Oud 15-03-2003, 20:55
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Hier een topic om de uitbraak van deze atypische pneumonia te bespreken. We kunnen elkaar op de hoogte houden van nieuwe haarden, verdere ontwikkelingen betreffende de ziekte (pathologie) en de mogelijke gevolgen wanneer deze uitbraak uit de hand loopt. (Of is dat al gebeurt?)

[edit by ekki]Ik zal even uitleggen aan degenen die dit topic openen en er niets van begrijpen waar het om gaat:
Er is een ziekte uitgebroken (waar enzo staat hieronder beschreven) waar artsen nog geen medicijn tegen hebben. Dit is een dodelijke ziekte, die een beetje op longontsteking lijkt. Artsen weten nog niet om wat voor soort infectie het gaat (bacterieel of een virusinfectie). In ieder geval helpt antibiotica er niet tegen. De ziekte is in Azië begonnen en heeft ondertussen Europa bereikt. Er zijn al een aantal mensen aan overleden. De WHO (World Health Organisation, oftewel wereldgezondheidsorganisatie) is 'bezorgd' en vindt dat we uiterst voorzichtig hiermee moeten zijn. Ik denk dat dit wel genoeg informatie is om de rest van de topic te begrijpen (misschien staat er nu wat dubbel)[/edit]


Inmiddels zijn twee personen in Canada overleden.
Een man in Frankfurt/M is besmet en ligt in kritieke toestand op een streng geïsoleerde bewakingsafdeling.

De man in Frankfurt was een arts, die in Singapore mensen met de ziekte behandeld had. Hij was met een vliegtuig van Singapore Airlines van Singapore naar Frankfurt/M gevlogen via New York. Bij New York vertoonde hij de eerste symptomen.
Onderweg van New York naar Frankfurt/M verslechterde zijn toestand steeds verder.

Alle 155 passagiers en bemanningsleden van het betreffende vliegtuig van Singapore Airlines zijn in quarantaine gesteld. Het vliegtuig is vastgehouden op de luchthaven van Frankfurt/M en mag niet verder vliegen naar Singapore.

Het is nog niet bekend of het hier om een virus of een bacterie gaat. Verschillende instituten, waaronder het Amerikaanse CDC en de wereldgezondheidsorganisatie WHO doen urgent onderzoek naar de ziekte.

Kenmerkend voor de ziekte zijn: hoge koorts, spierkrampen en nekpijn.

Laatst gewijzigd op 16-03-2003 om 17:56.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 20:56
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Severe Acute Respiratory Syndrome
CDC Issues Health Alert About Atypical Pneumonia

Atlanta: In response to reports of increasing numbers of cases of an atypical pneumonia that the World Health Organization (WHO) has called Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS), the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) today announced several steps to alert US health authorities at local and state levels.

CDC activated its emergency operations center on Friday, March 14, upon learning of several cases reported in Canada among travelers recently returned from Southeast Asia and their family members. The federal public health agency:

Issued a health alert to hospitals and clinicians on Saturday, March 15.
Briefed state health officials on Saturday, March 15.
Is investigating illness among travelers who may have passed through the United States after having potential exposure to the virus.
Is preparing health alert cards to give to travelers returning from Southeast Asia.
Is preparing guidance to assist public health departments, health care facilities and clinicians in monitoring and identifying potential cases.
Deployed eight CDC scientists to assist the WHO in the global investigation.
Is analyzing specimens to identify a cause for the illness.
CDC has been working with the World Health Organization (WHO) since late February to investigate and confirm outbreaks of this severe form of pneumonia in Viet Nam, Hong Kong, and parts of China. No cases have been identified to date in the United States.

"The emergence of two clusters of this illness on the North American continent indicates the potential for travelers who have been in the affected areas of Southeast Asia to have been exposed to this serious syndrome," said Dr. Julie L. Gerberding, CDC Director. "The World Health Organization has been leading a global effort, in which CDC is participating, to understand the cause of this illness and how to prevent its spread. We do know that it may progress rapidly and can be fatal. Therefore, we are instituting measures aimed at identifying potential cases among travelers returning to the United States and protecting the people with whom they may come into contact."

