Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2005, 20:37
Verwijderd
Lang verhaal.

Ik heb de 4e van het VWO (na 3 HAVO) goed afgesloten. Met 1x9, 2x8, 5x7 en 1x6. Ik deed het profiel EM. Wiskunde was nog algemeen A. Ik vond het wel moeilijk, maar heb het uiteindelijk toch met een 6 afgesloten. Economie begon ik vervelender te vinden in de 2e helft van het jaar, maar zette toch door en ik haalde toch nog een 7.

Echter, na 4 maanden begon EM me toch wel flink de keel uit te hangen. 7 uur economie en wiskunde per week. Door flink wat emotionele problemen begon de werkdruk te hoog te worden. Ik verwaarloosde economie en wiskunde (en de andere vakken ook wel). Nadat m'n cijfers voor m'n profielvakken flink gezakt waren, besloot ik dat ik EM niet meer wilde doen. Ik besloot CM te gaan doen. AK, WA12 en EC12 werden FA2, DU2, WA1 en C3. Echter: Frans2 had ik 1,5 jaar niet gehad, en ook bij Duits2 en CKV3 miste ik opdrachten. Het ging echter niet beter. Ik werd depressief en alle vakken gingen gigantisch naar beneden. Huiswerk werd compleet verwaarloosd, ik kwam ongelooflijk vaak te laat en uit pure ellende (ook door een vervelende klas) stegen de absenties enorm. Nu wordt er met de leerplichtambternaar gedreigd ofzo.

Ik sta nu voor wiskunde een 5,0 en voor Frans1,2 een 5,3. Dit zou 'blijven zitten' betekenen. Maar het probleem is: ik wil blijven zitten. Is dit raar?

Ik zou dit willen omdat ik graag meteen met CM zou willen beginnnen. ipv van de enorme achterstanden die ik nu heb. Ik zou gewoon heel graag dit jaartje overnieuw willen doen.

Nu heb ik een paar vragen:

- Is dit raar?
- Ben jij weleens blijven zitten, en zo ja, waarom?
- Wat vond je van de overgang naar een nieuwe klas?
- Hoe is het idee dat de anderen examen gaan doen en jij niet?

Alvast bedankt,
Sylph.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2005, 20:45
Verwijderd
Natuurlijk is dat niet raar. Sterker nog, het klinkt alsof jij door alle problemen etc. niet echt de kans hebt gehad om je te bewijzen en je dat alsnog wilt doen. Daar is niks mis mee.
Bovendien als je de 5e (?) klas overdoet met een nieuw profiel (las ik dat goed) dan mis je niet meer de basis
Ik wil je geen blijven zitten aanpraten, en je zult het heus ook nog wel vervelend vinden dat je exklasgenoten examen doen en jij niet, maar je hebt een vervelende klas lees ik, dus wat dat betreft moet dat niet zo'n probleem zijn.
Als je bijna geen herhaling zult krijgen in dit jaar nog een keer, dan geeft het niet. De meeste mensen doen nog minder omdat ze het allemaal al een keer hebben gehad en zich vervelen. Dat zal bij jou minder het geval zijn vermoed ik.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 20:49
Verwijderd
Ik kan alleen op je eerste vraag antwoord geven.
Nee, ik vind het zeker niet raar, heel normaal zelfs.
Een profieloverstap doe je niet zomaar, je moet hard werken en hebt daarbij vaak nog niet de resultaten die je normaalgesproken zou kunnen leveren.

Zeker met alle stress erbij die je beschrijft, kan ik me helemaal voorstellen dat je rustig aan je profiel wilt kunnen werken en de stof goed kan leren.
Niets mis mee toch?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 20:51
snuvvel
Avatar van snuvvel
snuvvel is offline
ik ben blijven zitten in 5VWO en daar ben ik achteraf heel blij om. ik ben ook blijven zitten door persoonlijke problemen, en ik heb zelf gekozen om te blijven zitten. De overgang naar een andere klas verliep bij mij erg makkelijk, leuke mensen en een aantal kende ik al.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 21:58
Verwijderd
Ik vind het niet zo raar klinken hoor. Blijkbaar ben je nu een beetje de weg kwijt zeg maar op school, en er is niks op tegen om te blijven zitten.
Waarschijnlijk heb je nu ook een redelijk grote achterstand opgebouwd, en wordt het volgend jaar alleen maar erger.

Ik ben dus ook blijven zitten in 5 vwo. Had in de 4de weinig gedaan, en veel achterstand, dus het was eigenlijk wel goed dat ik was blijven zitten. Heb dit ook nooit erg gevonden eigenlijk, hooguit ''jammer''.

