Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2006, 19:25
Weed
Weed is offline
Hoi
Ik heb een paar vraagjes over studentenverenigingen, ik zit nu in 5havo en wil volgend jaar beginnen met CE in A'dam of R'dam, en zit er nu over na tedenken of ik lid ga worden van een studentenverenigingen of niet.
Ik wil vraag volgend jaar op kamers gaan wonen en lekker feesten en natuurlijk ook me xx aantal punten halen
Maar welke studentenverenigingen is goed om te feesten en toch serieus en natuurlijk lekkere chickas
En wat zijn de voor- en nadelen van een studentenverenigingen ?

Alvast bedankt

Olivier
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-12-2006, 20:00
Barry K
Barry K is offline
Zoek zelf is wat op over studentenverenigingen, er is al heel veel over geschreven. Nadelen van sommige studentenverenigingen zijn ontgroeningen en andere verplichtingen (zoals verplichte borrelavonden, avondeten bereiden, bardienst draaien).
Voordelen kun je zelf wel bedenken.
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 20:19
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Wat ga je studeren en heb je al een kamer? Misschien wil ik wel je kamergenoot worden al wordt het Rotterdam, is goedkoper.
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 20:40
Verwijderd
Als je meedoet aan de introductieweek, dan krijg je ook van alle studentenverenigingen iets te zien, dus dat is een mooi moment om je keuze te maken.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 21:23
Verwijderd
Ik zie het al, de eisen zijn:

- misplaatste (corporale) fantasieën en tradities
- makkelijk te regelen vrouwen
- 'vooral feesten'
- een 'mooie' studententijd hebben

Ik zou eens langsgaan bij LANX, SSRA of Unitas, in Amsterdam tenminste.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 21:58
fractuur
fractuur is offline
Ah, dat wordt weer een mislukt eerste jaar.

Verder: zoek even op studentenvereniging en je weet precies hoe iedereen over welk aspect van elke willekeurige vereniging in Nederland (soms ook België) denkt. Inclusief ervaringen.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 08:28
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
Snees schreef op 03-12-2006 @ 22:23 :
Ik zie het al, de eisen zijn:

- misplaatste (corporale) fantasieën en tradities
- makkelijk te regelen vrouwen
- 'vooral feesten'
- een 'mooie' studententijd hebben

Ik zou eens langsgaan bij LANX, SSRA of Unitas, in Amsterdam tenminste.
Je vergeet de laatste eis; xx aantal punten halen.. Helaas valt die eis niet te combineren met bovenstaande eisen..
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 11:03
Verwijderd
Och, 20 studiepunten halen in 1 jaar lukt zelfs naast de meest corporale studentenvereniging nog wel
of zou hij geen romeinse cijfers bedoelen met xx? (a)
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 15:23
Verwijderd
Citaat:
Pierreke schreef op 04-12-2006 @ 09:28 :
Je vergeet de laatste eis; xx aantal punten halen.. Helaas valt die eis niet te combineren met bovenstaande eisen..
Die ene avond per week dat je op je sociëteit zit, zou nou niet zo'n ontzettende aanslag op je resultaten moeten zijn. Al was het maar omdat je op een vaste avond naar de 'toko' gaat.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 20:02
Weed
Weed is offline
Bedankt voor alle antwoorden
ik zit nog te twijfelen tussen R'dam & A'dam ...
Ik denk dat A'dam meer iets voro yuppen is dan voor studenten, studeert hier iemand in A'dam ?
LANX, SSRA of Unitas, <== ff homepage van checken :>
En feesten & punten halen moet te combineren zijn, nu heb ik ook een druke week en t lukt ook nog allemaal wel alles op t laatste moment mja

Groetjes
Olivier

btw studie: CE
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 20:43
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
ja, ik ben een yup, want ik studeer in Amsterdam...
wat maakt het uit of je CE doet of niet? Je wilt toch een studentenvereniging, geen studievereniging...
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 20:54
Barry K
Barry K is offline
Citaat:
zoemzoem schreef op 04-12-2006 @ 21:43 :
ja, ik ben een yup, want ik studeer in Amsterdam...
wat maakt het uit of je CE doet of niet? Je wilt toch een studentenvereniging, geen studievereniging...
Voor hem maakt het wel degelijk uit dat hij CE doet. Dat zorgt er namelijk voor dat hij relatief eenvoudig die xx aantal studiepunten behaalt naast veel andere activiteiten.

