Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2013, 13:41
MCanoniem
MCanoniem is offline
Beste lezer,

Ik ben nu 18 jaar oud en zal binnenkort beginnen aan mijn 19e levensjaar, ik heb een hele tijd geluisterd naar artiesten als Lil Wayne etc. en ik begin me nu pas te beseffen hoe dat je perceptie op het leven eigenlijk indirect veranderd, deze muziek maakt je indirect 'dom'. Ik ben begonnen met klassieke muziek te luisteren, ik hou vooral van pianostukken.

Ook limiteer ik het gebruik van mijn mobiele telefoon om toch tijd te vinden voor andere zaken die wellicht belangrijk zijn maar niet aan bod komen doordat ik alsmaar bereikbaar ben.

Er gloort licht aan de horizon, ik zit me soms te bedenken wat voor ontwikkelingen mij nog zal toekomen.
Ik ben op het moment ook aan het uitzoeken welk beroep voor mij geschikt is, ik was vroeger uiterst materialistisch maar besef me nu dat mijn toekomstig beroep als allerbelangrijkste: leuk moet zijn.

Is er iemand die zich kan aansluiten bij wat ik aan het meemaken ben of iemand die me een duwtje in de juiste richting kan geven i.v.m. verbetering van het leven? Ik hoop ook dat mijn bericht enigszins andere jongeren kan inspireren om wat beter na te denken over hun leven, haal er uit wat er in zit.

Peace
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2013, 14:48
Verwijderd
Niets mis met naar rommelmuziek luisteren, dat is een stage die vrijwel iedereen doorstaat. Jezelf limiteren in muziekgenres en gebruik van je mobiel is overbodig. Naarmate je ouder (en intelligenter) wordt weet je dat soort zaken automatisch te relativeren.

Je moet gewoon doen waar je zin in hebt.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2013, 15:18
MCanoniem
MCanoniem is offline
Citaat:
Niets mis met naar rommelmuziek luisteren, dat is een stage die vrijwel iedereen doorstaat. Jezelf limiteren in muziekgenres en gebruik van je mobiel is overbodig. Naarmate je ouder (en intelligenter) wordt weet je dat soort zaken automatisch te relativeren.

Je moet gewoon doen waar je zin in hebt.
Mooi antwoord. Ik snap dat je dat soort zaken automatisch gaat relativeren, maar hoe eerder hoe beter right? Ik kan me voorstellen dat als ik dit had gedaan op 14-jarige leeftijd dat dat me had gemaakt tot ander persoon dan dat ik nu ben..

Wat ik me afvraag en dat is tevens offtopic; ik zie dat je best actief bent op het forum en ik vraag mij af zie je dat niet als tijd die je verspilt? of komt het dan weer neer op datgene wat je net concludeerde? 'je moet gewoon doen waar je zin in hebt'
Met citaat reageren
Oud 24-11-2013, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Mooi antwoord. Ik snap dat je dat soort zaken automatisch gaat relativeren, maar hoe eerder hoe beter right? Ik kan me voorstellen dat als ik dit had gedaan op 14-jarige leeftijd dat dat me had gemaakt tot ander persoon dan dat ik nu ben..
Maar was je dan automatisch een beter persoon? Wat maakt iets 'beter'?
Citaat:
Wat ik me afvraag en dat is tevens offtopic; ik zie dat je best actief bent op het forum en ik vraag mij af zie je dat niet als tijd die je verspilt?
Valt wel mee hoor. Ik zit er vooral al lang, dan tikt het automatisch aan. En over dat verspillen: Ja en nee. Ook hier kan je vragen wat 'verspillen' precies is. Sommige mensen zitten hun hele jeugd achter de boeken. Nu kan je zeggen dat dat een positieve invloed heeft gehad op hun leven maar op veel manieren kan je ook juist tegenwerpen dat het een hoop nadelen heeft gehad. Uiteindelijk is het persoonlijk.
Citaat:
of komt het dan weer neer op datgene wat je net concludeerde? 'je moet gewoon doen waar je zin in hebt'
Daar komt het altijd op neer. Doe iets waar je zelf gelukkig van wordt en maak je niet zo druk om wat andere mensen zeggen dat je "moet doen" om 'beter' te worden. Bekommer je niet om je muzieksmaak maar geniet ervan, of het nou lil wayne of Bach is. Maak geen punt van hoeveel tijd je aan je mobieltje/facebook besteed, maar laat die zaken in dienst van jouzelf staan.