The WHO issued a global alert about the outbreak on March 12, cautioning that the severe respiratory illness may spread to hospital staff. No link has been made between this illness and any known influenza, including the "bird flu" (A[H5N1]) outbreak reported in Hong Kong on February 19.

http://www.cdc.gov/od/oc/media/pressrel/r030315.htm
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 20:57
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Je bent heel vaag maar dit gaat over die longontsteking?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 20:57
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Mysterieuze longontsteking bereikt Europa

Uitgegeven: 15 maart 2003 17:56

GENEVE - Een mysterieuze longontsteking die in Azië verscheidene levens heeft geëist, is mogelijk naar Europa overgewaaid. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldde zaterdag dat in Frankfurt een vliegtuigpassagier is opgenomen, die het zeer besmettelijke virus wellicht onder de leden heeft.

De man was vanuit Singapore naar Frankfurt gevlogen en zou daarna naar New York reizen. Bovendien zijn volgens een WHO-medewerker onlangs in Canada twee mensen omgekomen, die het virus waarschijnlijk hadden.

De besmettelijke longontsteking kostte donderdag in Hongkong het leven aan een Amerikaanse zakenman. In ziekenhuizen in Hongkong en Vietnam zijn in totaal ruim negentig mensen opgenomen die met het virus zijn besmet.

Het mysterieuze virus dook in februari voor het eerst in China op.


http://nu.nl/news.jsp?n=121232&c=20
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 20:57
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
ik heb geeeen idee waar het over gaat, en ik ben ook slecht in engels, dusse ff korte samenvatting alsjblieft?
__________________
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 20:59
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Diovai schreef op 15-03-2003 @ 20:57:
Je bent heel vaag maar dit gaat over die longontsteking?
Klopt.

Alleen we weten niet wát voor longontsteking.

Er is nog niet eens bekend of het een bacteriologische of virologische ziekte is...

Dat is wat atypisch betekent: 'onbekende oorzaak'.
Dus een onverklaarbare longontsteking.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 21:01
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
je bedoelt net zo iets als de pest in de middeleeuwen..

dat was ook longontsteking soort geloof ik
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 21:05
Verwijderd
Op één of andere manier denk ik niet dat dit topic veel replies van het door FA gewenste niveau zal trekken.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 21:10
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
dyfusica schreef op 15-03-2003 @ 21:01:
je bedoelt net zo iets als de pest in de middeleeuwen..

dat was ook longontsteking soort geloof ik
Dat klopt.

Je zou het ermee kunnen vergelijken.

Ook in dat de medische wetenschap geen idee heeft waar we mee te maken hebben... net als toen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 21:11
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Als ze er al achter komen waar het door komt.... en dan? ff snel een vaccin uit vinden? gelijk maar ff de resistentie (in geval van een bacterie) bepalen?

En wat wil je nou eigenlijk met dit topic? 3/4 heeft geen idee waar het over gaat!
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 21:13
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 15-03-2003 @ 20:55:
Hier een topic om de uitbraak van deze atypische pneumonia te bespreken. We kunnen elkaar op de hoogte houden van nieuwe haarden, verdere ontwikkelingen betreffende de ziekte (pathologie) en de mogelijke gevolgen wanneer deze uitbraak uit de hand loopt. (Of is dat al gebeurt?)
1. Wat is het? (weet ik nu inmiddels, maar misschien is het handig om er aan te denken dat hier niet alleen maar mensen rondlopen die geneeskunde studeren (en of dat nu zelfstandig of op een uni is doet er nu ff niet toe))
2. Hoe herken je het? Dat kan, lijkt me, alleen dokter.
3. Welk verloop?
4. Enz.

Mijns inziens niet echt een topic dat hier thuis hoort...maar goed.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 21:13
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Qimm schreef op 15-03-2003 @ 21:11:
Als ze er al achter komen waar het door komt.... en dan? ff snel een vaccin uit vinden? gelijk maar ff de resistentie (in geval van een bacterie) bepalen?

En wat wil je nou eigenlijk met dit topic? 3/4 heeft geen idee waar het over gaat!
Jij weet wel waar het over gaat.

En ach, als er op muziek een topic staat over een muzieksoort waar je niets van weet, dan blijf je er toch ook uit?
En op sport, als er een topic staat over een sport die je absoluut niet interesseert, dan reageer je er toch ook niet?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 21:21
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-03-2003 @ 21:13:
1. Wat is het? (weet ik nu inmiddels, maar misschien is het handig om er aan te denken dat hier niet alleen maar mensen rondlopen die geneeskunde studeren (en of dat nu zelfstandig of op een uni is doet er nu ff niet toe))
2. Hoe herken je het? Dat kan, lijkt me, alleen dokter.
3. Welk verloop?
4. Enz.

