Oud 21-10-2003, 15:03
*dancin'angel*
*dancin'angel* is offline
Hoi!!

Ik zit met een little problem.
Ik heb sinds kort een baantje, maar nu moet ik moet ik daardoor verplicht in het ziekenfonds. Mijn ouders zitten beiden in het onderwijs, en zijn (ik dus ook) particulier verzekerd. Zij krijgen een bepaald bedrag (weet niet precies hoeveel, maar best veel) als zij mij particulier verzekeren. (interim regeling ziektekosten).
Nu zou ik in het ziekenfonds moeten, omdat ik een baantje heb. Dit betekent dat ik ziekenfondspremie moet betalen, tegelijkertijd betekent het ook dat mijn ouders geen geld meer krijegn, aangezien ik niet meer particulier verzekerd ben. UIteindelijk komt het er grofweg op neer, dat ik beter maar niet kan werken.

Is er iemand die ook met dit probleem zit of heeft gezeten en me ajb kan helpen.

Ik wil graag mn baantje behouden, maar voel er weinig voor om extra geld te betalen/kwijt te raken.

Als je me iets meer kunt vertellen, hoor ik dat graag van jullie!

Groetjes,

*dancin'angel*
__________________
dans mij door de straten engel van mijn dromen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2003, 15:06
marieke_temp
Avatar van marieke_temp
marieke_temp is offline
je moet helemaal niet in het ziekenfonds, je betaalt er alleen wel premie voor. als je particulier verzekerd bent kun je dat gewoon blijven en aan het eind van het jaar je (te veel betaalde want daardoor dubbel verzekerde)ziekenfondspremie terugvragen.
je moet aan je werkgever doorgeven hoe je verzekerd bent, dit kan ook particulier zijn.
hoe het verder precies zit weet ik niet, maar mijn zusje zit ook particulier bij mijn ouders meeverzekerd en krijgt daarom ziekenfondspremie terug. hoop papierwerk maar dat moet je er maar voor over hebben.
__________________
I've got a million dreams stuck in my head, wish I could live a few before I'm dead
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 15:28
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
je ouders krijgen overigens nog wel interim hoor, alleen niet meer voor jou (als je besluit om het ziekenfonds in te gaan)
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 17:33
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Kan je niet een paar uur minder gaan werken dat je niet genoeg uur werkt om in het ziekenfonds te zitten?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 20:41
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 21-10-2003 @ 17:33:
Kan je niet een paar uur minder gaan werken dat je niet genoeg uur werkt om in het ziekenfonds te zitten?
je KAN helemaal niet 'te weinig' werken om in het ziekenfonds te zitten.
Overigens, als je ouders (de ouders van de topicstarter dan) particulier verzekerd zijn voor jou, gaat hun premie toch ook omlaag als jij niet meer op hun polis staat ?
Je bent trouwens nooit verplicht om ziekenfonds te hebben, je bent wel verplicht een ziektekostenverzekering te hebben.
Je kan trouwens best vaak gewoon bij je ouders op je polis, zeker als minderjarige.

Overigens succes.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 20:59
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
meriekuh schreef op 21-10-2003 @ 15:06:
je moet helemaal niet in het ziekenfonds, je betaalt er alleen wel premie voor. als je particulier verzekerd bent kun je dat gewoon blijven en aan het eind van het jaar je (te veel betaalde want daardoor dubbel verzekerde)ziekenfondspremie terugvragen.
je moet aan je werkgever doorgeven hoe je verzekerd bent, dit kan ook particulier zijn.
hoe het verder precies zit weet ik niet, maar mijn zusje zit ook particulier bij mijn ouders meeverzekerd en krijgt daarom ziekenfondspremie terug. hoop papierwerk maar dat moet je er maar voor over hebben.
ik moest wel in het ziekenfonds toen ik ging werken. Althans; dat was goedkoper dan werken + particuliere verzekering.
Mijn broer moest destijds het volle bedrag betalen voor het ziekenfonds, maar er is een regerling getroffen (enkele jaren geleden) dat je tegenwoordig pas vanaf je 18e het volle bedrag voor het ziekenfonds moet betalen. Onder je 18e is het dus niet zo veel, maar helaas: d'r zit niks anders op dan het betalen.
Mijn ouders hebben besloten om het voor mij te betalen, omdat ze (toen ik nog particulier verzekerd was) ook voor mij betaalden. Misschien kan je bij je ouders ook zoiets bereiken??
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 21:14
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-10-2003 @ 20:41:
je KAN helemaal niet 'te weinig' werken om in het ziekenfonds te zitten.
Overigens, als je ouders (de ouders van de topicstarter dan) particulier verzekerd zijn voor jou, gaat hun premie toch ook omlaag als jij niet meer op hun polis staat ?
Je bent trouwens nooit verplicht om ziekenfonds te hebben, je bent wel verplicht een ziektekostenverzekering te hebben.
Je kan trouwens best vaak gewoon bij je ouders op je polis, zeker als minderjarige.

