Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2002, 12:03
Thomas
Thomas is offline
Wat is nu eigenlijk het wezelijke verschil tussen deze twee levenswijzen??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2002, 12:32
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Wawl schreef:
Wat is nu eigenlijk het wezelijke verschil tussen deze twee MACHSTVORMEN??
Groetjes
Ben(die het verschil niet weet

__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 17:04
Madita
Madita is offline
het woord katholiek betekend universeel.. Dit is omdat katholieken geloven dat de waarheid opjectief is, en wat ik ook denk zeg of doe die waarheid zal ik niet veranderen.. De absolute waarheid ( want over die waarheid heb ik het) ligt boven ons... Christenen geloven dat de waarheid in God ligt... Ze geloven ook dat Zijn Zoon kwam om ons die waarheid te verkondigen...God wou dat omdat Hij wou dat wij de waarheid zouden kennen.. Christus heeft de taak om Zijn woord verder te verkondigen aan de apostolen gegeven, in het speciaal aan Simon Petrus( de eerste paus) : "voorwaar, voorwaar ik zeg u, Gij zijt Petrus ( betkend steenrots, deze naam heeft jezus aan Simon gegeven) en op deze steenrots zal ik mijn Kerk bouwen en alles wat gij zult bindenop aarde zal ook op aarde gebonden blijben, en allen wat gij zult ontbinden op aarde zal ook in de hemel ontbonden blijven"
Christus wist dat Hij zou sterven, en Hij kwam om ons de waarheid te brengen.. Hij wist dat als Hij dood zou gaan , als er nix zou gebeuren Zijn woord in een soort relativisme zou veranderen.. Daarom heeft christus in verscheidene stukken in het evangelie deze taak aan zijn apostelen gegeven. De eerste christenen en de apostolen zelf hebben het de eerste eeuwen altijd zo opgevat, blijkbaar was het voor hun ook de normaalste zaak van de wereld... Maar toen werd het geloof vermengt met de politiek, ind e middeleeuwen... Wat natuurlijk jammer is, er zijn pausen die verschrikkelijk geleefd hebben, maar het bijzondere is dat ze nooit de leer hebben veranderd en gebruikt om hun "doen en laten" goed te keuren..Er waren toen mensen die zich tegen de katholieke leer draaiden, een heel natuurlijke beslissing, hun noemen we protestanten.. Zij vonden dat de mens hun eigen interpretaties van de bjbel moesten maken.. Er zijn dus ontzettend veel protestante kerkjes.... Op zich veel aantrekkelijker, een protestantse geloof, maar ik denk dat de waarheid objectief is en bij Christus ligt, en het rooms katholieke geloof ligt in direct verband met de eerste apostolen, johannes paulus II en Simon Petrus.. Als je in het rooms katholieke geloof geloofd, geloof je in de zelfde dingen als de allereerste christenen, en heb je de zelfde rituelen ( sacramenten), als de eerste christenen. En ik denk dat het geloof niet ies democratisch is, zoals dat bij protestanten aan gaat, maar veel dieper ligt...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 21:31
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
katholieken bidden ook tot heiligen en maria. zie bv de wees gegroetjes (wees gegroet maria en verder ken ik het niet)
ook is IMHO de roomse kerk oorspronkelijk een kerk van uitbuiting (zie aflaten). maar ik ben bevooroordeeld want ben nederlands hervormt opgevoed en mijn voorkeur gaat uit naar het protestantisme. protestanten zien IMHO beter in waar het omdraait. als je katholieke kerken ziet zie je mooie beelden mooe raamversieringen een hele boel ophef etc. een protestantse kerk is veel soberder; daar kom je echt om je geloof te delen en thats it. het had net zo goed een hutje op de hei kunnen zijn.
de katholieke kerk was vroeger vooral een kerk van rijkdom en macht, terwijl protestanten meer gericht waren op alleen het geloof.

maar goed, ik kijk denk ik te snel naar de geschiedenis, nu is er behalve dat maria gedoe, en de heilige communie het vormsel en dat soort (IMHO idiote) gebruiken niet echt een verschil tussen beide kerken meer....
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 21:35
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
Madita schreef:
het katholieke geloof is IMHO absoluut niet het echte christelijke geloof, of hoe noem je het.

het is een kerk (net zoals vele trouwens) die machtbezeten is en die misbruik maakte van de armeren. bovendien maakten de hoge geestelijken van de katholieke kerk er wel misbruik van, samen met de adel.
zij vertelden het 'onwetende' volk dat een standenmaatschappij gods wil was; tuurlijk joh, voor god is toch iedereen gelijk??

en die aflaten, beweren dat je daardoor in de hemel komt om er zelf rijk van te worden. dat vind ik dus misbruik maken van het geloof!
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 23:18
pvm
pvm is offline
Citaat:
zij vertelden het 'onwetende' volk dat een standenmaatschappij gods wil was; tuurlijk joh, voor god is toch iedereen gelijk
Nee, voor God is iedereen gelijkwaardig. Tussen mensen zit gelukkig een groot verschil. God kan ieder van ons roepen om hem te dienen in bijv. een klooster of als priester. En die mensen komen gewoon uit het volk, adel of boerenstad. Het priesterschap is echt niet alleen voorbehouden aan de rijken.

