Oud 05-09-2005, 08:55
Verwijderd
Heej

Ik zit nu bij een meisje in de klas, en zij is streng gelovig (Christen). Ik geloof niet in de bijbel en die zooi, maar ben er wel van overtuigd dat er meer is dan "alleen maar" dit. Nu had ik er laatst een gesprek over met haar, en zij gelooft dan ook in de hemel. Toen vroeg ik haar of ik, als niet-gelovige, ook in de hemel zou komen. Zij is er dus van overtuigd dat dat niet kan, omdat je Jezus dan niet hebt aanvaard als jou verlosser.

Wat vinden jullie hiervan, als gelovigen, maar ook als niet-gelovigen. Ik zelf weet niet goed wat ik ervan moet denken. Van de ene kant heb ik zoiets van: Zij gelooft dat, dus moet ik dat zo laten. Ik kan er gesprekken mee voeren, maar het heeft geen nut om haar hele theorie onderuit te halen, omdat ze dat toch niet laat gaan. Van de andere kant vind ik het ook best wel raar... Wrom weet k niet....

Nou ben ik dus benieuwd wat jullie er van vinden.

Kus,
Caroline!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2005, 09:14
Faerie
Avatar van Faerie
Faerie is offline
Ik ben niet-gelovig en ik laat dat ook gewoon. Ik geloof niet echt in een 'hemel' maar wel een 'plaats' waar je na je dood komt. Heb je ooit wel eens dat programma van Char gezien op tv? Zij krijgt contact met de doden en ze praat regelmatig over overleden familieleden die er ook bij zijn. Ik denk dat iedereen op een gegeven moment daar komt. Ik bedoel dus meer een ander soort hemel, wat niks te maken heeft met Jezus.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 09:50
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Nouja, zelf ben ik nie al te gelovig, maar ik denk dat als er een hemel zou bestaan dat mensen beoordeeld zouden worden op hun daden (+intenties) in plaats van geloof.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 11:31
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Als je niet gelooft ga je ooit heel veel pijn hebben. Mooi, dan gaat iedereen maar geloven, want dat is toch beter dan veel pijn.
Leuk, geloof. Nee, ik ben er geen voorstander van, geloof is best, maar het hiernamaals moet geen reden zijn om te geloven en zo wordt het wel gebruikt.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 12:05
haplo
Avatar van haplo
haplo is offline
Citaat:
Faerie schreef op 05-09-2005 @ 09:14 :
Ik ben niet-gelovig en ik laat dat ook gewoon. Ik geloof niet echt in een 'hemel' maar wel een 'plaats' waar je na je dood komt. Heb je ooit wel eens dat programma van Char gezien op tv? Zij krijgt contact met de doden en ze praat regelmatig over overleden familieleden die er ook bij zijn. Ik denk dat iedereen op een gegeven moment daar komt. Ik bedoel dus meer een ander soort hemel, wat niks te maken heeft met Jezus.
Char is nou niet bepaald een goede reden om te gaan geloven in "iets".

Zelf geloof ik niet, wat mij betreft is dood gewoon dood.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 12:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Tja, dat je als ongelovige tegenover wat voor religieuze stroming dan ook met een verzonnen leven na de dood gechanteerd wordt was al langer bekend.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 13:11
Verwijderd
Ach, als een paar kleine kinderen zeggen dat je het wachtwoord moet kennen om bij hun geheime clubje te horen neem je dat toch ook niet serieus?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 15:13
Verwijderd
Christenen geloven inderdaad dat je in de hemel komt dan en slechts dan als de jezus accepteert als je verlosser. Dit staat ook letterlijk in de bijbel.

Dat houdt dus in dat de filantropische wetenschapper die 80% van zijn salaris aan goede doelen doneert eeuwig zal branden in de hel, terwijl de werkloze bierdrinkende verkrachtende seriemoordenaar die voortdurend omaatjes zit te schoppen, maar jezus accepteert als zijn verlosser vrolijk in de hemel komt.

Moet ik nog toelichten wat ik van deze hypothese vind?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 15:38
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-09-2005 @ 15:13 :
Christenen geloven inderdaad dat je in de hemel komt dan en slechts dan als de jezus accepteert als je verlosser. Dit staat ook letterlijk in de bijbel.

Dat houdt dus in dat de filantropische wetenschapper die 80% van zijn salaris aan goede doelen doneert eeuwig zal branden in de hel, terwijl de werkloze bierdrinkende verkrachtende seriemoordenaar die voortdurend omaatjes zit te schoppen, maar jezus accepteert als zijn verlosser vrolijk in de hemel komt.

Moet ik nog toelichten wat ik van deze hypothese vind?
Dat gaat alleen op als deze seriemoordenaar, berouw toont om zijn daden en God om vergeving smeekt.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 05-09-2005 @ 15:38 :
Dat gaat alleen op als deze seriemoordenaar, berouw toont om zijn daden en God om vergeving smeekt.
Dat doet-ie natuurlijk wel.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 16:27
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik zeg altijd maar zo: hel is geen straf of hemel beloning, maar hel is recht en hemel is beloning. beloning? neen. iig. de hemel is geen plaats van goed en blij. geen plaats van nooit meer pijn of altijd blijdschap. het is een plaats van altijd god. vraag je je niet af als ongelovige wat je moet eren aan een god die je nooit gekend hebt? wat valt er te prijzen of te danken als je niet verlost bent?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 17:09
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Ik vind dat zij als Christen niet het recht heeft om te oordelen. Denk bijvoorbeeld alleen al aan het uitverkoren zijn. Verder vind ik de hemel helemaal niet zo interessant, maar dat is weinig ontopic
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall

Laatst gewijzigd op 05-09-2005 om 17:11.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 17:34
mandi
Avatar van mandi
mandi is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 05-09-2005 @ 17:09 :
Ik vind dat zij als Christen niet het recht heeft om te oordelen. Denk bijvoorbeeld alleen al aan het uitverkoren zijn. Verder vind ik de hemel helemaal niet zo interessant, maar dat is weinig ontopic
__________________
pics or it didn't happen
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 18:05
Vejji
Avatar van Vejji
Vejji is offline
god houd van iedereen, maar als je zen zoon niet cool vind dan mag je er niet in

twisted
__________________
Woei!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 19:53
Verwijderd
K vind t maar raar, want k bedoel, áls er al een god is, en ik zeg áls, dan zou hij toch van iedereen houden, zoals hij/zij is? Er is iets na de dood, maar om het nou hemel te noemen, nee. Het is wel raar dat zij er zo over denkt. Ik wil het er wel nog een keer met haar over hebben....
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 20:01
K-pax
Avatar van K-pax
K-pax is offline
opzich vind ik het idee dat ik zal branden in de hel best amusant, er is iig geen hypocriete christen aanwezig om mijn humeur te verpesten

dit idee van ongelovigen zullen naar de hel gaan is een beetje dom, en zover ik weet(christenen die ik ken) ook alleen iets dat christenen hebben die de bijbel sterk geloven, en letterlijk nemen ( elke letter)
__________________
A righteous infliction of retribution manifested by an appropriate agent
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 20:45
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Secret Agent schreef op 05-09-2005 @ 19:53 :
K vind t maar raar, want k bedoel, áls er al een god is, en ik zeg áls, dan zou hij toch van iedereen houden, zoals hij/zij is? Er is iets na de dood, maar om het nou hemel te noemen, nee. Het is wel raar dat zij er zo over denkt. Ik wil het er wel nog een keer met haar over hebben....
Christenen erkennen juist dat God van iedereen houdt. Niet alleen van brave mensen maar ook van moordenaars, verkrachters enz. Maar zoals je zult begrijpen accepteert God niet de verkeerde daden die de mensen doen. Niet van jouw noch van iemand anders. Daardoor is er vergeving nodig. Dat is het evangelie, namelijk dat God mens werd zo als wij en voor onze zonden gestorven is tot ons behoud. In dit leven heb je de kans om berouw te tonen en zijn redding (Jezus) te aanvaarden, dat is het geloof, maar ook om die af te wijzen en nee tegen God te zeggen. Maar als jij Hem afwijst, waarom zou hij jou dan niet mogen verlaten?
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 20:49
dls
Avatar van dls
dls is offline
ik ben wel gelovig.
En geloof dus wel in hemel en hel.

Ik ben evangelistisch, en daar word het zo uitgelegd, dat het in principe niet uitmaakt hoe jij geleeft hebt, als je maar hebt aanvaard dat Jezus voor jouw zonden aan het kruis gegaan is, dat jouw zonden zijn vergeven, en dat je elke keer opnieuw schoon mag beginnen. Daardoor is een mens goed genoeg om de hemel in te mogen.

Je moet dus wel Jezus en Zijn offer aanvaarden.

Zo niet, dan ga je volgens ons naar de andere kant. de hel. omdat je niet een tussen weg kunt kiezenl. of voor of tegen God.

Dit geld dus ook voor moordenaars etc.
Als deze met een echt en zuiver geweten naar Jezus terug keren, worden ook zij vergeven.

Je moet daar en tegen wel je leven uit kunnen leggen aan God op de dag van het oordeel. aan het einde van de wereld. aan het eind der Tijd. God zal hier over ieder persoon individueel beoordelen of deze goed geleeft heeft.

ik denk dat dit zo duidelijk is, hoe ik (wij) er over denken in onze kerk.

een boeken reeks die dit mooi illustreert is de Laatste Bazuin. over de laatste deel van de wereld. (12 delige serie) gebaseerd op het boek Openbaringen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-09-2005, 20:52
Verwijderd
Citaat:
Stouwdam schreef op 05-09-2005 @ 20:49 :
Je moet daar en tegen wel je leven uit kunnen leggen aan God op de dag van het oordeel. aan het einde van de wereld. aan het eind der Tijd. God zal hier over ieder persoon individueel beoordelen of deze goed geleeft heeft.
Waar in de bijbel staat precies deze extra voorwaarde?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 20:57
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Altijd de kleine lettertjes lezen voor je iets ondertekent
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 21:26
Akilina
Avatar van Akilina
Akilina is offline
Citaat:
Secret Agent schreef op 05-09-2005 @ 08:55 :
Heej

Ik zit nu bij een meisje in de klas, en zij is streng gelovig (Christen). Ik geloof niet in de bijbel en die zooi, maar ben er wel van overtuigd dat er meer is dan "alleen maar" dit. Nu had ik er laatst een gesprek over met haar, en zij gelooft dan ook in de hemel. Toen vroeg ik haar of ik, als niet-gelovige, ook in de hemel zou komen. Zij is er dus van overtuigd dat dat niet kan, omdat je Jezus dan niet hebt aanvaard als jou verlosser.

Wat vinden jullie hiervan, als gelovigen, maar ook als niet-gelovigen. Ik zelf weet niet goed wat ik ervan moet denken. Van de ene kant heb ik zoiets van: Zij gelooft dat, dus moet ik dat zo laten. Ik kan er gesprekken mee voeren, maar het heeft geen nut om haar hele theorie onderuit te halen, omdat ze dat toch niet laat gaan. Van de andere kant vind ik het ook best wel raar... Wrom weet k niet....

Nou ben ik dus benieuwd wat jullie er van vinden.

Kus,
Caroline!
Vroeger had ik heel veel contact met twee vriendinnen die heel streng Christelijk gelovig waren. Ik ben niet gelovig, maar wel boeddhiste. Zij geloofden dat ik om deze redenen ook in de hel zou belanden.

Maar ik heb dit nooit echt erg gevonden. Ik kon verder heel erg goed met ze praten, ook over diepzinnige zaken. We konden zelfs over onze opvattingen en ideeën praten. Ik had ook nooit het idee dat ze me veroordeelden. Maar zij geloofden gewoon oprecht erin dat ik in de hel zou komen, omdat ik niet geloofde in God en vooral omdat ik me daarnaast ook nog met 'duivelse' praktijken bezighield (boeddhisme). Maar omdat ze dit echt geloofden vonden ze het wel heel erg, ze probeerden nooit me over te halen christelijk te worden en te geloven, maar ze gaven wel toe voor me te bidden in de hoop dat het ooit nog goed zou komen met me. Het had dus verder niet echt effect op me, in hun ogen hadden ze het beste met me voor. Op mijn beurt liet ik hun opvattingen ook in waarde, want iedereen moet geloven/denken/kiezen waar hij of zij zich goed bij voelt. Dat zij er zo over dachten heeft ook nooit verontwaardiging, angst of twijfel bij me opgeroepen. Simpelweg omdat ik niet bang ben om in een hel terecht te komen, omdat ik er niet in geloof.

Ik probeer dus eigenlijk te zeggen dat het geen obstakel hoeft te zijn in het contact met anderen of in een vriendschap. Vooral niet als je toch de van elkaar verschillende opvattingen respecteert. En ook als je je niet uit evenwicht laat brengen door dingen die andere mensen echt aannemen als waarheid en waar ze voor 100% achter staan. Als jij gelooft in een God of in 'meer' op jouw manier, dan is dit niet meer of minder waar.

