Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Iedereen vindt enkele reacties bij een verhaal leuk...of zou jij het zo leuk vinden darling moest er niemand op je verhalen reageren? Denk het niet...Een klein beetje inlevingsvermogen tegenover andere mensen zou je niet misstaan groetjes
||
Citaat:
![]() groetjes ps: Voor het vervolg zal je moeten wachten tot morgen want ik zie net dat ik daar vanuit de 2 standpunten met de je vorm heb geschreven als het over een andere persoon gaat terwijl dat de haar/hem vorm zou moeten zijn
||
Citaat:
Dus; ![]() ![]() ![]()
![]() |
||
Citaat:
De tweede voorwaarde is aan een stuk meer discussie onderheven dan de eerste, dat klopt. Maar iets wat altijd opgaat is; overdaad schaat. Wat men hier wel duidelijk ziet is een overdaad aan verfraaiingen en barokke krulletjes. Een fout die veel (voornamelijk beginnende) schrijvers maken. Hierdoor, wordt niet meer aan voorwaarde één voldaan. De drang om zelfs bijvoorbeeld een kattendrol uit te roepen tot een 'naargeestige bruine krulslang, rustend op een serene maagdelijke berg van geurloos wit' (lees; grind)' heeft ten als gevolg dat we een hele hoop woorden en heel weinig gebeurtenissen overhouden. Iedereen heeft andere motieven om iets te gaan lezen. Men wil geamuseerd worden, geïnformeerd, men wil stof tot nadenken en zo zijn er nog velen. Deze tekst is er een voor mensen die emotie willen ervaren. Echter, als men schrijft met de intentie om de lezer emotie te doen ervaren moet men niet vervallen in het spelletje 'wie kan de mooiste beeldspraak bedenken' iets wat helaas té vaak gebeurt bij verhalen met deze bedoeling. Ook deze verhalen moeten voldoen aan de twee simpele voorwaarden. Ik herhaal; er moet en iets interessants gebeuren en het moet interessant geschreven worden. De schrijfster van dit stuk is vergeten om aan de eerste (wellicht de belangrijkste) voorwaarde te voldoen en heeft zich volledig gestort op de tweede, iets waar ze naar mijn mening ook niet in geslaagd is. Ten eerste ben ik zelf helemaal geen liefhebber van een lyrische schrijfstijl (laat dat voorop staan) maar als je het dan toch moet doen, doe het dan ook goed. Iets waar ik me aan stoorde is het eenzijdige gebruik van visuele beeldspraak. Ik heb in het verhaal alle kleuren van de regenboog zien passeren, maar buiten 'meeuwen (die) met hun snelle vleugelslag over me heen suizen' en de stem van de knaap is er amper een verwijzing naar auditieve elementen. Ook de gekozen kleuren waren zwaar clichématig, zoals warm geel zand, ravenzwarte haren, azuurblauwe ogen. Ik snap niet waarom elke man zwart haar met blauwe ogen moet hebben.* Dan waren er ook nog storende clichématige opmerkingen met als toppunt poelen waren waar elke man zou in verdrinken. Zelfs Italiaanse jongetjes van 12 gebruiken de 'poelen om in te verdrinken'-constructie niet meer als ze de schoonheid van iemands ogen willen beschrijven. Wat een cliché. Deze tekst kan maar een doel dienen en dat is het beschrijven van clichés in de volgende druk van Eldorado. Ik heb nog veel meer punten van kritiek, zoals de zinsbouw, het ritme, de alinea-indeling, de plotselinge omschakeling tussen hoofdpersonen in het tweede stuk en ik vrees dat er nog veel meer zullen opkomen hoe langer ik naar de tekst kijk. Mocht iemand nog enige interesse hebben, vermeldt dan dan even en dan sta ik klaar. ![]() *Ik weet ook wel dat het een van de zeven schoonheden is hoor.
Laatst gewijzigd op 10-08-2004 om 01:42. |
![]() |
||
Citaat:
Maar nu even niet !
Laatst gewijzigd op 10-08-2004 om 11:05. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |