Oud 13-03-2014, 22:37
OmdatHetKan
OmdatHetKan is offline
Beste lezers,

Ik ben een zeer tevreden jongen die zich weinig zorgen hoeft te maken, ik geniet een hoge opleiding, heb veel vrienden en een vriendin. Echter kan ik niet stoppen met te denken hoe zinloos alles in het leven wel niet is. Elke handeling die ik doe heeft misschien wel effect op iets maar uiteindelijk boeit alles geen flikker. Over 10, 20, 100 of 1000 jaar boeit het zijn van mij of wie dan ook op de wereld niks meer. Hoe kan het dat ik dit zo enorm ervaar terwijl de mensen met wie ik het er probeer over te hebben mij niet begrijpen of dit een vreemde gedachtegang vinden?

Een ander voorbeeld waar ik wel eens aan denk, tijd. Nu zit ik dit hier te schrijven en nu lig ik eigenlijk ook in mijn bed. Niet precies op ditzelfde moment maar omdat tijd verstrijkt lig ik er zo in en denk ik terug aan het bericht wat ik nu typ. Dit vind ik extreem moeilijk om uit te leggen en mensen snappen we dan ook vaak niet. Maar het komt erop neer dat ik me heel bewust ben van het feit dat een seconde altijd afloopt, dus je bent nooit echt in het NU bezig. Ik ervaar heel erg hoe alles voorbij gaat en word hier nou niet echt vrolijk van. Hoe kan dit? Waarom ben ik zo enorm bezig met deze natuurkundige waarheden?

Ik wil er eigenlijk gewoon met iemand over praten op internet, een keer iets anders dan met mijn vrienden of familie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2014, 23:00
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Ik kan je wel vinden over de nutteloosheid van het leven, ik beschouw mezelf dan ook meer als dier, die even leeft, eet, voorplant en sterft. Beroemde mensen kunnen eventueel nog decennia "doorleven" in andermans gedachten, maar zelfs daar heeft z'n lijk ook niet veel aan..
Ik leg het naast me neer, maak er het beste van, ik bescherm mijn belangen voor de tijd die het duurt en geniet van de voorrechten die ik heb gekregen of mezelf heb toegeeigend.

Over het NU; mijn NU is een tijdspanne, variërend van 1/10 seconde tot een heel leven. Ik leef NU, ik ben NU een man, ik druk NU op een knop, ik ben NU thuis. Ook daar maak ik me dus niet zo druk over.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2014, 23:09
OmdatHetKan
OmdatHetKan is offline
Precies zoals de rest me ook al vertelde, meer kan ik niet doen dan me erbij neerleggen ofwel?
It just is principe.
Toch vreemd hoe dat in elkaar zit, je ervaart alles niet zoals je denkt dat je dat doet. We zijn niks verschillend van andere dieren behalve dat we intelligent zijn. Jammer dat het antwoord op het leven eigenlijk zo simpel is.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2014, 07:23
Verwijderd
Je kunt erover gaan filosoferen, doel, nut, zin. Als je het goed doet, spreken ze over een tijd nog wel over je. Maar daar heb je zelf niks aan natuurlijk.

Het leven heeft geen bewezen 'zin', je bestaat (en als dier zou je kunnen zien dat je voor het voortbestaan van de soort zorgt). Maar je kunt het wel zin geven voor jezelf. Je leeft maar één keer en ook maar even, doe de dingen die dat voor jou de moeite waard maken (voorop gesteld dat ze niemand schade toebrengen). Nadenken over eventuele zin (loosheid) alleen doen als je dat leuk vindt.
Neerleggen, ja. Net als bij het feit dat je ooit doodgaat. Maar niet ook meteen bij de pakken gaan neerzitten.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2014, 09:56
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Jammer dat het antwoord op het leven eigenlijk zo simpel is.
Ik ben er eigenlijk juist wel blij mee. Stel je voor dat religekkies gelijk hebben en dat we één of andere "Onbekende-Grote-Heerser-Die-Zich-Aan-Niemand-Ooit-Heeft-Laten-Zien-Maar-Aan Wie-We-Aan-De-Hand-Van-Een-Cryptisch,-Zichzelf-Tegensprekend-Boek-Toch-Verantwoording-Verschuldigd-Zijn" hadden moeten volgen, dàt zou pas jammer zijn .