Als je reden hebt om 3 uur per dag met je neus in je mobieltje te zitten en je voelt dat je daar gelukkiger van wordt moet je dat vooral doen. Wat maakt het uit wat andere mensen daarvan vinden?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2013, 16:33
Verwijderd
Muziek is als voedsel; soms heb je zin in een culinair verantwoorde Michelin-sterrenmaaltijd, soms in een simpele vette bek. Waarom kiezen? Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Zo kan ik immens genieten van werken van John Field maar ook van Neophyte, Burzum maar ook Qntal, aanmaaklimonade maar ook wijn, zwart maar ook wit, correct gebruik van Nederlandse taal maar ook van slang en Engels in Nederlandse teksten. Het is maar net waar de situatie om vraagt en waar je gewoon zín in hebt. Who cares wat anderen er van denken.

Iemand die zich beperkt tot klassieke muziek in de veronderstelling dat het hem of haar intelligenter maakt lach ik uit. Hetzelfde geldt voor iemand die zich beperkt tot hardcore house (hoewel die persoon dat niet zal doen uit de veronderstelling dat het hem of haar intelligenter maakt). Mensen met een breed palet zijn per definitie een stuk interessanter in mijn boek. Dus eigenlijk wat Reverend zegt.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2013, 12:34
Verwijderd
Citaat:
Ik ben nu 18 jaar oud en zal binnenkort beginnen aan mijn 19e levensjaar
Veelgemaakte fout. Als je 18 jaar oud bent, zit je al in je 19e levensjaar. Je zult binnenkort beginnen aan je 20e levensjaar.

Tel maar na: als je net geboren bent, ben je 0 jaar oud, maar begin je in je eerste levensjaar. Een jaar later ben je 1 jaar oud en begin je aan je 2e levensjaar. Als je 2 jaar oud bent, begin je dus aan je 3e levensjaar. En zo doortellen.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2013, 12:47
Verwijderd
Overigens weet ik niet of je toekomstige beroep als allerbelangrijkste kenmerk "leukheid" moet hebben. Het is natuurlijk prima om iets te vinden wat je helemaal geweldig vindt, maar als je met een baan die net iets minder leuk is het dubbele verdiend dan met de superleuke baan, dan heb je wel de middelen om in je vrije tijd wellicht leukere dingen te doen.

Laat ik een praktijkvoorbeeld geven: in mijn studententijd ben ik (onder andere) postbode geweest. Ik vond dat geweldig, lekker buiten zijn, mensen zijn doorgaans blij om je te zien, groot gevoel van vrijheid. Ik heb nu een kantoorbaan op niveau, die ik oprecht leuk vind en enorm uitdagend. Toch denk ik nog vaak aan mijn postbodetijd en soms denk ik wel dat als ik de jackpot van de staatsloterij zou winnen, ik mijn huidige baan zou opzeggen en voor drie of vier dagen in de week postbode zou worden. Waarom doe ik dat nu niet? Simpel. Ik houd van (verre) reizen, mijn zus woont in Australië. Die ga ik binnenkort opzoeken. Als ik vier dagen in de week postbode zou zijn, zou ik daar absoluut het geld niet voor hebben. En zo heb ik meer dingen die ik graag doe die nu eenmaal geld kosten. Als ik "leukheid" als allerbelangrijkste punt bij het zoeken van een baan had genomen, had ik waarschijnlijk niet mijn huidige baan gehad, maar had ik ook die leuke dingen moeten laten schieten.

Iedereen moet uiteraard doen wat hij of zij zelf wil, maar ik zou bij baankeuze (en studiekeuze for that matter) wel degelijk rekening houden met materialistische motieven. Ik heb zelf niet de eerste studie van mijn voorkeur gekozen maar de tweede, omdat bij de eerste de baanzekerheid en de verdienperspectieven dramatisch waren. Ik heb daar nog geen seconde spijt van gehad.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2013, 15:28
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Maar wat is er precies mis met LilWayne?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 27-11-2013, 18:08
rawbananas
rawbananas is offline
Ik geef je groot gelijk.

Ik zou ook echt willen dat ik boeken begon te lezen in plaats van op mijn mobiel te kijken en kennis opdoen in plaats van domme spelletjes spelen op de ps3, en bovenal leren voor school.
Je moet jezelf proberen te verrijken in het leven, mij lijkt het heerlijk om echte kennis van zaken te hebben.
Dat is veel leuker en heb je ook meer aan dan naar lil wayne luisteren of bv domme series kijken en op je gsm staren.
__________________
Die Plato was zo gek nog niet!
Met citaat reageren
Oud 27-11-2013, 18:19
Verwijderd
Blijkbaar is het niet per definitie leuker en er 'meer' aan hebben gaat ook niet op.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2013, 18:23
rawbananas
rawbananas is offline
Citaat:
Blijkbaar is het niet per definitie leuker en er 'meer' aan hebben gaat ook niet op.

