Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2016, 12:47
Ibzoon
Ibzoon is offline
Hallo iedereen,

Ik wilde al heel lang al een topic maken over werken als pizzabezorger,
maar dit kwam er helaas niet van maar uiteindelijk na gister avond dat ik heb meegemaakt besloot ik toch om een topic te maken.
Mijn bedoeling hierbij is dat jullie weten wat de gevaren zijn en wat de positieve punten zijn van werken als pizzabezorger en niet jullie laten schrikken(want ik ga op de feiten in).

Laat ik mij eerst even voorstellen.
Ik ben Ibzoon(hou liever mijn echte naam geheim), ik ben zelf 1 maand werkende bij Domino's pizza's en heb het naar mijn zin soms up's and Down's maar dat overkomt iedereen wel eens, ik ben zelf 18 jaar.

Laat ik eerst met de Voordelen beginnen:
Het werken als een pizzabezorger heeft zowel voordelen als nadelen,
bijvoorbeeld:
-Je krijgt fooi,
-Nieuwe vrienden, nieuwe collega's,
-Je krijgt wat bijverdiend,
-Je bent altijd buiten en ziet nieuwe gezichten,
-Je bent op pad en bent zeer actief bezig met verkeer, etc...
-Je mag een pizza meenemen die fout is gemaakt dan de eisen van de klant of eventueel overbodig is gemaakt.

Ervaring:
Heb zelf nieuwe mensen leren kennen en altijd leuke babbeltjes met de klanten en leerde zelf ook wat hulpzaam te zijn wat ook zeer belangrijk is in mijn studie richting.


Maar je hebt helaas ook natuurlijk nadelen:
Dat heb ik zelf heel hard opgemerkt in 1 maand de tijd.
-Ik zelf heb vorige week te maken gehad met 50 euro nep geld hier voor zijn wij zelf verantwoordelijk(staat in het contract waar ik heel dom was om niet na te lezen) terwijl je niet eens in staat bent om te checken met eventueel stiften, machines,... etc om nep geld te controleren,
-En gister was het weer heel goed raak, ik ben beroofd van mijn pizza's terwijl ik vragen stelde op straat voor een adres heeft 1 van de 2 mannen mijn box van achter opengemaakt en mijn pizza's meegenomen, en dit allemaal in 1 maand de tijd, vraag me zelf af wat er nog te komen staat.

Maar oke bon, laten we kort omgevat hebben over nadelen, voorbeelden zoals:

-Je draait zelf op voor het gestolen materieel,
Bijvoorbeeld: bij domino's ben je tot 15euro verzekerd in je bank(zogeheten portefeuille waar je je geld in stopt van de klanten),
je hebt 75 euro eigen risico(wat gewoon niks is in feiten) dus als je een ongeluk zou hebben en het is jou fout kan je zelf alles gaan dokken(en wordt afgetrokken van je salaris)
-Je krijgt zeer veel verantwoordelijkheid,
-Alles wat je in het verkeer doet is je eigen probleem(Rij je over het stoep en wordt je aangehouden? dan mag je het zelf betalen.)
-Slecht weer,
-Val je met de scooter? Geen benzine? zorg jij ervoor dat jij bij het zaak terecht komt.
-Je hebt grote kans op een aanrijding, je bent zeer kwetsbaar in het verkeer.
-Is er iets kapot aan je scooter? je verlichting etc en krijg je hiervoor een boete? betaal je er zelf voor want jij had dit bij de manager moeten melden.
-etc...