Met de gedachte "we zijn maar dieren" ben je vrij in het inrichten van je eigen leven, vrij in het maken van je eigen keuzes.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2014, 16:38
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dit past meer op levensbeschouwing en filosofie
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-03-2014, 18:18
Verwijderd
Nutteloosheid is juist een troost.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2014, 22:57
dafkolpa
dafkolpa is offline
Ik denk dat mensen zich te hoog inschatten. Hoezo moeten we een doel hebben? Wij zijn dieren maar dan met een ver ontwikkeld bewustzijn en we voelen sterk emoties. En wij kunnen iets bereiken, bijvoorbeeld een goede baan. Maar hoezo moeten wij herinnerd worden later? We leven gewoon en toevallig zijn we ons er van bewust, hebben we allemaal een beetje een verschillend karakter, we zoeken dingen op die we leuk vinden en proberen wat van het leven te maken en dan gaan we dood, meer niet.

We hebben wel een doel maar niet als individu. Door duizenden jaren ontwikkeld de mensheid en wij doen gewoon mee aan dat proces.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2014, 19:48
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
maak draagbare waterontzilters die op zonneenergie werken en doe ze van de hand voor een 0-marge op een plek naar keuze.

Nuttig zijn hebben we machines voor, mensen moeten creatief zijn of gewoon zich vermaken, dat lijkt mij het beste, doelen zijn leuk als je zo'n iemand bent die daar gelukkig van wordt dat is lang niet iedereen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 21-05-2014, 17:48
Verwijderd
haha zoiets als wat jij hebt heb ik ook, met natuurkunde enzo, en dat je nooit de zon kan zien hoe hij NU is en dat je bijvoorbeeld toch het verleden kan zien als je naar de zon kijkt en al die sjizzel, we kunnen er het er gwn un keer over hebben, ik heb het niet echt met vrienden erover gehad ofzo
Met citaat reageren
Oud 22-05-2014, 19:07
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Tja, als je het zo bekijkt zie je altijd "het verleden."
Met citaat reageren
Oud 21-06-2014, 01:58
ESCLEPIOS
ESCLEPIOS is offline
Citaat:
Jammer dat het antwoord op het leven eigenlijk zo simpel is.
De crux zit hem in de onderliggende pessimistische stemming die je gedachten kleurt. Je kan ook denken: "God wat fijn, dat het leven eigenlijk zo simpel is"

Of is er een "kerngedachte" bij jou persoonlijk, die zegt dat simpele zaken om af te keuren zijn?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2014, 02:21
otacilio
Avatar van otacilio
otacilio is offline
Gandhi wist het mooi te verwoorden:

'Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.'
__________________
How do you like them apples?
Met citaat reageren
Oud 28-07-2014, 18:14
dirk-janusIV
dirk-janusIV is offline
Citaat:
Gandhi wist het mooi te verwoorden:

'Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.'
Wat Ghandi zelf deed was overigens heel erg significant dus deze opmerking is wel ironisch haha. Wat 99,999..% van de mensheid doet is idd insignificant voor de mensheid als geheel maar toch is het belangrijk dat ze hun kleine bijdrage leveren.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2014, 19:16
Verwijderd
Waarom is dat zo belangrijk dan?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2014, 14:43
dirk-janusIV
dirk-janusIV is offline
Dat mag je helemaal zelf bepalen of het voor jou belangrijk is. Het is slechts een constatering, of het nu belangrijk is of niet. Hoewel je via het butterfly effect veel meer invloed op de gang van zaken kan hebben dan je je ooit zou durven voorstellen.