Het is alleen soms zo, heb ik het idee, dat mensen zo streng geloven in iets dat ze bang zijn ook een andere richting op te kijken, omdat ze dan misschien meteen in vertwijfeling gebracht worden. Maar ik vind dat je deze mensen eigenlijk ook niet moet veroordelen hierom, maar gewoon ook mededogen en begrip hiervoor zou moeten opbrengen, vanwege het feit dat zij dit blijkbaar nodig achten om hun geloof sterk te houden voor zichzelf.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 21:34
Verwijderd
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 05-09-2005 @ 20:45 :
Christenen erkennen juist dat God van iedereen houdt. Niet alleen van brave mensen maar ook van moordenaars, verkrachters enz. Maar zoals je zult begrijpen accepteert God niet de verkeerde daden die de mensen doen. Niet van jouw noch van iemand anders. Daardoor is er vergeving nodig. Dat is het evangelie, namelijk dat God mens werd zo als wij en voor onze zonden gestorven is tot ons behoud. In dit leven heb je de kans om berouw te tonen en zijn redding (Jezus) te aanvaarden, dat is het geloof, maar ook om die af te wijzen en nee tegen God te zeggen. Maar als jij Hem afwijst, waarom zou hij jou dan niet mogen verlaten?
Daarvoor is vergeving nodig
Maar krijg ik dan alleen die vergeving als k me houd aan de regels van de bijbel, en helemaal diep in mn hart ook in God geloof? Ik geloof namelijk wel dat er meer is dan dit, maar of dat echt God is, weet ik niet. Krijg k dan ook vergeving, of moet ik echt leven volgens de bijbel?

Maar als jij Hem afwijst, waarom zou hij jou dan niet mogen verlaten?
Dus, als ik nee zeg tegen God, en weiger te geloven dat er een God is, en dat Jezus is gestorven voor mijn zonden, dat ik dan alsnog in de hemel kan komen? Of kan dat echt alleen als ik toegeef dat God bestaat?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 21:37
Verwijderd
Citaat:
Secret Agent schreef op 05-09-2005 @ 21:34 :
Maar krijg ik dan alleen die vergeving als k me houd aan de regels van de bijbel, en helemaal diep in mn hart ook in God geloof? Ik geloof namelijk wel dat er meer is dan dit, maar of dat echt God is, weet ik niet. Krijg k dan ook vergeving, of moet ik echt leven volgens de bijbel?

Dus, als ik nee zeg tegen God, en weiger te geloven dat er een God is, en dat Jezus is gestorven voor mijn zonden, dat ik dan alsnog in de hemel kan komen? Of kan dat echt alleen als ik toegeef dat God bestaat?
Nee, je hoeft alleen jezus te accepteren als je verlosser. Verder mag je gerust erop los moorden en verkrachten, als je daarna maar 'oprecht' berouw toont. Let wel dat indien je volgens de bijbel wil leven je al snel in de gevangenis belandt vanwege al die wicca-pubers die je dan al snel genadeloos zal afslachten (in de bijbel staat dat je heksen niet in leven mag laten).
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 22:03
K-pax
Avatar van K-pax
K-pax is offline
Citaat:
(in de bijbel staat dat je heksen niet in leven mag laten)
erkent de bijbel heksen dus ?. wat vet
__________________
A righteous infliction of retribution manifested by an appropriate agent
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 22:05
Verwijderd
Citaat:
Akilina schreef op 05-09-2005 @ 21:26 :

Ik probeer dus eigenlijk te zeggen dat het geen obstakel hoeft te zijn in het contact met anderen of in een vriendschap. Vooral niet als je toch de van elkaar verschillende opvattingen respecteert. En ook als je je niet uit evenwicht laat brengen door dingen die andere mensen echt aannemen als waarheid en waar ze voor 100% achter staan. Als jij gelooft in een God of in 'meer' op jouw manier, dan is dit niet meer of minder waar.
Ik ben het wel met je eens, maar wat ik zo raar vind, is dat iemand die van je houdt, toch zegt dat je in de hel beland als je niet gelooft. Ik weet dat het hun geloof is, en dat dit dingen zijn waarvan zij diep in geloven. Ik ben me er ook wel van bewust dat het geen zin heeft om er tegen in te gaan, omdat zij daarin geloven. Toch vind ik het wel raar.

Hier kwam nog iets achteraan, een vraag... Maar k weet m niet meer ... Ach ja, komt ook wel weer
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2005, 22:15
Releric
Avatar van Releric
Releric is offline
Citaat:
Stouwdam schreef op 05-09-2005 @ 20:49 :
ik ben wel gelovig.
En geloof dus wel in hemel en hel.
(meer woorden)
Je hebt het een paar keer over onze zonden. Welke zonden?

Ik zal alvast het bijbelse antwoord geven; de erfzonde van het niet luisteren naar god door de appel te eten van de verboden boom van de kennis van goed en kwaad.

Ten eerste; moet ik geloven in een boek geschreven door mensen en niet in mijn eigen redelijke oordeelsvermogen? (een oordeelsvermogen dat klaarblijkelijk nog nooit van een erfzonde gehoord heeft).

Ten tweede; Stel het antwoord op de bovenstaande vraag is ja, wat logisch misschien wel realiseerbaar is, dan zou dus PER DEFINITIE een hypothetische indiaan in ik-weet-niet-waar MINDER waard zijn voor god dan een Christen.

