Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2013, 20:14
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Ik heb vorige week een tweede hands fiat punto (2002) gekocht, maar kwam er op de snelweg achter dat hij niet in de vijfde versnelling wil. Het lijkt net alsof er helemaal geen ingang is naar die versnelling. De andere versnellingen werken prima en ik merk helemaal niks raars tijdens het rijden. Enige andere is dat het motor lampje brandt op het dashboard. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2013, 20:17
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Eh, heb je niet proefgereden dan? Of deed hij het toen wel goed? En heb je particulier of bij een garage gekocht, in dat laatste geval zou ik terug gaan naar de garage.

Verder is het moeilijk zoiets te beoordelen op afstand, maar vrees dat het wel een prijzig probleem kan zijn...
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 08-03-2013, 20:21
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Ik heb niet proefgereden, want ik heb echt geen verstand van auto's. Nou ja dit had ik dus wel kunnen merken, al had ik tijdens een proefritje waarschijnlijk de vijf niet gebruikt. Lampje brandde niet meteen toen ik weg reed en is deze week ook eventjes uit geweest. Ik heb hem bij een garage gekocht en heb al een afspraak om er mee terug te gaan, maar was benieuwd of iemand toevallig een idee heeft wat het kan zijn en of dat lampje wat met die vijfde versnelling te maken heeft.
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Oud 08-03-2013, 21:19
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Wat staat er in het boekje? Mag je überhaupt nog doorrijden als het motorstoringslampje brandt? (Verder heb ik er geen verstand van)
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 01:25
Ivo
Ivo is offline
Zelfs als je geen verstand hebt van auto's, kun je tijdens een proefrit wel merken of de auto naar jouw gevoel prettig rijdt. Als het stuur gaat trillen op hogere snelheid weet je dat er ergens iets mis is. Dat hoort namelijk niet bij een auto. Ook had je tijdens een proefrit het motorlampje kunnen zien branden en kunnen ontdekken dat de versnellingsbak niet goed werkt.
Ik kan me ook geen reden bedenken waarom je tijdens een proefrit de 5e versnelling niet zou gebruiken. Een proefrit zit minimaal een stukje 80-km weg bij en liefst ook een stukje snelweg. Ook een keer flink stevig optrekken en remmen (maar niet helemaal op volle kracht) op een verder lege weg hoort bij een proefrit. En als jij, zonder verstand van auto's, denkt dat je wel een leuk wagentje hebt gevonden koop je hem niet direct, maar kom je eerst terug met iemand die er meer verstand van heeft of als je zo iemand niet kent laat je hem voor 80 a 100 euro keuren door onafhankelijke monteur. Als een verkoper daaraan niet meewerkt, weet jij genoeg.

Helaas is bovenstaande nu te laat, maar neem het mee als tips voor de volgende keer.

Voor nu: Niet meer mee rijden tot je zeker weet dat het geen kwaad kan om met een brandend motorlampje naar de garage te rijden. Kijk dat dus na in het instructieboekje. Waarom de auto niet in de 5e versnelling wil is vrij lastig raden via een forum helaas. Misschien is er iets ernstigs aan de hand, misschien is het iets kleins en héél misschien is het zelfs gewoon een stukje gewenning.
Ik ben geen leek als het aan komt op auto's, maar ik heb ook wel eens in een oude bestelbus gereden waarbij ik in het begin grote moeite had om de juiste versnellingen te vinden. Ook heb ik een keer meegemaakt dat een plastic afdekkapje bij de versnellingspook was losgekomen, waardoor ik de auto niet meer in de 3e versnelling kon zetten terwijl er met de versnellingsbak zelf niets aan de hand was.

Kun je de pook wel in de 5e versnelling zetten als de auto stilstaat en de motor uit is?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Mag je überhaupt nog doorrijden als het motorstoringslampje brandt?
euh... hoe bedoel je dit? ik denk niet dat de politie weet dat haar lampje brandt hoor


Ik vind het ook raar dat je niet even een proefritje gedaan hebt en dat je als je een proefrit zou doen, blijkbnaar niet even een snelweg opzoekt. Ik heb een proefrit van 3 uur gemaakt voor ik mijn huidige auto kocht dat is misschien ook wel wat overdreven (ik ben gewoon naar een bevriende monteur gereden, dat wist de garage waar ik kocht ook, allemaal geen probleem) maar even wat standaard dingen uitproberen zoals alle versnellingen zou ik toch altijd even doen...

Maar goed daar heb je nu niets meer aan natuurlijk.