Hier ook een yup, dus ben bevooroordeeld, maar ga gewoon naar Amsterdam!
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 20:57
Weed
Weed is offline
hmm kej
maar hoe ziet zo een studentenleven er nou uit :> ?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 21:08
reno
reno is offline
Heroine, coke
__________________
"Give us the child for 8 years and it will be a Bolshevik forever."
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 21:08
Weed
Weed is offline
pff :<
beetje meer details
zoals welke naald enzow
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 21:14
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Heb je uberhaupt al eens meegelopen met studenten in Rotterdam en Amsterdam? Feesten en zuipen kan in beide steden goed, kies de stad op basis van de universiteit.

Oh, en studentenverenigingen zijn duur en ongezellig.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.

Laatst gewijzigd op 04-12-2006 om 21:19.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 21:19
Weed
Weed is offline
hmm k hoop niet dat dat negatief bedoeld is
haha toch maar ff je post edite
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 21:24
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
HBO'ers horen overigens niet bij traditionele studentenverenigingen.

(Graag eveneens ongenuanceerde menigen terug)
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-12-2006, 21:50
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
REIE schreef op 04-12-2006 @ 22:14 :
Oh, en studentenverenigingen zijn duur en ongezellig.
Duur Ik vind de €85,- die ik per jaar aan lidmaatschap kwijt ben niet veel en het drinken is aanzienlijk goedkoper dan in de stad.
Verder vind ik het wel gezellig, maar je moet een vereniging hebben die bij je past.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2006, 22:20
reno
reno is offline
Citaat:
Weed schreef op 04-12-2006 @ 22:08 :
pff :<
beetje meer details
zoals welke naald enzow
Vraag maar aan een geneeskunde student.
__________________
"Give us the child for 8 years and it will be a Bolshevik forever."
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 09:02
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef op 04-12-2006 @ 22:24 :
HBO'ers horen overigens niet bij traditionele studentenverenigingen.

(Graag eveneens ongenuanceerde menigen terug)
Laat ze maar naar een knorrentent gaan
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 10:47
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Snees schreef op 03-12-2006 @ 22:23 :
Ik zie het al, de eisen zijn:

- misplaatste (corporale) fantasieën en tradities
- makkelijk te regelen vrouwen
- 'vooral feesten'
- een 'mooie' studententijd hebben

Ik zou eens langsgaan bij LANX, SSRA of Unitas, in Amsterdam tenminste.
doe dan lanx, dan zou je nog eventueel in leiden een biertje met mij kunnen doen
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 11:17
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Snees schreef op 05-12-2006 @ 10:02 :
Laat ze maar naar een knorrentent gaan
Ja, maar Snees, hoe komt het dan dat jij op D&A schrijft dat je gemiddeld een schamele 12 bier per week drinkt daar achter Woerden?
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 18:51
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef op 05-12-2006 @ 12:17 :
Ja, maar Snees, hoe komt het dan dat jij op D&A schrijft dat je gemiddeld een schamele 12 bier per week drinkt daar achter Woerden?
Ik wil best ver gaan, maar ik ben toch niet het type om elke week de baas uit te hangen op NIA.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 21:06
Whappie
Avatar van Whappie
Whappie is offline
alhoewel het merendeel van de studenten bij studentenvereniging van de Uni komt zijn er ook behoorlijk veel hbo'ers

Studentenverenigingen zijn leet

mensen die klagen over ontgroening zeiken, ik zit bij een vereniging zonder ontgroening en zit daar prima op de plaats maar dat is niet dankzij het ontbreken van een ontgroening.
verenigingen met een ontgroening kennen een veel hogere populariteit en een veel sterkere ledenbinding.
verplichtingen aan een studentenvereniging zijn te verwaarlozen, als je het niet bevalt zeg je gwoon op.