BS~
__________________
I reject the reality and substitute my own!!!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 22:37
Ragnar
Avatar van Ragnar
Ragnar is offline
Als ik met al die lui in een hemel zou komen die er stellig in geloven vraag ik Petrus toch of er nog een arrangementje in de hel vrij is.
__________________
Hou je bek of ik stop mijn lul erin.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 10:54
Hugo Chrétien
Avatar van Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Secret Agent schreef op 05-09-2005 @ 21:34 :
Daarvoor is vergeving nodig
Maar krijg ik dan alleen die vergeving als k me houd aan de regels van de bijbel, en helemaal diep in mn hart ook in God geloof? Ik geloof namelijk wel dat er meer is dan dit, maar of dat echt God is, weet ik niet. Krijg k dan ook vergeving, of moet ik echt leven volgens de bijbel?

Maar als jij Hem afwijst, waarom zou hij jou dan niet mogen verlaten?
Dus, als ik nee zeg tegen God, en weiger te geloven dat er een God is, en dat Jezus is gestorven voor mijn zonden, dat ik dan alsnog in de hemel kan komen? Of kan dat echt alleen als ik toegeef dat God bestaat?
Geloven dat Hij bestaat is nog geen geloven in Hem. Zoals ik al kort aangaf, houdt geloven ook in dat je Jezus als je middelaar aanneemt. Dat wil zeggen, dat je gelooft dat God de gestalte van een mens aangenomen heeft en de straf op de zonden heeft gedragen aan het vloekhout. Immers als je niet in Jezus gelooft, geloof je ook niet dat Hij voor jouw zonden is gestorven, dat houdt in dat je geen beroep op Jezus kunt doen, dat houdt in dat je daardoor de straf zelf zult moeten ondergaan.

Doordat behoud enkel wordt gegeven door het geloof, kan men niet door goede werken, zijn/haar plaats in de hemel verdienen. Dit is onmogelijk omdat ten eerste al onze goede werken al met zonde zijn besmeurd, en ten tweede goede daden nimmer je verkeerde daden kunnen rechtvaardigen. Of zou een moordenaar, die miljoenen heeft gedoneerd aan hulporganisaties, waardoor een grote massa mensen zijn blijven leven daarmee in een rechtzaak vrijgepleit kunnen worden?

Dan komen we op het punt wat Mephostophitis al aangaf, namelijk zorgt dat geloof er dan niet voor dat als ik als christen er maar op los kan gaan moorden en verkrachten.
Of zoals het in de Heidelbergse Catechismus is verwoord: "Maar maakt deze leer de mensen niet zorgeloos en goddeloos?"
Het antwoord daarop is dan:
"Nee, want het kan niet anders, of ieder die door waar geloof in Christus ingeplant is, brengt vruchten van dankbaarheid voort."
Of hoe zou men het kunnen, om geen gedrag van dankbaarheid te tonen als men zich zo bevrijdt van schuld weet.
Deze dankbaarheid uit zich dan ook, door de wil om naar de wet van God te leven. Dat is overigens dezelfde wet als waardoor we onze elende kennen. Deze wet werd door Jezus als volgt samengevat:
Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt heel de Wet en de Profeten.
__________________
één Nederlander: een theoloog; twee Nederlanders: een kerk; drie Nederlanders: een kerkscheuring
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 13:22
Verwijderd
Mephostophilis:
Citaat:
terwijl de werkloze bierdrinkende verkrachtende seriemoordenaar die voortdurend omaatjes zit te schoppen, maar jezus accepteert als zijn verlosser vrolijk in de hemel komt.
echter, als het NT had gelezen had je dit waarschijnlijk niet gezegd.

Want ergens staat in het NT (ongeveer in deze woorden):
Maar voor wie opzettelijk blijft zondigen is er geen offer meer.

En: Maar wie blijft zondigen bewijst daarmee dat hij bij de duivel hoort.

Ik weet niet meer precies waar ze staan maar weet wel 100 procent zeker dat zulke versen in het NT staan alleen misschien in iets andere woorden.


verder on-topic:
Ja, Jezus is de enige Weg.
Er is geen andere weg meer want God heeft Jezus als enige weg aangesteld.

Secret Agent:
Citaat:
Ik ben het wel met je eens, maar wat ik zo raar vind, is dat iemand die van je houdt, toch zegt dat je in de hel beland als je niet gelooft.
tja God is ook rechtvaardig en heilig. Dat moet altijd erbij gezegd worden, want hoewel God liefde is betekent het niet dat Hij zomaar alles door de vingers kan zien.
Als je twijfels hebt, misschien kun je proberen een keer te bidden.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 13:26
Verwijderd
Citaat:
Releric schreef op 05-09-2005 @ 22:15 :
Je hebt het een paar keer over onze zonden. Welke zonden?