Mijns inziens niet echt een topic dat hier thuis hoort...maar goed.
1. Er zijn zat mensen die het wel interessant vinden en het wel begrijpen.
2. Klopt. Hoewel een gemiddelde Nederlandse huisarts het even snel zal herkennen als ik... (Lees: te laat!)
3. De uitbraak van de ziekte. Wat als ook Nederland bereikt wordt? Vergeet niet dat je vanuit Frankfurt in een kleine twee-en-een-half uur in Nederland bent met de trein!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 21:23
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Hier nog een artikel.

http://www.faz.net/s/RubC3344BAFB8AA...~Scontent.html

Gesundheit
Gefährliche Lungenentzündung erreicht Deutschland

15. März 2003 Wegen des Verdachts, an einem offenbar hochansteckenden neuen Typ einer Lungenentzündung erkrankt zu sein, ist ein Passagier der Singapore Airlines im Frankfurter Uniklinikum streng isoliert worden. Das bestätigte das hessische Gesundheitsministerium am Samstagnachmittag. Damit hat die mysteriöse Krankheit offenbar erstmals Europa erreicht. Zwei Begleiterinnen des Mannes wurden im Klinikum unter Beobachtung gestellt. Für die deutsche Bevölkerung bestehe keine Gefahr, hieß es.

Bei den Patienten handelt es sich den Angaben zufolge um einen, Arzt, seine Ehefrau und eine weitere ihn begleitende Ärztin, die auf ihrem Weg von New York nach Singapur in Frankfurt am Main das Flugzeug verlassen mussten. 155 Transitreisende des Flugzeugs wurden laut Ministerium auf Empfehlung des Robert-Koch-Instituts auf dem Frankfurter Flughafen in Quarantäne genommen oder in häusliche Quarantäne geschickt. Der Weiterflug des Jumbos nach Singapur wurde untersagt. Der Flughafen Frankfurt gab eine höhere Zahl an Betroffenen an.

Reisewarnung der WHO

Die Weltgesundheitsorganisation (WHO) hatte erst am Samstagvormittag eine Reisewarnung wegen dieser untypischen Form der Lungenentzündung ausgesprochen, was sehr selten geschieht.

Die Symptome sind ähnlich wie bei einer Grippe: hohes Fieber, Muskelschmerzen und Halsweh. Ein Zusammenhang mit der in Hongkong grassierenden Vogelgrippe wurde bisher nicht gefunden.

Voor de rest van het artikel, zie bovenstaande link (alleen Duits).

Laatst gewijzigd op 15-03-2003 om 21:29.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 21:25
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 15-03-2003 @ 21:21:
1. Er zijn zat mensen die het wel interessant vinden en het wel begrijpen.
2. Klopt. Hoewel een gemiddelde Nederlandse huisarts het even snel zal herkennen als ik... (Lees: te laat!)
3. De uitbraak van de ziekte. Wat als ook Nederland bereikt wordt? Vergeet niet dat je vanuit Frankfurt in een kleine twee-en-een-half uur in Nederland bent met de trein!
1. Denk je die hier tegen te komen? Volgens mij weten de meesten die tot nog toe gereageerd hebben amper waar je het over hebt.
2. tja, maar die huisarts die kan een diagnose stellen, jij niet. En de gemiddelde Nederlander zal het dus helemaal niet weten.
3. Geldt dat niet voor alle ziektes?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 21:31
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-03-2003 @ 21:25:
1. Denk je die hier tegen te komen? Volgens mij weten de meesten die tot nog toe gereageerd hebben amper waar je het over hebt.
2. tja, maar die huisarts die kan een diagnose stellen, jij niet. En de gemiddelde Nederlander zal het dus helemaal niet weten.
3. Geldt dat niet voor alle ziektes?
1. Ja. Er zijn er meerdere.
2. Nee, de huisarts kan een dergelijke diagnose absoluut niet stellen. Hij kan wel iemand doorverwijzen naar een ziekenhuis, de spoedeisende hulp. Daar zullen ze een longarts oproepen, die hopelijk van deze uitbraak weet en onmiddelijk tot actie over zal gaan.
3. Nee, niet alle ziektes zijn zo besmettelijk en dodelijk.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 21:35
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 15-03-2003 @ 21:31:
1. Ja. Er zijn er meerdere.
2. Nee, de huisarts kan een dergelijke diagnose absoluut niet stellen. Hij kan wel iemand doorverwijzen naar een ziekenhuis, de spoedeisende hulp. Daar zullen ze een longarts oproepen, die hopelijk van deze uitbraak weet en onmiddelijk tot actie over zal gaan.
3. Nee, niet alle ziektes zijn zo besmettelijk en dodelijk.
1. Twee is al 'meerdere'.
2. En jij kan wel zeggen wanneer iemand het heeft?
3. Er zijn er genoeg die het wel zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 21:42
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 15-03-2003 @ 21:35:
1. Twee is al 'meerdere'.
2. En jij kan wel zeggen wanneer iemand het heeft?
3. Er zijn er genoeg die het wel zijn.
1. Klopt. En er zijn er meer. Niet iedereen is 24/7 online.
2. Nee, natuurlijk niet. Maar een huisarts evenmin. De huisarts kan iemand met spoed doorverwijzen naar de spoedeisende hulp, dat kan ik evengoed.
3. Zoals? Als ik denk aan ziekten die hiermee te vergelijken zijn kom ik in de categorie van Ebola Zaïre, en als dat in Frankfurt/M opduikt is er ook reden voor grote bezorgdheid en ook dan is uiterste voorzichtigheid geboden.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 10:49
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Ehm,
is herstellen van de ziekte onmogelijk? Ga je er dood aan? Of zijn er mensen die door een goed afweersysteem etc. zijn hersteld?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 12:30
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Diovai schreef op 16-03-2003 @ 09:49:
Ehm,
is herstellen van de ziekte onmogelijk? Ga je er dood aan? Of zijn er mensen die door een goed afweersysteem etc. zijn hersteld?
opzich herstellen van longontsteking is wel te doen... maar als je de herkomst van de ziekte niet weet kan je alleen de verschijnselen behandelen maar het niet oplossen. Daarom is het ook zo'n groot probleem dat je niet weten wat het precies veroorzaakt!

