Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-10-2012, 15:06
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik had gisteren een gesprek met iemand over de chaos met bebording op de snelweg, nu de maximum toegestane snelheid op sommige plekken 130 is geworden.

In principe mag je 130 km/u, tenzij de snelheid door een bord beperkt wordt. Draai je dus de snelweg op en staat er geen bord, dan mag je 130. Staat er een beperking (als je de snelweg opdraait of als je er al op rijdt), dan mag je de aangegeven snelheid. Matrixborden gaan boven vaste borden. Logisch.

Afgelopen week hebben ze op mijn woon-werk-traject borden verwijderd. Op sommige plekken is het logischer geworden, op andere plekken juist niet... Zo is er een stuk waar je 120 mag (doordat er naast de weg gewerkt wordt). Je komt dan op een gegeven moment langs een afrit en een oprit en daarna stond een bord "einde alle beperkingen". Nu is dat bord weggehaald, er staat dus niets. Ik dacht: er is geen "einde 120" aangegeven, dus mag je op het volgende stuk ook maximaal 120. Maar de ander dacht: bij iedere oprit moet er opnieuw een beperking aangegeven worden, en als die er niet staat, mag je dus 130.
Wat is nu waar?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-10-2012, 15:12
Verwijderd
Ik dacht dat ze het na iedere oprit opnieuw moesten aangeven.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2012, 15:23
Verwijderd
Een afwijkende maximumsnelheid dient altijd na iedere oprit weer aangegeven te worden anders is die maximumsnelheid niet te handhaven. Je kunt immers niet weten of een eventueel afwijkende maximumsnelheid op de oprit, ook geldt op de autosnelweg.

Het is overigens ook zo dat die borden die je nu ook tegen kunt komen met 120 en dan onderbord 6-19 er nu voor zorgen dat als je daar buiten zit, je dus 130km/u mag rijden, ongeacht eventuele beperkende bebording vóór dat bord van 120+6-19.

Kortom: Het is er niet bepaald duidelijker op geworden, maar het is wel weer een stuk makkelijker geworden om onder eventuele flitsboetes uit te komen
Met citaat reageren
Oud 31-10-2012, 16:49
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Nou ja, ze stonden gisteren dus op dat stuk te flitsen, vandaar dat ik me afvroeg hoe het nu zat.

Zo kom ik ook langs een stuk snelweg met spitsstrook waar op de vaste borden staat "120, bij gesloten spitsstrook". Ik begreep dat dat eigenlijk ook niet mag, omdat je de niet-beperking aangeeft met dat bord in plaats van de beperking (zoals "60, bij nat weer")?
Met citaat reageren
Oud 31-10-2012, 17:16
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Meest onduidelijke vind ik nog wel de 100 km/u tussen 6-19. Mag je dan 120 of 130 tussen 19-6? Heb het zelf voor de A4 wel eens opgezocht, maar eigenlijk is het natuurlijk van de zotte dat je een externe informatiebron nodig hebt.

Volgens mij is 120 tenzij anders aangegeven nog altijd wel een goede richtlijn. Voor 130 zou ik dus zeggen dat het dan "anders aangegeven" moet zijn.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2012, 17:39
Verwijderd
Citaat:
Nou ja, ze stonden gisteren dus op dat stuk te flitsen, vandaar dat ik me afvroeg hoe het nu zat.

Zo kom ik ook langs een stuk snelweg met spitsstrook waar op de vaste borden staat "120, bij gesloten spitsstrook". Ik begreep dat dat eigenlijk ook niet mag, omdat je de niet-beperking aangeeft met dat bord in plaats van de beperking (zoals "60, bij nat weer")?
Je mag er vanuit gaan dat de wettelijke maximumsnelheid geldt, tenzij anders aangegeven. Dat betekent dat bij opritten een dergelijke beperking herhaald moet worden, volgens hetzelfde principe dat achter een kruispunt zit. Dus je mag vanaf zo'n oprit 130km/u ténzij anders aangegeven.

Klopt, een onderbord kan alleen een beperking aangeven. De bordencombinatie "120, bij gesloten spitsstrook" is dat niet en zal dus nog moeten worden aangepast.

Citaat:
Meest onduidelijke vind ik nog wel de 100 km/u tussen 6-19. Mag je dan 120 of 130 tussen 19-6? Heb het zelf voor de A4 wel eens opgezocht, maar eigenlijk is het natuurlijk van de zotte dat je een externe informatiebron nodig hebt.

Volgens mij is 120 tenzij anders aangegeven nog altijd wel een goede richtlijn. Voor 130 zou ik dus zeggen dat het dan "anders aangegeven" moet zijn.
130km/u natuurlijk want dat is de wettelijke maximumsnelheid op autosnelwegen. Dat is al sinds 1 september jongstleden zo.
Voor de duidelijkheid dus: Als jij een bord "100" met onderbord "6-19h" ziet, dan betekent dat, dat je buiten die tijden 130km/u mag rijden.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2012, 18:59
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Volgens mij is 120 tenzij anders aangegeven nog altijd wel een goede richtlijn. Voor 130 zou ik dus zeggen dat het dan "anders aangegeven" moet zijn.
"Per 1 september 2012 geldt op de snelwegen in Nederland de algemene maximumsnelheid van 130 kilometer per uur."
http://www.rijksoverheid.nl/onderwer...aximumsnelheid

Of: http://rijkswaterstaat.nl/images/Fac...174-324530.pdf

Of ga de grens over en kom weer terug: op die informatieborden met maximumsnelheden staat ook 130.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2012, 22:43
Ivo
Ivo is offline
Het was voor mij ook wel even verwarrend toen ik na 3 maanden buitenland eind september het land weer in reed. Meeste berichtgeving gemist en daardoor grote verbazing over de 120-borden die voorheen (nagenoeg?) nergens stonden en nu ineens wel op verschillende plaatsen.

Maar na een beetje google werd het mij snel duidelijk. 130 km/u tenzij anders aangegeven.

Elke beperking moet ook, net als voorheen, na iedere oprit of kruising (bij niet-autosnelwegen) worden herhaald. Het verkeer wat bij een oprit of kruising de weg op rijdt moet immers ook op de hoogte zijn van de beperking. Dit geldt niet alleen voor snelheid, maar ook voor bijvoorbeeld een inhaalverbod of geslotenverklaring voor langzaam verkeer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer De grootste wegpiraat van vandaag, deel 5
Hawahaai
500 28-11-2011 21:41
Verkeer & Vervoer De grootste wegpiraat van vandaag, part trois
Qimm
500 05-12-2010 17:33
Verkeer & Vervoer Rijles- en Rijbewijstopic #15!
Verwijderd
500 25-11-2010 14:29
Werk, Geld & Recht Staande houden/doorgang belemmeren
HarrydeYaeger
34 23-09-2009 10:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09.