Ik zal alvast het bijbelse antwoord geven; de erfzonde van het niet luisteren naar god door de appel te eten van de verboden boom van de kennis van goed en kwaad.
ik denk dat hij meer persoonlijke zonden bedoelde van mensen, want we hebben allemaal gezondigd (behalve Jezus).

daarnaast ben ik ook niet zeker van de erfzonde.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 15:55
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-09-2005 @ 21:37 :
als je daarna maar 'oprecht' berouw toont.
god is net zo achterlijk alstie er uit ziet.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 15:57
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 06-09-2005 @ 15:55 :
god is net zo achterlijk alstie er uit ziet.
En jij weet hoe God eruit ziet?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 10:06
Ragnar
Avatar van Ragnar
Ragnar is offline
Citaat:
S. schreef op 06-09-2005 @ 15:57 :
En jij weet hoe God eruit ziet?
Zo:
__________________
Hou je bek of ik stop mijn lul erin.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 10:43
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Geen christen kan van andere mensen zeggen dat ze naar de hel gaan. Wie naar de hemel en wie naar de hel gaan, staat sinds het begin der tijden vast. Geen christen heeft inzage in dat besluit. Bovendien kunnen christenen niet in andermans hart kijken. Daarom vind ik het persoonlijk dom en gevaarlijk om te zeggen dat iemand naar de hel zou gaan. Daar gaat God over, niet de mens.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 11:16
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
soldaat schreef op 06-09-2005 @ 13:22 :
tja God is ook rechtvaardig en heilig.
Het lijkt me dat het nadat de 'onderbouwing' daarvan van tevoren tot een keer of vier toe kapot is geschoten deze bewering voortaan in de kast mag blijven.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 11:26
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-09-2005 @ 11:16 :
Het lijkt me dat het nadat de 'onderbouwing' daarvan van tevoren tot een keer of vier toe kapot is geschoten deze bewering voortaan in de kast mag blijven.
Ach, als je rechtvaardig en heilig definieert met "wat God doet", dan moet je dat wel concluderen. aar dat is natuurlijk een cirkelredenering
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-09-2005, 16:15
Peacefully
Avatar van Peacefully
Peacefully is offline
Citaat:
Ragnar schreef op 05-09-2005 @ 22:37 :
Als ik met al die lui in een hemel zou komen die er stellig in geloven vraag ik Petrus toch of er nog een arrangementje in de hel vrij is.
*schiet in de lach*
__________________
Dokter, ik ben allergisch voor tomaten, maar kan ik dan wel gewoon tomaten eten offfuuhh
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 18:23
Verwijderd
Citaat:
soldaat schreef op 06-09-2005 @ 13:22 :
Mephostophilis:

echter, als het NT had gelezen had je dit waarschijnlijk niet gezegd.
Dat heb ik uit het NT, grapjas.
Citaat:
Want ergens staat in het NT (ongeveer in deze woorden):
Maar voor wie opzettelijk blijft zondigen is er geen offer meer.
Ok, en wat is een opzettelijke zonde? En wat is de limiet? 1000? 10000? Of tellen niet alle zonden even zwaar? En welke tellen dan het zwaarst?
Citaat:
En: Maar wie blijft zondigen bewijst daarmee dat hij bij de duivel hoort.
Ja, voor hoe lang dan?
Citaat:
Ik weet niet meer precies waar ze staan maar weet wel 100 procent zeker dat zulke versen in het NT staan alleen misschien in iets andere woorden.
Link graag.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 21:17
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Secret Agent schreef op 05-09-2005 @ 08:55 :
Heej

Ik zit nu bij een meisje in de klas, en zij is streng gelovig (Christen). Ik geloof niet in de bijbel en die zooi, maar ben er wel van overtuigd dat er meer is dan "alleen maar" dit. Nu had ik er laatst een gesprek over met haar, en zij gelooft dan ook in de hemel. Toen vroeg ik haar of ik, als niet-gelovige, ook in de hemel zou komen. Zij is er dus van overtuigd dat dat niet kan, omdat je Jezus dan niet hebt aanvaard als jou verlosser.

Wat vinden jullie hiervan, als gelovigen, maar ook als niet-gelovigen. Ik zelf weet niet goed wat ik ervan moet denken. Van de ene kant heb ik zoiets van: Zij gelooft dat, dus moet ik dat zo laten. Ik kan er gesprekken mee voeren, maar het heeft geen nut om haar hele theorie onderuit te halen, omdat ze dat toch niet laat gaan. Van de andere kant vind ik het ook best wel raar... Wrom weet k niet....

Nou ben ik dus benieuwd wat jullie er van vinden.