Mensen met een slecht afweer systeem kunnen er snel aan dood gaan, het wordt soms ook als passieve euthanasie gebruikt! Als mensen erg ziek zijn en noooit meer beter zullen worden laten ze een longontsteking onbehandeld en gaan mensen binnen een dag of drie dood. Het is dus geen griepje!
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 14:25
Verwijderd
Citaat:
Qimm schreef op 16-03-2003 @ 12:30:
Het is dus geen griepje!
Aan 'een griepje' kun je ook dood gaan. Licht er alleen aan welke griepje en hoe je afweersysteem is ed... Tenminste, dat is altijd wat mij verteld is.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 17:35
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
is het niet zo dat ze longontsteking normaal altijd met antibiotica behandelen en je die daarom overleeft? als dit virus of deze bacterie niet op antibiotica reageert (doen virussen nooit trouwens), is er volgens mij weinig kans om te overleven.

ik vind het al met al best wel 'eng', omdat artsen niet weten wat het is en ook niet weten hoe ze het zouden moeten behandelen. natuurlijk kan je ook aan veel andere dingen doodgaan, maar als je bijvoorbeeld denkt aan de 'spaanse griep' ofzoiets, waar ontzettend veel mensen aan zijn overleden, dan zou dit ook wel 'ns zoiets kunnen zijn.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 20:48
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
ekki schreef op 16-03-2003 @ 17:35:
1. is het niet zo dat ze longontsteking normaal altijd met antibiotica behandelen en je die daarom overleeft? als dit virus of deze bacterie niet op antibiotica reageert (doen virussen nooit trouwens), is er volgens mij weinig kans om te overleven.

2. ik vind het al met al best wel 'eng', omdat artsen niet weten wat het is en ook niet weten hoe ze het zouden moeten behandelen. natuurlijk kan je ook aan veel andere dingen doodgaan, maar als je bijvoorbeeld denkt aan de 'spaanse griep' ofzoiets, waar ontzettend veel mensen aan zijn overleden, dan zou dit ook wel 'ns zoiets kunnen zijn.
1. Nee, duh. Anti-biotica zijn middelen tegen een bacteriologische ziekte... En we weten niet of dit een virus of een bacterie is. Een bacteriologische longontsteking komt maar zelden voor, maar is tegenwoordig wel goed te behandelen.
En juist, virussen reageren nooit op anti-biotica.
Virussen reageren nergens op...

2. Precies. Maar, de 'Spaanse Griep' was een middeleeuwse ziekte, die we nu waarschijnlijk een stuk beter zouden kunnen behandelen. Behandelen niet, maar zeker wel tegen vaccineren.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 20:51
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-03-2003 @ 14:25:
Aan 'een griepje' kun je ook dood gaan. Licht er alleen aan welke griepje en hoe je afweersysteem is ed... Tenminste, dat is altijd wat mij verteld is.
Klopt.

