Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-10-2012, 21:45
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Naar aanleiding van het boetenpot topic ben ik wel benieuwd naar jullie algemene rijgedrag. Heb je in je rijcarriere al veel boetes gehad? Wat voor? Staande gehouden door de politie?

Misschien zelfs wel ongelukken veroorzaakt? Of er bij betrokken? Haal je graag in? Rij je een beetje netjes?
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2012, 21:57
Cucumber.
Avatar van Cucumber.
Cucumber. is offline
Ik rijd nu zo'n twee jaar op m'n Sym Mio (scootertje) rond, ik heb alleen nog maar een AM-rijbewijs helaas.

Ik vind zelf dat ik vrij netjes rijd. Ik ben sociaal in het verkeer, communiceer veel met andere weggebruikers, ik geef altijd netjes richting aan en ik doe geen gekke dingen. Ik ben redelijk voorzichtig: als het gevroren heeft of als er sneeuw ligt, ga ik sowieso niet op de scooter naar mijn werk. Als het regent/geregend heeft, als er veel bladeren liggen, als er modder op de weg ligt of als het hard waait, pas ik mijn snelheid daar ook heel erg op aan, misschien zelfs wel te veel. Als het lekker weer is, wil ik soms mijn gas nog opendraaien tot ongeveer 60 km per uur, maar ik blijf gewoon beschaafd en netjes rijden verder.

Verder heb ik in meer dan twee jaar tijd nog nooit een boete gehad, ben ik nog nooit gecontroleerd en ben ik 1x gevallen, met de modder helaas. Valt mee toch?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2012, 06:38
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb mijn rijbewijs nu bijna 9 jaar en in die tijd heb ik nog geen verkeersboetes gehad. Wel 1 aanrijdinkje (volgens de verzekeraars met gedeelde schuld omdat beide partijen een bijzondere verrichting uitvoerden), in het eerste jaar. De rest van de schades aan mijn auto komen doordat anderen hun deur in mijn blikwerk rammen of steentjes die op mijn auto/voorruit ketsen.

Ik rijd standaard op de snelheidsbegrenzer en rijd altijd echt ongeveer de maximumsnelheid (dus 119-121 waar je 120 mag), tenzij de situatie het niet toelaat. Ik houd wel van doorrijden, maar rijd niet te hard. Ik wil op de snelweg wel eens iemand 'een duwtje' geven (er op af rijden en dan weer afstand nemen) om aan te geven dat ik er langs wil, maar verder rijd ik best netjes.

Laatst gewijzigd op 22-10-2012 om 19:06. Reden: Ik had m'n rijbewijs al veel langer!
Met citaat reageren
Oud 22-10-2012, 07:41
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
10 jaar mijn rijbewijs
1x parkeerboete
4x snelheidsbekeuring (waarvan de duurste 10km te hard was)
1x tegen iemand aangereden toen ik achteruit een parkeervak uit reed en
1x zelf aangereden
1x staande gehouden vanwege.... laten we het er op houden dat, wanneer ik de politie had gezien, ik wat rustiger de rotonde over geknald was (overigens alleen een waarschuwing gehad)
en verschillende keren aan de kant gezet voor blazen/algemene controle maar niet naar aanleiding van iets wat ik gedaan had

Ik rij vlot door, altijd net iets boven de toegestande snelheid, maar zo minimaal dat het niet boete-waardig is (na correctie), ik ben ook altijd vlot weg bij stoplichten en kruisingen. Verder hou ik er een enigzins sportief rijgedrag op na, zeker op de binnenwegen. Bij sneeuw/ijzel vind ik het leuk om op (lege) industrieterreinen te glijden
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love

Laatst gewijzigd op 22-10-2012 om 13:18.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2012, 08:33
feniks
feniks is offline
Ik heb mijn b rijbewijs 4 jaar (nog ff en dan is dat vernederende, puberale puntenrijbewijs weg) en mijn d een jaar.

9 x snelheidboete
5 x parkeerboete
1 x boete voor mijn gordel

0 ongelukken veroorzaakt of gehad.

Mijn rijstijl in de auto is behoorlijk vlot. Maar nooit meer dan + 15 op de teller. Tenzij ik in het donker op onbekende wegen rij, dan hou ik het precies op de daar toegestane max. Bumperkleven doe ik niet, en ik heb er de schurft aan als mensen dat bij mij doen.
Rechts inhalen doe ik dan wel, zeker als mensen onder de max op een van de linker banen blijven plakken.

