Oud 09-02-2018, 22:07
kitokspasaulis
kitokspasaulis is offline
Stel ik zou in Litouwen studeren, ik leen dan zo'n 660 per maand, dat bedrag dekt de huur, collegekosten, eten en overige kosten. Volgens mijn berekeningen studeer ik dan af met rond de 30 000 in de studieschulden. Rond de 50 000 als ik aan een master's zou beginnen.

Wat ik nou niet begrijp is hoe komt het dat de gemiddelde collegeschuld zo laag is (in Nederland)? Gemiddelde schuld ligt tussen de 15 000 - 20 000. Mis ik iets belangrijk waardoor de studieschuld in Nederland zo laag is? Ik volg het niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2018, 22:38
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Lang niet iedereen leent bij in Nederland. Veel studenten werken naast hun studie, krijgen geld van hun ouders of grootouders of geven simpelweg veel minder uit omdat ze nog thuis wonen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 09-02-2018, 22:50
kitokspasaulis
kitokspasaulis is offline
Citaat:
Lang niet iedereen leent bij in Nederland. Veel studenten werken naast hun studie, krijgen geld van hun ouders of grootouders of geven simpelweg veel minder uit omdat ze nog thuis wonen.
Hm, oké, begrijpelijk. Hoe zit dat dan bijvoorbeeld voor degene die in een ander stad/land studeren en wellicht geen tijd of mogelijkheid hebben om daarnaast te gaan werken? Is 50 000 (na een master's) te hoog voor Nederlandse begrippen?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2018, 22:56
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je houdt in je berekening geen rekening met rente, die is weliswaar laag maar over 50.000 euro toch een aanzienlijk bedrag.

Ik zou wel even informeren of je voor de studie die je op het oog hebt in Litouwen wel recht hebt op studiefinanciering want anders mag je ook niet lenen bij DUO.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-02-2018, 22:57
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Of het te hoog is kan alleen jij bepalen. Wat voor studie wil je gaan doen? Is er een goed baanperspectief? Welke meerwaarde heeft het voor jou om in het buitenland, of specifiek in Litouwen, te gaan studeren?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 09-02-2018, 22:57
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
En om op je vraag terug te komen, als je thuis blijft wonen heb je natuurlijk al minder kosten dan als je in het buitenland op jezelf woont.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-02-2018, 20:03
kitokspasaulis
kitokspasaulis is offline
Citaat:
Of het te hoog is kan alleen jij bepalen. Wat voor studie wil je gaan doen? Is er een goed baanperspectief? Welke meerwaarde heeft het voor jou om in het buitenland, of specifiek in Litouwen, te gaan studeren?

''Samenleving, cultuur en communicatie'' in eigen taal, met plannen om daaropvolgend naar graduate school te gaan. Hoewel ik geen overzicht hebt over de toekomstperspectieven voor sociologen in dat land, weet ik wel (volgens een nieuwsartikel) dat er een tekort is aan sociologen.

Het is belangrijk voor mijn persoonlijke ontwikkeling om daar meer ervaring op te doen.

O, en bij nader inzien, zal ik na mijn bachelor een schuld hebben van 16 000, als ik de prestatiebeurs meetel. Met een scholarship zou het zelfs kunnen dalen naar 7 000. Na mijn master's kom ik zo'n beetje uit op 31 000 of lower-mid 20 000s afhankelijk van de scholarship, dus dat ziet er gelijk wat meer rooskleurig uit.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2018, 20:07
kitokspasaulis
kitokspasaulis is offline
Stel ik zou post-graduation nog in dat land wonen, klopt het dan dat ik elke maand zo'n 4% van mijn inkomen zou moeten betalen? Zo ja, voor degene die dat doen, merk je een groot verschil wanneer er elk maand dat percentage van je rekening wordt afgehaald? Of met andere woorden, houd je dan nog genoeg geld over voor ''normale utgaven'' als eten en leisure?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2018, 20:18
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Wil je later ook in Litouwen gaan werken, of liever in Nederland? Samenleving, cultuur en communicatie studeren in het buitenland lijkt me alleen nuttig als je ook ambities hebt om daar te gaan werken en te blijven wonen. Wil je in Nederland werken, dan staat een Nederlandse universitair opleiding waarschijnlijk beter aangeschreven dan een studie aan een voor Nederlanders onbekende universiteit in Litouwen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 10-02-2018, 20:28
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Kom je uit Litouwen?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-02-2018, 21:10
kitokspasaulis
kitokspasaulis is offline
Citaat:
Wil je later ook in Litouwen gaan werken, of liever in Nederland? Samenleving, cultuur en communicatie studeren in het buitenland lijkt me alleen nuttig als je ook ambities hebt om daar te gaan werken en te blijven wonen. Wil je in Nederland werken, dan staat een Nederlandse universitair opleiding waarschijnlijk beter aangeschreven dan een studie aan een voor Nederlanders onbekende universiteit in Litouwen.
Ik heb plannen om na het afstuderen in Litouwen te blijven. Hoe lang weet ik niet maar ik ben wel van plan om na het afstuderen daar te gaan werken.

Kijken de meeste werkgevers overigens niet meer naar het feit of je een universitaire opleiding hebt gevolgd, dan naar welke universiteit je bent geweest? Tenzij het natuurlijk een top universiteit is als Cambridge, Oxford of Harvard. Althans, dat heb ik begrepen van een Britse nieuwsbron.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2018, 21:11
kitokspasaulis
kitokspasaulis is offline
Citaat:
Kom je uit Litouwen?
Dat klopt, vandaar mijn interesse om in een (voor Nederland) vrijwel onbekend land te gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2018, 21:18
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Werkgevers in Nederland weten hoe het onderwijs in Nederland is, dat is van relatief hoge kwaliteit. Internationaal staan Nederlandse universiteiten ook vrij goed bekend. In het buitenland kan de kwaliteit van het onderwijs enorm verschillen per universiteit, je hebt niet alleen top-universiteiten zoals Cambridge, maar ook "slechte" universiteiten (die voorheen onderwijsinstellingen waren met een niveau gelijk aan HBO). Hoe het onderwijs in Litouwen aangeschreven staat op internationaal niveau weet ik niet.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 06-03-2018, 23:19
kitokspasaulis
kitokspasaulis is offline
Update: Ik ben geaccepteerd door de universiteit. Hoe het met DUO zit is mij nog een vraag.

Ik heb laatst nog gebeld of ik voor mijn studie stufi kan aanvragen. Ze heeft het voor mij opgezocht en heeft gezegd dat er wat programmes op staan, maar dat van mij nog echter niet. Dat verbaast mij niet zo omdat de universiteit al heeft gezegd dat de studie vrij nieuw is. Omdat DUO al wat studies in het systeem heeft kunnen vinden, geeft dit een indicatie of mijn bachelor van voldoende kwaliteit zal zijn?

Ik heb het even aan mijn professor gevraagd, en zij zei het volgende:

''The program Society, Culture and Communication has been accredited by the Republic of Lithuania Centre for Quality Assessment in Higher Education (http://www.skvc.lt/default/en/). All Sociology study programs at Vytautas Magnus University are evaluated very well by international experts and have been accredited for the longest possible period, i.e. 6 years term.''

Hoe schatten jullie het in?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie ben je tevreden met jezelf en je leven?
Verwijderd
73 24-03-2004 21:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:57.