Tsjaa een andere klas is natuurlijk wel een beetje wennen. Allemaal andere mensen die onbekend zijn. Maar, als je er zelf voor open staat, bouw je toch wel weer je sociale contacten op. Al moet ik wel zeggen dat ze altijd wat oppervlakkig zijn gebleven (het waren vooral aardige mensen om op school mee om te gaan, maar verder niet).
Het idee dat andere wel examen deden en ik nog niet, daar heb ik me eigenlijk nooit zo druk over gemaakt. Uiteindelijk maakt het toch ook weinig uit. Immers ik ''hoorde'' toen toch niet meer bij die groep, omdat ik op school bij mij eigen klas hoorde (zeg maar, beetje vaag uitgelegd).
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 22:22
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik vind het ook niet raar. Wij hadden op onze school de regeling dat je van 5vwo naar 6vwo niet kon blijven zitten. Althans: je kon niet gedwongen werden om te blijven zitten. Je kreeg wel een positief of negatief voortgangsadvies; wat je ermee deed mocht je zelf weten. Ik kreeg in 5vwo toen ook mensen erbij die vrijwillig waren blijven zitten. Zij mochten gewoon door naar de 6e, maar wilden dit niet. De één omdat ze hoge cijfers wilde voor geneeskunde loting, de ander omdat ze d'r cijfers te laag vond om ermee het examen in te gaan (bang te zakken) en weer een ander had weer een andere reden.
Ik vond het ook helemaal niet raar dat zij daarvoor kozen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 09:54
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Nee, ik vind het zeker niet raar! Maar blijf je met 2 vijven dan zitten bij jullie? Bij ons ga je dan nog gewoon over!

Maar als je nu al weet dat je blijft zitten is het misschien een idee om bepaalde vakken die je dit jaar afsluit af te sluiten zodat je dat volgend jaar niet meer hoeft te doen.

Op je vragen, ja ik ben dit jaar blijven zitten in 4VWO. Twee weken voor de repweek was 't eigenlijk pas zo dat ik eventueel kon blijven zitten als ik die niet goed maakte. En toen ging dat dus een beetje mis. Ik ben dus maar op 3 vakken blijven zitten. De reden die gegeven is In het begin vond ik 't echt vreselijk & onrechtvaardig. Weg bij vrienden, de eerste keren in de les kijken wie d'r alleen zat & daar maar naast gaan zitten & altijd aardig doen & aftasten wat je aan elkaar hebt. Er zijn wel mensen die aardig zijn maar niet meer..
Dus dat was wel even wennen. Ook vond ik 't doodeng omdat ik in de 3e al heel erg twijfelde over mijn profiel en of ik dit wel kon enzo, daar wordt je best wel onzeker van! Nu gaat 't wel lekker en langzaam dringt toch wel een beetje tot je door dat het misschien toch wel beter was.. misschien hadden die leraren toch gelijk.. Ik merk dat ik vorig jaar vrij veel dingen "ongeveer" snapte en nu snap ik ze goed. Dus ik denk dat 't in dat opzicht wel nuttig is! Hoe 't met examens zit weet ik niet, want ik zit pas in de 4e..
(Heel -onnuttig- verhaal)

Mja, denk d'r iig goed over na, en ik denk dat 't voor jou wel 't beste is! Dan ga je waarschijnlijk ook met betere cijfers het examen in & ben je daarvoor ook wat rustiger!
(Heb je trouwens al met je mentor oid erover gepraat? Ik denk dat die wat beter advies kan geven!)
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 10:04
Verwijderd
Citaat:
ArtemisQ schreef op 10-03-2005 @ 10:54 :
Nee, ik vind het zeker niet raar! Maar blijf je met 2 vijven dan zitten bij jullie? Bij ons ga je dan nog gewoon over!
Twee vijven in het profieldeel mag niet. Dan slaag je normaalgesproken ook niet, en als men de slaag-zakregeling ook als overgangsregeling aanhoudt, dan klopt het wel.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 10:12
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 10-03-2005 @ 11:04 :
Twee vijven in het profieldeel mag niet. Dan slaag je normaalgesproken ook niet, en als men de slaag-zakregeling ook als overgangsregeling aanhoudt, dan klopt het wel.
Oh ok.. bij ons ga je met een 4 en een 5 nog gewoon over.. zelfs als 't in 't profieldeel zit!

(Krijg je rare situaties dat mensen die -ook- NG doen met een 3.5 (dus 4) voor wiskunde en een 4.5 (dus 5) nog gewoon overgaan )

Maar nu maar ontopic!
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 13:05
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Sylph schreef op 09-03-2005 @ 21:37 :

Ik sta nu voor wiskunde een 5,0 en voor Frans1,2 een 5,3. Dit zou 'blijven zitten' betekenen. Maar het probleem is: ik wil blijven zitten. Is dit raar?
Kvind het best raar. Waarom zou je een jaar langer dan je eigenlijk hoeft, op school blijven zitten? Tenzij je het echt heeel leuk vind dat je er nooit vanaf wil snap ik het niet hoor. Liever na je examen gehaald te hebben een jaartje vrij nemen dan een jaartje overnieuw doen? Maar ja, hoe kun je met twee 5en blijven zitten? Is je gemiddelde te laag ofzo?