Maar een normaal persoon kan niet doodgaan aan een normale griep, influenza.

Hieraan wel...
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 20:55
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Update van de symptomen:

-Hoge koorts: >38 graden.
-Ademhalingsmoeilijkheden (hoesten, benauwdheid, problemen met ademhalen).

Verdere aanwijzingen voor uiterste voorzichtigheid:

-contact met iemand die besmet is.
-recente reizen door/naar een besmet gebied.


Officiële verklaring van de World Health Organization van de UN:

World Health Organization issues emergency travel advisory
Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) Spreads Worldwide

“This syndrome, SARS, is now a worldwide health threat,” said Dr. Gro Harlem Brundtland, Director General of the World Health Organization.
http://www.who.int/mediacentre/releases/2003/pr23/en/

Laatst gewijzigd op 16-03-2003 om 21:02.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 21:04
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Ik zal Norton maar weer eens downloaden.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 21:09
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Diovai schreef op 16-03-2003 @ 21:04:
Ik zal Norton maar weer eens downloaden.

Opzouten naar De Kantine, jij.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 21:13
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Meer nieuwe informatie.

http://www.cnn.com/2003/HEALTH/03/16...ase/index.html

'Over the past week, more than 150 new or suspected cases of the pneumonia have been reported around the world, the WHO said. Nine of those people have died.'
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 21:16
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 16-03-2003 @ 20:48:
Nee, duh. Anti-biotica zijn middelen tegen een bacteriologische ziekte... En we weten niet of dit een virus of een bacterie is. Een bacteriologische longontsteking komt maar zelden voor, maar is tegenwoordig wel goed te behandelen.
En juist, virussen reageren nooit op anti-biotica.
Virussen reageren nergens op...
Ik vind de toon die je hier aanslaat niet erg aardig moet ik zeggen. Ik weet dat antibiotica niet op virussen reageert. Virussen kunnen best ergens op reageren, als je naar alternatieve geneeswijzen kijkt. En sorry dat ik niet wist dat longontsteking meestal niet door bacteriën wordt veroorzaakt.

Als een longontsteking tegenwoordig goed te behandelen is, waarom is die nieuwe longontsteking dan niet te behandelen? En wat vriendelijker antwoord graag.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 21:23
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
ekki schreef op 16-03-2003 @ 21:16:
Ik vind de toon die je hier aanslaat niet erg aardig moet ik zeggen. Ik weet dat antibiotica niet op virussen reageert. Virussen kunnen best ergens op reageren, als je naar alternatieve geneeswijzen kijkt. En sorry dat ik niet wist dat longontsteking meestal niet door bacteriën wordt veroorzaakt.

Als een longontsteking tegenwoordig goed te behandelen is, waarom is die nieuwe longontsteking dan niet te behandelen? En wat vriendelijker antwoord graag.
Sorry.

Maar goed, virussen reageren nergens op.
Wanneer je eenmaal besmet bent, moet je ermee leven... (of niet!)
Het enige wat we kunnen doen tegen virussen is vaccineren.
Maar om ergens tegen te kunnen vaccineren, moeten we eerst weten wat het is.

Een bacteriële longontsteking is ook wel bekend als TBC.
Dat komt hier gelukkig niet zo vaak voor, maar het is wel te behandelen. Sterker nog, iemand met TBC heeft een grotere genezingskans dan iemand met een virologische besmetting.
Immers, tegen een bacteriologische besmetting kan je anti-biotica nemen, tegen een virus niets...

We moeten eerst dus een onderscheid maken tussen twee hoofdsoorten longontstekingen:
-bacteriologisch;
-virologisch.

De bacteriologische is meestal redelijk goed te behandelen, de virologische niet.
Maar, tegen de virologische kan je in principe waarschijnlijk gevaccineerd worden; tegen de bacteriologische niet.
Bij een virologische pneumonia (dit is overigens op vrijwel alle ziektebeelden van toepassing) is de behandeling dus preventief, bij een bacteriologische juist meer op bestrijding van de ziekte ná de besmetting gericht.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 22:09
Verwijderd
Ik had op Actualiteit en Nieuws hier ook al een topic over geopend

Ik vind dit erg verontrustend, ik hoop niet dat de ziekte snel naar Nederland komt anders word ik gek
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 22:14
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 16-03-2003 @ 22:09:
Ik had op Actualiteit en Nieuws hier ook al een topic over geopend

Ik vind dit erg verontrustend, ik hoop niet dat de ziekte snel naar Nederland komt anders word ik gek
Dit topic had ik meer bedoeld voor de medische kant van de ziekte... de epidemie die erop zou kunnen volgen.