A'dam pwnd R'dam

Utrecht ftw
__________________
<< nu: XTRA-whappie >>
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-12-2006, 21:55
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Whappie schreef op 05-12-2006 @ 22:06 :
alhoewel het merendeel van de studenten bij studentenvereniging van de Uni komt zijn er ook behoorlijk veel hbo'ers
Ik doe zelf HBO, maar ik ken niemand van mijn opleiding die bij een studentenvereniging zit. Volgens mij is het toch echt meer iets voor het WO.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 22:06
Whappie
Avatar van Whappie
Whappie is offline
ik heb een huisgenoot die informatika doet en bij veritas en ik ken een aantal hbo'ers bij mijn studievereniging Biton waaronder sociaal pedagogische hulpverlening en de Pabo
__________________
<< nu: XTRA-whappie >>
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 22:09
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Bij mijn opleiding hebben de studenten die bij een studentenvereniging zijn gegaan, hun eerste tentamens niet gehaald of zelfs niet gemaakt. Dankzij de leuke ontgroeningen
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 22:16
Whappie
Avatar van Whappie
Whappie is offline
hoe dan? de ontgroening vinde plaats in de eerste 2-3 weken van september en de eerste tentamens zijn in oktober

daarbij word in vrijwel alle studies in de eerste week geen ruk gedaan.
Als jij geen 4 avonden per week kan vrijmaken + wat weekenden zonder je studie te verwaarlozen moet je beter leren plannen.
Ikzelf heb geen ontgroening gehad maar heb wel door mijn introductie periode bij mijn vereniging mijn eerste tentamen niet gehaald. Ik vond het er zo vet dat ik er elke dag hing, weer, dat is mijn probleem en niet die van de vereniging.

bekende leden van studentenverenigingen:
ASC/AVSV: hans Wiegel, H.P. Heineken, Frits Bolkenstein, Freek de Jonge, Martinus Nijhof, etc.
L.A.N.X.: Jozias van Aartsen, J.P. Balkende, Piet Hein Donner, Geert Mak, etc.
USC: Maarten van Rossem, Ruben Nicolai, etc.
Veritas: Marcel van Dam, Charles Groenenhuijsen

van dat soort mensen mag je denken wat je wilt, maar het zijn allemaal zeer intelligente figuren en ze zijn er zeker niet slechter van geworden.
__________________
<< nu: XTRA-whappie >>

Laatst gewijzigd op 05-12-2006 om 22:26.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2006, 22:36
Verwijderd
Citaat:
Whappie schreef op 05-12-2006 @ 23:16 :
bekende leden van studentenverenigingen:
ASC/AVSV: hans Wiegel, H.P. Heineken, Frits Bolkenstein, Freek de Jonge, Martinus Nijhof, etc.
L.A.N.X.: Jozias van Aartsen, J.P. Balkende, Piet Hein Donner, Geert Mak, etc.
USC: Maarten van Rossem, Ruben Nicolai, etc.
Veritas: Marcel van Dam, Charles Groenenhuijsen
Ehm, wat moet studerend Nederland hiermee? Toch maar 'lid worden' omdat al deze *prominenten* dat ook waren?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 02:16
Verwijderd
Ik moet eigenlijk zeggen dat ik hogelijk verbaasd ben te lezen dat Freek de Jonge oud-lid van het corps is, als je je bedenkt dat hij nu SP stemt en zijn collega Van 't Hek natuurlijk fulltime kotst op het corps ('een leger bukkende hockeynichten' zoals hij het ooit uitdrukte).