Het is net als met het doel van het leven en dat soort vage kwesties. Als je vraagt wat het doel van het leven is, ga je er dus al vanuit dat er een doel bestaat en dat je die alleen nog niet kent. Ik ben er echter van overtuigd dat er simpelweg geen doel van het leven is. Dat is juist het mooie van het leven, je maakt zelf je eigen doel, er is geen algemeen doel. Je doel kan tijdelijk zijn meer te scoren dan een ander of iemand schaakmat te zetten in een potje schaak, dat zijn het soort doelen die wij maken.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2014, 07:46
Skirmisher101
Skirmisher101 is offline
Als je vind dat je leven nutteloos is, ZORG dan dat je leven nuttig word.
Zelf doe ik dat door zodra ik 19 ben het leger in te gaan. Ik offer liever een stuk van m'n eigen leven op en dat anderen daar beter van worden dan dat mijn leven nutteloos is. Ik wil niet zeggen dat de vuilnisman en postbode enz. niet nuttig zijn, zonder hun zou de maatschappij niet goed kunnen functioneren maar als je niet weet wat je moet doen, doe dan wat voor iemand anders.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2014, 16:56
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Wat hebben anderen er dan aan als je in dure kleren gaat tijgeren over de Veluwe?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-09-2014, 16:58
Verwijderd
Citaat:
Ik wil niet zeggen dat de vuilnisman en postbode enz. niet nuttig zijn, zonder hun zou de maatschappij niet goed kunnen functioneren maar als je niet weet wat je moet doen, doe dan wat voor iemand anders.
Dus een vuilnisman doet niet iets voor iemand anders?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2014, 20:47
Verwijderd
Citaat:
Ik offer liever een stuk van m'n eigen leven op en dat anderen daar beter van worden dan dat mijn leven nutteloos is.
Dat kan net zo goed bij de mcdonalds.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2014, 22:12
Habermas
Avatar van Habermas
Habermas is offline
Ik kwam deze 'existentiële crisis' tegen toen ik 12 was. Iedereen die filosofisch ingesteld is komt dit in zijn jonge jaren tegen en dit is niet 'vreemd'.
__________________
There is nothing which is not an intermediate state between being and nothing.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2014, 22:33
Verwijderd
Namasté

Je bent geen aparte gebeurtenis van alles rondom je heen. Jij bent een deel van je omgeving zoals een puzzelstuk in een grote kleurrijke puzzel. Alles heeft zijn functie, alles kan zijn functie hebben en alles zal zijn functie hebben.

De bedoeling, de zin van het leven is om het leven zelf te ervaren, op welke manier dan ook. Jij ervaart je leven nu met een nihilistische denkwijze. Dit is normaal. Ik ervaar mijn leven met een hindoeïstische denkwijze. Ook normaal.

Dit verschilt van mensen tot mens, dier tot dier.

Het leven is enorm complex en oneindig. Je zal ook altijd blijven voortbestaan. Jij bent geen alleenstaand apart wezen of een verschijning die er maar eventjes is en dan zo weer minder dan schaduw is. Neen. Jij bent een altijd voortbestaan, een reïncarnerend eeuwige entiteit.

Vrede.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2014, 09:23
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Wat bedoel je met "functie" in deze context? In welk opzicht is leven "oneindig"?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2014, 10:51
Verwijderd
Citaat:
Wat bedoel je met "functie" in deze context?
Alles heeft een functie in de zin dat alles voor iets dient en zal dienen. De functie van jouw leven en het leven is bv. het leven zelf. Leven en laten leven. Het leven ervaren.
Maar dit is natuurlijk heel erg breed.

Je kan het leven op 3 verschillende manieren zien, in het kader van functies dat ze uitoefenen:
1. het leven heeft helemaal geen functie (nihilisme)
2. het leven heeft een persoonlijke functie (individualisme)
3. het leven heeft een bovennatuurlijke functie (het collectief lot)

Het is maar welke functie jij je eigen leven geeft. En dat is zo fantastisch aan ons bestaan. Je kan het alle functies geven dat je maar wilt hebben en zien. Voor welke functie kies jij? Heeft je leven geen functie?
Heeft je leven een functie?
Of heeft je leven een functie die je niet meteen kan verklaren, en dus overlaat aan het lot om te definiëren?

Citaat:
In welk opzicht is leven "oneindig"?
In het opzicht dat wij alsmaar reïncarneren. Wij als ziel, geest zullen altijd voortbestaan. Onze essentie is onsterfelijk. Zo het universum oneindig, zo ook de mogelijkheden van het leven, en zo ook ons leven.

Vrede.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2014, 13:28
Verwijderd
Citaat:
In het opzicht dat wij alsmaar reïncarneren. Wij als ziel, geest zullen altijd voortbestaan. Onze essentie is onsterfelijk. Zo het universum oneindig, zo ook de mogelijkheden van het leven, en zo ook ons leven.
Nee.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2014, 13:35
Verwijderd
Citaat:
Nee.
Misschien kan dit filmpje jou wijsheid brengen

[filmpje]

Laatst gewijzigd op 25-10-2014 om 14:40.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2014, 13:40
Verwijderd
youtube-tags, altijd lastig.