Op de bus rij ik veel defensiever.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2012, 14:01
Verwijderd
Ik heb mijn rijbewijs 8 jaar.
1 x een parkeerboete, terwijl ik mijn parkeerkaart wel had gelegd maar 14u in mijn hoofd zich had vertaald naar 4u.
zo'n 5 x een snelheidsbekeuring, waarbij de hoogste snelheid 12 km te hard was op de snelweg.
1 x total loss ongeluk in het eerste jaar (tijdens kerstnacht), de afritten in België maken soms onaangekondigd een scherpe bocht (na een hoop van dezelfde ongelukken op dezelfde plaats, staan er nu toch waarschuwingsborden)
1 x ongeluk veroorzaakt waarbij mijn bumper compleet naar de knoppen was en aan haar auto niets was te zien, dit was vorig jaar, zij stopte zonder reden, maar aangezien ik altijd moet kunnen stoppen, was het mijn fout.
veel kleine ongelukjes (spiegel eraf, zijkant ergens langs schuren) in een periode dat mijn concentratievermogen beneden alle peil was gezakt, toen heb ik ook een tijdelijk rijverbod gekregen van de dokter. Na 2 weken was dat gelukkig weer voorbij .
paar x controle tegengekomen

Ik rij beschaafd, vind ik zelf. Ik geef altijd richting aan en rij nooit bewust harder dan 5 (bebouwde kom) à 10 km (snelweg) te hard, tenzij we in een 30km-school-zone zitten buiten de schooluren. Als ik inhaal, geef ik wat extra gas om er sneller voorbij te zijn, vooral als er iemand achter me aan komt die sneller is dan ik, maar ik laat me niet opjagen. Ik maak wel eens fouten, maar als iemand me daar op attendeert, dan zal ik reageren met een verontschuldigend gebaar en me schamen, in plaats van met middelvingers te gaan gooien en schelden. Wel ben ik verbaal agressief in de auto, ik scheld heel veel op mensen die, in mijn ogen, niet fatsoenlijk kunnen rijden of gewoon geen richting aangeven als ze de rotonde afrijden (wat betekent dat ik bij elke rotonde die ik hier in België neem, wel zit te schelden), maar ik zou nooit iemand achterna gaan of snijden of met middelvingers gooien. Als ik groen krijg, spurt ik weg, zeker als ik op de linkerrijbaan sta, ik erger me dood aan mensen die links staan te wachten en dan met een slakkengang beginnen op te trekken. Sowieso is dat al ergerlijk, ook als je rechts staat, maar als je dat doet, blijf dan zeker weg aan de linkerkant.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2012, 14:19
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Ik heb nu 3 jaar mijn rijbewijs en ik ben nog nooit staande gehouden en heb nog nooit een bekeuring gehad. Ook nog nooit met de fiets een bekeuring gehad overigens.
Wel een keer een ongeluk gehad buiten mijn schuld (het was glad en we moesten met een heel rijtje vrij stevig remmen, de achterste auto schoot in de slip en drukte een auto in mijn achterbumper).
Verder rijd ik netjes, maar niet traag. Inhalen doe ik eigenlijk alleen op meerbaanswegen, al wil ik nog wel eens een tractor inhalen want dat is natuurlijk niet te doen . Verder heb ik een hekel aan achteruit inparkeren, maar dat komt vooral doordat mijn auto geen stuurbekrachtiging heeft en een bizar grote draaicirkel.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 22-10-2012, 16:43
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
In mijn brommertijd voelde ik mezelf op een gegeven moment hoofdsponsor van de staatskas
Meerdere malen staande gehouden; rijden zonder helm, rijden zonder verlichting, te hard rijden, onverzekerd rijden, rijden op brommers die gevaarlijk waren (geen remmen, geen gaskabel, missende bouten in de blokophanging)
Wijsheid komt met de jaren zegt men en daar ben ik het redelijk mee eens, hoewel ik me in de auto ook wel (zeker in het begin) regelmatig misdragen heb.
Staande houdingen waren over het algemeen voor 'controle', maar waarschijnlijk viel ik gewoon op door mijn rijstijl ondanks ze niets te schrijven hadden.
Ben een keer staande gehouden en de betreffende agent beweerde dat ik meer dan 30km/h te hard reed op de snelweg en ik wist zeker van niet want ik reed op de gps slechts 10km/h te hard.
Nog wat dreigementen ontvangen van de agent over het innemen van mijn rijbewijs en blablabla maar heb de bekeuring zelf nooit binnen gekregen en verder ook nooit meer wat van gehoord (inmiddels al 3 jaar geleden).
Met de auto nog wel een keer een flink ongeluk gehad; ik moest op de snelweg uitwijken voor iets dat los kwam van een vrachtwagen. Macht over het stuur kwijt en met 130km/h van de snelweg afgevlogen tegen zo'n afrit-bord aan
De auto was total maar ik had zelf gelukkig geen schrammetje (tot grote verbazing van de aardige man die was gestopt en in paniek naar mijn auto rende).