Je hebt sowieso in de zomervakantie toch tijd genoeg om al je economie in te halen? Ik doe zo in 2 a 3 dagen een hele lesbrief zonder enige lessen te hebben gevolgd (ja we krijgen vrijstelling blablabla gedoe, arme school) of huiswerk gemaakt te hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 13:08
Verwijderd
Beetje zonde van het jaar. Kun je beter je emotionele problemen aanpakken en het afmaken. De universiteit is toch sowieso een nieuw begin.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 13:09
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Balance schreef op 09-03-2005 @ 23:22 :
Ik vind het ook niet raar. Wij hadden op onze school de regeling dat je van 5vwo naar 6vwo niet kon blijven zitten. Althans: je kon niet gedwongen werden om te blijven zitten.
Wow... relaxte school. Bij ons doen ze zo moeilijk. Pff je mag niet eens examen doen als je een onvoldoende staat voor ckv1 ofzo.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 13:13
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-03-2005 @ 14:08 :
Beetje zonde van het jaar. Kun je beter je emotionele problemen aanpakken en het afmaken. De universiteit is toch sowieso een nieuw begin.
Inderdaad, en als je van de vijfde naar de zesde gaat... De zesde is toch bijna alleen maar herhaling? Op de ROC bij ons kun je de vijfde en zesde klas bijv. in 1 jaar doen. Spijt dat ik daar niet naartoe ben gegaan! Maar dat wist ik niet...

Als de zesde een herhaling van de vijfde is... en jij de vijfde 2x doet, dan doe je zeg maar 3 jaar hetzelfde? Dat is toch niks... En als je maar 2 vijfen staat heb je echt niet zo'n grote achterstand dan je denkt. Bij ons heeft iedereen die achterstand zo ongeveer eigenlijk. Wij hebben namelijk een irritante leerwijze. We moeten zo'n kutproject maken, en als we klaar zijn mogen we in de proefwerkweek alles wat we normaal in 1 periode zouden doen inhalen. Maar ja, niet zo snel opgeven joh.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 13:55
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Nee vind ik niet.
Ja ik ben twee keer blijven zitten letterlijk en figuurlijk heb ik het 1 keer echt meegemaakt. (met meemaken bedoel ik het volgende jaar weer in de klas zitten en de stof opnieuw krijgen en het bericht horen dat je blijft zitten. Ook ben ik 1 keer van niveau gezakt. Ik ben blijven zitten door problemen (ik kwam gewoon nooit meer opdagen)en doordat ik de druk van school niet aankon.
Ik vond mijn nieuwe klas niet echt leuk, maar was meer met mezelf bezig dan met hen. En ook de stof vond ik niet fijn, ik had het immers al gehad. Maar toen ik voor de tweede keer 4havo deed wist ik al dat ik maar enkele maanden zou blijven omdat ik daarna zou worden opgenomen, en zo is het ook gegaan.
Het idee dat de anderen examen doen en ik niet, tja het kon mij echt heel weinig schelen. Andere dingen waren belangrijker. Nu doe ik speciaal onderwijs en doe ik dit jaar deels examen en volgend jaar de rest.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 14:38
snuvvel
Avatar van snuvvel
snuvvel is offline
ik vind niet dat 6vwo een herhaling is van de vijfde, wij behandelen heel veel nieuwe stof: Tuurlijk krijg je op je examen wel de dingen die je in de 5e hebt gehad, maar wat wij nu in de 6e doen is compleet anders dan in de 5e.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 14:47
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
snuvvel schreef op 10-03-2005 @ 15:38 :
ik vind niet dat 6vwo een herhaling is van de vijfde, wij behandelen heel veel nieuwe stof: Tuurlijk krijg je op je examen wel de dingen die je in de 5e hebt gehad, maar wat wij nu in de 6e doen is compleet anders dan in de 5e.
Neuh dat denk ik niet. Misschien deden jullie te weinig in de vijfde. Maar wij moeten alles wat wij nu leren volgend jaar opnieuw doen. En dan komen er van elke vak zo'n 2 hoofdstukjes bij van de 16 ofzo.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 21:16
-(L)-
Ik heb zelf ongeveer 't zelfde meegemaakt. Toen ik in 3VWO zat had ik thuis problemen, waardoor m'n resultaten enorm omlaag gingen. Ik was weinig op school en kon me niet concentreren etc. Uiteindelijk kon ik toch over naar 4VWO, maar dat werd dus een grote ramp aangezien ik geen goede basis had (doordat ik in 3VWO niet echt veel lessen heb gehad). Omdat m'n resultaten in 4VWO zo slecht waren, wilde ik ook blijven zitten. Gewoon de gedachte van 'liever een jaartje meer en ik haal goede cijfers (op m'n eindlijst), dan alles moeten inhalen wat waarschijnlijk niet of moeilijk gaat'.
Uiteindelijk heb ik er trouwens voor gekozen naar 4HAVO te gaan ipv 4VWO over te doen, aangezien ik heel slecht ben in talen en je op HAVO een taal minder hebt (en ik niks met talen wil gaan doen later). Daar komt bij dat ik via 1 jaar HBO nog altijd op de universiteit kan komen, als ik dat eventueel zou willen. (Uiteindelijk blijkt HAVO trouwens veel te makkelijk te zijn, maar dat ter zijde).

Nu je vragen:
- Is dit raar?
Nee dus, zoals je hierboven kan lezen heb ik precies 't zelfde gehad. Een keer blijven zitten is helemaal niet erg, en het heeft zeker ook z'n voordelen. Ik heb er geen spijt van gehad. Ik kon er ook voor kiezen om toen ik in 4VWO zat alle gemiste stof (van 3VWO) in te halen, maar waarschijnlijk had ik 't dan in 5VWO niet gehaald omdat ik de stof van 4VWO dan aan de kant zou hebben geschoven (om de stof van 3VWO in te halen). (sorry voor de lange zin ). Maarja, ik vind zitten blijven in dit soort gevallen (achterstand hebben door de een of andere reden), dus zeker geen slechte keuze.