Overigens succes.
Als je minder dan een x aantal uur per week werkt dan zit je nog niet gelijk in het ziekenfonds dus als je daar een uurtje onder gaat zitten dan kan de topicstarter gewoon bij haar ouders particulier verzekerd blijven. Ik dacht dat de grens hiervoor 8 uur is maar dat weet ik niet zeker.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-10-2003, 22:27
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Je bent niet verplicht om ziekenfonds verzekert te zijn, Ik ben 3 jaar lang dubbel verzekerd geweest en nu sinds kort over naar het ziekenfonds gegaan omdatik 18 word in januari.
Verplicht is het dus niet dus gewoon zo houden :-)
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 07:33
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-10-2003 @ 20:41:
je KAN helemaal niet 'te weinig' werken om in het ziekenfonds te zitten.
Toen ik 7 uur per week werkte, zei de eigenaar van waar ik werkte, dat ik te weinig werkte voor het ziekenfonds, omdat ik dan al mijn salaris daar aan kwijt zou zijn. Als je een nul-uren contract hebt, dan hoeft het volgens mij ook niet.

En idd, ze krijgen misschien niet dat geld, maar ze hoeven ook minder te betalen als jij niet meer meeverzekerd bent, lijkt me.

Ik ben ook altijd dubbel verzekerd gewees als ik wel in het ziekenfonds 'moest'.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 15:36
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-10-2003 @ 07:33:
Toen ik 7 uur per week werkte, zei de eigenaar van waar ik werkte, dat ik te weinig werkte voor het ziekenfonds, omdat ik dan al mijn salaris daar aan kwijt zou zijn. Als je een nul-uren contract hebt, dan hoeft het volgens mij ook niet.

En idd, ze krijgen misschien niet dat geld, maar ze hoeven ook minder te betalen als jij niet meer meeverzekerd bent, lijkt me.

Ik ben ook altijd dubbel verzekerd gewees als ik wel in het ziekenfonds 'moest'.
maar bij jou zat het nog anders.
je hebt namelijk een soort van basispremie en resterende premies.
de basispremie is iets van 11 euro per maand oid en de resterde premies iets van 35 euro (kweet het niet exact).
Toen jij nog geen 18 was moest je het volle bedrag betalen (dus 11 + 35 (of wat het destijds ook was)). Dan had je idd veel kans dat je niet genoeg verdiende om dat te betalen. Dat is alleen een paar jaar terug afgeschaft en voortaan hoef je onder je 18e alleen maar de basispremie te betalen. Dat is dus 11 euro (althans; was het bij mij) en voor die prijs kan je je particulier niet verzekeren. Zo duur is het dus niet.
En ik heb trouwens een 3-uren contract en moest wel in het ziekenfonds of mijn ouders vonden dat het voordeligst, 1 van de 2
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 17:20
MissKiss1985
Avatar van MissKiss1985
MissKiss1985 is offline
je kan gewoon particulier blijven dat ben ik ook en ik werk ook en ben gewoon verzekerd datgene wat je betaald (premie) kan je gewoon aan het einde van het jaar terugvragen
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 19:39
*dancin'angel*
*dancin'angel* is offline
Heey!

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb maar een contract van drie "vaste uren" in de week. Verder val ik nogal eens in. Ik heb er overigens nog nooit van gehoord dat er een bepaalde grens was/is om in het ziekenfonds te komen. Maar dat ga ik nog eens uitzoeken.
Ik dacht ook dat de enige optie, om niet in het ziekenfonds te hoeven, een nul-urencontract was. Verder dacht ik ook dat je alleen dubbel-verzekerd mocht zijn als de periode waarin je werkte, korter was dan drie maanden. (je laat dan je particuliere verzekering sluimeren).
Ik ben dus van plan nog langer te blijven werken. Volgens de CAO van mijn werkgever mag hij me geen nulurencontract geven.
Daarom was mijn vraag aan degenen die dubbel verzekerd waren of zijn of zij langer dan drie maanden dat baantje hadden en of zij een contract hadden van meer dan 1 uur.

Ik weet nog niet wat ik ga doen, maar bedankt in ieder geval voor jullie reacties en tips!!

Voor de nieuwe lezers: Alle tips/ervaringen zijn welkom!

Groetjes,

*dancin'angel*
__________________
dans mij door de straten engel van mijn dromen
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 18:35
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 22-10-2003 @ 15:36:
maar bij jou zat het nog anders.
Waarom zat het bji mij anders? Omdat het pas sinds kort veranderd is?
(Wat is 'een paar jaar'?)
Met citaat reageren
Oud 28-10-2003, 17:01
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 27-10-2003 @ 18:35:
Waarom zat het bji mij anders? Omdat het pas sinds kort veranderd is?
(Wat is 'een paar jaar'?)
ja idd.
mijn broer wordt volgende maand 21 en had nog met het oude gedoe te maken (voordat het veranderd was dus).
en aangezien jij ouder bent dan mijn broer, moet jij ook met het oude systeem (jongeren onder de 18 ook het volle pond laten betalen) te maken hebben gehad.
tenminste, zo heb ik geredeneerd...
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
T_ID
500 29-06-2006 14:47
Verhalen & Gedichten Weten jullie nog...
Vlooienband
146 02-12-2004 14:50
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Het kabinet helpt de economie om zeep
*mirrie*
81 16-12-2003 17:03
Algemene schoolzaken Spreekbeurt onderwerp, plz help mij even!
miss_maartje6
5 03-11-2003 17:00
Werk, Geld & Recht Zwart werk, toestaan of niet?
Steefjuh!!
47 25-01-2003 17:30
Psychologie Hoge rekeningen voor suicidale mensen.
Me and You
2 13-01-2002 16:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:27.