Kijk, ik kan het wel!



Oorlog.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2014, 14:42
Verwijderd
George Carlin beweert ook dat het nutteloos is om te gaan stemmen binnen de Amerikaanse democratie. Maar dit boycot de democratie. Dit is gewoon lui en nietszeggend.

Niet alle religie is per definitie bullshit. Dit is een simplistische visie, met alle respect.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2014, 14:45
Verwijderd
Alhoewel ik denk dat hij best wel een punt heeft wegens het gebrek aan realistische keuzes, doet het natuurlijk totaal niet ter zake wat zijn mening op een ander onderwerp is.

Jawel alle religie is wel per definitie bullshit. Maar goed, je geeft zelf al aan dat je visie simplistisch is dus dat is prima
Met citaat reageren
Oud 25-10-2014, 15:00
Verwijderd
Citaat:
Misschien kan dit filmpje jou wijsheid brengen

[filmpje]
Wat heeft Carlin te maken met jouw verhaal over reïncarnatie en zielen?

Oh wacht, het was niet van Carlin. Het was een propagandafilmpje van iemand die zieltjes probeert te winnen met lege argumenten.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2014, 15:03
Verwijderd
Citaat:
Alhoewel ik denk dat hij best wel een punt heeft wegens het gebrek aan realistische keuzes, doet het natuurlijk totaal niet ter zake wat zijn mening op een ander onderwerp is.
Als je verwijst naar Carlin is dat vrij normaal hoor.

Citaat:
Jawel alle religie is wel per definitie bullshit. Maar goed, je geeft zelf al aan dat je visie simplistisch is dus dat is prima
Mijn atheïstische vriend, er zijn meer religies in de wereld dan de abrahamitische

Citaat:
Wat heeft Carlin te maken met jouw verhaal over reïncarnatie en zielen?
Ik refereer niet naar Carlin ik refereer naar Alan Watts

https://www.youtube.com/watch?v=L3MA0n4jEXk



Vrede.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2014, 15:04
Verwijderd
Citaat:
Het was een propagandafilmpje van iemand die zieltjes probeert te winnen met lege argumenten.
U heeft het filmpje duidelijk niet bekeken. En als u dit deed, dan heeft u duidelijk niet met open geest gekeken.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2014, 15:09
Verwijderd
Citaat:

Mijn atheïstische vriend, er zijn meer religies in de wereld dan de abrahamitische
Dat maakt geen verschil, religie is per definitie bullshit.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2014, 15:09
Verwijderd
ennn hij is alweer weg was it something I said?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2014, 15:29
Verwijderd
Kinderen van tegenwoordig zijn fucking niets meer gewend.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2014, 14:05
HellGhost
Avatar van HellGhost
HellGhost is offline
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-11-2015, 14:28
Sin.Cara
Sin.Cara is offline
Meschien is het leven wel nutteloos. Maar beter een leuk en tof leven dan dat je er gewoon een zooitje van maakt.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2015, 16:23
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
Meschien is het leven wel nutteloos. Maar beter een leuk en tof leven dan dat je er gewoon een zooitje van maakt.
True.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2015, 22:20
Denkerius
Denkerius is offline
Citaat:
Meschien is het leven wel nutteloos. Maar beter een leuk en tof leven dan dat je er gewoon een zooitje van maakt.
Waarom is dat beter? en hoezo is het leven misschien nutteloos? wanneer heeft het leven dan wel een nut?
__________________
Just think
Met citaat reageren
Oud 10-11-2015, 10:16
Verwijderd
Citaat:
Waarom is dat beter? en hoezo is het leven misschien nutteloos? wanneer heeft het leven dan wel een nut?
Omdat je er gelukkiger van wordt.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2015, 22:28
laurie1001
Avatar van laurie1001
laurie1001 is offline
Citaat:
Beste lezers,

Ik ben een zeer tevreden jongen die zich weinig zorgen hoeft te maken, ik geniet een hoge opleiding, heb veel vrienden en een vriendin. Echter kan ik niet stoppen met te denken hoe zinloos alles in het leven wel niet is. Elke handeling die ik doe heeft misschien wel effect op iets maar uiteindelijk boeit alles geen flikker. Over 10, 20, 100 of 1000 jaar boeit het zijn van mij of wie dan ook op de wereld niks meer. Hoe kan het dat ik dit zo enorm ervaar terwijl de mensen met wie ik het er probeer over te hebben mij niet begrijpen of dit een vreemde gedachtegang vinden?