- Ben jij weleens blijven zitten, en zo ja, waarom?
Ja, zie hierboven.

- Wat vond je van de overgang naar een nieuwe klas?
In 't begin is 't natuurlijk nooit leuk om te blijven zitten, maar uiteindelijk valt 't allemaal mee. Ik heb de pech dat ik in 'n niet zo leuke klas terecht ben gekomen, maar dat hoeft zeker niet altijd zo te zijn.

- Hoe is het idee dat de anderen examen gaan doen en jij niet?
Die gingen nog geen examen doen, maar naar 5VWO. Maar ook al zouden ze examen gaan doen, wat maakt 't uit? Het is dan misschien niet leuk, maar je moet kijken naar wat voor jezelf 't beste is.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 21:23
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Wat voor voordelen heeft vrijwillig blijven zitten? Als je later een baan gaat zoeken gaan ze je echt niet om je cijfers in de vierde vragen hoor?? En de schoolexamens van de 4de tellen amper mee voor je eindlijst. Als je het in de vijfde goed doet, zit je goed hoor? En waarom zou je een basis missen? Ik ben na de zomervakantie ook alles weer vergeten hoor... Jah niet zo handig, ik weet. Maar je mist niks?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-03-2005, 21:25
Verwijderd
Ik zit nu in de vijfde.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 21:29
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Sylph schreef op 10-03-2005 @ 22:25 :
Ik zit nu in de vijfde.
Oh sorry, even in de war haha. Maaar ik ieder geval. Zijn je EDT's slecht? Je kunt aan het eind van het jaar toch hartstikke veel herkansen joh. Je moet gewoon even je best doen. En ik zou in de zomervakantie je economie en wiskunde gaan oefenen ofzo. Dat moet echt wel lukken. Ik bedoel... vind je het niet vreselijk om een jaartje te lang op school zou moeten blijven?
Serieus, als ik zou blijven zitten zou ik eeeeeeeeeeeeeeeecht GEK worden.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 21:31
Verwijderd
Ik heb geen economie meer. Er valt weinig te herkansen aan het eind van het jaar en ik heb geen flauw idee wat EDT's zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 21:35
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Sylph schreef op 10-03-2005 @ 22:31 :
Ik heb geen economie meer. Er valt weinig te herkansen aan het eind van het jaar en ik heb geen flauw idee wat EDT's zijn.
Schoolexamens bedoel ik haha... nou ja, kun je er nu geen economie bij nemen en het alvast in proberen te halen? Ik heb vorig jaar ook een half jaar zonder biologie gedaan, en toen veranderde ik ineens van gedachten... Wat wij dit jaar voor economie hebben gehad trouwens, stelt niet zo veel voor hoor. Vooral als je een makkelijk profiel hebt is het niet erg zwaar lijkt mij? Je moet het maar eens proberen. Ik bedoel, je kunt beter nu alvast proberen economie in te halen met de kans dat je overgaat.... dan het gelijk al op te geven en sowieso al blijft zitten. Nee heb je... ja kun je krijgen.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 22:03
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 14:05 :
Kvind het best raar. Waarom zou je een jaar langer dan je eigenlijk hoeft, op school blijven zitten? Tenzij je het echt heeel leuk vind dat je er nooit vanaf wil snap ik het niet hoor. Liever na je examen gehaald te hebben een jaartje vrij nemen dan een jaartje overnieuw doen? Maar ja, hoe kun je met twee 5en blijven zitten? Is je gemiddelde te laag ofzo?

Je hebt sowieso in de zomervakantie toch tijd genoeg om al je economie in te halen? Ik doe zo in 2 a 3 dagen een hele lesbrief zonder enige lessen te hebben gevolgd (ja we krijgen vrijstelling blablabla gedoe, arme school) of huiswerk gemaakt te hebben.
Dat JIJ je economie zo makkelijk in kan halen betekent toch nog niet dat een ander dat ook kan?
En waarom je zou blijven zitten? Zoals hij er nu voor staat zakt hij voor z'n examen. Dan blijft hij dus óók een jaar zitten, met als verschil dat hij dan het jaar erop dezelfde cijfers heeft (onvoldoendes) en dus opnieuw keihard moet werken om z'n examens te halen. Als hij nu blijft zitten heeft hij echter de mogelijkheid om zijn onvoldoendes te wissen en om een ruime marge te verkrijgen, waardoor de examens een stuk fijner worden.

Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 14:09 :
Wow... relaxte school. Bij ons doen ze zo moeilijk. Pff je mag niet eens examen doen als je een onvoldoende staat voor ckv1 ofzo.
Dat is niks van jouw school: als jij voor ckv1 geen voldoende krijgt mag je LANDELIJK geen examen doen. En in het geval van onze school mag je dus wel over naar 6vwo, maar mag je geen examen doen. Dan heb je ook niks aan het overgaan en dus zal je indirect toch alsnog moeten blijven zitten.
Onze schifting in 4vwo was heel streng trouwens. Maar van 5vwo naar 6vwo verwacht men gewoon dat je zelf redelijk je kansen in kan schatten. Je moet dan bewust nadenken over 'ga ik volgend jaar blokken om mijn vieren of vijven op te halen of is dat een verloren zaak?'
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 22:09
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Balance schreef op 10-03-2005 @ 23:03 :
Dan blijft hij dus óók een jaar zitten, met als verschil dat hij dan het jaar erop dezelfde cijfers heeft (onvoldoendes) en dus opnieuw keihard moet werken om z'n examens te halen. Als hij nu blijft zitten heeft hij echter de mogelijkheid om zijn onvoldoendes te wissen en om een ruime marge te verkrijgen, waardoor de examens een stuk fijner worden.
Twee vijfen? Maar hij kan toch herkansen... en voor wiskunde heeft hij toch nog geen schoolexamens gemaakt als het goed is? Wij nog niet in ieder geval. Maar zijn het ook vooral de schoolexamens die hij verpest heeft, of de voortgangstoetsen? Dat is wel belangrijk te weten. Als hij zijn profiel naar EM verandert...kan hij denk ik naar Frans1 overstappen? Weet ik niet zeker..
Citaat:

Dat is niks van jouw school: als jij voor ckv1 geen voldoende krijgt mag je LANDELIJK geen examen doen. En in het geval van onze school mag je dus wel over naar 6vwo, maar mag je geen examen doen. Dan heb je ook niks aan het overgaan en dus zal je indirect toch alsnog moeten blijven zitten.
Oh okay, maar ik vind het wel dom als ze je daar dan een onvoldoende voor geven. Ik zou iedereen dan gewoon een vtje of 6minnetje geven minimaal. Je hebt dan toch echt wel wat aan het overgaan... want wie zegt dat je in de zesde nog steeds een onvoldoende staat?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 22:20
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 23:09 :
Twee vijfen? Maar hij kan toch herkansen... en voor wiskunde heeft hij toch nog geen schoolexamens gemaakt als het goed is? Wij nog niet in ieder geval. Maar zijn het ook vooral de schoolexamens die hij verpest heeft, of de voortgangstoetsen? Dat is wel belangrijk te weten. Als hij zijn profiel naar EM verandert...kan hij denk ik naar Frans1 overstappen? Weet ik niet zeker..
Oh okay, maar ik vind het wel dom als ze je daar dan een onvoldoende voor geven. Ik zou iedereen dan gewoon een vtje of 6minnetje geven minimaal. Je hebt dan toch echt wel wat aan het overgaan... want wie zegt dat je in de zesde nog steeds een onvoldoende staat?
schoolexamens begonnen bij ons al gelijk in de vierde
voor elk vak in principe
voortgangstoetsen?
Herkansen kan niet op iedere school nog (in de zomer).

En waarom zou in godsnaam iedereen een voldoende gevne voor ckv. Das een vak waarvoor je alleen maar dingen hoeft te doen. Als je die kleine moeite niet kunt opbrengen...
En nu net voor de zesde naar EM overstappen acht ik zeer onwaarschijnlijk
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2005, 22:24
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 10-03-2005 @ 23:20 :
schoolexamens begonnen bij ons al gelijk in de vierde
voor elk vak in principe
voortgangstoetsen?
Herkansen kan niet op iedere school nog (in de zomer).

En waarom zou in godsnaam iedereen een voldoende gevne voor ckv. Das een vak waarvoor je alleen maar dingen hoeft te doen. Als je die kleine moeite niet kunt opbrengen...
En nu net voor de zesde naar EM overstappen acht ik zeer onwaarschijnlijk
Bij ons ook, maar in de vierde ging het toch goed met hem? No problemo toch?

Voortgangstoetsen... gewoon proefwerken die niet voor je eindlijst tellen?

Hoezo 'overstappen' naar EM? Hij mist maar 1 vak?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 22:24
Lane
Avatar van Lane
Lane is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 22:23 :
Wat voor voordelen heeft vrijwillig blijven zitten? Als je later een baan gaat zoeken gaan ze je echt niet om je cijfers in de vierde vragen hoor?? En de schoolexamens van de 4de tellen amper mee voor je eindlijst. Als je het in de vijfde goed doet, zit je goed hoor? En waarom zou je een basis missen? Ik ben na de zomervakantie ook alles weer vergeten hoor... Jah niet zo handig, ik weet. Maar je mist niks?
Is dat echt zo? Dat je cijfers van 4VWO amper meetellen voor je eindlijst? Ik wil namelijk soms ook wel eens blijven zitten omdat ik mijn rapport zeer middelmatig vind. Het klinkt raar, maar ik zou gewoon dit jaar opnieuw willen beginnen.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 22:26
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Lane schreef op 10-03-2005 @ 23:24 :
Is dat echt zo? Dat je cijfers van 4VWO amper meetellen voor je eindlijst? Ik wil namelijk soms ook wel eens blijven zitten omdat ik mijn rapport zeer middelmatig vind. Het klinkt raar, maar ik zou gewoon dit jaar opnieuw willen beginnen.
Kweet niet hoe het bij jullie zit, je moet maar eens navragen aan je docenten wat de percentages zijn. Behalve vakken die je afgesloten hebt natuurlijk... Bij mij waren dat geschiedenis1 en frans1.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 22:27
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 23:24 :
Bij ons ook, maar in de vierde ging het toch goed met hem? No problemo toch?

