Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2008, 09:50
~> Eilidh <~
Avatar van ~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
Ja, voor een atheïst is het natuurlijk niet waarschijnlijker dat er een god bestaat die vloeken bestraft dan dat er een god bestaat die vloeken beloont.
Een atheïst mag dan zelf geen betekenis willen kennen van het woord, maar het betekent nog altijd wel hetzelfde.
Citaat:
Nou, een synoniem van grutjes, verdikke, jandorie, etc.
Nee, je zegt iets anders. De betekenis van het woord is anders.
Citaat:
Dus als je het over een pleonasme hebt heb je het ook altijd over jezelf?
Nee duh In dit woord is de context zo dat het over jezelf gaat. Net als alsjeblieft, dat betekent ook als het jou belieft, dan betekent tafeltje ook niet jouw tafeltje oid. Anyway, die vloek gaat dus over jezelf.
__________________
Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat. {Mark Twain}
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2008, 12:41
Verwijderd
Citaat:
Een atheïst mag dan zelf geen betekenis willen kennen van het woord, maar het betekent nog altijd wel hetzelfde.

Nee, je zegt iets anders. De betekenis van het woord is anders.
Nee, de betekenis die jij er aan toekent is anders.
Citaat:
Nee duh In dit woord is de context zo dat het over jezelf gaat. Net als alsjeblieft, dat betekent ook als het jou belieft, dan betekent tafeltje ook niet jouw tafeltje oid. Anyway, die vloek gaat dus over jezelf.
Dat is jouw interpretatie, maar jij hebt geen alleenrecht op de interpretatie van taal.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2008, 14:14
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Een atheïst mag dan zelf geen betekenis willen kennen van het woord, maar het betekent nog altijd wel hetzelfde.

Nee, je zegt iets anders. De betekenis van het woord is anders.
Heeft de bijbel dan ook al een vandale sectie tegenwoordig?

god·ver·dom·me (tussenwerpsel)
1 (grof) vloek

god·ver·dom·mes1 (bijvoeglijk naamwoord)
1 vervloekt

god·ver·dom·mes2 (bijwoord)
1 heel erg, in hevige mate

Sowieso, verdommen als werkwoord betekent:
1 (informeel) pertinent weigeren

Dus als je uitspreekt god verdoem mij, dan heb je gelijk, bij godverdomme vloek je gewoon, of vraag je god om je pertinent te weigeren.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2008, 12:16
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Een atheïst mag dan zelf geen betekenis willen kennen van het woord, maar het betekent nog altijd wel hetzelfde.
Daarmee zeg je dus dat gelovigen een monopolie op het gelijk hebben en atheïsten niks mogen zeggen. Lekker respectloos weer...

Bovendien is het een cirkelredenatie van formaat: Je hebt gelijk door jouw uitleg -> jouw uitleg is goed door de definitie -> de definitie klopt doordat je gelijk hebt.

Ja, maar zo werkt het niet.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-04-2008, 22:36
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Nou, een synoniem van grutjes, verdikke, jandorie, etc.
zolang jij nog weet dat godverdomme gewoon ergens uit de hoek van god verdoeme mij vandaan is gekomen, staat er toch wel degelijk iets. als jij het woord een andere betekenis dan de oorspronkelijke wilt geven is dat jouw fout, anders ken ik er nog wel een paar. je moet echt nog even wachten tot godverdomme zoiets is als schaapherdersfluitje en dan nog staat het woord "god" er wel erg duidelijk verwijzend in, niet.

