Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2001, 13:48
Dreampoet
Dreampoet is offline
MET DE WIND

Vuurarmen raken mijn wanden
En laten schroeiende lijnen na
Telkens opnieuw aaien ze mij
En moet ik wat gevoel vegen

Tot ik aan laatste drankje kom
Dat probeert de deur te redden
Maar alles wat ik aanraak vlamt
En slaat op in grijze wolken lief
Ik verdwijnt uit dit stille gedicht

Even wat uitleg bij dit gedicht:
“De vuurarmen raken mijn wanden”
Dat vuur, waar komt het vandaan? Wel, het is ontstoken door de liefde. Het is dus eigenlijk een cliché: in vuur en vlam staan, maar met een draai. Want de vlammen hebben uit mijn hart gesprongen naar alle kanten van mijn lichaam, van binnen branden ze naar buiten. Ze aaien mijn wanden, de binnenkant van mijn huid. Maar ze geraken er nog niet door, ze laten alleen maar verschroeide lijnen na, zwarte strepen op de wanden van mijn lichaam.
“Telkens opnieuw aaien ze mij”
Ik sterf, dat staat vast. Maar het is een langzame dood: sterven aan de liefde. De vlammen aaien mij, ze slaan mij niet meer. Dat kunnen zij en ik dagen vol houden, want ze raken mij nauwelijks aan. Toch wordt de wonde langzaam maar zeker te groot. Elke keer moet ik sterker worden en minder pijn voelen, elke keer moet ik gevoel weg vegen, om uiteindelijk op te moeten geven.
“Tot ik aan het laatste drankje kom”
En dan wordt duidelijk dat de ‘ik’ in dit gedicht zich in een bruine kroeg bevind, nippend aan zijn laatste glas, overwelmd door vreemde gevoelens van liefde en eenzaamheid. De drank moet hem afhelpen van de vreemde dingen die hij nu voelt, en moet het vuur blussen. Herrinner je de wanden, en dan weet je dat elke kamer, ook onze kamer vol gedachten, een deur heeft om buiten te treden. Voor de deur in mijn hoofd flakkert nog geen vlam, ik kan dus nog ontsnappen. Maar hoe lang zal het nog duren voor ook de deur opgaat in het vuur? De ‘ik’ gelooft dat drank die deur kan redden, wat natuurlijk niet zo is. Want als ik de deur aanraak, merk ik hoe over mijn hand het vuur ontsnapt naar de klink en het houtwerk. Ook de deur biedt nu geen ontsnappingskans meer, het einde moet nabij zijn. Ik zal sterven in de brandende kamer der gedachten. Het komt immers uit mijzelf, en alles wat ik aanraak schiet in brand.
“En slaat op in vlammen lief”
Ik ben nu geen lichaam meer, ik verdamp nu in de vlammen. Zelf het woord liefde kan niet meer overleven, een stuk van het woord is al stoom en rook.
“Ik verdwijnt uit dit gedicht”
Het was het lot, vroeg of laat. De ik is weg, gestorven, verdwenen met de wind (zie titel) en verdwenen uit het gedicht (wat moet aantonen dat dit alles niet echt is, slecht een hersenspinsel). De ik (Dreampoet dus) leeft natuurlijk wel nog. Als je het woord ik weglaat uit dit gedicht, en je leest het opnieuw, merk je hoe er iets ontbreekt. De liefde dartelt nog rond, als laatste overlevende, maar de mens waarvoor de liefde bestaat, is weg.

Een gedicht met een stukje proza, ik vond het wel eens leuk om te doen, hopelijk lezen jullie het ook graag
Groetjes, Dreampoet
__________________
Teo Torriatte Konomama Iko
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2001, 13:53
Woodstock
Avatar van Woodstock
Woodstock is offline
mag je iets vertellen? ja? goed:
gedichten als de jouwe, gedichten van een Oneindiger dus, hebben zo'n uitgebreide uitleg eigenlijk niet nodig. het leuke van dat soort gedichten is dat je ze kunt analyseren, je eigen uitleg er aan kunt hechten. als je bij voorbaat de analyse zelf al uitvoert gaat het plezier er vanaf, begrijp je?
ik heb de uitleg dan ook overgeslagen
en ik vind het gedicht mooi. zelfs explicieter dan het vorige, dunkt mij. iig erg goed.


__________________
Eat jazz, drink sunshine, listen to honey, talk to tea
Met citaat reageren
Oud 31-08-2001, 13:57
Dreampoet
Dreampoet is offline
Citaat:
Woodstock schreef:
mag je iets vertellen? ja? goed:
gedichten als de jouwe, gedichten van een Oneindiger dus, hebben zo'n uitgebreide uitleg eigenlijk niet nodig. het leuke van dat soort gedichten is dat je ze kunt analyseren, je eigen uitleg er aan kunt hechten. als je bij voorbaat de analyse zelf al uitvoert gaat het plezier er vanaf, begrijp je?
ik heb de uitleg dan ook overgeslagen
en ik vind het gedicht mooi. zelfs explicieter dan het vorige, dunkt mij. iig erg goed.
Je moet je geen zorgen maken hoor, dit is geen vaste gewoonte. Maar het was eerder voor mezelf eens een test om te zien of het wel een beetje kan kloppen wat ik schrijf, en soms ontdek ik door zo'n uitleg te schrijven dingen die ik nog niet zag in de woorden, soms komen er beelden bij en soms gaan er weg. Leuk om eens te doen, maar niet altijd.

Groetjes, Dreampoet
ps: tuurlijk ook bedankt voor de reactie
__________________
Teo Torriatte Konomama Iko
Met citaat reageren
Oud 31-08-2001, 15:31
Woodstock
Avatar van Woodstock
Woodstock is offline
I see. zelf-analyse dus!
niks mis mee hoor!
__________________
Eat jazz, drink sunshine, listen to honey, talk to tea
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:38.