Ik zou het persoonlijk leuker vinden, en ik vind persoonlijk dat je er meer aan hebt
__________________
Die Plato was zo gek nog niet!
Met citaat reageren
Oud 27-11-2013, 22:04
Verwijderd
Als je het leuker vindt, waarom doe je het dan niet?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2013, 21:57
MCanoniem
MCanoniem is offline
Citaat:
Overigens weet ik niet of je toekomstige beroep als allerbelangrijkste kenmerk "leukheid" moet hebben. Het is natuurlijk prima om iets te vinden wat je helemaal geweldig vindt, maar als je met een baan die net iets minder leuk is het dubbele verdiend dan met de superleuke baan, dan heb je wel de middelen om in je vrije tijd wellicht leukere dingen te doen.

Laat ik een praktijkvoorbeeld geven: in mijn studententijd ben ik (onder andere) postbode geweest. Ik vond dat geweldig, lekker buiten zijn, mensen zijn doorgaans blij om je te zien, groot gevoel van vrijheid. Ik heb nu een kantoorbaan op niveau, die ik oprecht leuk vind en enorm uitdagend. Toch denk ik nog vaak aan mijn postbodetijd en soms denk ik wel dat als ik de jackpot van de staatsloterij zou winnen, ik mijn huidige baan zou opzeggen en voor drie of vier dagen in de week postbode zou worden. Waarom doe ik dat nu niet? Simpel. Ik houd van (verre) reizen, mijn zus woont in Australië. Die ga ik binnenkort opzoeken. Als ik vier dagen in de week postbode zou zijn, zou ik daar absoluut het geld niet voor hebben. En zo heb ik meer dingen die ik graag doe die nu eenmaal geld kosten. Als ik "leukheid" als allerbelangrijkste punt bij het zoeken van een baan had genomen, had ik waarschijnlijk niet mijn huidige baan gehad, maar had ik ook die leuke dingen moeten laten schieten.

Iedereen moet uiteraard doen wat hij of zij zelf wil, maar ik zou bij baankeuze (en studiekeuze for that matter) wel degelijk rekening houden met materialistische motieven. Ik heb zelf niet de eerste studie van mijn voorkeur gekozen maar de tweede, omdat bij de eerste de baanzekerheid en de verdienperspectieven dramatisch waren. Ik heb daar nog geen seconde spijt van gehad.
True, thanks voor het delen man.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2013, 08:39
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik geef je groot gelijk.

Ik zou ook echt willen dat ik boeken begon te lezen in plaats van op mijn mobiel te kijken en kennis opdoen in plaats van domme spelletjes spelen op de ps3, en bovenal leren voor school.
Je moet jezelf proberen te verrijken in het leven, mij lijkt het heerlijk om echte kennis van zaken te hebben.
Dat is veel leuker en heb je ook meer aan dan naar lil wayne luisteren of bv domme series kijken en op je gsm staren.
Je hoeft heus niet als een stoffige figuur met corduroybroek in de bibliotheek te gaan zitten om kennis op te doen. Ik ben dé topintellectueel van dit forum en ik lees nauwelijks boeken.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2013, 12:50
rawbananas
rawbananas is offline
Citaat:
Je hoeft heus niet als een stoffige figuur met corduroybroek in de bibliotheek te gaan zitten om kennis op te doen. Ik ben dé topintellectueel van dit forum en ik lees nauwelijks boeken.
nee, maar je doet ook niet veel kennis op als je bv heel de dag op facebook zit te koekeloeren of spelletjes op je gsm doet.
__________________
Die Plato was zo gek nog niet!
Met citaat reageren
Oud 03-12-2013, 17:45
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
nee, maar je doet ook niet veel kennis op als je bv heel de dag op facebook zit te koekeloeren of spelletjes op je gsm doet.
Klopt, maar "boeken lezen" is natuurlijk niet het enige alternatief. Je kan bijvoorbeeld ook op een forum gaan verkondigen hoe slim je wel niet bent.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2013, 20:56
rawbananas
rawbananas is offline
Citaat:
Klopt, maar "boeken lezen" is natuurlijk niet het enige alternatief. Je kan bijvoorbeeld ook op een forum gaan verkondigen hoe slim je wel niet bent.

haha, dat is een goed alternatief
__________________
Die Plato was zo gek nog niet!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19.