Een ander voorbeeld waar ik wel eens aan denk, tijd. Nu zit ik dit hier te schrijven en nu lig ik eigenlijk ook in mijn bed. Niet precies op ditzelfde moment maar omdat tijd verstrijkt lig ik er zo in en denk ik terug aan het bericht wat ik nu typ. Dit vind ik extreem moeilijk om uit te leggen en mensen snappen we dan ook vaak niet. Maar het komt erop neer dat ik me heel bewust ben van het feit dat een seconde altijd afloopt, dus je bent nooit echt in het NU bezig. Ik ervaar heel erg hoe alles voorbij gaat en word hier nou niet echt vrolijk van. Hoe kan dit? Waarom ben ik zo enorm bezig met deze natuurkundige waarheden?

Ik wil er eigenlijk gewoon met iemand over praten op internet, een keer iets anders dan met mijn vrienden of familie.
omg eindelijk! Iemand snapt het!

Ik vind dit zooo raar hè, we leven gewoon om te leven. 'paper people, living paper lives in paper towns'. (John Green is AMAZING). We leven allemaal gewoon hetzelfde leven. We worden geboren, gaan naar school, dan krijgen we een baan, want dat is wat men doet, toch? Als je een baan hebt krijg je een partner, kinderen, en je gaat dood. (niet voor iedereen letterlijk zo, maar je snapt t wel.)

Ik wil anders zijn, iets nuttigs doen met mijn leven, maar kan dat wel? Hoe kun je zorgen dat je leven iets betekent?
Ik vind het ook zo raar dat we bestaan. Waarom bestaan we? Hebben we een doel in het leven? Leven we gewoon om te leven en dood te gaan?
Ik ben zó bang dat ik iets verkeerds doe, iets wat me ongelukkig maakt, en dat ik mijn ene leven zo heb verspild. zucht.


Daarom vind ik griekse mythologie ook zo cool. Heb je Percy Jackson and the greek gods/heroes gelezen? Dat is gewoon de moderne 'vertaling' van de griekse mythologie. Volgens de oude grieken was Promotheus aan het spelen met klei toen hij toevallig dat kleine beeldje tot leven wekte, en zo ontstond de mens. De Titanen vonden het leuk om er op te trappen en hun kleine gilletjes te horen, maar ze waren vrijwel nutteloos, hetzelfde als mieren voor ons totdat Promotheus hen stiekem leerde hoe ze vuur moesten maken en gebruiken.
de goden hadden dit niet door totdat ze zagen dat de mensen steden op hadden gericht, families die gezamenlijk eten aan de goden offerden.

*by the way, waarom maken we steden? Waarom gebruiken we auto's, waarom maken we dingen die velen van ons hebben verpletterd? Het grootste gedeelte van alle rampen is toch allemaal onze schuld*

Zeg, ik word hier best depressief van. Ik vind het geweldig om hierover te praten, maar dit is genoeg voor een avond

Ik zou graag nog eens iets van iemand horen, wat vinden jullie hiervan? ^^ Groet!
Met citaat reageren
Oud 08-12-2015, 19:19
Inspire
Avatar van Inspire
Inspire is offline
Waarom is het nut van het leven een relevante vraag? Het leven 'is', het heeft geen hoger doel en dus ook geen hoger nut dan het nut dat je eraan geeft. Bijvoorbeeld genieten van de natuur, een prachtige film, een mooi boek, muziek of het feit dat je, zonder erbij na te denken blijft ademhalen.

Je hebt het geluk nu hier te zijn en dit allemaal te kunnen meemaken! Prachtiger kan het toch niet worden?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2016, 15:11
Verwijderd
Ik ben het totaal niet eens met je. Momenteel worden er eeuwenoude tempels en andere monumenten in Syrië verwoest door Islamitische Staat. Dat er duizenden mensen sterven is 1, maar dat ze geschiedenis verwoesten is toch veel erger.