Voortgangstoetsen... gewoon proefwerken die niet voor je eindlijst tellen?

Hoezo 'overstappen' naar EM? Hij mist maar 1 vak?
jij zegt voor wiksunde nog geen schoolexamens
voortgangstoetsen ken ik overigens niet

maar hij mist toch ak en wiskunde A2
en dan weet ik niet eens of hij economie nou nog doet

oh en voor de poster hierboven
kijk eens in zon informatieiets vna je school
ptadingen
daar staan wegingsfactoren
En cijfers uit de vierde hadden bij mij wel degelijk grote invloed trouwens
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 22:28
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 23:09 :
Twee vijfen? Maar hij kan toch herkansen... en voor wiskunde heeft hij toch nog geen schoolexamens gemaakt als het goed is? Wij nog niet in ieder geval. Maar zijn het ook vooral de schoolexamens die hij verpest heeft, of de voortgangstoetsen? Dat is wel belangrijk te weten. Als hij zijn profiel naar EM verandert...kan hij denk ik naar Frans1 overstappen? Weet ik niet zeker..
Oh okay, maar ik vind het wel dom als ze je daar dan een onvoldoende voor geven. Ik zou iedereen dan gewoon een vtje of 6minnetje geven minimaal. Je hebt dan toch echt wel wat aan het overgaan... want wie zegt dat je in de zesde nog steeds een onvoldoende staat?
Sorry, maar er klopt echt maar weinig aan je verhaal.

Ten eerste: hoe kan hij die twee vijven herkansen? Het zijn geen toetscijfers, maar gemiddelden.
Ten tweede: ik had in 5vwo al zo'n 75% van mijn examendossier voor wiskunde gemaakt. Wij kregen nog maar heel weinig in de 6e. En dan is het dus wél belangrijk, want dan moet je dus een 6 halen op je centraal examen. En als je toch al niet best bent in wiskunde, dan valt dat niet mee.
Ten derde: hoe kan hij naar EM overstappen? Hij heeft geen AK, geen EC en geen WIA1,2 (of WIB1). Bovendien staat hij laag voor wiskunde, dus dan zou hij volgens jou maar een moeilijkere wiskunde moeten krijgen? Ook gaf hij aan dat hij juist gestopt is met EM omdat ie wiskunde en economie niet meer wilde.

En wat betreft het laatste: je hebt gelijk dat het lullig is als je een onvoldoende krijgt, maar op mijn oude school doen ze dat enkel als je echt helemaal niks doet. Je moet 10 verslagen maken en als jij gewoon weigert wat in te leveren, dan is het echt je eigen schuld en niet die van een docent.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 22:29
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Lane schreef op 10-03-2005 @ 23:24 :
Is dat echt zo? Dat je cijfers van 4VWO amper meetellen voor je eindlijst? Ik wil namelijk soms ook wel eens blijven zitten omdat ik mijn rapport zeer middelmatig vind. Het klinkt raar, maar ik zou gewoon dit jaar opnieuw willen beginnen.
Nee, dat is dus niet zo. Dat mogen scholen zelf bepalen en dus kan het zijn dat jouw toetsen wel degelijk meetellen voor het examen. Als het goed is heb je een PTA. Daar kun je precies in lezen welke toetsen belangrijk zijn voor je examen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 22:30
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
- nee
- nee
- niet van toepassing
- niet van toepassing
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 22:36
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 10-03-2005 @ 23:27 :
jij zegt voor wiksunde nog geen schoolexamens
voortgangstoetsen ken ik overigens niet

maar hij mist toch ak en wiskunde A2
en dan weet ik niet eens of hij economie nou nog doet

