Oud 14-03-2016, 16:47
Roflsaurus
Roflsaurus is offline
Hallo allemaal,

Ik zit dit jaar in 5VWO en moet dus een begin maken met het profielwerkstuk. Op mijn school verplichten ze het om dit samen te doen, en alleen bij hoge uitzondering mag dit alleen. Ik kan door mijn autisme moeilijk samenwerken en heb dus ook gevraagd om alleen te kunnen werken, maar dit verzoek is afgewezen.

Ik vroeg mij af of er ergens in de wet/in een andere bron staat dat een school niet mag verplichten tot samenwerking, of dat dit totaal vrij is voor de school. Het lijkt mij van niet, aangezien het toch iets is wat op je diploma komt te staan.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,
Roflsaurus
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2016, 17:05
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik heb het alleen gedaan toen der tijd en dat was ook gebruikelijk op mijn school. Welke regels daar landelijk voor gelden weet ik niet.

Weet je ook waarom je school je verzoek heeft afgewezen?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 14-03-2016, 17:17
Roflsaurus
Roflsaurus is offline
Citaat:
Ik heb het alleen gedaan toen der tijd en dat was ook gebruikelijk op mijn school. Welke regels daar landelijk voor gelden weet ik niet.

Weet je ook waarom je school je verzoek heeft afgewezen?
Volgens mijn jaarcoördinator moet ik "leren zelfstandig te werken, aangezien dat een belangrijke vaardigheid is voor later", ook al zorgt mijn beperking ervoor dat dat heel moeizaam gaat.

Ze weet trouwens dat ik autisme heb, maar volgens mij snapt ze niet echt dat het niet iets is wat je aan en uit kan zetten.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2016, 17:35
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ze heeft er wel gelijk in dat je die vaardigheden later zeker nodig hebt. Met veel oefen kan je ondanks je autisme wel met anderen leren samenwerken. Mijn vader heeft ook autisme maar moet op zijn werk wel gewoon communiceren en samenwerken met collega's. Hoe eerder je die vaardigheden beheerst hoe beter Bij sommige opleidingen moet je ook verplicht groepsopdrachten maken en later als je een baan hebt ontkom je ook niet aan samenwerking en communicatie. Of school je kan verplichten samen te werken weet ik niet.

Lukt het je om zelf een partner te vinden voor het werkstuk?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 14-03-2016, 20:16
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik vroeg mij af of er ergens in de wet/in een andere bron staat dat een school niet mag verplichten tot samenwerking, of dat dit totaal vrij is voor de school. Het lijkt mij van niet, aangezien het toch iets is wat op je diploma komt te staan.
Iedere school mag zelf bepalen of je het profielwerkstuk alleen of bijv. in duo's moet maken. Dat is wettelijk vrij.

Wel kunnen er goede redenen zijn dat de school voor jou een uitzondering moet maken. Je kunt altijd bezwaar/beroep instellen tegen de afwijzing of hierover evt. een klacht indienen bij je school.
Veel scholen zijn er overigens gevoeliger voor als je je ouders hierbij inschakelt

Hiermee wil ik trouwens niet per se zeggen dat je gelijk krijgt en ook niet dat ik vind dat je gelijk hebt
Met citaat reageren
Oud 14-03-2016, 23:43
Roflsaurus
Roflsaurus is offline
Citaat:
Ze heeft er wel gelijk in dat je die vaardigheden later zeker nodig hebt. Met veel oefen kan je ondanks je autisme wel met anderen leren samenwerken. Mijn vader heeft ook autisme maar moet op zijn werk wel gewoon communiceren en samenwerken met collega's. Hoe eerder je die vaardigheden beheerst hoe beter Bij sommige opleidingen moet je ook verplicht groepsopdrachten maken en later als je een baan hebt ontkom je ook niet aan samenwerking en communicatie. Of school je kan verplichten samen te werken weet ik niet.

Lukt het je om zelf een partner te vinden voor het werkstuk?
Ik snap wel dat het belangrijk is, maar als het niet lukt dan gaat het gewoon niet. Buiten dat vind ik het PWS iets te belangrijk om door iets wat heel makkelijk verholpen kan worden te verknallen. Toen ik mijn PWS in 4havo moest doen (ik ben van 5h naar 5v gegaan) zou ik ook mogen samenwerken. Dit aanbod heb ik afgewezen en juist dankzij de samenwerking ben ik op een onvoldoende geeindigd.

Het probleem zit voor mij niet in het vinden van een partner, maar bij het sluiten van compromissen (onderwerp, vak, aanpak, etc.)
Met citaat reageren
Oud 14-03-2016, 23:47
Roflsaurus
Roflsaurus is offline
Citaat:
Iedere school mag zelf bepalen of je het profielwerkstuk alleen of bijv. in duo's moet maken. Dat is wettelijk vrij.

Wel kunnen er goede redenen zijn dat de school voor jou een uitzondering moet maken. Je kunt altijd bezwaar/beroep instellen tegen de afwijzing of hierover evt. een klacht indienen bij je school.
Veel scholen zijn er overigens gevoeliger voor als je je ouders hierbij inschakelt

Hiermee wil ik trouwens niet per se zeggen dat je gelijk krijgt en ook niet dat ik vind dat je gelijk hebt
Er staat nergens in het PTA of enig ander document van school dat het verplicht is om samen te werken. Ik ben al van plan om naar de examencoördinator en de begeleider Passend Onderwijs van school te gaan om te kijken of hun wat kunnen doen. Het verzoek is afgewezen door mijn jaarcoördinator.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2016, 06:05
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Mogelijk kan je je ouders contact op laten nemen met school. Daar zijn scholen vaak meer van onder de indruk dan van een leerling die commentaar heeft.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 17-03-2016, 18:02
Roflsaurus
Roflsaurus is offline
Ik heb vandaag te horen gekregen dat het bijna zeker is dat ik alleen mag werken. Bedankt voor jullie hulp.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2016, 22:13
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
En hoe ga je dat later aanpakken als je op je werk samen moet werken met iemand? Ontslag nemen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Vraag profielwerkstuk
N G
15 11-04-2014 16:21
Liefde & Relatie heb je wel eens een gewone vriend of vriendin 'gedumpt'?
Lente
69 06-10-2005 20:24
Algemene schoolzaken [Enquête]Basisschool en voortgezet onderwijs
Balance
57 08-01-2004 14:28
Algemene schoolzaken Profiel werkstuk
L!nk
49 18-03-2003 19:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:40.