Maar dat topic op A&N is ook goed. Alleen, ik moet nu gaan!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 22:19
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 16-03-2003 @ 20:23:
Sorry.

Maar goed, virussen reageren nergens op.
Wanneer je eenmaal besmet bent, moet je ermee leven... (of niet!)
pff het kan vanzelf wel weer over gaan! Griep gaat over = virus, keelontsteking gaat over = virus

maar goed
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 16-03-2003, 22:56
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 16-03-2003 @ 21:23:
Een bacteriële longontsteking is ook wel bekend als TBC.
Ik ben te lui om er iets over op te zoeken, maar..
Een bacteriële longontsteking is niet hetzelfde als TBC en TBC is sowieso toch echt iets anders dan een longontsteking.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 14:09
Verwijderd
Ik begrijp de teksten prima, zowel in het Nederlands en Duits als in het Engels

Wat mij de meeste zorgen baart, is de tot nu toe nog onbekende besmettingscoëfficient en incubatietijd. Die man in Frankfurt kwam zeker nog met heel wat mensen in contact voordat hij op de geïsoleerde afdeling belandde en het is nog maar de vraag hoeveel mensen er al besmet zijn waarbij de symptomatiek nog niet zichtbaar is.

Een hoge besmettingscoëfficient en lange incubatietijd zouden namelijk wel eens het begin van een uiterst gevaarlijke epidemie kunnen betekenen
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 14:32
Verwijderd
Wetenschapsnieuws van Spiegel

Nou, de besmettingscoëfficient ligt dus zeer hoog. Dit was ook de reden voor het WHO om een wereldwijde waarschuwing te geven.

De symtomatiek op een rijtje:
- hoge koorts
- spierpijn
- keelpijn
- ademnood
- hoesten

De zieke arts uit Frankfurt reisde met zijn vrouw en nog een arts op een internationale vlucht, terwijl zijn symptomen verergden (hij vertoonde al atypische symptomen in New York). Dat het bij zijn vrouw en de andere arts nog niet is uitgebroken, kan 2 dingen betekenen:

1. De incubatietijd is inderdaad langer (minstens 2 a 3 dagen).
2. Hoewel de onbekende doch zeer besmettelijke ziektekiem aanwezig was, brak het niet bij iedereen uit. Dus misschien krijgt het niet iedereen, of je moet in direct contact met een patient komen waarbij de ziekte uitgebroken is (vochtdruppeltjes).

Als over een paar dagen zijn vrouw ook ziek wordt, hou ik mijn hart vast Ik wil niet weten hoeveel vluchten er dagelijks Singapure in en uit gingen..

Laatst gewijzigd op 17-03-2003 om 14:40.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 15:14
Verwijderd
Maar waarom zijn er dan in China (het kwam toch uit China?) niet veeeeeeeel meer mensen ziek geworden dan? Ik bedoel, het is daar toch bestwel dichtbevolkt..?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 15:55
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 17-03-2003 @ 15:14:
Maar waarom zijn er dan in China (het kwam toch uit China?) niet veeeeeeeel meer mensen ziek geworden dan? Ik bedoel, het is daar toch bestwel dichtbevolkt..?
Update

Nou euhm, ik denk dat direct contact noodzakelijk is. Er zijn tot nu toe ongeveer 150 gevallen wereldwijd die behandeld worden (en werden :/ ).

De vrouw en andere arts zijn overigens ook ziek, dus de symptomen treden toch best snel op (gelukkig maar, want dan is het ook eerder vast te stellen en heeft quarantaine ook zin).

De term kritieke toestand vind ik ook wel merkwaardig als onze arts uit Frankfurt momenteel nog steeds in staat is in zijn kamer rond te lopen en de krant te lezen :/

Zijn vrouw - die overigens zwanger is - heeft alleen hoofdpijn en de andere alleen koorts, maar verder niks.

Wat ik nog mis, is de behandelbaarheid ervan. Zijn er nou mensen ook met succes behandeld of niet?

Ook schijnen ze niet in staat te zijn met zekerheid te zeggen dat hij het ook écht heeft, ze vermoeden het alleen.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 17:04
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 16-03-2003 @ 15:23:
Sorry.