Citaat:
Daarmee zeg je dus dat gelovigen een monopolie op het gelijk hebben en atheïsten niks mogen zeggen. Lekker respectloos weer...
Citaat:
Inderdaad. Symptomatisch van dingen die niet bestaan.
je komt niet erg over alsof je veel kansen onbenut laat om religie als onwaarheid neer te zetten,
Citaat:
Inderdaad. Symptomatisch van dingen die niet bestaan.
en dat laat wel vaker weinig discussieruimte over. verschil is dat jij gelijk hebt, goed, dat vindt een ander ook van zichzelf.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2008, 11:42
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
als jij het woord een andere betekenis dan de oorspronkelijke wilt geven is dat jouw fout, anders ken ik er nog wel een paar.
En waarom heb jij dan meer recht op het maken van de definitie van dat woord dan Kazet?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-04-2008, 11:58
Verwijderd
Citaat:
zolang jij nog weet dat godverdomme gewoon ergens uit de hoek van god verdoeme mij vandaan is gekomen, staat er toch wel degelijk iets. als jij het woord een andere betekenis dan de oorspronkelijke wilt geven is dat jouw fout, anders ken ik er nog wel een paar.
Hoezo "fout"? Woorden veranderen nu eenmaal van betekenis.
Citaat:
je moet echt nog even wachten tot godverdomme zoiets is als schaapherdersfluitje en dan nog staat het woord "god" er wel erg duidelijk verwijzend in, niet.
Als godverdomme "schaapherdersfluitje" betekent is het geen effectieve vloek meer.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2008, 16:00
~> Eilidh <~
Avatar van ~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Iedereen weet waar gvd eigenlijk voor staat. Dan heeft dat dus ook die betekenis. Dat je het een andere betekenis zou willen geven geeft eigenlijk alleen al aan dat het op zich erg is wat het betekent.
__________________
Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat. {Mark Twain}
Met citaat reageren
Oud 13-04-2008, 17:15
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Wat een onzin, als ik bikkel tegen iemand zeg mag ik toch hopen dat iedereen weet dat ik niet kootbeentje uit de hiel van een schapenpoot waarmee vroeger kinderen speelden bedoel.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 13-04-2008, 22:40
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Iedereen weet waar gvd eigenlijk voor staat. Dan heeft dat dus ook die betekenis. Dat je het een andere betekenis zou willen geven geeft eigenlijk alleen al aan dat het op zich erg is wat het betekent.
Uhm nee. Ik sta er om bekend dat ik figuren die niet al te snuggere dingen doe soms voor soepgroente uitmaak, naar taalgebruik van de strip Haagse Harry.
Ik weet wat soepgroenten zijn, ik weet ook dat die personen geen planten zijn.

Toch is soepgroente een goed scheldwoord, vanwege het beperkte denkvermogen van planten.

Hetzelfde laken een pak voor vloeken met goden. Dat goden niet bestaan betekend niet dat je door de namen en aanverwante zaken ervan hard genoeg te brullen geen stress kwijt kunt raken of je ongenoegen er niet mee kunt tonen.

In tegendeel. Dat jij er zo'n issue van maakt, geeft al aan dat het juist een perfecte vloek is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 13:47
~> Eilidh <~
Avatar van ~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
Uhm nee. Ik sta er om bekend dat ik figuren die niet al te snuggere dingen doe soms voor soepgroente uitmaak, naar taalgebruik van de strip Haagse Harry.
Ik weet wat soepgroenten zijn, ik weet ook dat die personen geen planten zijn.

Toch is soepgroente een goed scheldwoord, vanwege het beperkte denkvermogen van planten..
Dus dan slaat het woord soepgroente als scheldwoord op hetgeen wat het betekent, denkvermogen van planten dan in dit geval zegmaar. Dus wat wil je hiermee weerleggen?
Citaat:
In tegendeel. Dat jij er zo'n issue van maakt, geeft al aan dat het juist een perfecte vloek is.
Want?
__________________
Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat. {Mark Twain}
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 16:28
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dus dan slaat het woord soepgroente als scheldwoord op hetgeen wat het betekent, denkvermogen van planten dan in dit geval zegmaar. Dus wat wil je hiermee weerleggen?
Jouw vreemde gesteggel over definities. Mensen weten haarfijn wat iets betekend, en aangezien je ongelijk hebt kun je niet zomaar gaan stellen dat wat jij verstaat onder godverdomme anders is dan wat anderen ervan denken, en de anderen daarom ongelijk hebben.
Citaat:
Want?
Vloeken tegen personen zijn per slot van rekening bedoeld om aanstoot aan te nemen. Verder worden krachtermen beter naarmate er meer emoties aan vast zitten. Daarom komt het harder aan om iemand voor kankerlijer uit te maken dan voor soepgroente.

Of zoals Lebbis&Jansen het in een nieuwjaarsconference over een aanverwant onderwerp al scherp stelden: 'godslasteren mét smaad is gewoon veel leuker'.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-04-2008, 14:18
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Hoezo "fout"? Woorden veranderen nu eenmaal van betekenis.
ja, maar blijkbaar nog even wachten voor deze.
Citaat:
Als godverdomme "schaapherdersfluitje" betekent is het geen effectieve vloek meer.
wat bedoel je precies met effectief?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2008, 15:28
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ja, maar blijkbaar nog even wachten voor deze.
Uhm, nee. Voordat dat kan zul je moeten bewijzen dat christenen meer recht hebben op taalkunde dan ongelovigen, wat natuurlijk een staaltje respectloze discriminatie van formaat zou zijn.