Citaat:
en die aflaten, beweren dat je daardoor in de hemel komt om er zelf rijk van te worden. dat vind ik dus misbruik maken van het geloof!
De aflaten praktijen zijn altijd erg omstreden geweest. Gelukkis is het zo dat deze niet meer worden voortgezet. De Kerk heeft er zelfs een Mea Culpa over uitgesproken.

Citaat:
katholieken bidden ook tot heiligen en maria. zie bv de wees gegroetjes
Katholieken vereren haar, en aanbidden haar niet. Aanbidden komt alleen God toe. Als je ook naar de tekst van bijv. het Wees Gegroet Maria kijkt zul je dat ook zien.

Maar beste mensen kijk aub niet alleen naar de geschiedenis, maar liever na het heden. Als we over het verleden beginnen te zeuren (er zijn echt dingen fout gegaan, dat realiseer ik me ook wel) dat valt er over de verschillende protestantse kerken ook nog wel vanalles te vertellen.

Overigens zijn er nog grote verschillen tussen de protestanten en katholieken; bijv. rol van de Kerk, de rol van de Paus, heiligen, zaligen, clerici (diakens,priesters, bisschoppen), sacramenten, beeldenverering, enz.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 13:02
de abt van sion
de abt van sion is offline
Het wezenlijke verschil tussen katholiek en protestant ligt in de genadeleer en de daarbij toegepaste predestinatie-gedachte.

Het is overigens vooral het wegvallen van het affect in de scholastieke theologie dat tot de noodzaak van een reformatie heeft geleid. Dus niet direct bepaalde tradities binnen de katholieke kerk, zoals heiligenverering en aflatenhandel.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 13:53
rozijntje
rozijntje is offline
Citaat:
sublime schreef:
het katholieke geloof is IMHO absoluut niet het echte christelijke geloof, of hoe noem je het.

het is een kerk (net zoals vele trouwens) die machtbezeten is en die misbruik maakte van de armeren. bovendien maakten de hoge geestelijken van de katholieke kerk er wel misbruik van, samen met de adel.
zij vertelden het 'onwetende' volk dat een standenmaatschappij gods wil was; tuurlijk joh, voor god is toch iedereen gelijk??

en die aflaten, beweren dat je daardoor in de hemel komt om er zelf rijk van te worden. dat vind ik dus misbruik maken van het geloof!
tuurlijk, maar zo was het VROEGER
nu is de situatie wel lichtelijk veranderd hoor. katholieken zijn niet allemaal hypocriet, in tegenstelling tot wat jij lijkt te denken. het grote verschil is dat voor protestanten de nadruk op bijbelstudie, op de persoonlijke ervaring van het geloof ligt, en de katholieke kerk nogal vasthangt aan de gebruiken. objectief gezien is het protestantisme een zuiverder geloof, zonder al die bullshit errond, maar waar protestanten voor mij een grote fout maken is dat ze de bijbel veeeeeel te letterlijk interpreteren. katholieken zien de bijbel allemaal als een symbolisch werk, terwijl ik merk dat protestanten het allemaal zo letterlijk lezen.
__________________
** Rather my own lies than somebody elses truth** Immerse your soul in love**
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 14:18
de abt van sion
de abt van sion is offline
Je zou met enig recht kunnen zeggen dat de protestantse kerk vergelijkbaar is met de katholieke kerk zoals die in de eerste eeuwen na Christus was: met veel belangstelling voor bijbelstudie en een grote reserve ten opzichte van wonderen en heiligenverering.
Hoewel katholiek en protestant na de reformatie uit elkaar zijn gegroeid, is er tegenwoordig toch wel weer sprake van inhoudelijke - en ook wel formele - gelijkheid. Bij een goede dienst/mis is er niet alleen behoefte aan bijbelverklaring, maar ook aan rituelen.

Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 15:55
Madita
Madita is offline
Citaat:
sublime schreef:
het katholieke geloof is IMHO absoluut niet het echte christelijke geloof, of hoe noem je het.

het is een kerk (net zoals vele trouwens) die machtbezeten is en die misbruik maakte van de armeren. bovendien maakten de hoge geestelijken van de katholieke kerk er wel misbruik van, samen met de adel.
zij vertelden het 'onwetende' volk dat een standenmaatschappij gods wil was; tuurlijk joh, voor god is toch iedereen gelijk??

en die aflaten, beweren dat je daardoor in de hemel komt om er zelf rijk van te worden. dat vind ik dus misbruik maken van het geloof!
ik ben het hier niet mee eens... Ga naar een katholieke mis/ kerkdienst, en hij is precies hetzelfde als de mis die die alleeerste christenen hadden.. De indeling en de rituelen... Ik ben vanochtend naar de mis gegaan, en anderhalf eeuw geleden hadden ze practisch de zelfde mis.
dat kan je zeker niet van een protestantse dienst zeggen.. De heiligvereering/maria verering, werden door de eerste christenen ook gedaan... En ook al hadden ze geen geld ervoor, toch hadden ze al beeldjes en dat soort dingen..
En denk aan de sacramenten, die heb je alleen in de katholieke kerk,( en de ortodoxe)... dat is iets wat de christenen die christus zelf hebben gekent, ook hadden.
En over de aflaten pvm zei het al,lees het "mea culpa" ...

De belangrijkste verschillen tussen de protestanten en de katholieken ligt alleen wel wat dieper.. Ligt in de visie van de mens, de protestanten zien de mens als iets slechts, dat nooit iets goeds kan doen.. Ook geloven ze dat de mens niet vrij is.. Dat zijn de echte verschillen tussen deze twee kerken
Met citaat reageren
Oud 08-01-2002, 22:16
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
ik mag dan een verkeerd/ouderwets ( ) beeld van de katholieke kerk hebben, hier lees ik ook dingen over de protestantse kerk die nu niet (altijd) meer kloppen. het hangt er van af wat je onder protestant verstaat, aangezien er nogal veel stromingen zijn.
er zijn hele strenge, conservatieve stromingen, maar als ik kijk naar de godsdienst waarmee ik ben opgegroeid zie ik een geloof dat 'open' is. misschien dat dit ook ligt aan de dominee's die ik gehad heb, die waren IMO allemaal erg 'modern'.
De afgelopen jaren ga ik nauwelijks naar de kerk, maar de laatste keren dat ik er was, bracht de voorganger de bijbelse geschiedenis in verband met actualiteiten. je kunt dan imo niet meer vasthouden aan wat er letterlijk in de bijbel gezegd wordt en dat gebeurde ook niet.
dat de protestantse kerk is zoals de katholieke de eerste eeuwen naar christus kan er bij mij dan ook niet in. ik ken de katholieke kerk zoals deze nu is niet goed, dus ik misschien moet ik uitkijken met mijn oordelen, maar de protestante kerken die ik ken zijn erg vooruitstrevend en staan open voor nieuwe invloeden (sow kerken bijvoorbeeld) terwijl de katholieke kerk naar mijn weten erg vast houd aan tradities. er zijn protestante stromingen die vast houden aan ideeën die ontzettend uit de tijd zijn. maar er is ook een deel dat veel vrijer tegenover het geloof staat. IMO kun je dus ook niet praten over het protestantisme, omdat dat teveel inhoudt. de katholieke kerk heeft een eeuwen lange geschiedenis zonder veel veranderingen (zover ik weet) en waar deze kerk voor staat is dus misschien makkelijk te zeggen. maar de protestantse kerk met alle stromingen zijn veranderlijk en 1 oordeel kun je hierover niet vellen.
dat protestanten denken dat de mens slecht en niet vrij is heb ik nooit gemerkt. waarschijnlijk zijn dit kenmerken voor de strengere stromingen.
ik geef toe dat ik er geschiedenis gericht ben, ik geloof dat dat mij sowieso eigen is, en dat ik daardoor een beeld heb van de katholieke kerk die nu absoluut niet meer klopt. de protestanten hebben ook geen lekker verleden, maar omdat ik die kerk (of tenminste een klein gedeelte ervan) zelf heb ervaren kijk ik daar anders tegen aan.
ik wil niet zeggen wel geloof het beste is, IMHO is geen enkel geloof zuiver en goed.

adieu!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
T_ID
501 18-09-2006 07:15
Levensbeschouwing & Filosofie Subgroepen binnen bijbelse geloven
Verwijderd
37 15-02-2005 19:15
Levensbeschouwing & Filosofie Wat is de beste religie?
Verwijderd
323 08-12-2004 11:35
Levensbeschouwing & Filosofie Paradox tussen religie en geloof
TMLWKY
13 28-07-2003 22:23
Levensbeschouwing & Filosofie [stelling] Rooms-Katholicisme: het celibaat moet afgeschaft worden
Gatara
10 15-01-2003 21:01
Levensbeschouwing & Filosofie Satanisme tijdens de lessen godsdienst verplicht stellen.
jnieuwelaar
82 08-09-2002 21:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:09.