oh en voor de poster hierboven
kijk eens in zon informatieiets vna je school
ptadingen
daar staan wegingsfactoren
En cijfers uit de vierde hadden bij mij wel degelijk grote invloed trouwens
Ik heb nog niets dat voor mijn eindlijst telt gehad voor wiskunde, alleen voortgangstoetsen. Voortgangstoetsen zijn gewone proefwerken, die alleen dit jaar op je rapport staan maar niet voor je examens tellen. Mist hij wiskundeA2? Ik weet het niet zeker... maar bij ons op school hebben we wiskundeA1 en A2ers momenteel nog samen wiskunde, later zijn de wiskundeA1ers klaar en gaan de A2ers verder. Dus daar heeft hij misschien nog geen achterstand voor?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 22:37
onderkoffer
onderkoffer is offline
blijven zitten kan best een keer erg gezond zijn
maar geen reden om zomeer neits te gaan doen probeer gewoon over te gaan als je vind dat je alsnog meot blijven zitten doe je dat toch
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 22:40
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 23:36 :
Ik heb nog niets dat voor mijn eindlijst telt gehad voor wiskunde, alleen voortgangstoetsen. Voortgangstoetsen zijn gewone proefwerken, die alleen dit jaar op je rapport staan maar niet voor je examens tellen. Mist hij wiskundeA2? Ik weet het niet zeker... maar bij ons op school hebben we wiskundeA1 en A2ers momenteel nog samen wiskunde, later zijn de wiskundeA1ers klaar en gaan de A2ers verder. Dus daar heeft hij misschien nog geen achterstand voor?
dat van wiskunde vind ik maar vaag
En in zijn beginpost valt te lezen dat hij nu wiA1 heeft.
Lijkt me uberhaubt zeer onwwaarschijnlijk dat de school hem dan wiA2 laat inhalen, gegeven dat hij er niet in slaagt een voldoende voor A1 te halen.
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 22:42
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Balance schreef op 10-03-2005 @ 23:28 :
Ten eerste: hoe kan hij die twee vijven herkansen? Het zijn geen toetscijfers, maar gemiddelden.
Ik bedoel niet dat hij die twee vijfen moet gaan herkansen. Maar een examendossier toets te herkansen, waardoor hij die 5en op kan halen. En je gemiddelde telt niet voor je eindlijst. Alleen je examendossiers. Tenzij het een gemiddelde is van zijn examendossiers (dus niet voortgangstoetsen etc.).
Citaat:
Ten tweede: ik had in 5vwo al zo'n 75% van mijn examendossier voor wiskunde gemaakt.
Wij hebben nog 0% gemaakt. Komt allemaal in de zesde...(herhaling).
.
Citaat:
Ten derde: hoe kan hij naar EM overstappen? Hij heeft geen AK, geen EC en geen WIA1,2 (of WIB1). Bovendien staat hij laag voor wiskunde, dus dan zou hij volgens jou maar een moeilijkere wiskunde moeten krijgen? Ook gaf hij aan dat hij juist gestopt is met EM omdat ie wiskunde en economie niet meer wilde
Ik d8 dat mensen op CM ook ak hadden? Bij ons op school wel iig.. Wa12 heb ik al uitgelegd. En de reden waarom hij het jaar overnieuw wil doen, is omdat hij weer EM wil gaan doen dus wat maakt het uit waarom hij gestopt is?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-03-2005, 22:44
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 23:42 :
[B]
Wij hebben nog 0% gemaakt. Komt allemaal in de zesde...(herhaling).
je meot dus neit zo dom lullen iedere school staat vrij het zo op te bouwen als die school dat wil
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 22:45
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 10-03-2005 @ 23:40 :
dat van wiskunde vind ik maar vaag
En in zijn beginpost valt te lezen dat hij nu wiA1 heeft.
Lijkt me uberhaubt zeer onwwaarschijnlijk dat de school hem dan wiA2 laat inhalen, gegeven dat hij er niet in slaagt een voldoende voor A1 te halen.
Typefoutje. Bij ons op school hebben de mensen van wiskundeA1 en wiskundeA1,2 momenteel nog samen wiskunde. Ze krijgen dus precies hetzelfde. Het enige verschil is, dat de wiskundeA1ers eerder stoppen. Dus als hij niet eerder stopt, is er geen achterstand? Zo iets duidelijker? Ik weet niet zeker of het zo op zijn school werkt trouwens, maar ja dat zegt hij straks wel denk ik.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 22:46
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
onderkoffer schreef op 10-03-2005 @ 23:44 :
je meot dus neit zo dom lullen iedere school staat vrij het zo op te bouwen als die school dat wil
Zeg ik van niet? Maar er staat ook nergens dat hij die wel wel heeft gemaakt etc. etc.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 22:48
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 23:46 :
Zeg ik van niet? Maar er staat ook nergens dat hij die wel wel heeft gemaakt etc. etc.
maar hou dan op met continu te vertellen hoe het bij jou zit daar heeft hij geen flikker aan
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 23:20
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 23:42 :
Ik bedoel niet dat hij die twee vijfen moet gaan herkansen. Maar een examendossier toets te herkansen, waardoor hij die 5en op kan halen. En je gemiddelde telt niet voor je eindlijst. Alleen je examendossiers. Tenzij het een gemiddelde is van zijn examendossiers (dus niet voortgangstoetsen etc.).
Maar je kan toch ook niet zomaar een examendossiertoets herkansen? Bij ons moest je dat tenminste direct na de toets doen; later (achteraf) aangeven dat je iets wil herkansen gaat niet. Bovendien doet één toets niet heel veel voor je gemiddelde.

Citaat:
Wij hebben nog 0% gemaakt. Komt allemaal in de zesde...(herhaling).
Ja dat heb ik wel gelezen hoor, maar wie zegt dat dat op andere scholen ook zo is? Op veruit de meeste scholen doe je in 4vwo en 5vwo veruit het grootste deel van je examendossier.

Citaat:
Ik d8 dat mensen op CM ook ak hadden? Bij ons op school wel iig.. Wa12 heb ik al uitgelegd. En de reden waarom hij het jaar overnieuw wil doen, is omdat hij weer EM wil gaan doen dus wat maakt het uit waarom hij gestopt is?
Huh? Hij zegt: "Ik zou dit willen omdat ik graag meteen met CM zou willen beginnnen"
En op sommige scholen mag je een taal inruilen voor AK, maar dat is op lang niet alle scholen zo en het is zeker niet verplicht. De TS zegt in zijn beginpost ook dat hij AK niet meer heeft.
En echt vaag hoe wiskunde bij jou is geregeld
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 23:27
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Als hij CM wil blijven doen, wat is het probleem dan?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 23:31
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 11-03-2005 @ 00:27 :
Als hij CM wil blijven doen, wat is het probleem dan?
Ehh, zie beginpost?