Kus,
Caroline!
Ik ben het wel met je vriendin eens. Maar goed, waarom zou je het raar vinden als dat meisje iets anders gelooft dan jij. Jij gelooft dit, zij gelooft dat. Wat is precies je probleem?
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 07-09-2005 @ 21:17 :
Ik ben het wel met je vriendin eens. Maar goed, waarom zou je het raar vinden als dat meisje iets anders gelooft dan jij. Jij gelooft dit, zij gelooft dat. Wat is precies je probleem?
Ik vind het gewoon een raar idee, misschien omdat ik er zelf nog niet helemaal over uit ben wat ik nou geloof en wat niet. Ik weet wel dat ik niet geloof in een hel, zoals de christenen dat doen. Ik denk wel dat je gestraft word voor de zonden die je hebt gedaan, ik geloof dus niet dat een moordenaar er zomaar mee weg komt als hij dood is, zeg maar. Ik weet niet waarom, maar ik vind het gewoon een raar idee....
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 19:58
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 07-09-2005 @ 10:43 :
Geen christen kan van andere mensen zeggen dat ze naar de hel gaan.
god verhaalt jou de weg in zijn woord, en door zijn geest. er staat toch in de bijbel 'wie niet' etc. dan kun je toch echt lijnen trekken.

Citaat:
S. schreef op 06-09-2005 @ 15:57 :
En jij weet hoe God eruit ziet?
neen, maar de persoon waartegen ik sprak, dacht dat wel te weten. dat is toch een zonde in het islamitisch geloof? stel jij je god als niet-zichtbaar voor? of alleen niet zichtbaar voor jou als mens hier beneden?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 20:38
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Secret Agent schreef op 08-09-2005 @ 18:48 :
Ik vind het gewoon een raar idee, misschien omdat ik er zelf nog niet helemaal over uit ben wat ik nou geloof en wat niet. Ik weet wel dat ik niet geloof in een hel, zoals de christenen dat doen. Ik denk wel dat je gestraft word voor de zonden die je hebt gedaan, ik geloof dus niet dat een moordenaar er zomaar mee weg komt als hij dood is, zeg maar. Ik weet niet waarom, maar ik vind het gewoon een raar idee....
Nou dat meisje is dus christen, en zij gelooft dat je alleen in de hemel komt als je christen bent.
Dat gelooft ze waarschijnlijk omdat de mens niet heilig (heilig=zonder zonde) is en God wel. God kan onheilige/zondige mensen niet verdragen en andersom. In de hemel is God, er kunnen dus geen onheilige/zondige mensen komen. Maar God wilde wel dat er mensen kwamen, dus bedacht Hij iets, als de mensen gestraft zouden worden zouden hun zonden weggaan. Hun zonden zouden worden bestraft en dan zou het klaar zijn en konden de zonden de vuilnisbak in. Maar God houdt van de mens, dus wilde Hij hen niet straffen. Daarom strafte Hij Zijn onschuldige Zoon (Jezus) maar i.p.v ons. Wij hoeven dus geen straf meer te krijgen om toch bij God, dus in de hemel te kunnen komen. Het enige wat we hoeven doen is erkennen dat Jezus de straf heeft gekregen. Zodat we als we zeg maar bij de hemelpoort komen tegen God kunnen zeggen, ja ik had straf verdiend, maar die straf heeft Jezus al gehad, dus ik kan gewoon bij U komen. Als je dat niet gelooft kun je dat ook niet zeggen natuurlijk.
Ik vind dat niet zo'n raar (maar wel bijzonder) idee, maar jij misschien wel.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 20:42
ParadiseLost
ParadiseLost is offline
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 05-09-2005 @ 20:45 :
Maar als jij Hem afwijst, waarom zou hij jou dan niet mogen verlaten?
Kunnen wij God afwijzen dan?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 20:53
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 08-09-2005 @ 20:38 :
Daarom strafte Hij Zijn onschuldige Zoon (Jezus) maar i.p.v ons. Wij hoeven dus geen straf meer te krijgen om toch bij God, dus in de hemel te kunnen komen. Het enige wat we hoeven doen is erkennen dat Jezus de straf heeft gekregen. Zodat we als we zeg maar bij de hemelpoort komen tegen God kunnen zeggen, ja ik had straf verdiend, maar die straf heeft Jezus al gehad, dus ik kan gewoon bij U komen.
nounou. dan zou je alleen een feit moeten geloven om in de hemel te komen? en verder wat relativeren 'god zijn onschuldige zoon straffen'..
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 21:03
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 08-09-2005 @ 20:53 :
nounou. dan zou je alleen een feit moeten geloven om in de hemel te komen? en verder wat relativeren 'god zijn onschuldige zoon straffen'..
Nou eerst het feit geloven iig, maar ook erkennen. Het volgende punt is eigenlijk, Jezus moet tussen jou en God staan zeg maar. Door Jezus ziet hij jou rein, want hij ziet wel jouw zonde, maar Jezus heeft daarvoor de straf gehad, en als hij voor jou staat, ziet God gestrafte zonde. Je moet dus wel achter Jezus aangaan. Hem volgen.