Met mijn motorrijbewijs heb ik bewust wat langer gewacht en met de motor heb ik dan ook nog nooit een bekeuring gehad.
1x Staande gehouden voor controle en ik kreeg een waarschuwing voor de snelheid (16km/h overschijding).

Overigens ben ik tegenwoordig echt een heer in het verkeer. Ik maak me nergens meer druk om en buiten om af en toe wat te hard rijden gedraag ik me verder voorbeeldig en zorg ik dat ik m'n zaakjes goed op orde heb. En uiteraard te hard rijden alleen als het kan
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.

Laatst gewijzigd op 22-10-2012 om 17:43.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2012, 21:50
Verwijderd
Tsk, niet eens zelf beginnen Missy!

Ik heb nu 8 jaar mijn rijbewijs B en in die tijd 2x een snelheidsboete gekregen voor 4 en 6km/u te hard na correctie. Daarnaast ben ik 1x staande gehouden door een stel agenten die stonden te wachten tot ze iemand konden lastigvallen. Zij vonden dat ik 'heel snel, zeker >50km/u' door een onoverzichtelijke tunnel was gereden met verkeer van 2 kanten, waar ik voorrang moest verlenen aan de andere partij (de politieauto die daar gewoon stond te wachten op tegenliggers). Ik reed daar met 20km/u op mijn teller doorheen, en de teller van de Micra ging niet lager dan 20km/u. Dat is bij een praatje gebleven en een verbouwereerde agent toen ik 'm vroeg of hij even een briefje wou schrijven dat hij me staande had gehouden omdat ik anders een tentamen niet in kwam

Verder rijd ik tegenwoordig netjes. Toen ik net mijn rijbewijs had reed ik achteraf gezien niet heel netjes. Ik zat er vaak wat te kort op. Het was niet echt kleven, maar de volgafstand was 1 à 1,5 seconde en dat is toch echt te weinig. Tegenwoordig let ik daar beter op en hou ik doorgaans meer dan 2 seconde afstand. Snel optrekken bij verkeerslichten doe ik nog steeds wel en ik rijd ook altijd de maximumsnelheid die geldt, maar dan op wat de GPS aangeeft. Dus op de teller doorgaans 55km/u waar 50 is toegestaan, 90 waar 80, 110 bij 100 etc. Richting aangeven doe ik al-tijd, rechts inhalen probeer ik te vermijden waar dat kan (maar ik ga op een vrijwel lege A2 met 5 rijstroken niet van uiterst rechts naar uiterst links om iemand die op de 4e strook rijdt links te passeren) en als het oranje wordt en ik kán stoppen, stop ik ook. Verder houd ik er van om bochten lekker snel te nemen, want dat is gewoon leuk
Seinen doe ik naar weggebruikers met defecte verlichting, of idioten die vergeten hun groot licht op een N-weg er af te halen en/of hun mistlichten voor aan hebben staan 's nachts Overigens wel kort en eenmalig. Seinen als ze hier in de omgeving weer eens "voor de veiligheid" staan te flitsen met een verstopte, omgebouwde kliko doe ik ook, want als je met een verstopte, omgebouwde zwarte kliko staat te flitsen, heeft dat geen klap met verkeersveiligheid te maken.

Ik ben bij 2 ongelukken betrokken geweest sinds ik mijn rijbewijs heb. Beide waren buiten mijn schuld om, de ander reed achterop. Ongeluk 1 was een dame die werd doorgedrukt op mij doordat iemand in een slip was geraakt omdat ze d'r sigaretten niet kon vinden en te laat zag dat het rood was. Daar heb ik niks aan overgehouden verder. De auto van m'n ma (we hadden toen geruild omdat ik die dag verder moest rijden) had een klein deukje en dat is toen zonder problemen hersteld.
Ongeluk 2 was maart dit jaar; Een DAF XF105 SpaceCab die achter me stilstond in de file op de snelweg dacht dat het verkeer weer begon te rijden (was helaas niet zo) en reed met 20 - 30km/u achterop. Daar heb ik een half jaar lang voor bij de fysio moeten lopen ivm rugklachten, waar ik nog steeds af en toe last van heb maar we leren er maar mee leven he De Colt had er een mooie deuk extra bij en de bestaande die er bij het ongeluk waar Pluis over gepost heeft hierboven is wat groter geworden.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2012, 09:39
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Ik heb ongeveer drie jaar scooter gereden. Daarbij heb ik het wel voor elkaar gekregen om ongeveer drie keer in een ongeluk terecht te komen en ook nog drie keer onderuit te gaan door gladheid, regen en hagel. Een keer ben ik afgesneden door een auto, een andere auto heeft me van achter aangereden toen ik bij het stoplicht stond te wachten. Ik heb aardig wat geld van de verzekering voor die ongelukken terug gehad.