Vorig jaar is de film Michiel de Ruyter uitgekomen. Een eerbetoon aan Nederlands grootste zeeheld aller tijden. Denk je dat we zonder Johan de Witt of Michiel de Ruyter nu 1 van de rijkste landen in de wereld waren geweest? Zonder officieren bij de WIC of VOC?

Welke beslissingen er nu worden genomen leren ze over duizend jaar op school.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2016, 15:55
Verwijderd
Welke beslissingen er nu worden genomen leren ze helemaal niet over 1000 jaar op school en sowieso ook al leren ze het wél op school, wat is gemiddeld gezien het nut van het weten van de reden van het bestaan van de unie van Atrecht?

Wat een boutzin trouwens.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2016, 16:21
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik ben het totaal niet eens met je. Momenteel worden er eeuwenoude tempels en andere monumenten in Syrië verwoest door Islamitische Staat. Dat er duizenden mensen sterven is 1, maar dat ze geschiedenis verwoesten is toch veel erger.

Vorig jaar is de film Michiel de Ruyter uitgekomen. Een eerbetoon aan Nederlands grootste zeeheld aller tijden. Denk je dat we zonder Johan de Witt of Michiel de Ruyter nu 1 van de rijkste landen in de wereld waren geweest? Zonder officieren bij de WIC of VOC?

Welke beslissingen er nu worden genomen leren ze over duizend jaar op school.
Opmerkelijk dat je een de Witt en de Ruyter noemt, en niet, ik noem maar wat, een Thorbecke of zo.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2016, 16:55
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Wolfgang Amadeus Mozart
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 21-02-2016, 23:24
Verwijderd
Citaat:
Opmerkelijk dat je een de Witt en de Ruyter noemt, en niet, ik noem maar wat, een Thorbecke of zo.
Ik gaf de film Michiel de Ruyter als voorbeeld en ging hier dan ook verder op in.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2016, 23:29
Verwijderd
Citaat:
Welke beslissingen er nu worden genomen leren ze helemaal niet over 1000 jaar op school en sowieso ook al leren ze het wél op school, wat is gemiddeld gezien het nut van het weten van de reden van het bestaan van de unie van Atrecht?

Wat een boutzin trouwens.
Dit is zo'n VMBO achtig gebrabbel. Het is toch prachtig dat er achter alles een oorzaak zit. Dat mensen geloven in een mannetje daarboven die over leven en dood kiest en dit generaties langs, decennia lang wordt voortgezet. En dan vraag jij je niet af hoe dit komt? Ik vind geschiedenis eigenlijk het mooiste vak op deze aarde omdat we leren over geniale mensen die ooit bestaan hebben. En de unie van Atrecht is dan weer iets wat heel relevant is voor ons Nederland want zonder dat was de unie van Utrecht nooit opgericht en leefden we nu als een provincie van de Spanjaarden. Zie hier.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2016, 14:30
Verwijderd
Nee, ik vraag me af wat voor het grootste gedeelte van de mensheid die kennis voor nut meebrengt behalve een keer een potje triviant winnen. Dat heeft niets te maken met VMBO-gebrabbel.

Het is pas VMBO-gebrabbel om aan te nemen dat zonder X Y niet was gebeurd.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2016, 15:11
Verwijderd
Citaat:
Nee, ik vraag me af wat voor het grootste gedeelte van de mensheid die kennis voor nut meebrengt behalve een keer een potje triviant winnen. Dat heeft niets te maken met VMBO-gebrabbel.

Het is pas VMBO-gebrabbel om aan te nemen dat zonder X Y niet was gebeurd.
Als kennis verloren gaat dan zijn wij niks waard.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering
PetitieJeugd
39 31-10-2013 14:01
Levensbeschouwing & Filosofie Stelling: God en Religie zijn zaken die niet thuishoren op een school.
Tinkk
101 06-04-2006 13:37
Levensbeschouwing & Filosofie Christelijke Leugens [Deel I]
Sweet_Hadar
1 14-03-2004 22:29
Levensbeschouwing & Filosofie Wetenschappers bevestigen de Tekenen van God.
Iqra
94 30-07-2003 22:36
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 08:46
Levensbeschouwing & Filosofie de perfecte ideologie; is de ideale staat mogelijk?
sublime
248 22-02-2002 18:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:07.