wat verzin ik allemaal weirde voorbeelden opeens

En wat bedoel je met die laatste dinges. Denk jij dat Jezus niet onschuldig is?
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 15:57
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
ParadiseLost schreef op 08-09-2005 @ 20:42 :
Kunnen wij God afwijzen dan?
Als je niet in God wilt geloven wijs je Hem af.
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 16:25
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 07-09-2005 @ 18:23 :
Dat heb ik uit het NT, grapjas.
Dan heb je dit niet gelezen;
Rom 6:15 Betekent dit nu dat we vrijuit mogen zondigen omdat we niet onder de wet staan, maar onder de genade leven? Absoluut niet. 16 Wanneer u zich als slaaf in iemands dienst stelt, weet u toch dat u hem moet gehoorzamen? Wanneer u de zonde dient, leidt dat tot de dood; wanneer u God gehoorzaamt, leidt dat tot vrijspraak.

Citaat:
Ok, en wat is een opzettelijke zonde? En wat is de limiet? 1000? 10000? Of tellen niet alle zonden even zwaar? En welke tellen dan het zwaarst?
Alle zonden zijn even erg.

Mat 5:22 Maar Ik zeg u: Een ieder, die in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht. Wie tot zijn broeder zegt: Leeghoofd, zal vervallen aan de Hoge Raad, en wie zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur.

Citaat:
Ja, voor hoe lang dan?
1 Joh 3:8 wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

Citaat:
Link graag.
Link
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 17:02
ParadiseLost
ParadiseLost is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 09-09-2005 @ 15:57 :
Als je niet in God wilt geloven wijs je Hem af.
Jij gaat ervan uit dat wij een keuze hebben.

Citaat:
1-7. Deze verkiezing is een onveranderlijk voornemen Gods, door hetwelk Hij vóór de grondlegging der wereld een zekere menigte van mensen, niet beter of waardiger zijnde dan anderen, maar in de gemene ellende met anderen liggende, uit het gehele menselijk geslacht, van de eerste rechtheid door hun eigen schuld vervallen in de zonde en het verderf, naar het vrije welbehagen van Zijn wil, tot de zaligheid, uit louter genade, uitverkoren heeft in Christus, Denwelken Hij ook van eeuwigheid tot een Middelaar en Hoofd van alle uitverkorenen, en tot een Fundament der zaligheid gesteld heeft. En opdat zij door Hem zouden zalig gemaakt worden, heeft Hij ook besloten hen aan Hem te geven, en krachtiglijk tot Zijn gemeenschap door Zijn Woord en Geest te roepen en te trekken, of met het ware geloof in Hem te begiftigen, te rechtvaardigen, te heiligen, en in de gemeenschap Zijns Zoons krachtiglijk bewaard zijnde, ten laatste te verheerlijken, tot bewijzing van Zijn barmhartigheid en tot prijs van de rijkdommen Zijner heerlijke genade.
Dordtse Leerregels
http://www.theologienet.nl/dordtse_leerregels.htm


Als ik dit juist interpeteer staat al voordat wij geboren worden vast wie er gered gaan worden en wie niet. Dus wij hebben helemaal geen keuze.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 17:42
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ParadiseLost schreef op 09-09-2005 @ 17:02 :
Dordtse Leerregels
En dat bepaald... wie precies?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 17:45
ParadiseLost
ParadiseLost is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-09-2005 @ 17:42 :
En dat bepaald... wie precies?
Synode van Dordrecht.

Deze leerregels worden door veel protestantse en praktisch alle gereformeerde kerken onderschreven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lifestyle wat vinden jullie hiervan....????
lorrdof
30 01-04-2004 00:09
Liefde & Relatie Wat vinden jullie hiervan?
Some
7 24-07-2003 09:27
Lifestyle wat vinden jullie hiervan?
Aguy
12 05-07-2003 19:50
Seksualiteit Meiden wat vinden jullie van gebeft worden?
Some
103 03-06-2003 10:52
Liefde & Relatie Wat vinden jullie hiervan??
diamondvoodoo
12 29-08-2002 19:39
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wat vinden jullie ervan dat Nederland POLITIEK INCORRECT is?
Nieuwe Nationale Partij
89 21-01-2002 22:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48.