Mijn autorijbewijs heb ik over een paar maanden drie jaar. Ik heb ooit één keer een snelheidsboete voor zes kilometer te hard gehad.
Zelf ben ik ook wel van het 'sportief' rijden, maar dan wel netjes. Zelf rij ik ook net vaak iets te hard, dan toegestaan, maar door correctie niet meer noemwaardig: 110 waar je 100 mag bijvoorbeeld. Ik probeer me altijd in te houden tegenover andere rijbestuurders, maar als iemand echt gevaarlijk bezig is, kan ik dat af en toe wel nog duidelijk maken. Als het slecht weer is (regen, hagel, sneeuw), ga ik altijd netjes rijden en niet harder dan toegestaan.

Ongeveer een keer of drie ben ik geraakt door andere auto's. Van oppervlakkige schade tot niet te reparen. Ongeveer een half jaar geleden heb ik door mijn eigen schuld wel een auto geraakt, doordat ik niet goed keek bij het afslaan.
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2012, 19:49
Ivo
Ivo is offline
Ik heb mijn rijbewijs alweer bijna 9 jaar.
In die 9 jaar heb ik al aardig wat kilometers gereden. Als ik even een grove schatting maak zo'n 350.000 kilometer.

De boetescore tot nu toe is 7x gefiltst voor te hard rijden en 1x een parkeerboete. De grootste snelheidsoverschrijding was 18 km/u.

Zelf heb ik 2x lichte schade veroorzaakt. De eerste keer keek ik bij het voorsorteren niet goed in m'n spiegels en dode hoek en tikte ik een andere auto aan. Gelukkig alleen wat plastic tegen plastic en de ander vond het niet de moeite om voor een krasje op z'n bumper een schadeformulier in te vullen.

De tweede keer was ik bezig met een afdaling in Luxemburg, en wilde ruim voor de bocht even bijremmen. Ondanks dat de auto in de 2e versnelling stond reed ik zo'n 50-60 km/u en dat is niet handig als je een haarspeldbocht nadert. Tijdens het remmen begint de auto ineens te spinnen. Met veel kunst en vliegwerk is het gelukt om na 360 graden te zijn gedraaid de auto weer onder controle te krijgen. Tijdens het draaien was ik alleen wel met de voorkant door de berm gegaan en heb daar zo'n plastic bermpaaltje geraakt met het linker voorscherm.
De oorzaak van het spinnen was een auto zonder ABS/electronische remkrachtverdeling gecombineerd met zand op de weg. Mijn linker wielen hadden simpelweg wél grip, terwijl de rechter wielen géén grip hadden doordat er zand lag. Als ik geen ervaring had gehad met slippen en glijden, was het waarschijnlijk veel slechter afgelopen. Naast de weg liep het behoorlijk steil naar beneden en stond het vol bomen.

Ook ben ik 1x aangereden van achteren. Een kleine aanrijding met €1200,- blikschade. Dankzij de achteruitrij "kunsten" van 2 collega's (met aanhanger) heb ik ook 2x een portier van mijn geparkeerde auto moeten laten overspuiten. Wel gewoon vergoed op de verzekering van de zaak.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2012, 21:10
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Ik heb mijn rijbewijs nu bijna 8.5 jaar. Ik ben een aantal keren geflitst voor te hard rijden, maar niets schokkends, en één keer een parkeerboete gehad omdat ik blijkbaar op een plek voor vergunninghouders was gaan staan Nog nooit staande gehouden, zelfs nog nooit een verkeerscontrole o.i.d. meegemaakt. Ook nooit betrokken geweest bij een ongeluk. Eén keer schade gereden met mijn moeders auto, toen ik iets te enthousiast de oprit verliet, de bocht veel te krap nam en daarmee het tuinhekje en het rechterportier aan gort reed Gelukkig was de auto allrisk verzekerd en zijn tuinhekjes niet zo duur.

Ik rijd verder naar mijn idee over het algemeen wel netjes, helemaal als er andere mensen bij me in de auto zitten. Inhalen doe ik graag, indien de mensen voor mij niet de maximumsnelheid rijden.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Weerwolfspel # 54
Fantôme
500 15-12-2008 21:07
Verhalen & Gedichten » 2065
Artic King
8 25-09-2007 20:00
Verhalen & Gedichten 2065
Artic King
4 21-09-2007 22:07
Verhalen & Gedichten De zon scheen.
Boate Bob
40 19-11-2005 19:25
Verhalen & Gedichten Lichamen
Verwijderd
6 04-01-2004 18:01
Films, TV & Radio ER Forum-versie
Keyser Saus
500 29-12-2003 11:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03.