Er is geen echt probleem.
Er is een twijfel, namelijk of hij 'vrijwillig' moet blijven zitten of niet. En hij vraagt ons wat we er van vinden en of we er misschien ervaring mee hebben.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 23:32
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Balance schreef op 11-03-2005 @ 00:31 :
Ehh, zie beginpost?

Er is geen echt probleem.
Er is een twijfel, namelijk of hij 'vrijwillig' moet blijven zitten of niet. En hij vraagt ons wat we er van vinden en of we er misschien ervaring mee hebben.
Oh, vanwege twee 5jes? Kan hij die dit jaar niet opkrikken naar een 6 of zelfs een 7...
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 11:12
-(L)-
Citaat:
Balance schreef op 10-03-2005 @ 23:03 :
Dat JIJ je economie zo makkelijk in kan halen betekent toch nog niet dat een ander dat ook kan?
En waarom je zou blijven zitten? Zoals hij er nu voor staat zakt hij voor z'n examen. Dan blijft hij dus óók een jaar zitten, met als verschil dat hij dan het jaar erop dezelfde cijfers heeft (onvoldoendes) en dus opnieuw keihard moet werken om z'n examens te halen. Als hij nu blijft zitten heeft hij echter de mogelijkheid om zijn onvoldoendes te wissen en om een ruime marge te verkrijgen, waardoor de examens een stuk fijner worden.
En bovendien lijkt het me fijner om in 5vwo te blijven zitten, dan in 6VWO m'n examen niet te halen...
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 11:20
-(L)-
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 11-03-2005 @ 00:32 :
Oh, vanwege twee 5jes? Kan hij die dit jaar niet opkrikken naar een 6 of zelfs een 7...
Als dat altijd zo makkelijk zou zijn...
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 11:45
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Sylph schreef op 09-03-2005 @ 21:37 :


- Is dit raar?
- Ben jij weleens blijven zitten, en zo ja, waarom?
- Wat vond je van de overgang naar een nieuwe klas?
- Hoe is het idee dat de anderen examen gaan doen en jij niet?
)
- Nee.
- Ja, wegens langdurige/chronische ziekte.
- Ik had al een vriendin in die klas. De rest heb ik nauwelijks gesproken en dat was helemaal niet erg. Wat een sufkutten. (maar ik had maar een paar uren dus ik hoefde sowieso niet zoveel met ze)
- Oef.. nu kom je op een punt waarbij het voor mij verder gaat dan alleen blijven zitten. Ik ga helemaal niet meer naar school en doe alleen een beetje thuisstudie. De komende jaren heb ik m'n diploma nog niet.. dus dat is wel lastig. Maar dan gaat het niet meer om 1 keer blijven zitten.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 11:46
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Ik zou het gewoon doen als ik jou was.
Als jij zo verder gaat, wie zegt dan dat je volgend jaar niet weer 'instort'. Ga gewoon doen wat je wil: C&M. Als het jou verder niet tegenstaat om een jaar langer er over te doen.. wat houdt je dan tegen? Er zijn zat mensen die vrijwillig blijven zitten, bovendien, met deze cijfers blijf je sowieso zitten, vrijwillig of niet..

Overigens ben ik zelf ook meerdere keren blijven zitten in de 6e, vanwege chronische ziekte. Voor mij was dit geen eigen keus, en ook niet leuk, omdat ik zo weinig op school ben dat ik niemand leer kennen. Maar als jij gewoon blijft zitten kun je gauw genoeg weer vrienden maken denk ik..
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 12:02
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 11-03-2005 @ 12:12 :
En bovendien lijkt het me fijner om in 5vwo te blijven zitten, dan in 6VWO m'n examen niet te halen...
De kans dat je in de 6de blijft zitten als je in de vijfde al goed staat (hij kan volgens mij die twee vijfen best ophalen hoor) is wel klein.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 12:27
snuvvel
Avatar van snuvvel
snuvvel is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 11-03-2005 @ 13:02 :
De kans dat je in de 6de blijft zitten als je in de vijfde al goed staat (hij kan volgens mij die twee vijfen best ophalen hoor) is wel klein.
Als je met twee vijven je examen ingaat voor vakken waar je niet zo goed in bent, wordt het nog moeilijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'Bijles in plaats van blijven zitten'
Gatara
60 31-05-2012 23:10
Algemene schoolzaken blijven zitten?:(
Undit
4 21-04-2010 07:40
Algemene schoolzaken snik snik ben blijven zitten wat nu =)
blackmagic
22 18-08-2007 18:10
Algemene schoolzaken Leerplicht, werkhouding en blijven zitten.
Verwijderd
12 19-05-2005 14:57
Algemene schoolzaken Blijven zitten..
ArtemisQ
18 16-07-2004 06:31
Psychologie Blijven zitten? Vriendschappen!?
*carmen*
20 05-04-2003 17:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:53.