Maar goed, virussen reageren nergens op.
Wanneer je eenmaal besmet bent, moet je ermee leven... (of niet!)
Het enige wat we kunnen doen tegen virussen is vaccineren.
Maar om ergens tegen te kunnen vaccineren, moeten we eerst weten wat het is.
Tijd om even te corrigeren
Virussen reageren idd niet op antibiotica zoals bacterien dat doen. Er zijn echter wel anti-virale middelen op de markt, de werking is echter anders.

Citaat:

Een bacteriële longontsteking is ook wel bekend als TBC.
Dat komt hier gelukkig niet zo vaak voor, maar het is wel te behandelen. Sterker nog, iemand met TBC heeft een grotere genezingskans dan iemand met een virologische besmetting.
Immers, tegen een bacteriologische besmetting kan je anti-biotica nemen, tegen een virus niets...
TBC is niet synoniem aan een bacteriele longontsteking. Er zijn verder nog een meer bacteriologische verwekkers van een longontsteking, bepaalde streptococcen bijvoorbeeld. Ook bestaan er longontsteking en met een schimmel als boosdoener. TBC is een besmetting met een bepaalde bacterie en dit kan zich idd ondermeer kernmerken door een longontsteking. Je vergist je over de incidentie (en prevalentie). TBC komt vaker voor dan jij denkt. TBC wordt steeds lastiger te genezen vw. de hoge resistentie graad bij bepaalde subgroepen van deze bacterie. De behandeling van TBC wordt dus steeds lastiger.
__________________
Bwegh...
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 18:01
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 15-03-2003 @ 21:31:
2. Nee, de huisarts kan een dergelijke diagnose absoluut niet stellen. Hij kan wel iemand doorverwijzen naar een ziekenhuis, de spoedeisende hulp. Daar zullen ze een longarts oproepen, die hopelijk van deze uitbraak weet en onmiddelijk tot actie over zal gaan.
Meh... je onderschat huisartsen. M'n moeder loopt al een paar dagen te hoesten, voelt zich niet lekker, koorts, enz.. Toen ze haar huisarts erover belde vond die het toch beter dat ze even langskwam, juist in verband met deze ziekte. Dus 't is niet alsof die man totaal geen idee heeft waar het over gaat... goed, 't is geen specialist dus hij zal niet de uiteindelijk diagnose stellen, maar een goeie huisarts weet dit echt wel te herkennen.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 18:18
Verwijderd
Mja t ligt er maar net aan wat voor huisarts je hebt. Natuurlijk is het niet goed om te generaliseren en natuurlijk zijn sommige huisartsen wel alert, maar er zitten soms echt kneuzen bij

Maar natuurlijk kan Fleet Admiral niet beoordelen of huisartsen over het algemeen een dergelijke diagnose kunnen stellen.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 20:20
Missy Muffett
Missy Muffett is offline
dat artikel stond vandaag (of gister) ook in de krant,....maarruh weet iemand eigelijk waar dat ongeveer in Canada was???
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 21:23
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 17-03-2003 @ 18:18:
Mja t ligt er maar net aan wat voor huisarts je hebt. Natuurlijk is het niet goed om te generaliseren en natuurlijk zijn sommige huisartsen wel alert, maar er zitten soms echt kneuzen bij

Maar natuurlijk kan Fleet Admiral niet beoordelen of huisartsen over het algemeen een dergelijke diagnose kunnen stellen.
Jawel...

Immers, wat voor gespecialiseerde diagnostische mogelijkheden heeft een huisarts?

Een stethoscoop...

En de algemene symptomen van deze ziekte zijn vrij duidelijk, echter er zijn niet zoveel symptomen. Maar een huisarts heeft simpelweg niet zoveel diagnostische mogelijkheden: daarvoor stuurt hij iemand met een acute ernstige benauwdheid en hoge koorts toch echt door naar een ziekenhuis. En ik kan iemand ook doorsturen naar de Spoedeisende Hulp.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 21:29
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Markiex schreef op 17-03-2003 @ 17:04:
Tijd om even te corrigeren
Virussen reageren idd niet op antibiotica zoals bacterien dat doen. Er zijn echter wel anti-virale middelen op de markt, de werking is echter anders.



TBC is niet synoniem aan een bacteriele longontsteking. Er zijn verder nog een meer bacteriologische verwekkers van een longontsteking, bepaalde streptococcen bijvoorbeeld. Ook bestaan er longontsteking en met een schimmel als boosdoener. TBC is een besmetting met een bepaalde bacterie en dit kan zich idd ondermeer kernmerken door een longontsteking. Je vergist je over de incidentie (en prevalentie). TBC komt vaker voor dan jij denkt. TBC wordt steeds lastiger te genezen vw. de hoge resistentie graad bij bepaalde subgroepen van deze bacterie. De behandeling van TBC wordt dus steeds lastiger.
1. Dat klopt, maar die zijn lang niet zo effectief, en niet voor veel ziektes beschikbaar. Er is slechts voor een beperkt aantal virusziektes een middel, dat niet zo betrouwbaar is als de meeste anti-biotica. (Voor zover ik weet.)