TIPS:
-Wees altijd beleefd,(klant is koning)
-Probeer kalm te blijven op elke situatie DUS NIET paniekeren, (bijvoorbeeld: bij een overval,..).
-Wees eerlijk en betaal altijd gepast aan de klanten zolang zei niet zeggen bijvoorbeeld je moet 7 euro terug geven en zei zeggen zo van geef maar 5euro terug de rest is voor jou. Want dit valt onder niet eerlijk handelen en diefstal.
-Heb de eerste maand zeker een 3G of 4G data om de straten te vinden want je vertrekt van een ander plek en niet via je huis,
-KEN JE SCOOTER WAAR JE OP RIJD!, elk scooter is anders, en zeker die van een bezorg center die zijn over het algemeen geen cent meer waard,(dus rij niet de eerste dag als een gek over de wegen alsof je al 24jaar scooter rijd).
-Wees op tijd bij je werk om even na te checken op welke scooter je rijd (Je rijd namelijk niet altijd op het zelfde scooter) waar je op kan letten: Knipperlichten die niet los hangen(Heb zelf meegemaakt dat mijn knipperlicht tussen de wiel en stuur hing waardoor ik niet naar rechts kon sturen), of je benzine vol zit, lichten, of je box niet zomaar open kan vallen of van je scooter als het ware afschuift,...
-EN WEES ZEKER ALERT! dat de politie geen 1 cent doet(toen ik de politie belde kreeg ik alleen maar gepuf aan het lijn te horen en na 20min ariveren met 1 auto rond te rijden en zogenaamd "Zoeken",(heb zelfs gehoord van mijn manager dat het ooit was gebeurd dat ze geluid hoorden van achter in het pand en dachten dat er een inbreker binnen zat en de politie had gezegd dat ze even zelf gingen kijken of het echt een inbreker is en dan hun pas te contacteren )

Kortom als Pizza bezorger werken is zeer leuk maar je moet wel de verantwoordelijkheden kennen.
Ik hoop dat ik hierbij genoeg heb geïnformeerd en nogmaals het is niet de bedoeling om jullie hierbij af te schrikken maar jullie wijs te maken wat er aan je komt vast plakken.
En zeker niet te enthousiast worden en goed even je contract nalezen.



(Let op: het bovengenoemde voorbeelden zijn de regels van Domino's Pizza's, elk ander bezorg center heeft andere regels vraag er naar en LEES HET ZEKER GOED NA!)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2016, 12:51
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Je contract goed lezen is voor elk baantje een goede tip. Neem het desnoods mee naar huis om het met je ouders samen te lezen als het te ingewikkeld is. Liever morgen nog een keer naar je werk om het langs te brengen, dan iets ondertekenen wat je niet snapt!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2016, 13:11
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Een briefje van €50 kan je zelf vrij makkelijk controleren door te voelen aan de ribbeltjes. Als het briefje helemaal glad is, is hij niet echt. Hier wat tips voor het controleren van de echtheid van geld: http://www.dnb.nl/echtofvals/nl/quick-check/first/50/
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 30-12-2016, 13:54
Binkyboy97
Avatar van Binkyboy97
Binkyboy97 is offline
Ik heb ook als bezorger gewerkt bij Domino's, en Meppel briefjes herkennen is zo makkelijk nog niet hoor.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2016, 14:01
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik heb ook als bezorger gewerkt bij Domino's, en Meppel briefjes herkennen is zo makkelijk nog niet hoor.
Ik heb vier jaar op de markt gewerkt en daar moesten we ook zonder apparatuur vals geld herkennen. Wel hadden we zo'n stift maar die werd zelden gebruikt. Door te kijken en te voelen weet je in elk geval meer dan wanneer je dat niet doet. Wij hebben wel eens gehad dat iemand met een briefje van €50 een bakje aardbeien haalde, de jongen deed een beetje nerveus en ja hoor, het briefje bleek vals.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 30-12-2016, 16:20
Binkyboy97
Avatar van Binkyboy97
Binkyboy97 is offline
Ik heb het ook een aantal keer gehad dat ik met een vlas briefje van 50 terug kwam . Toen moest ik het zelf terug betalen. Het regende buiten en was koud en dan kan je moeilijk goed kijken of het echt of nep is. Wat we toen moesten doen was het ordernummer opschrijven op het briefje zodat ze het kunnen achterhalen bij welke bestelling het hoorde.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.