Ik snap overigens niet waarom je dat punt herhaald zonder mijn eerdere kanttekeningen ertegen te weerleggen, dus ik herhaal mijn kritiek dan maar.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-04-2008, 19:02
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
wat bedoel je precies met effectief?
Wat dacht je van gewoon effectief? Kijk anders in de vandale
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2008, 19:03
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik snap overigens niet waarom je dat punt herhaald zonder mijn eerdere kanttekeningen ertegen te weerleggen, dus ik herhaal mijn kritiek dan maar.
Dat is tactiek. Net zo lang doorzagen over dingen waar je het niet over wilt hebben en als je het dan beu bent en er de brui aan geeft doen alsof ze gewonnen hebben, en god dus toch echt bestaat.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 21:58
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Uhm, nee. Voordat dat kan zul je moeten bewijzen dat christenen meer recht hebben op taalkunde dan ongelovigen, wat natuurlijk een staaltje respectloze discriminatie van formaat zou zijn.

Ik snap overigens niet waarom je dat punt herhaald zonder mijn eerdere kanttekeningen ertegen te weerleggen, dus ik herhaal mijn kritiek dan maar.
jij wilde zeggen dat niet gelovigen daar meer recht op hadden wegens het niet bestaan van god zeker . we kunnen het wel taalkundig onderzoeken en dan komen we erachter dat het van god verdoem mij afkomt. als we de platte definitie nemen betekent het niets, en daarom is het nog ijdel (=leeg, zegt niets over "nut") gebruik van gods naam ook. wel weer genoeg uitgeweid denk ik.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 22:28
Verwijderd
Iets ijdel doen betekent wel degelijk dat het nutteloos is.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 18:01
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Voor jezelf misschien op korte termijn
Een quote van lang geleden, maar toch even: ik vind dit altijd zo raar, als gelovigen zeggen (en dat gebeurt vrij vaak) dat vloeken alleen 'op korte termijn' oplucht. Wat is dat nou weer voor onzin? Als ik mijn teen stoot zoek ik toch niet naar opluchting 'op lange termijn'? Dan roep ik gewoon 'godverdomme' en dan is het klaar, er is niets dat op dat moment meer opluchting en voldoening biedt en ik dank God dan ook op mijn blote knieën voor dat woord.

Verder kan vloeken je woorden ook kracht bijzetten in een vurig betoog.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 18:05
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
En wat betreft de bewering dat je met het woord 'godverdomme' automatisch God verzoekt je te verdoemen: je hebt inderdaad woorden waarmee je direct daden vericht, 'performative language' noemen we dat. 'Ik beloof...', 'Ik verklaar U...', etc. Maar dat werkt natuurlijk niet als je de betekenis van dat woord niet in je hoofd hebt of, zoals veel Nederlanders bij 'godverdomme', niet eens kent. Als iemand die niet weet wat 'beloven' betekent zegt 'ik beloof dat ik hier morgen ben', is het dan een echte belofte?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 21:04
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Iets ijdel doen betekent wel degelijk dat het nutteloos is.
waar baseer je dat dan op? voor mijn idee betekent ijdel iets als loos, schijn. te kort doend aan de oorspronkelijke betekenis van iets. betekenisloos is nog niet nutteloos.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 22:23
Verwijderd
Citaat:
waar baseer je dat dan op? voor mijn idee betekent ijdel iets als loos, schijn. te kort doend aan de oorspronkelijke betekenis van iets. betekenisloos is nog niet nutteloos.
Mijn Hebreeuws is niet zo sterk, maar in de Engelse vertaling wordt ook "in vain" gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2008, 23:23
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
waar baseer je dat dan op? voor mijn idee betekent ijdel iets als loos, schijn.
Ken je het gezegde 'dat is ijdele hoop'?
Citaat:
jij wilde zeggen dat niet gelovigen daar meer recht op hadden wegens het niet bestaan van god zeker .
Waar beweerde ik dat dan? Ik viel slechts het monopoliseren van de waarheid door gelovigen aan.

Als ik beweer dat 'godverdomme' betekend 'ik wilde graag een cappucino met suiker', is dat evenveel waard als 1 christen die beweerd dat het voor een vervloeking door een echt wezen gaat.

En minstens 51% van de bevolking vind het gewoon een heerlijk scheldwoord zonder verdere betekenis, dus Eilidhs argument legt het af.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Lees!]Verhaaltje
Zut Alors!
9 14-03-2005 15:56
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Mijn muze
Verwijderd
0 14-11-2004 17:03
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Het communisme topic
Joostje
441 22-05-2004 09:20
Verhalen & Gedichten Wilt u dit even keuren
lestat080
14 29-03-2004 21:30
Verhalen & Gedichten [Verhaal]
KIET
0 10-03-2004 23:02
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Pijnlijke Eenvoud
juliettebinoche
59 11-01-2004 22:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:13.