil ik graag wat privacy (slaapkamer aan galerij kant) en als ik thuis kom is het ook al donker. |
09-01-2010, 00:16 | ||
Citaat:
Verder is mijn CV gecheckt en die is gewoon goed. Mijn huis kan beter geïsoleerd (o.a. dubbel glas) maar die investering krijg ik er echt niet uit voor zo lang ik hier woon, plus dat ik dan veel gedonder met mijn kozijnen kan verwachten. Ik neem dan wel voor lief dat ik bij vorst een laagje kleding extra aan moet trekken of even kaarsjes aan moet doen. Zo vaak is het immers niet deze temperatuur. Ik heb in de periode hiervoor gemerkt (bij bijv. 7 graden) dat mijn ketel het wel prima trekt.
09-01-2010, 11:00 | |||
dank jullie voor de tips!
Citaat:
Citaat:
nog een reden waarom een grote slang die isolatiechips blaast een beter idee is
09-01-2010, 11:16 | ||
Citaat:
Ik heb hier een foto van de oude situatie, van de nieuwe situatie en een foto die een goed beeld geeft wat voor chips het zijn en hoe veel. Misschien heb je er wat aan.
10-01-2010, 15:46 | ||
Citaat:
|
10-01-2010, 18:45 | ||
Citaat:
ons vorige huis was te goed geïsoleerd waardoor we een vochtprobleem hadden, dus we kennen het nut van goede ventilatie.
17-11-2010, 09:59 | |
Beetje aangepast. Op zich, maar daar mag Balance ook over beslissen, is het wel een behoorlijke up. Toch vind ik dat het niet heel erg is - het is een goede topic en de koude wintermaanden staan weer voor de deur. Dus van mij hoeft deze topic niet per sé terug naar de donkere velden van januari 2010..
|
17-11-2010, 18:35 | |
Van mij mag hij open blijven, aangezien het zonde is als men in de toekomst dit topic niet meer kan zoeken en er op kan reageren. Er staan toch nuttige dingen in. Dus ik laat hem wel weer vanzelf zakken.
06-02-2023, 18:50 | |
Enkele tips voor besparen op energie
Raamfolie voor je enkele glas Tochtstoppers voor deuren en ramen Slimme thermostaat gebruiken |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|