Trouwens 'chickas' vind je niet bij studentenverenigingen. Je vindt er meisjes, eventueel herten of misschien wijven. Maar 'chickas', daarvoor moet je toch echt naar de negerghetto's van Rotterdam.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 11:51
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Snees schreef op 05-12-2006 @ 23:36 :
Ehm, wat moet studerend Nederland hiermee? Toch maar 'lid worden' omdat al deze *prominenten* dat ook waren?
Ja, of omdat je als manager bijtijds aan een netwerk wilt beginnen, of omdat je in contact wil koken met dronken vrouwen (gleuven), of omdat je jezelf heel belangrijk vindt, of de rest van je vrienden het ook doen, of omwille van andere soortgelijke zeer verheven, geengageerde motieven.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 15:32
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Whappie schreef op 05-12-2006 @ 23:16 :
hoe dan? de ontgroening vinde plaats in de eerste 2-3 weken van september en de eerste tentamens zijn in oktober

daarbij word in vrijwel alle studies in de eerste week geen ruk gedaan.
Als jij geen 4 avonden per week kan vrijmaken + wat weekenden zonder je studie te verwaarlozen moet je beter leren plannen.
Ikzelf heb geen ontgroening gehad maar heb wel door mijn introductie periode bij mijn vereniging mijn eerste tentamen niet gehaald. Ik vond het er zo vet dat ik er elke dag hing, weer, dat is mijn probleem en niet die van de vereniging.

bekende leden van studentenverenigingen:
ASC/AVSV: hans Wiegel, H.P. Heineken, Frits Bolkenstein, Freek de Jonge, Martinus Nijhof, etc.
L.A.N.X.: Jozias van Aartsen, J.P. Balkende, Piet Hein Donner, Geert Mak, etc.
USC: Maarten van Rossem, Ruben Nicolai, etc.
Veritas: Marcel van Dam, Charles Groenenhuijsen

van dat soort mensen mag je denken wat je wilt, maar het zijn allemaal zeer intelligente figuren en ze zijn er zeker niet slechter van geworden.
Ik heb het ook zien gebeuren. In Amsterdam zijn de ontgroeningen (van het ASC iig) tot begin oktober en no way dat ook maar iemand zijn eerste tentamen heeft gehaald (halverwege oktober had ik al twee tentamens gehad). Bovendien hebben de meeste verenigingen de eerste paar weken verplichte baravonden waarbij je op moet komen draven. Ook de sommige knorren.

Dat hele lijstje zakt compleet in mijn achting. Groenenhuijsen heeft overigens nooit zijn opleiding afgemaakt.
Daarbij denk ik niet dat Nicolai ook maar iets aan zijn netwerkjes gehad heeft in de theaterwereld en vind ik Freek de Jonge bij deze een hypocriete grachtenlul. (net zoals van ´t Hek trouwens, maar die komt er tenminste nog voor uit)

@nare man: Het overgrote deel mag je gerust koeien noemen.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 15:47
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 06-12-2006 @ 03:16 :
Trouwens 'chickas' vind je niet bij studentenverenigingen. Je vindt er meisjes, eventueel herten of misschien wijven. Maar 'chickas', daarvoor moet je toch echt naar de negerghetto's van Rotterdam.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 18:01
Verwijderd
Citaat:
fractuur schreef op 06-12-2006 @ 16:32 :
Dat hele lijstje zakt compleet in mijn achting. Groenenhuijsen heeft overigens nooit zijn opleiding afgemaakt.
Daarbij denk ik niet dat Nicolai ook maar iets aan zijn netwerkjes gehad heeft in de theaterwereld en vind ik Freek de Jonge bij deze een hypocriete grachtenlul. (net zoals van ´t Hek trouwens, maar die komt er tenminste nog voor uit)