2. Dat weet ik. Maar TBC is bij het grote publiek een bekende naam: streptococcen niet.
Bij mij waren ze twee maanden geleden ook bang voor TBC, het bleek toch om een ander soort pneumonia te gaan (gelukkig).

Van resistentie weet ik ook wel iets...
Komen nog eens mutaties bij, zo nu en dan.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 21:34
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Qimm schreef op 16-03-2003 @ 22:19:
pff het kan vanzelf wel weer over gaan! Griep gaat over = virus, keelontsteking gaat over = virus

maar goed
Weet ik.

Dan gaat het dus over omdat de ziekte gewoon voorbij is, uitgewoed. Het immuunsysteem heeft de ziekte dan overwonnen...

Maar niet met medicijnen.

Er is geen medicijn om het te stoppen: enkel het natuurlijke einde.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 21:40
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
******** schreef op 17-03-2003 @ 14:09:
Ik begrijp de teksten prima, zowel in het Nederlands en Duits als in het Engels

Wat mij de meeste zorgen baart, is de tot nu toe nog onbekende besmettingscoëfficient en incubatietijd. Die man in Frankfurt kwam zeker nog met heel wat mensen in contact voordat hij op de geïsoleerde afdeling belandde en het is nog maar de vraag hoeveel mensen er al besmet zijn waarbij de symptomatiek nog niet zichtbaar is.

Een hoge besmettingscoëfficient en lange incubatietijd zouden namelijk wel eens het begin van een uiterst gevaarlijke epidemie kunnen betekenen
Klopt.
Helemaal mee eens.

Goh, je spreekt dezelfde talen als ik.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 13:25
Verwijderd
Citaat:
bloempjuh schreef op 17-03-2003 @ 21:49:
Dat kan een dakloze die toevallig een krant heeft gelezen ook.


Een huisarts is er voor de kleinere kwaaltjes. Als iemand met hoge koorts binnenkomt en benauwdheid, wordt deze naar een specialist in het ziekenhuis doorverwezen. Daar kunnen ze door middel van proeven vaststellen of het zich om een reeds bekende bacteriologische of virologische longontsteking handelt.

Indien dit niet het geval is, bestaat het vermoeden dat het om SARS gaat.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 14:00
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
bloempjuh schreef op 17-03-2003 @ 21:49:
Dat kan een dakloze die toevallig een krant heeft gelezen ook.
Precies.

Dat bedoel ik...

Een zwerver heeft evenveel mogelijkheden als een huisarts.
(Zoveel kan je in dit geval met een stethoscoop ook niet.)

Jij hebt 'm dus wel door.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 14:03
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
******** schreef op 18-03-2003 @ 13:25:


Een huisarts is er voor de kleinere kwaaltjes. Als iemand met hoge koorts binnenkomt en benauwdheid, wordt deze naar een specialist in het ziekenhuis doorverwezen. Daar kunnen ze door middel van proeven vaststellen of het zich om een reeds bekende bacteriologische of virologische longontsteking handelt.

Indien dit niet het geval is, bestaat het vermoeden dat het om SARS gaat.
In een acuut geval eerder zo:

Huisarts regelt vervoer naar ziekenhuis.
Spoedeisende hulp roept longarts naar de SE.
Longarts besluit tot isolering en rontgenfoto, een thoraxfoto.
En dan pas gaat het naar het lab...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 14:24
Verwijderd
Update

De arts uit Frankfurt gaat het inmiddels alweer beter (zijn koorts is weg!). Ze hebben alle andere mogelijke oorzaken voor zijn longontsteking uitgesloten en beweren nu dat hij dus toch SARS heeft, maar ervan geneest.

Met zijn vrouw gaat het helaas minder, die heeft sinds maandagavond constant meer dan 38 graden koorts (maar aan de andere kant: dat is pas een dagje ofzo, als je een goede griep hebt, krijg je dat ook).

Ik begin mij af te vragen hoe serieus we deze longontsteking moeten nemen. Ik bedoel, de normale griep is ook al dodelijk voor zwakkere mensen. Misschien dat het toch een beetje opgeblazen is allemaal :/
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:40.