Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-09-2007, 18:03
het sokje
het sokje is offline
Heey,

Ik ben bezig met het leren van rekenen met mol.
Ik stuit alleen op een paar kleine probleempjes
Ik heb een schema gemaakt met alle dingen die je kan berekenen met mol.
Ik krijg hem alleen niet helemaal af op een paar punten.
wie kan mij hiermee helpen

1. hoe reken ik van mol naar concentratie mol/l
2. Hoe reken ik van mol naar massa naar concentratie

Ik hoop dat iemand mij het ligt kan laten zien.
Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-09-2007, 18:29
lord_ralf
Avatar van lord_ralf
lord_ralf is offline
Citaat:
1. hoe reken ik van mol naar concentratie mol/l
2. Hoe reken ik van mol naar massa naar concentratie
* de eerste is heel simpel: als je 1 mol van een stof hebt, gooi er 1 liter water bij en je hebt 1 mol/L of ook wel molariteit = M = mol/Liter = 1

* en wat bedoel je precies met "van mol naar massa naar concentratie"? Een concentratie is iets uitgedrukt in een andere stof. Van mol naar massa is ook wel te doen nl: Via Binas kan je achterhalen wat de massa van een element is bv. Na = 22,99 u, dit betekent wanneer je 1 mol Na hebt, dit precies 22,99 gram weegt. je kan dus altijd uitrekenen als je een aantal gram hebt, hoeveel mol van deze stof je hebt, dmv kruistabel.

tip: Probeer dit goed te snappen, komt nog vééél terug!

kijk ook eens op dit topic, staat ook het een en ander!
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1624204
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 18:33
zzzzzqqq
zzzzzqqq is offline
1. hoe reken ik van mol naar concentratie mol/l
2. Hoe reken ik van mol naar massa naar concentratie

1. De Molariteit (M) = mol/L. Van mol naar Molariteit is dus delen door het aantal liter.
2. Van mol naar massa is maal de molmassa. De molmassa van water (H2O) is bijvoorbeeld: (2 X 1,008) + (1 X 16,00) (hiervoor heb je Binas nodig, alhoewel je van enkele elementen vast wel de massa zult weten ). Vervolgens doe je 3 mol x 18,016 = 44,48 g. Van massa naar concentratie is een beetje vaag...bedoel je hiermee het massapercentage?
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 18:52
het sokje
het sokje is offline
Citaat:
1. hoe reken ik van mol naar concentratie mol/l
2. Hoe reken ik van mol naar massa naar concentratie

1. De Molariteit (M) = mol/L. Van mol naar Molariteit is dus delen door het aantal liter.
2. Van mol naar massa is maal de molmassa. De molmassa van water (H2O) is bijvoorbeeld: (2 X 1,008) + (1 X 16,00) (hiervoor heb je Binas nodig, alhoewel je van enkele elementen vast wel de massa zult weten ). Vervolgens doe je 3 mol x 18,016 = 44,48 g. Van massa naar concentratie is een beetje vaag...bedoel je hiermee het massapercentage?
staat er idd wat onduidelijk, maar ik bedoel idd het massapercentage.
In ieder geval beide bedankt voor het eerste antwoord
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 19:12
lord_ralf
Avatar van lord_ralf
lord_ralf is offline
massapercentage betekent: massa van de stof/oplossing delen door massa van de totale stof/oplossing. Dus even een simpel voorbeeldje: het zout: NaCl
molverhouding is 1:1. Maar massapercentage van Na is: 22,99/(35,45+22,99) x 100% = 39%. De molmassa's heb ik uit binas en om het in procenten te krijgen heb ik het x 100 % gedaan
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 22:21
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Gelieve in het vervolg te letten op de tag in je titel, dank je. En zoals de rest al zegt, maar daar je uitleg verder creatief intepreteren naar interessante berekeningen: van mol naar concentratie kan eigenlijk niet.

Een concentratie is stofhoeveelheid per volumeeenheid (dus mol per liter). Je kan dus van een oplossing van 1 mol in 5 liter wel een concentratie berekenen, maar je kan niet van 5 mol vaste stof een concentratie berekenen. In dat opzicht heeft die berekening geen nut.

Stoichometrie (=deelgebied van de chemie waarover we hier praten) is een stukje dat niet zo moeilijk is, maar je moet vooral in een bepaalde manier leren denken (niet dat die moeilijk is). De beste manier is door gewoon te oefenen met voorbeelden: zo veel (gram) van die stof in zo veel oplosmiddel, geeft een oplossing van die concentratie. Hoe je dat doet: n = m / M (stofhoeveelheid = massa / molaire massa), dan heb je de stofhoeveelheid, gooi dat V oplosmiddel, en dan heb je (bij benadering in feite, maar meestal is dat goed genoeg) een concentratie c = n / V (concentratie = stofhoeveelheid / volumeeenheid ).

Ik raad je trouwens ook niet aan dergelijk schema ooit te gebruiken, maak genoeg oefeningen en je gaat begrijpen wat je doet. Als je met dergelijk schema werkt, ga je aan een oefening beginnen, je leest "ik krijg een molhoeveelheid, er wordt een concentratie gevraagd", hopla, dat formuletje, maar in werkelijke problemen ga je nog tussenstappen moeten uitvoeren en dan heb je niets aan je formuletje (omdat je dan bv. eerst aan de hand van de gegeven molhoeveelheid moet berekenen hoeveel mol er van een andere stof gevormd wordt, en dan de concentratie van die stof bv. bepalen. Je moet dus vooral trainen op het begrijpen van die leerstof, wat je niet doet door gewoon een formularium te maken en dat blindelings toe te passen (waar ik voor vrees, als ik je vraag lees, en dat moet je niet als belediging zien, maar als een poging om je de goede richting uit te sturen). Heel wat mensen hebben problemen met chemie, maar dat komt vooral omdat veel leerkrachten er niet in slagen om de denkwijze over te brengen, maar misschien slagen wij er wel in om je die denkwijze te tonen (uiteindelijk moet je zelf de zogenaamde click maken, maar we willen daar zeer zeker bij helpen, hoor ).

Volgens mij kan je hier beter enkele vragen uit je boek proberen oplossen: je geeft de opgave, en je geeft je oplossingswijze en er zullen wel genoeg mensen zijn die je kunnen zeggen: kijk, hier moet je dat niet zo, maar zo oplossen.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Aantal moleculen per mol
Scheikunde 1
11 11-08-2013 14:33
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Rekenen met molair gasvolume + omrekenen
Starbucks-
3 26-03-2013 16:32
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Rekenen aan reacties en gassen
Starbucks-
3 16-10-2012 09:01
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] vragen scheikunde
you'remyangel
23 16-05-2012 17:25
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Rekenen met mol enzovoort
anna mirkel
5 16-10-2011 12:25
Algemene schoolzaken Toelatingsexamen Arts/Tandarts België
Ryan.
28 08-09-2006 23:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.