@nare man: Het overgrote deel mag je gerust koeien noemen.
Dat is nou ook weer een beetje sneu, afgeven op mensen omdat ze bij het corps zaten. Als iemand denkt daar een leuke tijd te hebben en vrienden te maken, wie ben jij dan om daar over te zeiken? Het gemiddelde 'lid' is echt niet minder dan het gemiddelde niet-lid.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2006, 18:03
Li
Avatar van Li
Li is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-12-2006 @ 03:16 :
Ik moet eigenlijk zeggen dat ik hogelijk verbaasd ben te lezen dat Freek de Jonge oud-lid van het corps is, als je je bedenkt dat hij nu SP stemt en zijn collega Van 't Hek natuurlijk fulltime kotst op het corps ('een leger bukkende hockeynichten' zoals hij het ooit uitdrukte).
Bij het corps zitten ook echt wel links georiënteerde mensen hoor (d66 is op bepaalde punten ook behoorlijk links en kent ook genoeg oud leden) en daarbij maakt het niet uit of Youp van 't Hek wel of niet kotst op het corps aangezien het hier om Freek de Jonge gaat. Verder kom ik hem regelmatig tegen op de golfbaan en als je hem zo ziet kan je je er best iets bij voorstellen dat hij lid is geweest (wat ik overigens hier ook voor het eerst lees)

Ik studeer zelf in Amsterdam, supermooie stad en hier is zoooveel te doen dat je sowieso mooie studententijd tegemoet zal gaan.
Je hebt natuurlijk het corps (asc-avsv), waarvan de ontgroening zwaar is, je bent tot het einde van september "bezig" zeg maar. Verder nog LANX en Unitas (laatste is redelijk "vrij"). Je kiest vervolgens een dispuut (en zij kiezen jou ook als het goed is) en je doet het meeste met de mensen uit jouw jaar die bij het zelfde dispuut gaan.
Ik raad je aan in de introductieweken van je studie eens bij alle verenigingen langs te gaan en zo leer je ze allemaal kennen en kan je voor je zelf bepalen of je het leuk genoeg vindt om ergens lid te worden
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-12-2006, 10:40
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Weed schreef op 04-12-2006 @ 21:02 :
Bedankt voor alle antwoorden
ik zit nog te twijfelen tussen R'dam & A'dam ...
Ik denk dat A'dam meer iets voro yuppen is dan voor studenten, studeert hier iemand in A'dam ?

btw studie: CE
wat een bullshit. Ik heb zowel in amsterdam als in rotterdam gestudeerd. Allebei hetzelfde
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 12:42
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Whappie schreef op 05-12-2006 @ 23:16 :
hoe dan? de ontgroening vinde plaats in de eerste 2-3 weken van september en de eerste tentamens zijn in oktober
dat is niet overal zo

In leiden bijvoorbeeld bij mijn vereniging is de ontgroening eind okt/begin november maar dat komt ook omdat we met disputenconstructie zitten
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 07-12-2006, 17:32
Li
Avatar van Li
Li is offline
Citaat:
pyres schreef op 07-12-2006 @ 13:42 :
dat is niet overal zo