Rij even langs een garagist waar je vertrouwen in hebt en laat hem kijken wat de oorzaak is van het brandende lampje en van de versnelling. Het is wellicht iets heel onbenulligs dat zo is opgelost.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 13:30
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Wat Ivo zegt; volgende keer een (grondige) proefrit maken en iemand meenemen die er (meer) verstand van heeft

Het motorlampje geeft aan dat er een probleem is met het motormanagementsysteem. Dit is een nogal uitgebreid systeem dat de ontsteking, brandstofinspuiting en luchthoeveelheid regelt en de oorzaak kan in één van deze functies zelf liggen, of in de computer die de boel regelt. Dit moet uitgelezen worden door een garage en kan een eenvoudige oplossing hebben van het resetten van de computer of het schoonmaken van wat sensoren, tot het moeten vervangen van onderdelen. Over het algemeen levert het op korte termijn niet (ernstige) schade op, maar je moet er ook niet mee doorrijden. Het lampje wat brandt is oranje van kleur; als richtlijn kan je lampjes indelen in 'rood is direct stoppen en niet meer verder', 'oranje is een let op-functie, en zo spoedig mogelijk naar de garage' en 'overige die aangaan omdat je zelf iets aan hebt gezet'.

Het niet in zijn vijf willen gaan kan ook hele divers zijn, van een slechte schakelstang of een andere blokkade, tot een defecte synchromesh of tandwiel waarbij de versnellingsbak gereviseerd moet worden. Oftewel, hier zal je ook voor naar de garage moeten
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 16:20
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
euh... hoe bedoel je dit? ik denk niet dat de politie weet dat haar lampje brandt hoor
Duh . Voor de motor, bedoelde ik. Ik heb weinig verstand van auto's, maar ik heb al verschillende motorstoringsmeldingen gehad. Met de ene kon ik rustig naar een garage rijden, met de andere moest ik zo snel mogelijk stoppen en de auto laten wegslepen, anders had de motor beschadigd kunnen raken.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 18:31
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Ik ben net naar Engeland verhuisd, ken hier niemand en kon dus niemand meevragen, daarnaast ben ik nog erg onwennig met links rijden en ken de omgeving totaal niet, daarom heb ik geen proefrit gemaakt. Maar vandaag naar de garage terug gegaan en het bleek iets met rewiring (dus electriek?) te zijn. Was in een half uurtje gefixt. Alles werkt nu naar behoren
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Oud 11-03-2013, 11:45
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
fijn dat het meeviel en dat de auto alweer gefixt is. Hoop voor je dat er geen andere gekke dingen naar boven komen
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 15-03-2013, 23:27
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Alleen jammer dat ik de dag daarna tegen een auto aan botste. Sneeuw op Engelse landweggetjes.... Oh en het motor lampje is weer aan, al voor de botsing. Nou weet ik dat dat op mijn vader's auto ook altijd brandde en de garage heeft daar nooit een reden voor kunnen vinden. Brandt nu (jaren later) nog en de auto doet het nog steeds prima. Ik merk verder ook niks aan de auto.
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Oud 17-03-2013, 09:25
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
oei, geen ernstige schade?
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 18-03-2013, 06:32
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Linker voor paneel is nogal beschadigd, dus dat moet worden vervangen. Er zit een garage tegenover waar ik werk en de eigenaar gaat op zoek naar een tweedehands paneel. De koplamp zit ook los dus moet eigenlijk ook vervangen worden. Hij schatte dat het zo'n 100 pond gaat kosten. Overigens heeft hij er al een deuk uitgemept, want die blokkeerde de deur, dus ik kon niet meer in en uit stappen. Maar dat heeft het er niet mooier op gemaakt. Ik laat het eerst even zo tot dat ik zeker weet dat de sneeuw echt voorbij is voor dit jaar en voor volgende winter ga ik dichter bij mijn werk wonen.
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Oud 22-03-2013, 11:54
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Alleen jammer dat ik de dag daarna tegen een auto aan botste. Sneeuw op Engelse landweggetjes.... Oh en het motor lampje is weer aan, al voor de botsing. Nou weet ik dat dat op mijn vader's auto ook altijd brandde en de garage heeft daar nooit een reden voor kunnen vinden. Brandt nu (jaren later) nog en de auto doet het nog steeds prima. Ik merk verder ook niks aan de auto.
Als het lampje brandt dan gaat de motor op storings-stand werken, hoe en wat dat precies inhoud verschilt per merk/type, maar over het algemeen doet het de prestaties en verbruik geen goed.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Beetje dagboek
Vlooienband
30 29-06-2003 18:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:19.