In leiden bijvoorbeeld bij mijn vereniging is de ontgroening eind okt/begin november maar dat komt ook omdat we met disputenconstructie zitten
Ja in Amsterdam ben je ook wel langer zoet dan alleen september met alles wat erbij komt kijken, maar ligt er natuurlijk ook aan wat voor structuur je vereniging heeft
Met citaat reageren
Oud 08-12-2006, 23:56
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
Ieke schreef op 04-12-2006 @ 22:50 :
Duur Ik vind de €85,- die ik per jaar aan lidmaatschap kwijt ben niet veel en het drinken is aanzienlijk goedkoper dan in de stad.
Verder vind ik het wel gezellig, maar je moet een vereniging hebben die bij je past.
Haha, bij die €85,- begint het hè! Bij de meeste studentenverenigingen wordt je ook min of meer geacht je bij een dispuut aan te sluiten. De contributie is per vereniging en dispuut afhankelijk, maar ligt zo rond de €35,-. Dus je vaste kosten zijn dan €85,- + 12 x €35,- = ca. €500,00 (Nah oke, zomermaanden nog dr af) en dan nog de kosten van weekendjes uit, heel veel bier drinken en feesten. €1000,- per jaar komt dus eerst...
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 00:07
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
Whappie schreef op 05-12-2006 @ 23:16 :
bekende leden van studentenverenigingen:
ASC/AVSV: hans Wiegel, H.P. Heineken, Frits Bolkenstein, Freek de Jonge, Martinus Nijhof, etc.
L.A.N.X.: Jozias van Aartsen, J.P. Balkende, Piet Hein Donner, Geert Mak, etc.
USC: Maarten van Rossem, Ruben Nicolai, etc.
Veritas: Marcel van Dam, Charles Groenenhuijsen

van dat soort mensen mag je denken wat je wilt, maar het zijn allemaal zeer intelligente figuren en ze zijn er zeker niet slechter van geworden.
Allemaal netwerken. Het corps is grof gezegd gewoon een clubje studenten van rijke ouders. En ook later helpen ze elkaar aan mooie baantjes. Er wordt op je neer gekeken als je zegt dat je vader een fabrieksarbeider is. No way dat ik me ooit bij zo'n studentenvereniging ga aansluiten... Enneh, ik heb eigenlijk meer respect voor de studenten die wèl op eigen kracht later een goede positie weten te bereiken.

En alsof het daar allemaal om te doen is... Dr zijn zat prominenten die helemaal nooit bij een studentenvereniging hebben gezeten, of uberhaupt gestudeerd hebben.
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 10:52
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 09-12-2006 @ 00:56 :
Haha, bij die €85,- begint het hè! Bij de meeste studentenverenigingen wordt je ook min of meer geacht je bij een dispuut aan te sluiten. De contributie is per vereniging en dispuut afhankelijk, maar ligt zo rond de €35,-. Dus je vaste kosten zijn dan €85,- + 12 x €35,- = ca. €500,00 (Nah oke, zomermaanden nog dr af) en dan nog de kosten van weekendjes uit, heel veel bier drinken en feesten. €1000,- per jaar komt dus eerst...
Bij ons hoef je je niet bij een dispuut aan te sluiten, meerderheid is zelfs niet eens dispuutlid. Verder als je bij ons lid wordt van een dispuut ben je echt niet zoveel contributie kwijt. Ik ben toevallig de Q van mijn dispuut en de kosten liggen bij de meeste van onze disputen tussen de 5 en 15 euro per maand.
Verder is bier drinken op de vereniging of met een borrel (dat is bij iemand thuis) veel goedkoper dan in de stad wat gaan drinken. Weekendjes komen bij ons op ongeveer 60 euro pp en je doet er 1 of 2 per jaar met je dispuut, verder als je nog in een commissie zit ga je ook nog vaak een keer op weekendje. Maar nergens ben je verplicht mee te gaan.
Verder vraag ik me af wat je kwijt bent als je gewoon ieder weekend uit gaat per jaar, aangezien dat net zo goed erg kostbaar is. Stel je geeft gemiddelt op zo'n zaterdagavond 20 euro uit en je gaat iedere week uit. Dan kost dat al 1040 per jaar. Dus opzich is het allemaal erg relatief en ik vind dat je echt overdrijft.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 12:35
Li
Avatar van Li
Li is offline
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 09-12-2006 @ 01:07 :
Allemaal netwerken. Het corps is grof gezegd gewoon een clubje studenten van rijke ouders. En ook later helpen ze elkaar aan mooie baantjes. Er wordt op je neer gekeken als je zegt dat je vader een fabrieksarbeider is. No way dat ik me ooit bij zo'n studentenvereniging ga aansluiten... Enneh, ik heb eigenlijk meer respect voor de studenten die wèl op eigen kracht later een goede positie weten te bereiken.

En alsof het daar allemaal om te doen is... Dr zijn zat prominenten die helemaal nooit bij een studentenvereniging hebben gezeten, of uberhaupt gestudeerd hebben.
Feit is dat je het zowel met als zonder studentenvereniging ver kan schoppen en dat het een niet beter is dan het ander. Ik zou puur voor je cv dan ook niet lid worden bij een studentenvereniging, maar omdat het je juist gezellig lijkt.
Oh en er zijn ook genoeg studenten die lid zijn én ook op eigen kracht ergens een goede positie kunnen bereiken. Als ik jou was zou ik wat minder zwart/wit leren denken en wie weet bereik je later dan ook wel een goede positie
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 13:50
Verwijderd
Anton heeft wel gelijk dat je bij het corps veel geld uitgeeft, veel meer dan de vaste contributie. Een vriend van me heeft in de groentijd ongeveer 1300 euro uitgegeven, go figure - maar dat zijn excessen. Het kan natuurlijk voor veel minder. Bij de half-traditionele verenigingen geef je al stukken minder uit, bij een echte 'knorrenclub' misschien 150 euro contributie per jaar + wat je wegdrinkt op de sociëteit.

En ik moet Li's post beamen: je gaat bij een 'vereniging' (God, wat een erg woord) omdat je daar vriendschap denkt te vinden. Daar draait dat hele verticale/jaarclub/dispuut-geneuzel om. Mensen die 'netwerken' als reden geven om zich ergens bij aan te sluiten zijn gewoon droefhazen. Dat de sociaal handige types hun vriendenkring ook na hun studententijd aanhalen en netwerken is alleen een bijkomstigheid. Jouw hele idee van leden die allemaal uit het Gooi komen en op de rest van de maatschappij neerkijken is wel heel erg naïef.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 15:16
Verwijderd
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 09-12-2006 @ 00:56 :
Haha, bij die €85,- begint het hè! Bij de meeste studentenverenigingen wordt je ook min of meer geacht je bij een dispuut aan te sluiten. De contributie is per vereniging en dispuut afhankelijk, maar ligt zo rond de €35,-. Dus je vaste kosten zijn dan €85,- + 12 x €35,- = ca. €500,00 (Nah oke, zomermaanden nog dr af) en dan nog de kosten van weekendjes uit, heel veel bier drinken en feesten. €1000,- per jaar komt dus eerst...
De 15 euro die ik elke maand aan mijn dispuut betaal gaan niet naar de geheime rekeningen van bestuurderen ofzo. Als er geld over is word er iets tofs mee gedaan. Als er meer word gedronken dan ingecalculeerd dan word dat potje aangebroken. Als ik daarnaast kijk naar mijn 110 euro contributie per jaar aan de vereniging en ik vergelijk dat met de gave feesten, de dies, de artiesten tijdens een eurekaweek en, nog belangrijker, de lage prijs van alcohol, dan is die contributie niets.

Reken daarbij de geweldige baravonden en tel uit je winst.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2006, 16:29
Verwijderd
Citaat:
Weed schreef op 04-12-2006 @ 21:02 :
Bedankt voor alle antwoorden
ik zit nog te twijfelen tussen R'dam & A'dam ...
Ik denk dat A'dam meer iets voro yuppen is dan voor studenten, studeert hier iemand in A'dam ?
(...)
Wankers heb je overal.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 01:09
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
Li schreef op 09-12-2006 @ 13:35 :
Feit is dat je het zowel met als zonder studentenvereniging ver kan schoppen en dat het een niet beter is dan het ander. Ik zou puur voor je cv dan ook niet lid worden bij een studentenvereniging, maar omdat het je juist gezellig lijkt.
Oh en er zijn ook genoeg studenten die lid zijn én ook op eigen kracht ergens een goede positie kunnen bereiken. Als ik jou was zou ik wat minder zwart/wit leren denken en wie weet bereik je later dan ook wel een goede positie
Hee, je bent het met me eens! toch?
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 01:44
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
Ieke schreef op 09-12-2006 @ 11:52 :
Bij ons hoef je je niet bij een dispuut aan te sluiten, meerderheid is zelfs niet eens dispuutlid. Verder als je bij ons lid wordt van een dispuut ben je echt niet zoveel contributie kwijt. Ik ben toevallig de Q van mijn dispuut en de kosten liggen bij de meeste van onze disputen tussen de 5 en 15 euro per maand.
Verder is bier drinken op de vereniging of met een borrel (dat is bij iemand thuis) veel goedkoper dan in de stad wat gaan drinken. Weekendjes komen bij ons op ongeveer 60 euro pp en je doet er 1 of 2 per jaar met je dispuut, verder als je nog in een commissie zit ga je ook nog vaak een keer op weekendje. Maar nergens ben je verplicht mee te gaan.
Verder vraag ik me af wat je kwijt bent als je gewoon ieder weekend uit gaat per jaar, aangezien dat net zo goed erg kostbaar is. Stel je geeft gemiddelt op zo'n zaterdagavond 20 euro uit en je gaat iedere week uit. Dan kost dat al 1040 per jaar. Dus opzich is het allemaal erg relatief en ik vind dat je echt overdrijft.
Jij en Fuse komen uit R'dam, misschien dat het daar anders is... In A'dam is een contributie van €35,00 bij de grotere verenigingen (Lanx, Corps) echt wel normaal volgens mij. Ik zit zelf bij een semi-coperale vereniging en daar is t dus ook €35,00.
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 10-12-2006, 10:58
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 10-12-2006 @ 02:44 :
Jij en Fuse komen uit R'dam, misschien dat het daar anders is... In A'dam is een contributie van €35,00 bij de grotere verenigingen (Lanx, Corps) echt wel normaal volgens mij. Ik zit zelf bij een semi-coperale vereniging en daar is t dus ook €35,00.
Fuse en ik zitten allebei niet bij een corps, maar wel bij verschillende verenigingen (dacht ik wat betreft Fuse) terwijl dat ook niet echt kleine verenigingen zijn. De mijne zit op ongeveer 450 leden, niet heel groot, maar zeker ook niet klein. Ook is het geen semi-corporale vereniging. Maar jij doet echt alsof ze allemaal zo achterlijk duur zijn, of het halve corpsen zijn etc en dat vind ik getuigen van weinig kennis van zake.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2006, 10:30
Li
Avatar van Li
Li is offline
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 10-12-2006 @ 02:09 :
Hee, je bent het met me eens! toch?
Nee, een vereniging is een meerwaarde waar mensen inderdaad (zoals snees al zei) denken vriendschappen te sluiten en waar het niet puur draait om netwerken zoals jij van mening bent. Als je vanuit het oogpunt van "netwerken" lid wordt hou je het echt niet vol elke week gezellig met elkaar te samen te komen.
Over het algemeen kijken corpsleden niet op mensen neer en jij zegt dat je respect hebt voor mensen die wel op hun eigen kracht een goede positie bereiken. Daarmee impliceer je dat mensen die lid zijn van het corps dus niet op eigen kracht een goede positie bereiken.
Dus ben het niet met je eens
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studentenvereniging kiezen?
ah1508
1 20-05-2014 07:22
Studeren Spijt van aanmelding studentenvereniging
tenEleven
8 29-08-2011 16:42
De Kantine Studentenvereniging
Mr.Mark
37 25-04-2011 20:58
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
Ozzy A
157 22-06-2006 03:00
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
DP17
335 17-10-2005 11:21
Lifestyle studentenverenigingen: levensstijl?
Optima
49 10-06-2003 10:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:43.